Mutta eikös noita tehokeinoja käytetä lähes kaikissa peleissä kun alkaa miettimään? Esim. Final fantasyssa Sephiroth kuvataan liekkien ympäröimänä mikä on tehokas keino nostaa pahis statusta tai devil May cryssa Dante pamahtaa kattoikkunan läpi mikä kertoo varmasti että nyt on kova jätkä kyseessä jne jne. Toiset vaan naamioitu paremmin kuin toiset. Tai sit mulla meni pointti ohi
Itse pidän tällaisia selkeitä tehostettuja johdatteluja juurikin erinomaisen selvinä tarinankerronnan heikkouksina. Ja kyllä, antamanne esimerkit menevät juurikin siihen. Samaan kategoriaan menevät sinunkin esiin ottamasi Sephiroth-esimerkki (ainakin osittain mikäli tuo pahuuden korostaminen olisi tarkoituksena, on siinä varmasti sellaista näyttävyyshakua myöskin ollut, joka on jo varsin eri asia motiivina, Dante-esimerkkisi ei kuitenkaan oikein mene samaan kategoriaan) tai
@kriswel :in esiin ottamat Arthurin ja koiran palloleikit. Ylipäätään sellaiset pelihahmojen manipulatiiviset inhimillistämiset ovat sitä mitä en peleissä kaipaa. Siis noita juttuja, joita tehdään varsinkin sen todellisen ydintarinan ulkopuolisina asioina pelkästään siltä pohjalta, että halutaan manipuloiden korostaa sen hahmon jotakin haluttua julkikuvaa - tai varsinkin jos halutaan kovasti yhtäkkiä manipuloiden muuttaa se kuva joka jostakin hahmosta on jo tekojen puolesta selvästi annettu. Onhan tämä sellainen suureen massaan kovin usein uppoava kerrontatapa, mutta itseäni sellainen ärsyttää aina suuresti. Tuplaärsytys tulee sitten siitä, jos taustalla on selkeä agenda tai johdateltu lopputulema, jota TLoU 2:ssa on todella selvästi sinänsä haettu. Näinhän on itse Druckmannkin myöntänyt, joten ei ole mikään pelkkä oma päätelmäni.
Se on kyllä tullut selväksi että sun mielestä pelissä on ihan kaikki väärin. Se on sun mielipide. Mä vaan en tajua tota sun ristiretkeä näitä pelejä vastaan. Pelejähän nämä vain ovat.
Tehokeinot, johdattelut ja manipulaatiot ovat ihan normaalia tarinan kerrontaa. Siitä voidaan väitellä maailman tappiin kuinka hyvin tässä onnistutaan mutta nytkin sun tekstistä paistaa se että johdattelua enemmän sua häiritsee se että peli halusi sinun pitävän Abbysta. Tuskin sua koiran kanssa leikkiminen häiritsi mutta se taisi häiritä että kuka sen koiran kanssa leikkii. Vai häiritseekö sua RDR2:ssa se kun Arthur leikkii koiran kanssa?
Ei, kyllä minua ainoastaan häiritsee se, mikäli ylipäätään hahmoa halutaan tuollaisilla varsinaisen juonen ulkopuolisilla irrallisilla tehokokeinoilla inhimillistää ja jotenkin halpojen keinojen kautta yrittää vedota pelaajaan tai katsojaan. Aivan samaan tapaan häiritsisi Arthurin kohdalla sama manipulointi. En tosin ole tainnut RDR2 tuollaiseen kohtaan asti edes pelata, kun en ainakaan kohtaa muista. Peli jäi aikoinaan kesken tahmean pelattavuuden ja myöskin varsin keskinkertaisen tarinankerronnan takia.
Itse pidän paljon enemmän sellaisesta vielä koruttomammasta tarinankerronnasta mitä esim. Game of Thronesissa, The Wiressä tai elokuvissa vaikkapa Kummisetä-elokuvissa on. Game of Thronesissa esim. sitä Danyn mielipuolisuutta ja vallanhimoisuutta kuvattiin paljon hienovaraisemmin ja vähemmän alleviivatuin varsinaisen tarinan ulkopuolisin seikoin. Pienistä hienovaraisista seikoista pystyi kyllä jo ensimmäisestä kaudesta alkaen huomaamaan, että hänen psyykensä ei varmasti ollut ihan tasapainossa kaikkien kovien kokemustensa kautta, ja hänelle oli jäänyt myös päälle sellainen kova, julma ja kostonhimoinen asennoituminen ihmisiä kohtaan. Mutta kun sitä ei siltikään alleviivattu ja hänet monelta osin kuvattiin suhteellisen tavallisenakin sankarittarena, niin näiden hienovaraisten seikkojen kautta nähtävillä olleet taipumukset vallanhimoiseen mielipuolisuuteen tulivatkin sitten suurelle massalle kovana järkytyksenä ja siksi viimeisen kauden tapahtumia ja lopputulemaa ei voitu hyväksyä. Toki ehkä saman tyyppinen asetelma jopa kuin osittain TLoU:ssa. Mutta kuitenkin paljon hienovaraisemmin eteenpäin viety kuvio ilman noita pahuksen manipulatiivisia johdatteluja. Siksi minun oli mahdollista nimenomaan kovasti pitää tuosta GoT:n viimeisestä kaudesta ja lopputulemasta ja en taas vastaavasti pitänyt TLoU:n tarinasta ja tarkoituksenhakuisesta johdattelusta.
Vastakysymys myös sinulle. Eikös tässä puhuta vain pelistä? Miksi sinulle ja kumppaneille on niin kovin tärkeää itsellenne, että saatte peliä kehua ja osoittaa eri mieltä olevalle, että peli on kuitenkin mestariteos ja ihan oikein toteutettu? Samaa kehää te tässä pyöritte yhtälailla kuin minäkin. Ja kovin tärkeää tuntuu teillekin olevan torpata minun esiin tuomani asiat. Jos ei olisi, niin tämä kehä ei pyörisi ympyrää pelkästään minun voimin.