Pakko vielä jatkaa sen verran että last of us part 1 on vaan onnistunut käsikirjoituksessa miltei täydellisesti, hahmojen välinen kemia ei pelkästään Joel ja Ellien välillä vaan kaikki hahmot mitä pari kohtaa matkan varrella, Tess, Bill, Sam, Henry, David, sekä loput. Sekä kaikki smalltalk, läpän heitot, ym jutustelut Joel ja Ellien välillä, miten tarinaa kantaa. Siihen päälle loistava kenttäsuunittelu, mennään putkessa mutta koko peli tuntuu yheltä isolta openworld alueelta jossa mennään paikasta toisee, horisontissa näkyy tuleva paikka, mennään sen ohi, katsotaan taakse et siel se Billin kylä on ja jatketaan taas eteenpäin.
Mun mielestä mitä part1 teki ei olla enää onnistuttu uudestaan missään pelissä, Part 2 paransi mitä tulee kenttäsuunitteluun ja pelattavuuteen 10-0, tarina taas ontui, ehkä kun ne kaks peliä laittaa yhteen tulee kokonaisuus, mutta pelkästään part 1 toimii ihan yksin ilman kakkostakin. GOW 2018 yritti olla last of us mutta se ei onnistunut siinä läheskää niin hyvin, days gone ja horizonit ovat mun mielestä sitä perus sillisoppaa. Last of us on vain klassikko mun mielestä pelien citizen kane.
Peli ottaa vaikutteita elokuvista ja sarjoista, Im legend, The walking dead, 12 monkeys jne, mutta se ei suinkaan ole matkimista vaan siinä onnistuttiin tekemään jotain ainutlaatuista. Mutta tästä kaikesta hehkutuksesta huolimatta saa olla eri mieltä.