Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part II

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Sä väännät tätä nyt niin monelle mutkalle ettei tuosta ota enää mitään tolkkua. Me voidaan jossitella loputtomiin siitä miten lääke olisi pitänyt kehittää. Ehkä jossain olisi ollut toinenkin immuuni, ehkä lääkkeen olisi voinut kehittää ilman Ellien uhraamista, ehkä ja jos, ja jos ja ehkä.
Tuolla jossittelulla sä sivuutat koko tarinan pointin joka oli: Ellie vs ihmiskunta ja Joelin ratkaisu. Tämä oli alusta lähtien se koko pelin idea.
Musta olisi mielenkiintoista kuulla, mikä sun näkemys pelin ideasta on? Sä olet tehnyt sen selväksi että sulla on parempi ymmärrys ja moraali kuin meillä muilla joten valista meitä tyhmempiä. Mistä peli oikeasti kertoo?
Sanoin vain, että tarina on huonosti laadittu ja väkisin alleviivaten haetaan toki sitä mitä moni on ajatellutkin. Mutta koska on väkisin ja johdatellen ja alleviivaten tiettyä asetelmaa haettu, on myös jäänyt erittäin selkeitä porsaanreikiä koko tarinaan. Ei vain toimi tuollainen tarina. Loogisia virheitä liikaa, eikä tuollaista asetelmaa mitä on tosiaan selkeästi haettu saa luontevaksi todennäköisesti millään keinoilla. Joutavaa asetelmaa on siis haettu ja lopputulemasta tulee johdatteleva ja samalla kovin naiivi.
 
onneksi sieltä on viellä tulossa yksi osa tähän sarjaa tekijät sanoivat silloin kun ne alko tekemää last of us sarjaa että siihen tulee 3 osaa
 
Sanoin vain, että tarina on huonosti laadittu ja väkisin alleviivaten haetaan toki sitä mitä moni on ajatellutkin. Mutta koska on väkisin ja johdatellen ja alleviivaten tiettyä asetelmaa haettu, on myös jäänyt erittäin selkeitä porsaanreikiä koko tarinaan. Ei vain toimi tuollainen tarina. Loogisia virheitä liikaa, eikä tuollaista asetelmaa mitä on tosiaan selkeästi haettu saa luontevaksi todennäköisesti millään keinoilla. Joutavaa asetelmaa on siis haettu ja lopputulemasta tulee johdatteleva ja samalla kovin naiivi.
Eli toisin sanoen tarina ei ole se mitä haluat sen olevan niin se on paska ja huonosti tehty. Se ei sovi siihen raamiin kuinka itse sen haluat menevän.
 
Eli toisin sanoen tarina ei ole se mitä haluat sen olevan niin se on paska ja huonosti tehty. Se ei sovi siihen raamiin kuinka itse sen haluat menevän.
Ei, vaan se on täynnä epäloogisuuksia ja lapsellisia johdattelevia ja alleviivattuja tekopyhiä rakennelmia. Ei ole ollenkaan mikään mestariteos - muuta kuin toki epäloogisuuksien ja porsaanreikien osalta. Niiden osalta myönnän kyseessä olevan mestariteoksen. Muilta osin en.
 
Sanoin vain, että tarina on huonosti laadittu ja väkisin alleviivaten haetaan toki sitä mitä moni on ajatellutkin. Mutta koska on väkisin ja johdatellen ja alleviivaten tiettyä asetelmaa haettu, on myös jäänyt erittäin selkeitä porsaanreikiä koko tarinaan. Ei vain toimi tuollainen tarina. Loogisia virheitä liikaa, eikä tuollaista asetelmaa mitä on tosiaan selkeästi haettu saa luontevaksi todennäköisesti millään keinoilla. Joutavaa asetelmaa on siis haettu ja lopputulemasta tulee johdatteleva ja samalla kovin naiivi.
Koita nyt päättää mikä se sun ongelma tässä pelissä on. Äsken se ongelma oli pelin moraalinen asetelma, eli juurikin se pelin pointti. Nyt ongelma ei olekaan pelin asetelma vaan se miten siihen päädytään.

Mua edelleen kiinnostaa sun näkemys Joelin motiiveista. Sun mielestä Joelin ratkaisu oli moraalisesti täysin oikein. Siihen ei vaikuttaneet itsekkäät/henkilökohtaiset motiivit. Ok, se on sun mielipide. Mutta oliko tämä sun näkemys Joelista se näkemys jonka pelin tekijät halusivat välittää?
 
Ei, vaan se on täynnä epäloogisuuksia ja lapsellisia johdattelevia ja alleviivattuja tekopyhiä rakennelmia. Ei ole ollenkaan mikään mestariteos - muuta kuin toki epäloogisuuksien ja porsaanreikien osalta. Niiden osalta myönnän kyseessä olevan mestariteoksen. Muilta osin en.
Jes, kerrankin ollaan Ippen kanssa samaa mieltä Naughty Dogin tarinakerronnasta!

Edit: Hetkinen, puhuikohan @Ippenator tässä kakkososasta? Mä puhuin ykkösosasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa huvikseni googlailin best stories/story telling in videogames. Mitäs veikkaatte tykättiinkö Naughty dogin tarinankerronnasta? Ok, jokaisella on omamielipide eikä kaikkia voi miellyttää missään asiassa ikinä mutta suurin osa kuitenkin näyttäisi tykkäävän joten eiköhän tehtävä ole suoritettu varsin onnistuneesti.
 
suurin osa kuitenkin näyttäisi tykkäävän
Tulen hautaan asti tarttumaan tähän ja toteamaan, että tämähän ei ole mikään itseisarvoisesti hyvä (jos nyt ei automaattisesti pahakaan) asia taiteesta puhuttaessa.

Mutta faktaa on se, että jotain Naughty Dog on tehnyt oikein kun porukalle maistuu ja selvästi herättää tuntemuksia ja ajatuksia. Ja kuten itsekin olen todennut, niin kiistattomasti laadukas otehan heillä on, jos nyt tietyt tyyliseikkansa eivät minulle toimikaan.
 
Sovitaan, että kaikkien aikojen kiistellyin peli mitä todennäköisimmin. Toisille juu mestariteos, ja toisille taas tarinan puolesta täyttä kuraa.
Elämä olisi aika yksiväristä ja tylsää mikäli erilaisia mielipiteitä ei olisi. Siksipä arvostan tuota sinun järkähtämätöntä kantaasi peliä kohtaan mikä nykyisillään poikkeaa suuresti omastani. Mutta kuten tuossa aiemmin sanoin, suosittelen vahvasti pelaamaan tuon läpi vaikka tuntuukin häijyltä jotkut osiot pelistä :)
 
Järkähtämättömät/vahvat mielipiteet on ihan mahtavia silloin, kun on lähdetty avoimin mielin jonkun taideteoksen pariin ja annettu teoksen vyöryä yli ja sitten päädytty toteamaan, että nyt on muuten parasta/paskinta ikinä. Sellaisesta on aina kiva keskustella.
 
Jes, kerrankin ollaan Ippen kanssa samaa mieltä Naughty Dogin tarinakerronnasta!

Edit: Hetkinen, puhuikohan @Ippenator tässä kakkososasta? Mä puhuin ykkösosasta.
Kyllä ihan tuosta ykkösen loppupuolesta ja kakkosesta yhdessä muodostuneesta tarinakokonaisuudesta puhuin. Ykkösen toki olen läpi pelannut, mutta kakkonen jäi kesken, vaikkakin olen katsonut YouTube-läpipeluuvideon tuostakin pelistä. Eli kaiken tiedän tarinasta. Ja pelattavuudestakin ihan hyvin tietoa ehdin saada ennen pelin kesken jäämistä. Pelattavuus oli ihan ok, vaikkakin aika itseään toistavaa ja mielikuvituksetonta. Varsin hyvän näköinen peli on myöskin.

Mutta tarina ja sen tehokeinot ovat mielestäni kovin heikkoja. Kyllä tuolla kokonaisuudella sellainen kutosen ja seiskan välimaastoon sijoittuva peli on itselleni kyseessä. Ehkä juuri ja juuri seiska, jos korostan noita pelillisiä ominaisuuksia enemmän. Tarinalle antaisin nelosen skaalalla 1-10. Porsaanreiät, alleviivaukset ja johdattelevuudet tiputtavat tarinan arvosanan väistämättä tuolle tasolle, vaikka tietyissä kohdin tunnelmaa rakennetaankin ihan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
First I was like
giphy.webp


Now
365148988df94c5c52993f33d287443a.jpg


En tiedä olenko ainut, mutta tuntuu että tää keskustelu ei ihan kauheesti etene piilovittuilulta puolin ja toisin.
 
Kyllä ihan tuosta ykkösen loppupuolesta ja kakkosesta yhdessä muodostuneesta tarinakokonaisuudesta puhuin. Ykkösen toki olen läpi pelannut, mutta kakkonen jäi kesken, vaikkakin olen katsonut YouTube-läpipeluuvideon tuostakin pelistä. Eli kaiken tiedän tarinasta. Ja pelattavuudestakin ihan hyvin tietoa ehdin saada ennen pelin kesken jäämistä. Pelattavuus oli ihan ok, vaikkakin aika itseään toistavaa ja mielikuvituksetonta. Varsin hyvän näköinen peli on myöskin.

Mutta tarina ja sen tehokeinot ovat mielestäni kovin heikkoja. Kyllä tuolla kokonaisuudella sellainen kutosen ja seiskan välimaastoon sijoittuva peli on itselleni kyseessä. Ehkä juuri ja juuri seiska, jos korostan noita pelillisiä ominaisuuksia enemmän. Tarinalle antaisin nelosen skaalalla 1-10. Porsaanreiät, alleviivaukset ja johdattelevuudet tiputtavat tarinan arvosanan väistämättä tuolle tasolle, vaikka tietyissä kohdin tunnelmaa rakennetaankin ihan hyvin.
Juu. Itsellä kakkososa nosti Last of Usin ja toisaalta Naughty Dogin arvostusta. Että uskalsivat sellaisen oscar bait -kaman jälkeen nostaa riskitasoa ja kunnianhimoa ja rakentaa monisyisempää kokonaisuutta.
Ei sillä, kuten tylsyyteen asti todettu niin eihän minusta vieläkään fania tullut enkä jaksanut pelata part II:sta kuitenkaan loppuun asti.
 
Mietin että mitä jos tätä ei olisi spoilattu etukäteen niin moni olisi pelannut tämän loppuun. Itse onnistuin kuitenkin välttymään spoilereilta joten helposti tuli pelattua loppuun. Ainoa miinus oli että peli oli ehkä vähän liian pitkä.

Paljon asioita unohtanut, joten pitäisi tämäkin pelata uudestaan. Toki olen vähän odottanut PS5 versiota, mutta katsotaan nyt.
 
Juu. Itsellä kakkososa nosti Last of Usin ja toisaalta Naughty Dogin arvostusta. Että uskalsivat sellaisen oscar bait -kaman jälkeen nostaa riskitasoa ja kunnianhimoa ja rakentaa monisyisempää kokonaisuutta.
Ei sillä, kuten tylsyyteen asti todettu niin eihän minusta vieläkään fania tullut enkä jaksanut pelata part II:sta kuitenkaan loppuun asti.
Ei nämä pelit mullekaan mitään "parasta ikinä"-kamaa ole. Monestakin syystä. Mä kuitenkin ymmärrän ihan hyvin miksi ne ovat niin arvostettuja. Oscar bait-kamasta on vähän vaikea moittia kun sitä samaa se on kaikissa muissakin ison budjetin peleissä.
Se mitä mä arvostan on se että ND pyrkii oikeasti kertomaan sitä tarinaa muillakin keinoilla kuin että joka asia selitetään puhki. Siellä on niitä pieniä nyansseja ja asioita kerrotaan eleillä ja ilmeillä. Piti eilen just tarkistaa miten se loppu ykkösessä menikään niin huomasin taas uuden jutun. Siinä kohtaa missä Joel valehtelee niin se samalla korjaa sitä rannekellon asentoa ranteessaan. Siinä oli yksi aika selkeä vinkki(tai muistutus) niistä motiiveista. Mä tykkään että asioita kerrotaan muutenkin kuin sanoin.
Suurin ongelma mulle on se itse pelillinen anti. Ja zombit on aiheena niin kulunut että mä en jaksa niistä innostua.
 
^samaa mieltä kaikesta sanotusta, mutta pienistä nyansseista pakko mainita "paina X haistaaksesi takkia"-fiilistelyt. Jotka varmasti osuu toisille ihan kympillä, mutta aiheuttaa sitten meikäläiselle täysiä vastareaktioita. Mutta sellaista se on pelisuunnittelu.
 
^samaa mieltä kaikesta sanotusta, mutta pienistä nyansseista pakko mainita "paina X haistaaksesi takkia"-fiilistelyt. Jotka varmasti osuu toisille ihan kympillä, mutta aiheuttaa sitten meikäläiselle täysiä vastareaktioita. Mutta sellaista se on pelisuunnittelu.
En mä nyt ihan tuota tarkoittanut vaan niitä pieniä eleitä ym. jotka jää helposti huomaamatta. Kuten tuo kellon pyörittely. Tai kasvojen ilmeitä joista voi lukea monia eri tunnetiloja/ajatuksia. "paina x haistaaksesi takkia" taas on sitä rautalangasta vääntämistä. Ilmeistä muuten täytyy mainita kohtaus kakkos-osan alkupuolelta jossa Joel toistaa sen valheen Ellielle(jos muistat). Siinä ei ollut sinänsä mitään tulkinnanvaraista mutta huomasitko miten hyvin Joelin ilme oli tehty. Se tiukan vakava ilme josta loistaa ne sisäiset paineet, syyllisyyden tunteet ja pelot valheen paljastumisesta ja ties mitä. Ei varmasti ole helppo toteuttaa 3d grafiikalla. Olkoon vaikka millaiset motion capture-tekniikat käytössä.
Tätä mä tarkoitin niillä nyansseilla. Sanojen, ilmeiden ja eleiden takaa voi lukea paljon muutakin kuin miltä ne ensi näkemältä vaikuttaa.
Ja se on vielä teknisesti toteutettu erittäin hyvin.
 
Ylös Bottom