Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part II

  • Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä
Toki jos tarinasta riisutaan pois kaikki konteksti, kuten hahmot, näiden motivaatiot, ihmissuhteet ja dialogi, niin jäljelle jää vain bare bones juoni, joka ei kuulosta kovin kummoiselta. Mutta sama pätee suurimpaan osaan tarinoista, jos kyseessä ei ole joku Christopher Nolanin leffa, jossa tämä raahaa hahmot räsynukkena läpi itsetarkoituksellisen nokkelan juonen, mutta jälkeen päin kukaan katsoja ei osaa vastata edes kysymykseen millainen hahmo vaikkapa Cobb (DiCaprio) Inceptionissa oli. Ei sillä ole väliäkään, koska elokuvan fokus on muualla, mutta kääntöpuolena tässä on aina se, että joku toinen tarinan osa-alue kärsii.

Nolan-tyylisuuntaa peleissä edustaa varmaan lähiten Remedyn ja Kojiman tuotokset, joissa juonen koukerot on useimmiten etusijalla joskus jopa kokonaisuuden haitaksi asti. En minä tietenkään Nolania, Remedyä tai Kojimaa vihaa, vaan käytän näitä nyt vaan eräänlaisena ääriesimerkkinä päinvastaisesta tarinankerrontatavasta ja mitkä tarinan osa-alueet siitä puolestaan kärsii. Kaikille tavoille on paikkansa peli- ja elokuva-alalla.


Eiköhän tämä sama jankutus ole nyt kuultu tässä keskustelussa ihan tarpeeksi monta kertaa? Jos kommentin asiasisältö ei muutu edellisestä miksikään, niin sen voisi joskus vaikka jättää kirjoittamatta kokonaan.
Jos rikkoo sivuston sääntöjä niin reporttia meneen mutta älä leiki mitään moderaattoria ja sano mitä muut saa tehdä
 
Täytyy sanoa, että itselleni Nolan-leffojen peliversioita ovat olleet nimenomaan Naughty Dogin teokset: Teknisesti taitavia, mutta hahmot eivät puhuttele ollenkaan. Mutta Last of Us 2:n kohdalla olen toki valmis myöntämään, että kiistattomasti sarjan hahmot ovat puhutelleet aika isoa osaa pelaajista, osaa selvästi liikaakin kun hahmoille ei saa tehdä "vääriä asioita".
Se puhutteleeko hahmot on mielestäni erillinen kysymys. The Last of Usin fokus on kuitenkin selvästi sen hahmoissa ja näiden interaktiossa. Jos muistellaan ensimmäistä peliä, niin senkin juoni oli kirjaimellisesti vain se matka. Jos katsomme sen tarinaa vain juonen tasolla, niin käytännössähän peli on vain pitkä yhteen suuntaan rullaava Super Mario -kenttä, jonka lopussa prinsessa on tai ei ole linnassa. The End.

Ongelmaa voidaan ratkoa monella tapaa, mutta tässä nyt käsitellään vain nämä kaksi: Nolanin tapa olisi ripotella matka täyteen pieniä yllätyksiä ja juonenkäänteitä, jotka tekee matkasta itsessään kiinnostavan. Naughty Dogin tapa oli kuitenkin panostaa hahmoihin ja heidän väliseensä interaktioon, jolloin matkalta itsessään ei vaadita niin paljon. Pääasia on siis se, että tarinassa on kokonaisuutena joku tarttumapinta, joka pitää pelaajat ruudun ääressä. Juoneen ja sen keskinkertaisuuteen ei mielestäni siis kannata liikaa takertua.

Tietenkään kukaan ei kirjoita tarinaa niin, että otetaan suora putki paikasta A paikkaan B ja sitten lähdetään sitä putkea koristelemaan, mutta esimerkin yksinkertaistamiseksi esitetin asia nyt näin.
 
Kyllä itsellä se matka oli juurikin se Last of Us kiinnekohta. Tässä kakkosessa sitä ei juurikaan ole. Se on suurin syy mikä ajaa omalla mittarilla tämän paljon alemmaksi mitä ykkönen. Tietyt huonosti pohjustetut juonenkäänteet ja periaatteessa juonen kerronta tekee tästä vain jatko-osan minkä ainakin itse haluan unohtaa, kun taas ykkösen pelaan uudestaan läpi.
 
Peli pelattu läpi..mainitsin jo jossain vaiheessa, et en tule seuraamaan tätä keskustelua.ennen läpi peluuta.
No pari sivua lukasin taakse päin , ja se riitti!
Tietohan tästä on. Ja oli, että keskustelua herättää.
No siksihän tämä foorumi on.
No itse pelistä sen verran.odotukseni pelin suhteen palkittiin.
Tarina oli "sävelletty" hyvin.sen mitä musiikin suhteen ellie kitaraa näppäili..
He heh.
Hyvin oli tarina rakennettu, ja ei oltu isommin " luisteltu" ykkös osan pelattavuuden kaavoista. Joten tosiaan tuntui et palasi tuttuun peliin.
No hieno peli kaiken kaikkiaan .ja eipä tästä sen enempää ala ruotimaan, ku aletaan kuitenki syyttelemään spoilauksista..koska täällä tuntuu olevan niin perkeleen hektistä sakkia sen suhteen.
Ehtikää se alaston karvapillunen naksuttelija. ni saatte pelille sisältöä..jos ei abbyn rintalihakset riitä.
 
Läpihän se meni että heilahti. Täytyy sanoa kyllä, että otteessaan piti alusta loppuun saakka. Mielestäni tarina oli oikein hienosti rakennettu ja loppu oli suorastaan upea. Hieman haikein mielin tämän nyt hyllyyn sujautan, mutta yhtä kokemusta kuitenkin rikkaampana. Tämmöisiä lisää kiitos!
 
Ajattelin, että nolatakseni itseni perusteellisesti voisin laittaa tänne alun puzzlepaljastuksin varustetun suoraan 4K super UHD erityisesti pelikäyttöön suunnatun telkkuni ruudulta kuvatun pikku pätkän, jossa pölisen kuin per....pieru ja otan turpaani. Haukkukaa minut NYT viimeistään:
 
Ajattelin, että nolatakseni itseni perusteellisesti voisin laittaa tänne alun puzzlepaljastuksin varustetun suoraan 4K super UHD erityisesti pelikäyttöön suunnatun telkkuni ruudulta kuvatun pikku pätkän, jossa pölisen kuin per....pieru ja otan turpaani. Haukkukaa minut NYT viimeistään:

Miksi et käytä PS4:n share -ominaisuutta videon tallennukseen?
 
No kai sen saa Facebookiinkin jaettua, mutta ihan uutta minulle, kun olen aiemmin vain jakanut siellä seinälläni, eikä enää toimi. Mutta kyllä tässä on kyse ihan minun omasta kyvyttömyydestäni. Toivottavasti ette vetäneet hernettä nenään. Siis pelaan vain vähän PS4:llä, koska pääpelialustani on Xbox one X.
Äh. liian hankalaa. Pitää muistaa kaikenmaailman salasanat ja ne on jo kadonneet. Sitten pitää nollata kaikki ja luoda profiili uudestaan ja vaikka mitä. En jaksa. Noh, enpä ole mikään supertubettaja, joten en kaipaa moista.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä meni juuri läpi ja jätti aika tyhjän tunteen. En muista että 30v pelaajaurani aikana olisin saanut ikinä yhtä vahvoja tunteita pelin aikana. Kaikki tämä negatiivisuus mitä peli keräsi jo tyyliin ennen julkaisua (on se sitten vaikka lihaksikas tyttö) on ihan täyttä shaibaa. Tämä on selvästi suunnattu aikuiseen makuun. Kaikki ei ole pelkkää ruusuilla tanssimista ja niin se menee oikeassa elämässäkin. Suosittelen vahvasti itse kokemaan jos joku vielä ei ole hankkinut. 10/10 ja game of the generation perään
 
Viimeksi muokattu:
Huhhuh. Läpi meni täälläkin, pelikello näytti noin 35 tuntia lopussa. Laitan spoilereihin enempi mietteitä, mutta olipahan matka. Ehdottomasti merkkiteos.

Teknisestä puolesta kaikki sanottava on jo sanottukin täällä moneen kertaan, mutta onhan tuo nyt aika uskomatonta kuinka Naughty Dog on jälleen kerran onnistunut viemään ikääntyvän raudan äärirajoilleen, ja vielä niin, että oma vm. 2014 originaalimallin PS4 pystyi pitämään desibelinsä kurissa.

Teknisen osaamisen ohella, Santa Monican jannut ja jannuttaret vahvistivat paikkaansa alan kärkiporukoissa myös toisella osa-alueella, eli tarinan saralla.

Olen herkkä mies, ja ennenkin löytänyt sipulinkuoria silmäluomieni alta videopelejä pelatessani, mutta kun The Last Of Us Part 2 kerta toisensa jälkeen tarttui minua kyynelten kostuttamista rivelleistä, viskasi pyykkirumpuun, ja laittoi linkouksen täysille, en ulospäästessäni aluksi ollut edes ymmärtää millaisen tunteiden triathlonin olin juuri käynyt lävitse.

Peli tarjoaa useita sykähdyttäviä hetkiä, ikäviä ja iloisia, tavalla johon moni videopeli ei ole pystynyt. Päällimmäisinä näistä haluan mainita tietysti Joelin, heti kokemuksen alkumetreillä, ja myös Ellien ja Dinan suhteenkuvauksen, joka mielestäni oli kauniisti toteutettu. Abby hahmona nousi suosikkieni joukkoon, ja lopun kohtaus, jossa hän riutuneena lasketaan tolpan nokasta vastustajansa toimesta, rientää ensimmäisenä pelastamaan toverinsa ja ohittaa Ellien läsnäolollaan esille tuoman vaateen kohtaloidensa ratkaisusta kertomalla tälle rauhallisesti veneiden sijainnin, on suorastaan erinomainen huippu kasvutarinalle joka häneltä nähdään.

Internetin syvässä päässä moni ei ole tuntunut pitävän siitä, kuinka Ellietä käsiteltiin tässä, mutta mielestäni sekin on toteutettu hienosti, pelin tarjoamaan maailmaan peilaten. Nuori, alle parikymppinen ihmisentaimi, joutuu astumaan aikuisuuteen mitä brutaalimmalla tavalla, ja hänellä se purkautui amok-juoksuna, joka lopulta vei ihmissuhteet ja kitaransoiton, jättäen jäljelle kovin vähän.

Jos oli paljon hyvää, niin pieniä narinan aihioitakin löytyy. Pelin kesto oli ainakin omalla hiippailuun painottuvalla pelityylilläni aavistuksen liian pitkä, ja olisin kaivannut pientä tiivistämistä. Mistä sitten tiivistää, kun tarinasta en mitään ottaisi pois. Ehkä niitä laajempia alueita olisi voinut karsia hieman, ja tarjota hiemaan tiiviimpää putkea, mutta toisaalta se olisi voinut tehdä pelistä liiankin välivideopainoitteisen. Jo ensimmäisessä osassa nähty matkakumppanien näkymättömyys vihollisten silmissä rikkoi immersiota myös Part 2:ssa, mutta ei kai mikään peli koskaan täydellinen voi olla?

The Last Of Us Part 2 on peli, joka itselleni menee heittämällä sukupolvensa parhaimmistoon, ja tarinakokonaisuutena ykkönen, Left Behind ja Part 2 muodostaa pelisarjan, jota mielestäni voi pitää riman asettajana pelien saralla, niin tarinan kuin teknisen optimoinnin suhteen. Jään mielenkiinnolla odottamaan saammeko kenties vuonna 2027 joutsenlauluaan virittelevän PS5-konsolin viimeiseksi virreksi sen Part 3:n, vai laittaako Druckmann tiimeineen paukut HBO:n tuotantoon.

97/100, GOTY 2020 so far. Kiitos Naughty Dog.
 
Käsittämätön kommentti, "joutuu", kun pikemminkin kyseessä on "saa". Mitä ihmeen ihmepeliä sinä oikein odotat? Minä olen pelannut 20 vuotta videopelejä ja vasta nyt kohtasin jotain aivan uutta. Ellie on käynyt jo usein unissani, mikä on kyllä aikamoinen saavutus videopeliltä, kun sen on tehnyt ainoastaan superhyvät elokuvat aiemmin. Ellie siis on tullut iholleni monta kertaa - Abby jostain syystä ei vaikka pidän hänestäkin. Tämä peli näyttää suunnan siihen, mihin aikuisten pelien suunta vie ja olen sataprosenttisen varma, että muut pelintekijät ottavat Last of Us 2:sta PALJON oppia omiin projekteihinsa, niin loistavasta tuotteesta on kyse!
 
Tämä on kyllä aika uskomattoman ikävä peli, jotkut joutuu maksamaan tästä aika isoa hintaa.
Ainut mitä tässä vaiheessa voi sanoa on että käykää how long to beat sivustolla katsomassa käyttäjä arvosteluja, siellä on totuus.

Näyttää suurinosa arvosteluissa olevan 90% ja 100% pintaan, mikä tuntuu olevan siis aika hyvin linjassa sen kanssa millaisia arvosanoja tämä on pelimediasssa saanut maailmalla. Totuus on siis se että kyseessä on hyvä peli?

 
Ylös Bottom