Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part II

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Itselläni olisi vielä edessä tuo New Game plus. Täytyy kyllä pelata se ja yrittää saada ensimmäisen platina :) Ensiksi kuitenki Ghost of Tsushima joka tulee pian.
 
Kyllä tämän pelin tarina ja näyttely on ollut kaikkea muuta, kun helppo tehdä. Lisäksi se on kaikkea muuta, kun angstista shock valueta. Tiedän myös paljon ihmisiä jo omasta lähipiiristä, tältä foorumilta sekä muiltakin foorumeilta, jotka eivät ole pitäneet ensimmäisestä osasta. Se siitä "universaalisti pidetystä ja hyväksi tunnustetusta pelistä.

Nyt kun alkaa olemaan omalta osalta platina taputeltu tästä pelistä ja täältäkin on saanut lueskella ihan oikeasti pelin pelanneiden kommentteja tarinasta ja pelistä yleensäkin niin on kyllä aika jättää tämä ketju ja siirtyä seuraavien pelien pariin. Tämä mestariteos tulee varmasti jossain välissä läimittyä fiilistellen vielä uudemman kerrankin läpi, todennäköisesti sitten PS5:llä. :)
Ei tässä nyt onneksi syntynyt vääntöä siitä, mistä kukin tykkää. Minä tykkään. En ole ykkösosaa pelannut, joten en voi verrata, mutta tästä osasta tykkään - ja sitä minulta ei voi viedä pois kukaan - sanoi tämä sitten mitä tahansa.
 
Ei tässä nyt onneksi syntynyt vääntöä siitä, mistä kukin tykkää. Minä tykkään. En ole ykkösosaa pelannut, joten en voi verrata, mutta tästä osasta tykkään - ja sitä minulta ei voi viedä pois kukaan - sanoi tämä sitten mitä tahansa.

Kannattaa muuten hommata tuo eka osa jos et tosiaan vielä ole pelaillut. Sitä saa PS4:lle jo tosi edulliseen hintaan. :)
 
Meinasi jo aikaisemmin kirjoittaa tähän viestiin vastauksen, mutta ei ollut silloin aikaa, joten jäi tekemättä. Bäckträckätään siis hieman, kun se taas (ennen moderointia) pomppasi keskusteluun:

Itse asiassa tuli aloitettua tähän väliin Mass Effect uudelleen Boxilla. Aikoinaan pelasin ykkösen ja kakkosen PC:llä läpi, ja olivat kyllä loistavia pelikokemuksia (varsinkin kakkonen). Nyt innostuin todellakin uudelleen näistä. Se valinnan vapaus tekemisissä on se mikä kiehtoo ja myös tuo aika hyvin laadittu sci-fi-ympäristö ja tarina.

Se mikä aika pitkälle mättää juuri TLoU 2:n tyylisissä elokuvamaisissa teoksissa, jotka tehdään todellakin täysin yksille ja samoille raiteille hahmojen ja heidän kehityksensä sekä tarinansa suhteen on se, että täytyy hyväksyä sekin, että täysin toisella tavalla aikaisemmassa osassa toteutettu ja vikoineenkin rakastettu hahmo tehdään väkisin jonkin agendan takia täysin aiemman tarinan vastaiseksi tyhmäksi hirviöksi. Tämä korostuu siis Ellien kohdalla nyt kakkosessa.

Näin ei todellakaan kannattaisi peleissä tehdä ainakaan hahmoille, joita on itse ohjattu pelissä jo pitkään ja todellakin samaistuttu hahmoon sen ohjaamisen myötä. On päivänselvää, että Naughty Dogin tekemien valintojen seurauksena on syntynyt juuri nähdyn kaltainen paskamyrsky. Neil Druckmannhan on käyttänyt hyväksi sitä asetelmaa jolla Joelista ja Elliestä tehtiin erityisen rakastettavat hahmot TLoU 1:ssä, ja nyt kääntää asetelmat suoltaakseen agendaa, jonka itse jostain syystä näkee tärkeäksi.

Päivänselväähän on myös, että yksi Druckmannin ”tärkeistä” viesteistä on se, että valkoinen heteromies on kaiken pahan alku ja juuri ja perinteinen isän rooli on turhaa paskaa, kun nykymaailmassa on ”ylevämpiäkin” tapoja hoitaa nuoren ihmisen varttuminen. Joelin kuolemahan on täynnä symboliikkaa. Hänet tapetaan SJW-asiamiehen (Druckmann) märän päiväunen (mahdollisimman fyysisesti voimakkaan naishahmon, eli Abbyn) toimesta mahdollisimman brutaalisti. Ja aseena käytetään vieläpä valkoisen heteromiehen suosioon erityisesti tulleen urheilulajin pelivälinettä, eli golfmailaa.

Ihanasti vieläpä Druckmannin omilla kasvonpiirteillä varustettu mukalatinohahmo Manny (selkeä viittaus Druckmanniin itseensä - Manny - Druckmann) käy sylkäisemässä muussiksi hakatun Joelin ruumiin päälle ja sähähtää: ”Pendejo!”, joka on latinoiden usein valkoisesta miehestä käyttämä haukkumanimi. Olen muuten itse puoliksi latino ja puoliksi suomalainen, joten koin tuon kohtauksen todella loukkaavaksi kumpaakin perimääni kohtaan. Törkeän anteeksiantamaton kohtaus juuri erityisesti noiden edellä kertomieni yksityiskohtien takia. Tuollaista en voi mitenkään Druckmannille antaa anteeksi.

Joka tapauksessa tällaisten asioiden tekeminen peleissä hahmoille, joita on rakastettu, on silkkaa typeryyttä, tai sitten tarkoituksellista suurelle osalle faneista vittuilua. Jos halutaan jotain tällaisia rajuja juttuja nimenomaan peleihin sisällyttää, pitäisi ainakin antaa enemmän valinnan vapautta tapahtumien kulkuun. Että omilla valinnoillaan voisi ainakin saada tilanteen edes vähemmän huonoksi kuin huonommilla valinnoilla.

Sama pätee myös seksuaalisuuden peleihin mukaan tuomiseen. Jos sitä on jotenkin tarpeen peleihin sisällyttää, pitäisi antaa pelaajalle mahdollisuus itse määrittää hahmonsa seksuaalisuus sekä mahdolliset seksuaaliset valinnat, koska hahmoihin kuitenkin samaistutaan aivan eri tavalla kuin elokuvien hahmoihin, joita ei kuitenkaan itse ohjata. Tämä on juurikin hienosti toteutettu Mass Effecteissä, Dragon Ageissa sekä myös AC Odysseyssa. Pakkoagendan nieleminen itse ohjattujen hahmojen kautta ei vain yksinkertaisesti monia ihmisiä kiinnosta. Eikä tämä todellakaan automaattisesti tarkoita sitä, että kaikki näistä ihmisistä olisivat esim. homo- tai lesbovastaisia.

Vielä lopuksi se toteamus, että ymmärrän nyt kyllä, että TLoU 1:n lopulla ilmeisesti yritettiin jotenkin Joelia mustamaalata itsekkääksi ja pahaksi ihmiseksi, jolle sitten tehtiin kaikki ”ansaitsemansa” nyt kakkososassa. Totuus on kuitenkin se, että tuo Joelin mustamaalaaminen tehtiin jo ykkösessä todella huonosti ja pahoilla aivopieruilla. Näköjään se silti upposi yllättävän moniin, kun yllättävän monikin tuntuu kokeneen Joelin saaneen nyt lopultakin ansionsa mukaan. Joelista pitäneet ja hänen valintansa juuri oikeina nähneet tämä on saanut kuitenkin suorastaan raivon valtaan, minkä ymmärrän itse todella hyvin, koska omasta mielestäni Joel toimi ykkösessä nimenomaan oikein vaikeassa tilanteessa.

Tässä kuitenkin muutama pointti, miksi tuo TLoU 1:n loppu oli surkeasti toteutettu:

1. Ellie oli ensinnäkin vain hädin tuskin 15-vuotias, kun häntä oltiin viemässä leikkauspöydälle kuolemaan ”ihmiskunnan hyväksi”. Ketään 15-vuotiasta ei voida laittaa tekemään päätöstä omasta elämästään, eivätkä sivistyneen yhteiskunnan aikuiset voi päättää ylipäätään toisen yksilön uhraamisesta kaikkien muiden puolesta. Fireflyt olivat käytännössä toiminnallaan itsekkäitä fasisteja.

2. Ellieltä ei todellakaan kysytty kenenkään toimesta suoraan onko hän itse valmis antamaan henkensä muiden edestä, ja varsinkin kun mitään varmaa parannuskeinoa ei oltaisi välttämättä saavutettu, vaan oli olemassa vain olettamus siitä, että vielä terveiden ihmisten suojaamiskeino saattaisi löytyä Ellien aivoista otettavasta palasesta tehtävällä lääkkeellä. Ja Elliehän olisi siis tähän toimenpiteeseen kuollut.

3. Ja vaikka unohdettaisiin aiemmat kaksi kohtaa, ei mikään vastuullisesti ajatteleva ihmisryhmittymä olisi valmis uhraamaan vastaavassa tilanteessa ainoaa tunnettua ja elossaolevaa ihmiskuntaa uhkaavalle sairaudelle immuunia yksilöä sen eteen, että parannuskeino löytyisi, ellei parannuskeino olisi aivan absoluuttisen varmasti löytymässä kyseisellä toimenpiteellä. Ainoa vastuullinen tapa toimia tilanteessa puhtaasti ihmiskunnan tulevaisuuden kannalta ajatellen, olisi pitää kyseinen henkilö (tässä tapauksessa siis Ellie) hengissä kaikin mahdollisin keinoin ja yrittää löytää vastalääke siten, että hänen henkeään ei vaarannettaisi. Ja mikäli vastalääkettä ei löydettäisi pitäisi joka tapauksessa kannustaa kyseinen henkilö aikuisiässä hankkimaan lapsia, josko heille voisi immuniteetti periytyä, ja siitä sitten lähteä ihmiskunnan uusi nousu vähitellen käyntiin. Joka tapauksessa Fireflyt toimivat kuin joukko fasisteja monellakin tapaa ja hakivat loppujen lopuksi vain omaa lyhytnäköisesti ajateltua ja erittäin epävarmaa hyötyään.

4. Kun Joel meni pelastamaan Ellietä, eräs kirurgeista (ilmeisesti juuri Abbyn isä) uhkasi häntä kirurginveitsellä ja sanoi, ettei anna Joelin viedä Ellietä. Suoraan sanoen siis itse teki aloitteen ja siinä mielessä sai mitä tilasi. Joelin piti joka tapauksessa toimia nopeasti, koska Fireflyillä oli raskaasti aseistettuja joukkoja jotka tulevatkin kyseisessä kohtauksessa ampumaan Joelin seulaksi, mikäli hänellä jää pelatessa vain kyseiseen kohtaan olemaan, eikä ammu kyseistä kirurgia ja pyri pelastamaan Ellietä.

5. Joel todella otti Ellien käytännössä omaksi tyttärekseen pelin aikana. Toki siihen varmasti edesauttoi paljonkin se, että oli oman tyttärensä aikoinaan menettänyt aika saman ikäisenä kuin Ellie oli. Tuossa asetelmassa ei kyllä kuitenkaan ole mitään itsekästä, vaan päinvastoin se on isyyden ja heikommasta yksilöstä huolehtimisen luonnollisesti omaksuvalle miehelle itsestään esille tuleva seikka, jos oltaisiin tuollaisessa tilanteessa. Vielä itse isänä totean, että lastaan aidosti täydestä sydämestään rakastava isä tai äiti ei miettisi sekuntiakaan sitä uhraisiko oman lapsensa ihmiskunnan tulevaisuuden hyväksi. Voin sanoa, että myös itse en tuollaisessa tilanteessa miettisi sekuntiakaan, vaan valitsisin oman poikani tulevaisuuden muun ihmiskunnan sijasta. Onneksi tuollaisia valintoja ei sinänsä kukaan joudu oikeasti tekemään. Eikä sitä valintatilannetta tehty mitenkään uskottavaksi myöskään TLoU 1:ssäkään.

Sinänsä tuo todella heikosti logiikaltaan ja yksityiskohdiltaan rakennettu loppuratkaisu TLoU 1:ssä pilasi itselleni muuten loistavan pelin 9,5:n pelistä 8-tason peliksi.

Kuulostaa siltä, että tässä ensin projisoit pelille jonkin agendan ja sitten hyökkäät tätä itse keksimääsi (tai jostain muualta poimittua) piilomerkitystä vastaan, vaikka oikeasti kehittäjät tuskin ovat sitä näin tarkoittaneet. Eli jos oikein ymmärsin, niin koet, että TLoU 1:n lopussa Joelia yritettiin jo mustamaalata pahikseksi ja TLoU2:ssa jatkettiin tämän anti-Joel teeman kehittelemistä? Joel on nähtävästi joku valkoisen heteromiehen vastine ja tämän murjominen on tarkoitettu loukkaukseksi meitä kaikkia kohtaan? Mielenkiintoinen pointti etenkin tuo golfmailan symbolinen merkitys: Lajin kirkkain tähti, Tiger Woodshan sattuu olemaan afroamerikkalais-thaimaalainen, mutta nämähän on aina kätevä unohtaa kun se omaan pointtiin paremmin sopii. Tai ehkä maila symboloikin sitä kuinka ylivertaiset vähemmistöt ovat ottaneet golfinkin valkoisten miesten käsistä ja nyt hakkaavat heidät muusiksi omassa lajissaan...?

...tai sitten ei. Tätä salaliittohuttua valkoista heteromiestä vastaan on aika helppo kynäillä, jos näitä agendoja väkisin haluaa nähdä kaikkialla. Samaa sarjaa on nämä Mannyt ja pendejot. -man loppuisia nimiä on maailma täynnä ja Mannyjakin jokunen kappale. Pendejo taas on ehkä lähinnä aavistuksen tökerö amerikkalainen tapa ilmaista hahmon etnisyyttä. Niin, ja Mannyn ulkonäköhän muuten perustuu näyttelijänsä, Alejandro Eddan ulkonäköön. Että siinä meni juuri ikkunasta pihalle tämä suosittu teoria Druckmannin pelinsisäisestä alter-egosta.

Jos peleissä haluaa jotain tällaisia agendoja nähdä niin ei ihme, jos moni asia tarinoissa ei enää näytä käyvän järkeen. TLoU:n loppu ei yrittänyt saarnata mitään, eikä maalata kenestäkään sen enempää hyviksiä kuin pahiksiakaan. Sen kiehtovuus tulee siitä, että valmiita vastauksia ei ole. Nähdäkseni kaikki väittämäsi ovat sinänsä totta ja koin ne samalla tavalla: Fireflyt olivat kaikin puolin väärässä paitsi tietenkin halussaan kehittää infektiolle vastalääke. Ellien tappaminen etenkään tämän omaa mielipidettä kysymättä ei olisi ollut oikein eikä edes järkevää. Ellie olisi muutenkin ollut liian nuori päättämään itse kohtalostaan ja Joelin toimet lopussa olivat ihan ymmärrettäviä ja perusteltuja (yhtä lukuunottamatta, johon palaamme kohta). Minun nähdäkseni kaikki ovat näistä samaa mieltä, mutta kummasti suurin osa ei ole yhtä mieltä esittämästäsi ongelmasta: Johtunee siitä, että ongelmia syntyy ainoastaan, jos tätä katsoo nurinkurisesti tämän anti-Joel agendan näkövinkkelistä.

En ole kuullut yhdenkään pelaajan sanovan, että Joel olisi mikään varsinainen pahis. Pelin maailmassa tämä on kuitenkin sitä monelle. Käytännössä kaikki pelaajat oli kuitenkin Joelin linjoilla Ellien pelastusoperaatiossa. Fireflyt pakottivat tämän reagoimaan vaistonvaraisesti ja väkivaltaisesti. Mielipiteitä jakavampi hetki lieneekin se, kun Joel lopussa valehtelee näistä tapahtumista Ellielle päin naamaa. Se on puhtaasti itsekäs teko, joka todellisuudessa riistää Ellieltä valinnan omasta kohtalostaan. Joel uskottelee Ellielle, että mitään vastalääkettä ei löytynyt ja reissu oli turha. Tässä ei siis ole enää kyse siitä, että Ellie oli vain silloin liian nuori tekemään päätöksen: Joel ei halua Ellien koskaan tekevän tätä päätöstä itse. Ja tämä vain siksi, että Joel voisi pitää Ellien itsellään. Näinkö hyvä isähahmo mielestäsi toimii?

Ja tämän sanottuanikin tunnustan, että olisin luultavasti itse valinnut ihan samoin, vaikka teko on ilmiselvästi väärin. Porukka rakastaakin Joelia lähinnä tämän inhimillisyyden takia: Ei siksi, että tätä pitäisi palvoa jonain sankarina ja huippuisähahmona, vaan siksi että voimme jopa näissä väärissä valinnoissa nähdä omatkin ajatuksemme ja tunteemme. Tämä on virkistävää sellaisen viihteen keskellä, joka ylikorostaa mustavalkoisuutta.

Kun Joel sitten TLoU2:ssa tapetaan, niin ei se tietenkään mitään huraahuutoja kenessäkään nostattanut. Se ei kuitenkaan poista sitä, että Abby toimi tuossa tismalleen niin kuin Joel itse olisi vastaavassa tilanteessa toiminut. Tietyllä tavalla Joel siis sai ansionsa mukaan.

Minulle mielenkiintoisempaa on kuitenkin se, kuinka Joelin synkkä salaisuus kalvaa hänen ja Ellien välejä ja tällä saralla Joel todellakin saa mitä ansaitsee. Se raastaa sydäntä ja varmasti kaikki pelaajat ainakin alitajuisesti haluaisivat, että Ellie vain nielisi sen mukavan valheen ja parivaljakko voisi olla taas tiimi kuten vanhoina hyvinä aikoina, mutta ei se tosielämässäkään läheskään aina mene näin. Menetettyä luottamusta voi olla mahdoton palauttaa, vaikka petetty osapuoli itsekin sitä haluaisi.

Mutta missä tässä on se agenda, jolla pyritään lyömään perinteiset isän roolit ja valkoiset heteromiehet maanrakoon? Kyse on ilmiselvästi vain näiden kahden hahmon välisestä monimutkaisesta ihmissuhteesta ja Joelin tekojen seurauksista riippumatta siitä mistä moraalisesta näkövinkkelistä niitä katsoo. Ei tämän selittämiseen mitään agendoja tarvita. Abbylla on omat syynsä tehdä mitä teki ja Elliellä omat syynsä lähteä tämän perään tekemään mitä tekee. Tämä agendojen metsästys näyttää nyt aiheuttavan sinulle lähinnä sen, että pelien tarinan logiikka ei enää monessa kohtaa pelitä kunnolla, mutta silti päätät vaan sitkeästi roikkua tässä ennakko-asenteessasi kiinni. Miksi?

Eli suositukseni olisi seuraava jatkon kannalta: Jos pelissä tuntuu olevan jotain mikä ei oikein tahdo käydä järkeen, niin mitä jos ensin hylkäisit päässäsi olevat ennakko-olettamukset pelin "agendasta" ja katsoisit sitä hetken avoimin mielin? Näin tehden sieltä saattaa alkaa se järki ja oikea sanoma (tai sen puute) pikkuhiljaa löytyä. Kun noita Manny/pendejo/golfmaila -symbolismiteorioita luki, niin tuli väkisinkin mieleen, että nyt kyllä taitaa se todellinen pelin pilaava agenda löytyä pelaajan omien korvien välistä.

Tiedän, että tässä nyt joutui vähän arvostelemaan myös arvostelijaa pelkän arvostelun sijasta, mutta itsekin tässä kritisoit aika suoraan pelin kehittäjiä, erityisesti Druckmannia ja esität väitteitä hänen kyseenalaisista motiiveistaan tiettyjen tarinallisten ratkaisujen taustalla. Silloin omienkin motiiviesi arviointi on mielestäni ihan asiaankuuluvaa.
 
Meinasi jo aikaisemmin kirjoittaa tähän viestiin vastauksen, mutta ei ollut silloin aikaa, joten jäi tekemättä. Bäckträckätään siis hieman, kun se taas (ennen moderointia) pomppasi keskusteluun:



Kuulostaa siltä, että tässä ensin projisoit pelille jonkin agendan ja sitten hyökkäät tätä itse keksimääsi (tai jostain muualta poimittua) piilomerkitystä vastaan, vaikka oikeasti kehittäjät tuskin ovat sitä näin tarkoittaneet. Eli jos oikein ymmärsin, niin koet, että TLoU 1:n lopussa Joelia yritettiin jo mustamaalata pahikseksi ja TLoU2:ssa jatkettiin tämän anti-Joel teeman kehittelemistä? Joel on nähtävästi joku valkoisen heteromiehen vastine ja tämän murjominen on tarkoitettu loukkaukseksi meitä kaikkia kohtaan? Mielenkiintoinen pointti etenkin tuo golfmailan symbolinen merkitys: Lajin kirkkain tähti, Tiger Woodshan sattuu olemaan afroamerikkalais-thaimaalainen, mutta nämähän on aina kätevä unohtaa kun se omaan pointtiin paremmin sopii. Tai ehkä maila symboloikin sitä kuinka ylivertaiset vähemmistöt ovat ottaneet golfinkin valkoisten miesten käsistä ja nyt hakkaavat heidät muusiksi omassa lajissaan...?

...tai sitten ei. Tätä salaliittohuttua valkoista heteromiestä vastaan on aika helppo kynäillä, jos näitä agendoja väkisin haluaa nähdä kaikkialla. Samaa sarjaa on nämä Mannyt ja pendejot. -man loppuisia nimiä on maailma täynnä ja Mannyjakin jokunen kappale. Pendejo taas on ehkä lähinnä aavistuksen tökerö amerikkalainen tapa ilmaista hahmon etnisyyttä. Niin, ja Mannyn ulkonäköhän muuten perustuu näyttelijänsä, Alejandro Eddan ulkonäköön. Että siinä meni juuri ikkunasta pihalle tämä suosittu teoria Druckmannin pelinsisäisestä alter-egosta.

Jos peleissä haluaa jotain tällaisia agendoja nähdä niin ei ihme, jos moni asia tarinoissa ei enää näytä käyvän järkeen. TLoU:n loppu ei yrittänyt saarnata mitään, eikä maalata kenestäkään sen enempää hyviksiä kuin pahiksiakaan. Sen kiehtovuus tulee siitä, että valmiita vastauksia ei ole. Nähdäkseni kaikki väittämäsi ovat sinänsä totta ja koin ne samalla tavalla: Fireflyt olivat kaikin puolin väärässä paitsi tietenkin halussaan kehittää infektiolle vastalääke. Ellien tappaminen etenkään tämän omaa mielipidettä kysymättä ei olisi ollut oikein eikä edes järkevää. Ellie olisi muutenkin ollut liian nuori päättämään itse kohtalostaan ja Joelin toimet lopussa olivat ihan ymmärrettäviä ja perusteltuja (yhtä lukuunottamatta, johon palaamme kohta). Minun nähdäkseni kaikki ovat näistä samaa mieltä, mutta kummasti suurin osa ei ole yhtä mieltä esittämästäsi ongelmasta: Johtunee siitä, että ongelmia syntyy ainoastaan, jos tätä katsoo nurinkurisesti tämän anti-Joel agendan näkövinkkelistä.

En ole kuullut yhdenkään pelaajan sanovan, että Joel olisi mikään varsinainen pahis. Pelin maailmassa tämä on kuitenkin sitä monelle. Käytännössä kaikki pelaajat oli kuitenkin Joelin linjoilla Ellien pelastusoperaatiossa. Fireflyt pakottivat tämän reagoimaan vaistonvaraisesti ja väkivaltaisesti. Mielipiteitä jakavampi hetki lieneekin se, kun Joel lopussa valehtelee näistä tapahtumista Ellielle päin naamaa. Se on puhtaasti itsekäs teko, joka todellisuudessa riistää Ellieltä valinnan omasta kohtalostaan. Joel uskottelee Ellielle, että mitään vastalääkettä ei löytynyt ja reissu oli turha. Tässä ei siis ole enää kyse siitä, että Ellie oli vain silloin liian nuori tekemään päätöksen: Joel ei halua Ellien koskaan tekevän tätä päätöstä itse. Ja tämä vain siksi, että Joel voisi pitää Ellien itsellään. Näinkö hyvä isähahmo mielestäsi toimii?

Ja tämän sanottuanikin tunnustan, että olisin luultavasti itse valinnut ihan samoin, vaikka teko on ilmiselvästi väärin. Porukka rakastaakin Joelia lähinnä tämän inhimillisyyden takia: Ei siksi, että tätä pitäisi palvoa jonain sankarina ja huippuisähahmona, vaan siksi että voimme jopa näissä väärissä valinnoissa nähdä omatkin ajatuksemme ja tunteemme. Tämä on virkistävää sellaisen viihteen keskellä, joka ylikorostaa mustavalkoisuutta.

Kun Joel sitten TLoU2:ssa tapetaan, niin ei se tietenkään mitään huraahuutoja kenessäkään nostattanut. Se ei kuitenkaan poista sitä, että Abby toimi tuossa tismalleen niin kuin Joel itse olisi vastaavassa tilanteessa toiminut. Tietyllä tavalla Joel siis sai ansionsa mukaan.

Minulle mielenkiintoisempaa on kuitenkin se, kuinka Joelin synkkä salaisuus kalvaa hänen ja Ellien välejä ja tällä saralla Joel todellakin saa mitä ansaitsee. Se raastaa sydäntä ja varmasti kaikki pelaajat ainakin alitajuisesti haluaisivat, että Ellie vain nielisi sen mukavan valheen ja parivaljakko voisi olla taas tiimi kuten vanhoina hyvinä aikoina, mutta ei se tosielämässäkään läheskään aina mene näin. Menetettyä luottamusta voi olla mahdoton palauttaa, vaikka petetty osapuoli itsekin sitä haluaisi.

Mutta missä tässä on se agenda, jolla pyritään lyömään perinteiset isän roolit ja valkoiset heteromiehet maanrakoon? Kyse on ilmiselvästi vain näiden kahden hahmon välisestä monimutkaisesta ihmissuhteesta ja Joelin tekojen seurauksista riippumatta siitä mistä moraalisesta näkövinkkelistä niitä katsoo. Ei tämän selittämiseen mitään agendoja tarvita. Abbylla on omat syynsä tehdä mitä teki ja Elliellä omat syynsä lähteä tämän perään tekemään mitä tekee. Tämä agendojen metsästys näyttää nyt aiheuttavan sinulle lähinnä sen, että pelien tarinan logiikka ei enää monessa kohtaa pelitä kunnolla, mutta silti päätät vaan sitkeästi roikkua tässä ennakko-asenteessasi kiinni. Miksi?

Eli suositukseni olisi seuraava jatkon kannalta: Jos pelissä tuntuu olevan jotain mikä ei oikein tahdo käydä järkeen, niin mitä jos ensin hylkäisit päässäsi olevat ennakko-olettamukset pelin "agendasta" ja katsoisit sitä hetken avoimin mielin? Näin tehden sieltä saattaa alkaa se järki ja oikea sanoma (tai sen puute) pikkuhiljaa löytyä. Kun noita Manny/pendejo/golfmaila -symbolismiteorioita luki, niin tuli väkisinkin mieleen, että nyt kyllä taitaa se todellinen pelin pilaava agenda löytyä pelaajan omien korvien välistä.

Tiedän, että tässä nyt joutui vähän arvostelemaan myös arvostelijaa pelkän arvostelun sijasta, mutta itsekin tässä kritisoit aika suoraan pelin kehittäjiä, erityisesti Druckmannia ja esität väitteitä hänen kyseenalaisista motiiveistaan tiettyjen tarinallisten ratkaisujen taustalla. Silloin omienkin motiiviesi arviointi on mielestäni ihan asiaankuuluvaa.

En vastaa kaikkeen esille ottamaasi, koska itse vaikutat olevan niin selkeästi päättänyt, että minulla ja kanssani samaan tapaan ajattelevilla tässä on agenda eikä Druckmannilla. Sitähän hänen kaltaisensa SJW-asiamiehet toki haluavatkin, vaikka samalla tekevät juuri tuota, jonka hän pelissä tekee lainaamalla kasvonpiirteensä Mannylle. Sen hän todellakin teki, vaikka mitä väittäisit. Paljon enemmän kyseisellä hahmolla on Druckmannin ulkonäköä aina manbunia myöten, kuin mainitsemallasi ääninäyttelijällä, vaikka pelissä hahmo toki liian päivänselvän yhtäläisyyden välttämiseksi on latino. Ja toki myös vähemmistön syrjintäpropagandan lietsominen vuoksi. Muista muuten, että olen itse puoliksi latino ja en todellakaan haluaisi perimääni otettavan tuollaisella agendalla peleissä esiin. Eivätkä haluaisi monet muutkaan latinot. Muuten sinänsä todella naivia uskoa, että nimiyhtäisyydet, kasvonpiirteiden yhtäläisyydet sekä manbun olisivat vain sattumaa, varsinkin kun Druckmann on itse Twitterissa hekumoinut olevansa hahmojen tappaja jne.

Oli Tiger Woodsia tai ei, niin golf on aina mielletty yleismaailmallisesti valkoisen hyvin menestyvän miehen harrastamaksi lajiksi enemmän kuin mikään muu urheilulaji hevospoolon ulkopuolelta. Ymmärrän toki, mikseivät hevospoolo-viittausta kuitenkaan yrittäneet postapokalyptisessä maailmassa agendaansa liittää.

Ja lopuksi, aika sopivasti jätät huomioimatta ne tärkeimmät esiin ottamaani pointit TLoU 1:n lopusta:

1. Ellien ikäisen ei todellakaan kuulu saada päättää kuolla toisten ihmisten puolesta. Näin ollen hänellä ei sinänsä olisi todellista syytä Joelille suuttua, koska Joel teki tuossa siis aivan oikein, kun esti koko tapahtuman. Ehkä teininä hetken murjottaisi asiasta, mutta jos yhtään hiukkastakaan olisi järkeä päässä, ymmärtäisi ja hyväksyisi alla kirjoittamani seikat, jotka Joelin olisi toki helposti pitänyt pystyä Ellielle toteamaan. Toki ei olisi sopinut juonen pakottamiseen ja agendaan.

2. Ja erityisesti tunnut mielellään ohittavan sen seikan, että missään olosuhteissa eivät ihmiset voisi moraalisesti kestävästi lähteä hakemaan immuniteettia millään keinolla, joka varmuudella tappaisi ainoan tiedetyn olemassaolevan immuunin ihmisen maailmassa. Riski olisi liian suuri sille, että parannuskeinon löytämisen mahdollisuus menetettäisiin kokonaan ja lopullisesti, ja varsinkin kun ei ollut olemassa mitään varmuutta parannuskeinosta. Oli vain epämääräinen olettamus ja lukuisia aikaisempia epäonnistumisia, jotka vaativat useiden koehenkilöiden kuoleman. Jos Fireflyt olisivat aidosti toimineet oikein, he olisivat jatkaneet Ellien tutkimista ja yrittäneet löytää ajan myötä parannuskeinon, joka ei uhkaisi Ellien henkeä. Samalla he olisivat Ellien aikuistuessa kannustaneet häntä hankkimaan lapsia, jotta mikäli hänen lapsensa saisivat immuniteetin, voisi ihmiskunnalla olla edes hänen jälkeläistensä kautta vähitellen toivoa, mikäli parannuskeinoa ei muuten löydettäisi.

Jostain syystä jätät nämä molemmat seikat huomioimatta ja aivan erityisesti annat tuon toisen kohdan osalta Naughty Dogille synninpäästön. Todellisuudessa nuo ovat ne seikat jotka osoittavat erittäin laiskaa ja huonoa juonen kirjoittamista sekä sen, että Joelin mustamaalaamista asiassa kovasti haetaan, vaikka hataralle pohjalle kaikki tehdäänkin. Kovasti tarkoitus pusketaan läpi, vaikka Ellielle ei epätoivoisesta yrityksestä huolimatta muodostu todellisia ja uskottavia syitä vihoitella Joelille. Eikä Joelille myöskään mitään todellisuudessa kovasti salailtavaa kamalaa salaisuutta Ellietä kohtaan.

Joel tekee kaikin puolin täysin oikein ykkösen lopussa. Fireflyt ovat ne rikolliset pahikset, jotka hakevat fasistisin keinoin nimenomaan itselleen ja juuri heidän sen hetkiselle sukupolvelleen parannuskeinoa vaikka ainoan immuunin ihmisen hengen uhraamalla ilman edes minkäänlaista varmuutta. Asetelma on käsittämättömän naivi ja pakotettu, ja juonen ison kuvion rakentaminen tälle pohjalle kertoo paljon kirjoittajien löyhästä moraalista tai vain heikosta ymmärryksestä sen osalta mikä on todella vastuullista ja mikä ei sitä ole.

Mutta eipä tässä tämän enempää. Sinä olet varmasti kantasi valinnut, kuten minäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen että siirryt samantien 1 osan remasterin pariin jos löytyy + pelinä, nuo kysymykset on niin ratkaisevia että kyllä se kannattaa.
1 osa on loistava peli, edelleenkin omasta mielestä 10/10.
Joo-o meni tässä välissä kun kakkos osa on edelleen kesken. Sekä ykkös osa että sen "Left Behind" lisäosa läpi.

Kyllähän tuo avasi aika paljon tarinaa taustalta. :)

Nyt voikin jatkaa tuota jatko-osaa eteenpäin.
 
Toki sinulle noin onkin, ja varmasti monelle muullekin. Mutta myös todella monelle pelin tarina ja hahmot ovat huonoja ja ärsyttäviä. Niin mitä sanoitkaan itse makuasioista?

Kyllä angstista shock valueta on helppo tehdä - varsinkin kun TLoU 1 oli niin universaalisti pidetty ja hyväksi tunnustettu peli - ei siinä kyllä sinänsä mitään isoa riskiä otettu tämän pelin myynteihin nähden. Jos vielä kuitenkin tulee kolmas TLoU, tulee sen myynteihin tällä halpahintaisella jupakalla olemaan jo ainakin jonkin verran negatiivisia vaikutuksia.
Sen pystyn ostamaan ettei hahmoista pidä, se on ihan mielipide johon sinulla on oikeus, mutta että tämänkaltainen peli jonka ohjaaja tiesi jo monta vuotta etukäteen jakavan mielipiteet, oli helppo tehdä? Anteeksi mitä?

Kyllähän tässä pelissä nimenomaan tietoisesti mentiin sieltä mistä aita ei ollut matalin ja pyrittiin kokeilemaan jotain uutta mikä on hyvin harvinaista tällä alalla.
Eli tarkoitan sitä kun laitettiin pelaaja pelaamaan hahmoa jota pelaaja vihaa samalla kumminkin pelin edetessä näyttäen pelaajalle ettei tämän alkuun vihatun hahmon motiivit ihan tuulesta temmattuja olleet.

Suosittelen katsomaan tämän arvostelun, jonka esimerkiksi Skill Up on todennut olevan paras TLOU2-arvostelu internetissä, niin ymmärrät ehkä paremmin miksi tämä peli oli yksi rohkeimmista ja kunnianhimoisimmista videopeleistä kautta aikain.

 
Sen pystyn ostamaan ettei hahmoista pidä, se on ihan mielipide johon sinulla on oikeus, mutta että tämänkaltainen peli jonka ohjaaja tiesi jo monta vuotta etukäteen jakavan mielipiteet, oli helppo tehdä? Anteeksi mitä?

Kyllähän tässä pelissä nimenomaan tietoisesti mentiin sieltä mistä aita ei ollut matalin ja pyrittiin kokeilemaan jotain uutta mikä on hyvin harvinaista tällä alalla.
Eli tarkoitan sitä kun laitettiin pelaaja pelaamaan hahmoa jota pelaaja vihaa samalla kumminkin pelin edetessä näyttäen pelaajalle ettei tämän alkuun vihatun hahmon motiivit ihan tuulesta temmattuja olleet.

Suosittelen katsomaan tämän arvostelun, jonka esimerkiksi Skill Up on todennut olevan paras TLOU2-arvostelu internetissä, niin ymmärrät ehkä paremmin miksi tämä peli oli yksi rohkeimmista ja kunnianhimoisimmista videopeleistä kautta aikain.


Katsoin toki, mutta en saanut tuosta kyllä mitään muuta kuin armottoman Naughty Dog-fanin älyllistettyjä puolusteluja juuri niille asioille jotka tekevät pelin tarinasta sekä minulle että lukuisille muille todella huonon. Tyhmä pitäisi toki olla, ellei tosiaan ymmärtäisi Naughty Dogin hakeneen noita pointteja, joita tuo arvostelija tuolla videolla kovasti puolustelee, kun niitä ihan väkisin silmille työnnetään ja vieläpä halvoin ja ilmiselvin keinoin.

Mutta tarina on siitä huolimatta todella huono ja todellinen tarkoituksettomuus siitä paistaa, vaikka mitenkä hoetaan noita videon pointteja. Kostosta ei oikein kannattaisi edes lähteä kyllä tuollaisia kuvauksia peleihin tekemään, kun todellinen kaikkien aikojen kostotarina, jolla on todellista syvällisyyttä ja aitoa inhimillisyyttä, on ollut jo iät ja ajat olemassa kirjallisuuden helmen, Montecriston kreivin muodossa. Siinä tarinassa on pointtia vaikka kuinka ja se todella laittaa ajattelemaan koston ja anteeksiannon suhdetta toisiinsa. TLoU 2:n tarina yrittää samaa, mutta se saa aikaan lopulta vain surua, tarkoituksettomuutta ja ärsyyntyneisyyttä todella monen ihmisen kohdalla, sen osalta mitä se yrittää kertoa. Ja se käyttää äärimmäisen halpoja ja manipulatiivisia keinoja, joka vie pohjan kaikelta.
Abby ja koirat vs Ellie ja joka toinen sana kirosana, sekä Ellien järjestään tyhmät valinnat ja hirmuteot.
 
Viimeksi muokattu:
En vastaa kaikkeen esille ottamaasi, koska itse vaikutat olevan niin selkeästi päättänyt, että minulla tässä on agenda eikä Druckmannilla. Sitähän hänen kaltaisensa SJW-asiamiehet toki haluavatkin, vaikka samalla tekevät juuri tuota, jonka hän pelissä tekee lainaamalla kasvonpiirteensä Mannylle. Sen hän todellakin teki, vaikka mitä väittäisit. Paljon enemmän kyseisellä hahmolla on Druckmannin ulkonäköä aina manbunia myöten, kuin mainitsemallasi ääninäyttelijällä, vaikka pelissä hahmo on toki liian päivänselvän yhtäläisyyden välttämiseksi on latino. Ja toki myös vähemmistön syrjintäpropandan lietsominen vuoksi. Muista muuten, että olen itse puoliksi latino ja en todellakaan haluaisi perimääni otettavan tuollaisella agendalla peleissä esiin. Eivätkä haluaisi monet muutkaan latinot. Muuten sinänsä todella naivia uskoa, että nimiyhtäisyydet, kasvonpiirteiden yhtäläisyydet sekä manbun olisivat vain sattumaa, varsinkin kun Druckmann on itse Twitterissa hekumoinut olevansa hahmojen tappaja jne.

Oli Tiger Woodsia tai ei, niin golf on aina mielletty yleismaailmallisesti valkoisen hyvin menestyvän miehen harrastamaksi lajiksi enemmän kuin mikään muu urheilulaji hevospoolon ulkopuolelta. Ymmärrän toki, mikseivät hevospoolo-viittausta kuitenkaan yrittäneet postapokalyptisessä maailmassa agendaansa liittää.

Ja lopuksi, aika sopivasti jätät huomioimatta ne tärkeimmät esiin ottamaani pointit TLoU 1:n lopusta:

1. Ellien ikäisen ei todellakaan kuulu saada päättää kuolla toisten ihmisten puolesta. Näin ollen hänellä ei sinänsä olisi todellista syytä Joelille suuttua, koska Joel teki tuossa siis aivan oikein, kun esti koko tapahtuman. Ehkä teininä hetken murjottaisi asiasta, mutta jos yhtään hiukkastakaan olisi järkeä päässä, ymmärtäisi ja hyväksyisi alla kirjoittamani seikat, jotka Joelin olisi toki helposti pitänyt pystyä Ellielle toteamaan. Toki ei olisi sopinut juonen pakottamiseen ja agendaan.

2. Ja erityisesti tunnut mielellään ohittavan sen seikan, että missään olosuhteissa eivät ihmiset voisi moraalisesti kestävästi lähteä hakemaan immuniteettia millään keinolla, joka varmuudella tappaisi ainoan tiedetyn olemassaolevan immuunin ihmisen maailmassa. Riski olisi liian suuri sille, että parannuskeinon löytämisen mahdollisuus menetettäisiin kokonaan ja lopullisesti, ja varsinkin kun ei ollut olemassa mitään varmuutta parannuskeinosta. Oli vain epämääräinen olettamus ja lukuisia aikaisempia epäonnistumisia, jotka vaativat useiden koehenkilöiden kuoleman. Jos Fireflyt olisivat aidosti toimineet oikein, he olisivat jatkaneet Ellien tutkimista ja yrittäneet löytää ajan myötä parannuskeinon, joka ei uhkaisi Ellien henkeä. Samalla he olisivat Ellien aikuisuudessa kannustaneet häntä hankkimaan lapsia, jotta mikäli hänen lapsensa saisovat immuniteetin, voisi ihmiskunnalla olla edes hänen jälkeläistensä kautta vähitellen toivoa, mikäli parannuskeinoa ei muuten löydettäisi.

Jostain syystä jätät nämä molemmat seikat ja aivan erityisesti tuon toisen kohdan seikan kohdan osalta Naughty Dogille synninpäästön. Todellisuudessa nuo ovat ne seikat jotka osoitttavat erittäin laiskaa ja huonoa juonen kirjoittamista sekä sen, että Joelin mustaamaamista asiassa kovasti haetaan, vaikka hataralla pohjalle kaikki tehdäänkin. Kovasti tarkoitus pusketaan läpi, vaikka Ellielle ei epätoivoisesta yrityksestä huolimatta muodostu todellisia ja uskottavia syitä vihoitella Joelille. Eikö Joelille myöskään mitään todellisuudessa kovasti salailtavaa kamalaa salaisuutta Ellietä kohtaan.

Joel tekee kaikin puolin täysin oikein ykkösen lopussa. Fireflyt ovat ne rikolliset pahikset, jotka hakevat fasistisin keinoin nimenomaan itselleen ja juuri heidän sen hetkiselle sukupolvelleen parannuskeinoa vaikka ainoan immuunin ihmisen hengen uhraamalla ilman edes minkäänlaista varmuutta. Asetelma on käsittämättömän naivi ja pakotettu, ja juonen ison kuvion rakentaminen tälle pohjalle kertoo paljon kirjoittajien löyhästä moraalista tai vain heikosta ymmärryksestä sen osalta mikä on todella vastuullista ja mikä ei sitä ole.

Mutta eipä tässä tämän enempää. Sinä olet varmasti kantasi valinnut, kuten minäkin.

Jep, manbun ja parta... melko uskomaton yhteensattuma näin aikana, kun molemmat ovat kuuminta muotia;) Ja myös asioita, jotka ovat naamavärkissä helposti muokattavissa toisin kuin kasvonpiirteet, jotka ovat ilmiselvästi Eddan. Oletko edes pelannut peliä? Olen itsekin nähnyt sen yhden screenshotin, jossa Manny tosiaan näyttää paljonkin Druckmannilta, mutta pelissä eron näkee kuin yöllä ja päivällä.

Voit myös olla täysin huoleti: Druckmann tuskin ajatteli sinua kirjoittaessaan Mannyn latinoksi (tai kuka käsikirjoitustiimistä tästä hahmosta sitten vastasikaan). Minusta on aika tyhjänpäiväistä tuoda tuota omaa perimää koko ajan esille, kun kyse on yksittäisistä pelihahmoista, joita ei voi mitenkään yleistää kokonaista kansanryhmää edustaviksi (paitsi jos väkisin haluaa ja oma argumentti sitä ehdottomasti vaatii).

Käyn vielä nopeasti läpi nuo numeroidut kohdat:
1. Ellie ei ole riittävän kypsä tekemään päätöstä itse, mutta olisi sillä aikamoisia vaikutuksia hahmojen suhteeseen, jos Joel tunnustaisi murhanneensa suunnilleen koko sairaalan henkilökunnan pelastaakseen Ellien, joka teinimielessään olisi ollut valmis kuolemaan. Kyse ei ole siitä mikä on oikein, vaan siitä että Joel haluaa pitää Ellien lähellään. TLoU:n maailmassa ei mitään virallisia huoltajia tunneta, eikä ole mitään post-apokalyptista poliisia, joka kantaisi kiukuttelevan teinin takaisin kotiin, jos tämä päättää lähteä lätkimään. Tuskin on myöskään Joelin tarkoituksen mukaista kantaa Ellietä väkipakolla takaisin farmille ja lukita jonnekin kellariin. Ymmärrät siis aivan väärin mitä lopussa on Joelin näkökulmasta vaakalaudalla.

2. TLoU:n maailma ei ole sivistynyt paikka. Myönsin jo edellisessä kommentissani, että Ellien tappaminen ei olisi ollut oikein eikä järkevää. Tässä ihmetyttää vain se, miksi Fireflyjen olisi pitänyt olla vastuullisesti toimivia siveyden sipuleita? Vai kuvitteletko ihan tosissaan, että käsikirjoittajat halusivat pelaajien hurraavan lopussa Fireflyjen puolesta ja vihaavan Joelia? Jos tosiaan halusivat, niin sitten kaikki paitsi sinä näyttävät ymmärtäneen lopun aivan väärin. Edelleen siis selvä enemmistö ajattelee Joelin pelastusoperaation olleen oikein aivan kuten sinäkin. Ongelmaksi tämä muodostuu vasta tämän keksimäsi olkiukon myötä, että käsikirjoittajilla olisi ollut tilanteesta jotenkin toiset aatokset.

Aika dramaattista myös esittää, että pelien suhteen pitäisi jotenkin "valita puolensa". Minusta tässä ei ole mitään sellaista ristiriitaa: Näissä peleissä on hyviä ja huonoja puolia ja niistä voidaan keskustella avoimesti. Jokin tässä pelissä vaan tuntuu menevän kriittisemmälle osapuolelle todella pahasti ihon alle.
 
Katsoin toki, mutta en saanut tuosta kyllä mitään muuta kuin armottoman Naughty Dog-fanin älyllistettyjä puolusteluja juuri niille asioille jotka tekevät pelin tarinasta sekä minulle että lukuisille muille todella huonon. Tyhmä pitäisi toki olla, ellei tosiaan ymmärtäisi Naughty Dogin hakeneen noita pointteja, joita tuo arvostelija tuolla videolla kovasti puolustelee, kun niitä ihan väkisin silmille työnnetään ja vieläpä halvoin ja ilmiselvin keinoin.
Se ettet tykkää pelistä, on tullut jo huhtikuussa meille kaikille selväksi. Pisteet myös siitä kuinka jälleen lakaiset oivallisesti selitetyt pointit videolla fanipojan-puolusteluksi.

Miksi olet vielä täällä ketjussa kertomassa näitä samoja asioita kymmenettä kertaa meille, erityisesti nyt kun olet todennut taannoin, että peli jäi sinun osaltasi ensimmäiseen pariin tuntiin. Eikö tuossa kohtaa homman pitäisi olla taputeltu sinun osaltasi ja aika jatkaa eteenpäin?

Ymmärrät varmasti, että olet tällä hetkellä hyvin ei-toivottu ihminen tähän ketjuun asenteesi ja tekojesi kanssa, kun olet jo kaksi kertaa tahallasi yrittänyt spoilata peliä niille jotka siitä ovat olleet kiinnostuneita. Kuten jo eilen sanoin, eikö aikuinen ihminen osaa hävetä tai ymmärrä milloin on kaikki tärkeä sanottu ja aika poistua?
 
Se ettet tykkää pelistä, on tullut jo huhtikuussa meille kaikille selväksi. Pisteet myös siitä kuinka jälleen lakaiset oivallisesti selitetyt pointit videolla fanipojan-puolusteluksi.

Miksi olet vielä täällä ketjussa kertomassa näitä samoja asioita kymmenettä kertaa meille, erityisesti nyt kun olet todennut taannoin, että peli jäi sinun osaltasi ensimmäiseen pariin tuntiin. Eikö tuossa kohtaa homman pitäisi olla taputeltu sinun osaltasi ja aika jatkaa eteenpäin?

Ymmärrät varmasti, että olet tällä hetkellä hyvin ei-toivottu ihminen tähän ketjuun asenteesi ja tekojesi kanssa, kun olet jo kaksi kertaa tahallasi yrittänyt spoilata peliä niille jotka siitä ovat olleet kiinnostuneita. Kuten jo eilen sanoin, eikö aikuinen ihminen osaa hävetä tai ymmärrä milloin on kaikki tärkeä sanottu ja aika poistua?

Mukavampi julistaa omaa agendaansa. Mikä on aika kummallista ottaen huomioon kuinka tyyppi tuntuu olevan agendojen julistamista vastaan.
 
Jep, manbun ja parta... melko uskomaton yhteensattuma näin aikana, kun molemmat ovat kuuminta muotia;) Ja myös asioita, jotka ovat naamavärkissä helposti muokattavissa toisin kuin kasvonpiirteet, jotka ovat ilmiselvästi Eddan. Oletko edes pelannut peliä? Olen itsekin nähnyt sen yhden screenshotin, jossa Manny tosiaan näyttää paljonkin Druckmannilta, mutta pelissä eron näkee kuin yöllä ja päivällä.

Voit myös olla täysin huoleti: Druckmann tuskin ajatteli sinua kirjoittaessaan Mannyn latinoksi (tai kuka käsikirjoitustiimistä tästä hahmosta sitten vastasikaan). Minusta on aika tyhjänpäiväistä tuoda tuota omaa perimää koko ajan esille, kun kyse on yksittäisistä pelihahmoista, joita ei voi mitenkään yleistää kokonaista kansanryhmää edustaviksi (paitsi jos väkisin haluaa ja oma argumentti sitä ehdottomasti vaatii).

Käyn vielä nopeasti läpi nuo numeroidut kohdat:
1. Ellie ei ole riittävän kypsä tekemään päätöstä itse, mutta olisi sillä aikamoisia vaikutuksia hahmojen suhteeseen, jos Joel tunnustaisi murhanneensa suunnilleen koko sairaalan henkilökunnan pelastaakseen Ellien, joka teinimielessään olisi ollut valmis kuolemaan. Kyse ei ole siitä mikä on oikein, vaan siitä että Joel haluaa pitää Ellien lähellään. TLoU:n maailmassa ei mitään virallisia huoltajia tunneta, eikä ole mitään post-apokalyptista poliisia, joka kantaisi kiukuttelevan teinin takaisin kotiin, jos tämä päättää lähteä lätkimään. Tuskin on myöskään Joelin tarkoituksen mukaista kantaa Ellietä väkipakolla takaisin farmille ja lukita jonnekin kellariin. Ymmärrät siis aivan väärin mitä lopussa on Joelin näkökulmasta vaakalaudalla.

2. TLoU:n maailma ei ole sivistynyt paikka. Myönsin jo edellisessä kommentissani, että Ellien tappaminen ei olisi ollut oikein eikä järkevää. Tässä ihmetyttää vain se, miksi Fireflyjen olisi pitänyt olla vastuullisesti toimivia siveyden sipuleita? Vai kuvitteletko ihan tosissaan, että käsikirjoittajat halusivat pelaajien hurraavan lopussa Fireflyjen puolesta ja vihaavan Joelia? Jos tosiaan halusivat, niin sitten kaikki paitsi sinä näyttävät ymmärtäneen lopun aivan väärin. Edelleen siis selvä enemmistö ajattelee Joelin pelastusoperaation olleen oikein aivan kuten sinäkin. Ongelmaksi tämä muodostuu vasta tämän keksimäsi olkiukon myötä, että käsikirjoittajilla olisi ollut tilanteesta jotenkin toiset aatokset.

Aika dramaattista myös esittää, että pelien suhteen pitäisi jotenkin "valita puolensa". Minusta tässä ei ole mitään sellaista ristiriitaa: Näissä peleissä on hyviä ja huonoja puolia ja niistä voidaan keskustella avoimesti. Jokin tässä pelissä vaan tuntuu menevän kriittisemmälle osapuolelle todella pahasti ihon alle.
Ja vastaukset:

En tietenkään oleta, että juuri minua on ajateltu tuossa latino-asiassa. Silti noin voimakkaasti latinon käyttäminen erittäin provosoivan ja tarinan kannalta sinänsä täysin turhan teon tekemiseen valkoiselle patriarkaalisuuden perikuvalle, eli Joelille, on loukkaavaa minulle puoli-latinona ja on sitä monille muillekin sivistyneeseen rotusyrjinnän vastustamiseen uskoville latinoille. Täysin tarpeetonta ja provosoivaa ja aivan selvästi agendahakuista, vaikket selvästi sitä mitenkään haluakaan uskoa.

1. Edelleen kieltäydyt ymmärtämästä niitä tarinan pahoja mokia tuossa asetelmassa. Koska Elliellä ei ikänsä tai asetelman puolesta muutenkaan (koska mitään varmaa parannuskeinoa ei edes ollut, eikä hänen lupaansa kysytty Fireflyiden toimesta missään vaiheessa) kuuluisi olla mitään valintamahdollisuutta koko asiassa, on sinänsä yhdentekevää loppujen lopuksi valehteleeko Joel vai kertooko hänelle totuuden siten, että perustelee noilla päivänvalon kestävillä seikoilla sen, että pelasti Ellien. Se, että tappoi (ei murhannut, koska ei toteuttanut tekoa suunnitelmallisesti, vaan siksi, että pääsi nopeassa ja vaikeassa tilanteessa Ellien kanssa pakenemaan ilman estäjiä) fasistisen ryhmän Mengele-filosofialla toimivia kirurgeja olisi ollut helposti Ellielle perusteltavissa. Mutta nimenomaan Ellien itsensä kannalta oli helpompaa kuulla se valhe, jonka Joel lopussa kertoi. Joel teki sen suojellakseen Ellietä, ei itsekkäistä syistä. Joelhan toimi kaikessa Ellietä kohtaan aiemminkin epäitsekkäästi ja kuin oma tytär olisi kyseessä. Turha on sinänsä yrittää maalata Joelia itsekkääksi, vaikka se ajatus tosiaan joillekin tekee hapuilevasta ja ristiriitaisuuksia viljelevästä TLoU 1:n lopusta kai jotenkin hienon.

2. Ei tietenkään Fireflyiden olisi välttämättä pitänytkään olla vastuullisesti toimiva ryhmä, paitsi siinä tapauksessa, jos pelaajalle haluttiin perustella Joelin tehneen jotenkin väärin Ellietä kohtaan. Mutta koska jo moneen kertaan selkeästi esittämistäni syistä johtuen Fireflyt toimivat käytännössä kuin ainoastaan omaa etuaan ajatteleva itsekäs fasistiryhmä - toisin sanoen kun tuo on kuitenkin helposti todettavissa, ei jää minkäänlaista syytä sille, että Joel olisi millään tavalla toiminut Ellietä kohtaan väärin hänet pelastaessaan. Tai hänelle valehdellessaan tai sitten perustellusti totuuden kertomalla. Huonosti laadittu loppu, aivan selkeän agendan eteenpäin puskemiseksi, vaikka miten yrittäisit sitä puolustella.
Se ettet tykkää pelistä, on tullut jo huhtikuussa meille kaikille selväksi. Pisteet myös siitä kuinka jälleen lakaiset oivallisesti selitetyt pointit videolla fanipojan-puolusteluksi.

Miksi olet vielä täällä ketjussa kertomassa näitä samoja asioita kymmenettä kertaa meille, erityisesti nyt kun olet todennut taannoin, että peli jäi sinun osaltasi ensimmäiseen pariin tuntiin. Eikö tuossa kohtaa homman pitäisi olla taputeltu sinun osaltasi ja aika jatkaa eteenpäin?

Ymmärrät varmasti, että olet tällä hetkellä hyvin ei-toivottu ihminen tähän ketjuun asenteesi ja tekojesi kanssa, kun olet jo kaksi kertaa tahallasi yrittänyt spoilata peliä niille jotka siitä ovat olleet kiinnostuneita. Kuten jo eilen sanoin, eikö aikuinen ihminen osaa hävetä tai ymmärrä milloin on kaikki tärkeä sanottu ja aika poistua?
Huomaan, että argumenttisi loppuivat. Joten piti taas turvautua henkilökohtaisuuksiin?
 
Viimeksi muokattu:
Ja vastaukset:

En tietenkään oleta, että juuri minua on ajateltu tuossa latino-asiassa. Silti noin voimakkaasti latinon käyttäminen erittäin provosoivan ja tarinan kannalta sinänsä täysin turhan teon tekemiseen valkoiselle patriarkaalisuuden perikuvalle, eli Joelille, on loukkaavaa minulle puoli-latinona ja on sitä monille muillekin sivistyneeseen rotusyrjinnän vastustamiseen uskoville latinoille. Täysin tarpeetonta ja provosoivaa ja aivan selvästi agendahakuista, vaikket selvästi sitä mitenkään haluakaan uskoa.

1. Edelleen kieltäydyt ymmärtämästä niitä tarinan pahoja mokia tuossa asetelmassa. Koska Elliellä ei ikänsä tai asetelman puolesta muutenkaan (koska mitään varmaa parannuskeinoa ei edes ollut, eikä hänen lupaansa kysytty Fireflyiden toimesta missään vaiheessa) kuuluisi olla mitään valintamahdollisuutta koko asiassa, on sinänsä yhdentekevää loppujen lopuksi valehteleeko Joel vai kertooko hänelle totuuden, siten, että perustelee noilla päivänvalon kestävillä seikoilla sen, että pelasti Ellien. Se, että tappoi (ei murhannut, koska ei toteuttanut tekoa suunnitelmallisesti, vaan siksi, että pääsi nopeassa tilanteessa Ellien kanssa pakenemaan ilman estäjiä) fasistisen ryhmän Mengele-filosofialla toimivia kirurgeja olisi ollut helposti Ellielle perusteltavissa. Mutta nimenomaan Ellien itsensä kannalta oli helpompaa kuulla se valhe, jonka Joel lopussa kertoi. Joel teki sen suojellakseen Ellietä, ei itsekkäistä syistä. Joelhan toimi kaikessa Ellietä kohtaan aiemminkin epäitsekkäästi ja kuin oma tytär olisi kyseessä. Turha on sinänsä yrittää maalata Joelia itsekkääksi, vaikka se ajatus tosiaan joillekin tekee hapuilevan ja ristiriitaisuuksia viljelevän TLoU 1:n lopusta kai jotenkin hienon.

2. Ei tietenkään Fireflyiden olisi välttämättä pitänytkään olla vastuullisesti toimiva ryhmä, paitsi siinä tapauksessa, jos pelaajalle haluttiin perustella Joelin tehneen jotenkin väärin Ellietä kohtaan. Mutta koska jo moneen kertaan selkeästi esittämistäni syistä johtuen Fireflyt toimivat käytännössä kuin ainoastaan omaa etuaan ajatteleva itsekäs fasistiryhmä. Toisin sanoen kun tuo on kuitenkin helposti todettavissa, ei jää minkäänlaista syytä sille, että Joel olisi millään tavalla toiminut Ellietä kohtaan väärin hänet pelastaessaan. Tai hänelle valehdellessaan tai sitten perustellusti totuuden kertomalla. Huonosti laadittu loppu, aivan selkeän agendan eteenpäin puskemiseksi, vaikka miten yrittäisit sitä puolustella.

Eli Naughty Dog päätti jo 2013 "mustamaalata" itse luomansa hahmon loppumetreillä valmistellakseen sen, että hänet voidaan perustellusti, agendaa ajaen, tappaa jatko-osassa, jota ei vielä ollut edes suunnittelupöydällä? Just. Lukisit nyt oikeasti itsekin miten järjettömiä salaliittoja kirjoitat tänne.

Manny sylkäisi ja haukkui henkilön, joka oli aiemmin tappanut hänen hyvän ystävänsä isän kylmäverisesti tämän yrittäessä saada parannuskeinon maailman tuhonneeseen tautiin. Ei hän, tai Abby tuntenut Joelia niinkuin pelaajat tunsivat. Ja Mannyä näyttelee latinonäyttelijä Alejandro Edda, ei Druckmann, se on faktaa, sinun itse kehittelemäsi sepustus taas on puhdasta fiksiota ja pyrkimystä pönkittää tuota täysin absurdia teoriaasi.

Tästä tulee kyllä niin vahvat Misery fiilikset, ettei toista. Ikäänkuin ND:n kuuluisi kirjoittaa omat hahmot ja tarina fanien määräysten mukaisesti heitä miellyttääkseen.
 
Tarinaa, niin peleissä kun elokuvissa/kirjoissa on myös helppoa kritisoida ja kertoa kuinka asiat olisi tai pitäisi tehdä paremmin, ei siinä etteikö teokset vaadi tai ansaitsee kritiikkiä, monet siitä oppii monesti se auttaa asiaa. Mutta välillä myös tuntuu että että arvostelijat jotenkin tietäisi enemmän tai paremmin, vaikka käsikirjoitus huoneessa ollaan varmasti käyty läpi monen montaa vaihtoehtoa ja loppuratkaisu on sitten se mihin tekijät päätyivät, monia se vihastuttaa, monia ihastuttaa, monet menettää sitten yöunensa.

En pidä Last Of us part kakkosta virheettömänä mestariteoksena (tarinan osalta), itse mona lisana, mutta helvetin hyvänä pelinä joka sisältää loistavan tarinan ja se ei on yhtä last of us ykkösen kanssa jossa tarinat sitoutuu yhteen. En jaksa sen enempää nyt alkaa erottelee mitkä kohdat ois voinut olla paremmin tehty, mitkä asiat kerrottu eri järjestyksessä sekä miten tarina olisi voinut tiivistää pienempään pakettiin, mutta olen katsonut youtubea niin montaa arvostelua jossa käydään läpi ne samat itkut ja tuntuu että koko pelille ei olla annettu edes tilaisuutta kertoa se tarina, vaan on heti lähtökohtaisesti päätetty et "ny o eha paska tekele" ja sillä vihaisella asenteella sit vetänyt pelin väkisin läpi.
 
Meinasi jo aikaisemmin kirjoittaa tähän viestiin vastauksen, mutta ei ollut silloin aikaa, joten jäi tekemättä. Bäckträckätään siis hieman, kun se taas (ennen moderointia) pomppasi keskusteluun:



Kuulostaa siltä, että tässä ensin projisoit pelille jonkin agendan ja sitten hyökkäät tätä itse keksimääsi (tai jostain muualta poimittua) piilomerkitystä vastaan, vaikka oikeasti kehittäjät tuskin ovat sitä näin tarkoittaneet. Eli jos oikein ymmärsin, niin koet, että TLoU 1:n lopussa Joelia yritettiin jo mustamaalata pahikseksi ja TLoU2:ssa jatkettiin tämän anti-Joel teeman kehittelemistä? Joel on nähtävästi joku valkoisen heteromiehen vastine ja tämän murjominen on tarkoitettu loukkaukseksi meitä kaikkia kohtaan? Mielenkiintoinen pointti etenkin tuo golfmailan symbolinen merkitys: Lajin kirkkain tähti, Tiger Woodshan sattuu olemaan afroamerikkalais-thaimaalainen, mutta nämähän on aina kätevä unohtaa kun se omaan pointtiin paremmin sopii. Tai ehkä maila symboloikin sitä kuinka ylivertaiset vähemmistöt ovat ottaneet golfinkin valkoisten miesten käsistä ja nyt hakkaavat heidät muusiksi omassa lajissaan...?

...tai sitten ei. Tätä salaliittohuttua valkoista heteromiestä vastaan on aika helppo kynäillä, jos näitä agendoja väkisin haluaa nähdä kaikkialla. Samaa sarjaa on nämä Mannyt ja pendejot. -man loppuisia nimiä on maailma täynnä ja Mannyjakin jokunen kappale. Pendejo taas on ehkä lähinnä aavistuksen tökerö amerikkalainen tapa ilmaista hahmon etnisyyttä. Niin, ja Mannyn ulkonäköhän muuten perustuu näyttelijänsä, Alejandro Eddan ulkonäköön. Että siinä meni juuri ikkunasta pihalle tämä suosittu teoria Druckmannin pelinsisäisestä alter-egosta.

Jos peleissä haluaa jotain tällaisia agendoja nähdä niin ei ihme, jos moni asia tarinoissa ei enää näytä käyvän järkeen. TLoU:n loppu ei yrittänyt saarnata mitään, eikä maalata kenestäkään sen enempää hyviksiä kuin pahiksiakaan. Sen kiehtovuus tulee siitä, että valmiita vastauksia ei ole. Nähdäkseni kaikki väittämäsi ovat sinänsä totta ja koin ne samalla tavalla: Fireflyt olivat kaikin puolin väärässä paitsi tietenkin halussaan kehittää infektiolle vastalääke. Ellien tappaminen etenkään tämän omaa mielipidettä kysymättä ei olisi ollut oikein eikä edes järkevää. Ellie olisi muutenkin ollut liian nuori päättämään itse kohtalostaan ja Joelin toimet lopussa olivat ihan ymmärrettäviä ja perusteltuja (yhtä lukuunottamatta, johon palaamme kohta). Minun nähdäkseni kaikki ovat näistä samaa mieltä, mutta kummasti suurin osa ei ole yhtä mieltä esittämästäsi ongelmasta: Johtunee siitä, että ongelmia syntyy ainoastaan, jos tätä katsoo nurinkurisesti tämän anti-Joel agendan näkövinkkelistä.

En ole kuullut yhdenkään pelaajan sanovan, että Joel olisi mikään varsinainen pahis. Pelin maailmassa tämä on kuitenkin sitä monelle. Käytännössä kaikki pelaajat oli kuitenkin Joelin linjoilla Ellien pelastusoperaatiossa. Fireflyt pakottivat tämän reagoimaan vaistonvaraisesti ja väkivaltaisesti. Mielipiteitä jakavampi hetki lieneekin se, kun Joel lopussa valehtelee näistä tapahtumista Ellielle päin naamaa. Se on puhtaasti itsekäs teko, joka todellisuudessa riistää Ellieltä valinnan omasta kohtalostaan. Joel uskottelee Ellielle, että mitään vastalääkettä ei löytynyt ja reissu oli turha. Tässä ei siis ole enää kyse siitä, että Ellie oli vain silloin liian nuori tekemään päätöksen: Joel ei halua Ellien koskaan tekevän tätä päätöstä itse. Ja tämä vain siksi, että Joel voisi pitää Ellien itsellään. Näinkö hyvä isähahmo mielestäsi toimii?

Ja tämän sanottuanikin tunnustan, että olisin luultavasti itse valinnut ihan samoin, vaikka teko on ilmiselvästi väärin. Porukka rakastaakin Joelia lähinnä tämän inhimillisyyden takia: Ei siksi, että tätä pitäisi palvoa jonain sankarina ja huippuisähahmona, vaan siksi että voimme jopa näissä väärissä valinnoissa nähdä omatkin ajatuksemme ja tunteemme. Tämä on virkistävää sellaisen viihteen keskellä, joka ylikorostaa mustavalkoisuutta.

Kun Joel sitten TLoU2:ssa tapetaan, niin ei se tietenkään mitään huraahuutoja kenessäkään nostattanut. Se ei kuitenkaan poista sitä, että Abby toimi tuossa tismalleen niin kuin Joel itse olisi vastaavassa tilanteessa toiminut. Tietyllä tavalla Joel siis sai ansionsa mukaan.

Minulle mielenkiintoisempaa on kuitenkin se, kuinka Joelin synkkä salaisuus kalvaa hänen ja Ellien välejä ja tällä saralla Joel todellakin saa mitä ansaitsee. Se raastaa sydäntä ja varmasti kaikki pelaajat ainakin alitajuisesti haluaisivat, että Ellie vain nielisi sen mukavan valheen ja parivaljakko voisi olla taas tiimi kuten vanhoina hyvinä aikoina, mutta ei se tosielämässäkään läheskään aina mene näin. Menetettyä luottamusta voi olla mahdoton palauttaa, vaikka petetty osapuoli itsekin sitä haluaisi.

Mutta missä tässä on se agenda, jolla pyritään lyömään perinteiset isän roolit ja valkoiset heteromiehet maanrakoon? Kyse on ilmiselvästi vain näiden kahden hahmon välisestä monimutkaisesta ihmissuhteesta ja Joelin tekojen seurauksista riippumatta siitä mistä moraalisesta näkövinkkelistä niitä katsoo. Ei tämän selittämiseen mitään agendoja tarvita. Abbylla on omat syynsä tehdä mitä teki ja Elliellä omat syynsä lähteä tämän perään tekemään mitä tekee. Tämä agendojen metsästys näyttää nyt aiheuttavan sinulle lähinnä sen, että pelien tarinan logiikka ei enää monessa kohtaa pelitä kunnolla, mutta silti päätät vaan sitkeästi roikkua tässä ennakko-asenteessasi kiinni. Miksi?

Eli suositukseni olisi seuraava jatkon kannalta: Jos pelissä tuntuu olevan jotain mikä ei oikein tahdo käydä järkeen, niin mitä jos ensin hylkäisit päässäsi olevat ennakko-olettamukset pelin "agendasta" ja katsoisit sitä hetken avoimin mielin? Näin tehden sieltä saattaa alkaa se järki ja oikea sanoma (tai sen puute) pikkuhiljaa löytyä. Kun noita Manny/pendejo/golfmaila -symbolismiteorioita luki, niin tuli väkisinkin mieleen, että nyt kyllä taitaa se todellinen pelin pilaava agenda löytyä pelaajan omien korvien välistä.

Tiedän, että tässä nyt joutui vähän arvostelemaan myös arvostelijaa pelkän arvostelun sijasta, mutta itsekin tässä kritisoit aika suoraan pelin kehittäjiä, erityisesti Druckmannia ja esität väitteitä hänen kyseenalaisista motiiveistaan tiettyjen tarinallisten ratkaisujen taustalla. Silloin omienkin motiiviesi arviointi on mielestäni ihan asiaankuuluvaa.
Aika hyvin teiltä! Nyt alkoi tehdä tosissaan mieli hankkia se ykkösosa, jota en ole pelannut! Menenpä verkkokauppojen hyllylle...
Meinasi jo aikaisemmin kirjoittaa tähän viestiin vastauksen, mutta ei ollut silloin aikaa, joten jäi tekemättä. Bäckträckätään siis hieman, kun se taas (ennen moderointia) pomppasi keskusteluun:



Kuulostaa siltä, että tässä ensin projisoit pelille jonkin agendan ja sitten hyökkäät tätä itse keksimääsi (tai jostain muualta poimittua) piilomerkitystä vastaan, vaikka oikeasti kehittäjät tuskin ovat sitä näin tarkoittaneet. Eli jos oikein ymmärsin, niin koet, että TLoU 1:n lopussa Joelia yritettiin jo mustamaalata pahikseksi ja TLoU2:ssa jatkettiin tämän anti-Joel teeman kehittelemistä? Joel on nähtävästi joku valkoisen heteromiehen vastine ja tämän murjominen on tarkoitettu loukkaukseksi meitä kaikkia kohtaan? Mielenkiintoinen pointti etenkin tuo golfmailan symbolinen merkitys: Lajin kirkkain tähti, Tiger Woodshan sattuu olemaan afroamerikkalais-thaimaalainen, mutta nämähän on aina kätevä unohtaa kun se omaan pointtiin paremmin sopii. Tai ehkä maila symboloikin sitä kuinka ylivertaiset vähemmistöt ovat ottaneet golfinkin valkoisten miesten käsistä ja nyt hakkaavat heidät muusiksi omassa lajissaan...?

...tai sitten ei. Tätä salaliittohuttua valkoista heteromiestä vastaan on aika helppo kynäillä, jos näitä agendoja väkisin haluaa nähdä kaikkialla. Samaa sarjaa on nämä Mannyt ja pendejot. -man loppuisia nimiä on maailma täynnä ja Mannyjakin jokunen kappale. Pendejo taas on ehkä lähinnä aavistuksen tökerö amerikkalainen tapa ilmaista hahmon etnisyyttä. Niin, ja Mannyn ulkonäköhän muuten perustuu näyttelijänsä, Alejandro Eddan ulkonäköön. Että siinä meni juuri ikkunasta pihalle tämä suosittu teoria Druckmannin pelinsisäisestä alter-egosta.

Jos peleissä haluaa jotain tällaisia agendoja nähdä niin ei ihme, jos moni asia tarinoissa ei enää näytä käyvän järkeen. TLoU:n loppu ei yrittänyt saarnata mitään, eikä maalata kenestäkään sen enempää hyviksiä kuin pahiksiakaan. Sen kiehtovuus tulee siitä, että valmiita vastauksia ei ole. Nähdäkseni kaikki väittämäsi ovat sinänsä totta ja koin ne samalla tavalla: Fireflyt olivat kaikin puolin väärässä paitsi tietenkin halussaan kehittää infektiolle vastalääke. Ellien tappaminen etenkään tämän omaa mielipidettä kysymättä ei olisi ollut oikein eikä edes järkevää. Ellie olisi muutenkin ollut liian nuori päättämään itse kohtalostaan ja Joelin toimet lopussa olivat ihan ymmärrettäviä ja perusteltuja (yhtä lukuunottamatta, johon palaamme kohta). Minun nähdäkseni kaikki ovat näistä samaa mieltä, mutta kummasti suurin osa ei ole yhtä mieltä esittämästäsi ongelmasta: Johtunee siitä, että ongelmia syntyy ainoastaan, jos tätä katsoo nurinkurisesti tämän anti-Joel agendan näkövinkkelistä.

En ole kuullut yhdenkään pelaajan sanovan, että Joel olisi mikään varsinainen pahis. Pelin maailmassa tämä on kuitenkin sitä monelle. Käytännössä kaikki pelaajat oli kuitenkin Joelin linjoilla Ellien pelastusoperaatiossa. Fireflyt pakottivat tämän reagoimaan vaistonvaraisesti ja väkivaltaisesti. Mielipiteitä jakavampi hetki lieneekin se, kun Joel lopussa valehtelee näistä tapahtumista Ellielle päin naamaa. Se on puhtaasti itsekäs teko, joka todellisuudessa riistää Ellieltä valinnan omasta kohtalostaan. Joel uskottelee Ellielle, että mitään vastalääkettä ei löytynyt ja reissu oli turha. Tässä ei siis ole enää kyse siitä, että Ellie oli vain silloin liian nuori tekemään päätöksen: Joel ei halua Ellien koskaan tekevän tätä päätöstä itse. Ja tämä vain siksi, että Joel voisi pitää Ellien itsellään. Näinkö hyvä isähahmo mielestäsi toimii?

Ja tämän sanottuanikin tunnustan, että olisin luultavasti itse valinnut ihan samoin, vaikka teko on ilmiselvästi väärin. Porukka rakastaakin Joelia lähinnä tämän inhimillisyyden takia: Ei siksi, että tätä pitäisi palvoa jonain sankarina ja huippuisähahmona, vaan siksi että voimme jopa näissä väärissä valinnoissa nähdä omatkin ajatuksemme ja tunteemme. Tämä on virkistävää sellaisen viihteen keskellä, joka ylikorostaa mustavalkoisuutta.

Kun Joel sitten TLoU2:ssa tapetaan, niin ei se tietenkään mitään huraahuutoja kenessäkään nostattanut. Se ei kuitenkaan poista sitä, että Abby toimi tuossa tismalleen niin kuin Joel itse olisi vastaavassa tilanteessa toiminut. Tietyllä tavalla Joel siis sai ansionsa mukaan.

Minulle mielenkiintoisempaa on kuitenkin se, kuinka Joelin synkkä salaisuus kalvaa hänen ja Ellien välejä ja tällä saralla Joel todellakin saa mitä ansaitsee. Se raastaa sydäntä ja varmasti kaikki pelaajat ainakin alitajuisesti haluaisivat, että Ellie vain nielisi sen mukavan valheen ja parivaljakko voisi olla taas tiimi kuten vanhoina hyvinä aikoina, mutta ei se tosielämässäkään läheskään aina mene näin. Menetettyä luottamusta voi olla mahdoton palauttaa, vaikka petetty osapuoli itsekin sitä haluaisi.

Mutta missä tässä on se agenda, jolla pyritään lyömään perinteiset isän roolit ja valkoiset heteromiehet maanrakoon? Kyse on ilmiselvästi vain näiden kahden hahmon välisestä monimutkaisesta ihmissuhteesta ja Joelin tekojen seurauksista riippumatta siitä mistä moraalisesta näkövinkkelistä niitä katsoo. Ei tämän selittämiseen mitään agendoja tarvita. Abbylla on omat syynsä tehdä mitä teki ja Elliellä omat syynsä lähteä tämän perään tekemään mitä tekee. Tämä agendojen metsästys näyttää nyt aiheuttavan sinulle lähinnä sen, että pelien tarinan logiikka ei enää monessa kohtaa pelitä kunnolla, mutta silti päätät vaan sitkeästi roikkua tässä ennakko-asenteessasi kiinni. Miksi?

Eli suositukseni olisi seuraava jatkon kannalta: Jos pelissä tuntuu olevan jotain mikä ei oikein tahdo käydä järkeen, niin mitä jos ensin hylkäisit päässäsi olevat ennakko-olettamukset pelin "agendasta" ja katsoisit sitä hetken avoimin mielin? Näin tehden sieltä saattaa alkaa se järki ja oikea sanoma (tai sen puute) pikkuhiljaa löytyä. Kun noita Manny/pendejo/golfmaila -symbolismiteorioita luki, niin tuli väkisinkin mieleen, että nyt kyllä taitaa se todellinen pelin pilaava agenda löytyä pelaajan omien korvien välistä.

Tiedän, että tässä nyt joutui vähän arvostelemaan myös arvostelijaa pelkän arvostelun sijasta, mutta itsekin tässä kritisoit aika suoraan pelin kehittäjiä, erityisesti Druckmannia ja esität väitteitä hänen kyseenalaisista motiiveistaan tiettyjen tarinallisten ratkaisujen taustalla. Silloin omienkin motiiviesi arviointi on mielestäni ihan asiaankuuluvaa.
Aika hyvin teiltä! Nyt alkoi tehdä tosissaan mieli hankkia se ykkösosa, jota en ole pelannut! Menenpä verkkokauppojen hyllylle...
Hankittu ja halvalla! 20 euroa!
 
Viimeksi muokattu:
kyllä itse tykkäsin todella paljon on vaan niin jylma,todella synkä peli en oo ikinä pelannut tälläistä peliä alkoi ihan tulemaa kylmät väreet
 
Vihdoin pelin läpäisseenä oma mielipiteeni on, että pidin pelistä kaikin puolin enemmän kuin ensimmäisestä osasta. Toki pelasin ensimmäisen osan vasta ps4 remaster versiona sen tullessa ulos, niin voi olla ettei siitä syystä kehkeytynyt mitään erityistä tunnesidettä ensimmäiseen osaan. Ensimmäinen osa oli kuitenkin jollain tapaa ps3 elämänkaaren huipentuma ja merkkipaaluteos, ja varmasti jätti samanlaiset tunnesiteet pelaajiin kuten esim ff7 ja monet muut vastaavat esim ps1 aikana. Itselle ensimmäinen osa ps4:llä pelattuna tuntui kuitenkin jo kaikin puolin "ei niin erityisenä" pelinä, kun se ei varsinaisesti enää mitenkään maata mullistava peli ollut tekniikan eikö muidenkaan osa-alueiden saralta. Enempi jatko-osa herätti tunteita. Loistava peli!
 
Ylös Bottom