Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Kuulostaa kyllä niin tutulta :D Välillä vielä unohtuu noiden uusien juttujen olemassaolo kokonaan ja ihan sormi suussa, että mitenhän tästä pitäis edetä tai sit just rakentelee tollasia purkkaviritelmiä…

Alussa oli myös niin hauska, kun polleana kuvittelin BotWin jäljiltä toki tietäväni miten tässä edetään ja niin vaan kävin tapattamassa itseni pariin kertaan yhteen paikkaan pyrkiessäni ennen kuin totesin, että kaippa se pitää ihan tuota tarinaa hetki seurata ja yrittää sit uusiksi.. Tuli sit tarinaa seuratessa tajuttua etten olisi varmaan edes voinut päästä sinne mihin eka yritin päästä, koska juoni ei sitä vielä olisi sallinut. Että joo, jospa vaan uskois tän olevan uusi peli ja kaikkea et tiedä vaikka samalta vaikuttaakin kuin edeltäjänsä.

Hyvin tähän kyllä saa aina aikaa kulutettua. Yrität olla lähdössä jotain tehtävää suorittamaan ja sit eksyt tunneiksi johonkin matkalle tutkimaan ties ja mitä ja unohdat jo mitä olit alunperin menossa tekemään :)

No ei toi jää ja puu nyt mikään puzzlemullistaja sinänsä ollut se nyt vaan sattui täs melko moneella näköjään olemaan se varsinainen eka jumi jostain syystä, lähinnä se et yleensä peleissä hahmo tokasee ääneen "hmm maybe I can use keppi to että on voima muutta kaiken"

Nii pelaajalle annetaan työkalut ja niiku sanoin pelaaja keksii sit itse "voisko tämä toimia" joskus toimii ja joskus ei. Tämä nyt oli tyylii tutoriaalin eka pikkuhaaste, sit alkaa tulee niiku täs porukka on jo selitellyt kaikkia purkkavirityksistä hävittäjiin ja ilmapalloihin ja taivas on vaan rajana miten pääset määränpäähän vai jäätkö muuten vaa leikkimään hiekkalaatikolle.

Joskus palkinto on jo pelkästään se että pääset perille, sit on puzzleja jossa on toki se ainoa oikea ratkasu mutta se miten sä suoritat sen on melkolailla mitä itse oot kuvaillut hyväksi. En mä nyt osaa tän paremmin selittää, mutta se tutkimisen ja seikkailun ilo ja vapaus tehää asioita monella tapaa on mun mielestä tässä tehty niin nerokkaalla uudella tavalla mitä harvoin jos koskaan vidjapeleissä nähään. Aina välillä vaan tulee peli joka pistää asiat uusiks, ja muut tulee perässä toivottavasti hyvällä tavalla.

Joskus kuvailin Zeldaa nintendon GTAaksi, sama kun rockstar nyt vaan osaa tehää sen ainoan ja oikean gtaan vaikka muita yrittäjiä ollut, siinä on paljon jotain tuttua mutta silti jotain mitä muut ei vaan osaa. Nämä kaksi modernia zeldaa pistivät seikkailun, tutkimisen, puzzle genre riman niin korkeelle että muut haluaa kuten yrittäjiä nähtiin botw jälkeen josta ainostaan elden ring onnistui pääsemään mun kirjoissa samoihin fiiliksiin ja vielä päälle botw jälkeen. Tears of the kingdom ylitti ainakin mun odotukset ja uskallan tässä vaiheessa jo sanoa että vaikka on sama mappi, en ole vielä toistaseks törmännyt yhteenkään mestaan että "ainii tää mesta". Tutulta toki näyttää.

Ihan jo graafinen ulkoasu, nintendo päätyi tähää ratkasuun todennäköisesti ihan vaan tehojen vuoksi josta tuli omalla tavalla niin kaunis että muut tekivät perässä vaikkei tehoista ollut kyse vaan halusivat ihan jo sen ulkonäön puolesta saada zelda fanit omaan loossiin. Tää nyt menee jaaritteluks, en mä täs yritä mitään peliä myydä jos ei mitenkään nappaa vaikka mitä sanois, osta peli ja kokeile hyvä mies nii asiat selvii paljon helpommin. :p
o_O
 
Tears of the kingdom ylitti ainakin mun odotukset ja uskallan tässä vaiheessa jo sanoa että vaikka on sama mappi, en ole vielä toistaseks törmännyt yhteenkään mestaan että "ainii tää mesta". Tutulta toki näyttää.
Viesti täynnä hyviä pointteja joista olen samaa mieltä, mutta kommentoin vain tätä, sillä tämä on itse asiassa ollut se kaikista suurin yllätys tässä vaiheessa. Uudet taidot ja niiden mukanaan tuomat uudenlaiset liikkumiset ja toiminnot ovat toki, kuten jo todettua, yllättäneet. Mutta tätä osasin odottaa, kun messiaspeli-tason arvosanat pamahtivat pöytään.

Sen sijaan kaikki etukäteen kuultu kauhistelu tutuista nurkista on ensimmäisten pelisessioiden aikana tuntunut huvittavalta, tai no suorastaan naurettavalta. Nyt päädyin jo entuudestaan tuttuun paikkaan, tosin sinnekin aivan eri suunnasta ja eri tavalla eli taivaiden kautta. Ja sitten itse paikkaa oli muutettu monin tavoin pelien välissä.
Toki itsestäänselvästi peliä on vielä ihan valtavasti jäljellä, joten tämän kartan tuttuuden / uutuuden -suhteesta ei tosiaan vielä voi antaa minkäänlaista kokonaisarviota. Mutta ensitunnelmat ovat tosiaan tällä saralla yllättäneet ja siinä sivussa huvittaneet.
 
Mä en usko, että mikään määrä sanojani tai lauseitani muuttaisi mielipidettäsi tästä asiasta, mutta ehkä joku muu onnistuu!
Jaha, ok? No, yritin siis kuitenkin udella että miksi se kuvailtu asia on niin ihmeellinen eikä kyse ollut siitä että kenenkään mielipidettä pitäisi olla muuttamassa. Halu oli ymmärtää, mikä se ihme tuossa on.

Liekö vastaus sitten se, että porukka on niin urautunut pelien tiettyihin logiikoihin että on unohtunut käyttää arkijärkeä ja se tuntuu sitten jotenkin tuoreelta ja ihmeelliseltä?

Oma näkemykseni tuohon siis tosiaan silti oli se, että en tuosta eroavaisuudesta huolimatta koe tuota mitenkään erikoisena asiana. Lisäksi en kauheasti jaksa innostua sellaisesta että on niin monia tapoja (periaatteessa) "brute forcettaa" esteet, että tuntuu että mitään esteitä ei edes ole. En tiedä saako tuosta ajatuksesta kukaan kiinni, mutta kun on niin monia tapoja päästä jostain eteenpäin, niin minulle tulee se tunne ettei este edes ole mikään este kun sen voi päästä läpi ihan vain puunrunkoja sopivasti maahan nakkelemalla. Ja siinä tulee myös se syy, miksi sellainen ns. "virallinen ratkaisu" on se, josta tulee ainakin minulle se tyydytys, että onnistui ratkomaan kieron pelisuunnittelijan juonet :D

En minä nyt täysin ole ymmärtämättä sitä hiekkalaatikkoideaa, kuten jo sanoin, mutta se "ymmärtämättömyyteni" liittyi nyt siis siihen että miksi tuollainen olisi ihmeellistä kun koko pelin ja sen edeltäjän idea oli että voit tehdä fysiikoiden kanssa melkein mitä vain keksit.

Täten itse järkeilen että sen ihmeellisyyden on pakko liittyä yksinomaan siihen että peli on erilainen kuin pääosa peleistä. Tosin silti BotW oli jo sellainen, tai niin minä ainakin olen kehuista ymmärtänyt. Itse en kauheasti kikkaillut pelissä ja tein sen muuten 100% paitsi Korokeista ehkä jotain reilu puolet tms.

No ei toi jää ja puu nyt mikään puzzlemullistaja sinänsä ollut se nyt vaan sattui täs melko moneella näköjään olemaan se varsinainen eka jumi jostain syystä, lähinnä se et yleensä peleissä hahmo tokasee ääneen "hmm maybe I can use keppi to että on voima muutta kaiken"
:D Nyt haluan TotK:n/pelin, jossa pelihahmo antaa noita vinkkejä juuri tuolla puhetyylillä :D

En mä nyt osaa tän paremmin selittää, mutta se tutkimisen ja seikkailun ilo ja vapaus tehää asioita monella tapaa on mun mielestä tässä tehty niin nerokkaalla uudella tavalla mitä harvoin jos koskaan vidjapeleissä nähään.
Mutta sitä en taas tajua, että eikö BotW:ia kehuttu juuri samoista asioista? Kukaan ei enää sitä muista? :D

Tietysti kaksi peli vs. kaikki muut on silti marginaalista mutta luulisi että nimenomaan tämän pelaajat muistaisi hyvin BotW:n kun minäkin sen niin hyvin muistan :p

Aina välillä vaan tulee peli joka pistää asiat uusiks, ja muut tulee perässä toivottavasti hyvällä tavalla.
En halua alkaa kauheasti väittelemään mutta sanon vain että eikö "tässä työkalut, kokeile mikä toimii" ole kuitenkin aika vanha juttu peleissä? Eikö erilaiset voimat, kyvyt ja aseet peleissä ole idealtaan täysin sama asia?

Onko erona vain se, että mahdollisuuksia on laajemmin ja/tai se, että varsinaisia esteiksi/haasteiksi sanottavia selkeitä esteitä/haasteita ei samalla tapaa ole/tajua/hoksaa, vaan on vain (esimerkiksi) maisema, jossa jäävuori ja pari puuta?

Onko se, että estettä ei "tajua" esteeksi, se mikä tekee siitä hienompaa? Eli jos esimerkkeinä on taas se päivänselvä este, eli lukittu ovi, vs. tuo esimerkin jäävuori ja pari puuta, niin toisessa tajuaa heti että ovi pitää saada auki mutta toisessa ei välttämättä tajua että kyse on edes asiasta, jonka voi juuri nyt tehdä ja selättää? Sekö siinä on se hienous?

Nämä kaksi modernia zeldaa pistivät seikkailun, tutkimisen, puzzle genre riman niin korkeelle että muut haluaa kuten yrittäjiä nähtiin botw jälkeen josta ainostaan elden ring onnistui pääsemään mun kirjoissa samoihin fiiliksiin ja vielä päälle botw jälkeen.
Hmm... Minusta Elden Ringissä taas on hyvin peruspelin tyyliset puzzlet, esteet ja haasteet. Eihän siinä kauheasti ole vaihtoehtoja kuin sen kanssa että mihin mennä?

Uusien Zeldojen kanssa sillä on yhteistä korkeintaan se, että maailmasta puuttuu navigaatio-opastukset ja sen maailma ylipäänsä on niin hieno ja muistettava, että sitä tutkii ja siihen eksyy jatkuvasti ja ilolla.

Tosin taas on mainittava että ainoastaan ER teki tuon minulle. BotW:sta en noita mainittuja asioita löytänyt. Sen maailma tuntui tyhjältä raakileelta siinä missä ER oli sellainen, että loppua kohden näkyvämmästä kierrätyksestä huolimatta sitä tutki suurella ilolla. Jopa ne copypastettamalla tehdyt pienet dungeonit tuntui usein todella virkistäviltä siinä, miten oli tehty samoista palasista niin luovasti erilaisia kokonaisuuksia. Ja verrokkina BotW myös kierrätti Shrinejä, joista muistaakseni suuri osa oli aika tylsää kamaa :p

Mutta ymmärrän tosiaan yhä uusien Zeldojen onnistumiset nimenomaan sen hiekkalaatikkopelailun osalta, mihin tuo "kikkaile itsesi minne vain"-juttukin varmasti kuuluu.

Tears of the kingdom ylitti ainakin mun odotukset ja uskallan tässä vaiheessa jo sanoa että vaikka on sama mappi, en ole vielä toistaseks törmännyt yhteenkään mestaan että "ainii tää mesta". Tutulta toki näyttää.
Tiedän että saan tästä "lunta tupaan", mutta BotW:n maailmassa oli mielestäni aika vähän edes mitään erikoisempaa muistettavaa. Varsinkin jos vertaa Elden Ringin maailmaan.

Toki vähän eräreilu vertaus. ER kun on ehkäpä pelimaailmojen huippuja. Pääosa peleistä on sitten sitä Horizonia ja Ubisoftia, jossa kaikki on vähän staattista ja sellaisia kunnon muistettavia maamerkkejä ei oikeasti myöskään kauheasti ole.

yleensä ne vähän muistettavammat kentät/jaksot onkin muualla kuin open worldeissä. Ja ainakin minun osalta syynä varmaan myös se, että joku GTA:n tapainen nykymaailma ei kauhean kiinnostava edes ole. Varsinkin jos taas verrataan siihen Elden Ringin myyttiseen ihmemaahan.

Ihan jo graafinen ulkoasu, nintendo päätyi tähää ratkasuun todennäköisesti ihan vaan tehojen vuoksi josta tuli omalla tavalla niin kaunis että muut tekivät perässä vaikkei tehoista ollut kyse vaan halusivat ihan jo sen ulkonäön puolesta saada zelda fanit omaan loossiin.
Ulkoasu onkin sellainen että olen pitänyt siitä tyylistä jo vuosia. Ainakin Wind Wakerista lähtien. Minulle tuollainen graafinen tyyli on aina ollut miellyttävä.

Tosin sekin on parempi kun on tehokkaampaa rautaa alla. Mini Ninjas aikoinaan sai "wow"-fiiliksen kun tajusi että tuo graafinen tyyli voi näyttää vielä paljon paremmaltakin kuin mihin olin tottunut.

Switch 2:sta odotellessa siis.

Tää nyt menee jaaritteluks, en mä täs yritä mitään peliä myydä jos ei mitenkään nappaa vaikka mitä sanois, osta peli ja kokeile hyvä mies nii asiat selvii paljon helpommin. :po_O
Aion kyllä pelin jossain vaiheessa hankkiakin mutta en minä pelaamalla varmasti tuota kyselemääni asiaa tule hoksaamaan. Minulle se on yhä "vain" se liukas jäävuori ja pari puuta, mitä en koe minään ihmeellisenä haasteena tai puzzle-/kenttäsuunnittelun erikoisuutena.
 
Luulenpa että nämä on niitä ikikysymyksiä: Mikä Zeldasta tekee niin ihmeellisen? Miksi <laita seuraava From softwaren peli tähän> ei ole vaikeustasoja vaikka se ei ole keltään pois?

Ei siinä mitään, kaikki pelit eivät vain iske kaikille, pelien filosofian ymmärtäminen on vähän samanlainen tehtävä kun opettaisi sokeaa näkemään. Jollei näe, niin ei näe yhtään sen enempää vaikka kuinka asiaa selittäisi. Sitten kun peli "klikkaa", sen ymmärtää, itselläni kävi näin Bloodbornen kanssa.

Ja en ole ostanut uusinta zeldaa, breath of wild jäi jossain vaiheessa kesken, joten ei kiirettä tähän. En minäkään täysin ymmärrä zeldojen lähes hysteeristä suosiota ja keikkumista paras peli listoilla, mutta en minä pohdi asiaa sen enempää. Jos pelejä ei olisi satoja, niin voi olla että breath of wildinkin 50h läpäisyaika olisi jo osaltani taputeltu, nyt se tuntui liian upottavalta, vaikka luulenkin ymmärtäväni avoimen maailman tutkimisen ja kokemisen riemua.
 
Huomaatko @shamaniac , että viimeisimmässä viestissä epäilet kaikkien muiden unohtaneen käyttää arkijärkeä ja urautuneen ajatuksissaan? Ja kaikkien muiden unohtaneen, että Breath of the Wildia kehuttiin jo näistä asioista?
Näyttäisi siis siltä, että selityksen pitäisi löytyä mistä tahansa muusta, kunhan 96/100 Metacritin peli ei oikeasti olisi niin hyvä kuin porukka väittää sen olevan. @m_vierimaa mainitsi jotain sokean opettamisesta näkemään, se on ihan hyvä vertaus välillä.

Mä sanoin tuossa yhdessä (ja aivan liian tikkuun nostetussa :D) kohdassa asioita mukana ratkoneelle kumppanille, että "tämä on niin hyvää pelisuunnittelua että meinaa itkettää". Toki tämän jälkeen peli on tarjonnut samaa potenssin jotain jo moneen kertaan.
 
Jaha, ok? No, yritin siis kuitenkin udella että miksi se kuvailtu asia on niin ihmeellinen eikä kyse ollut siitä että kenenkään mielipidettä pitäisi olla muuttamassa. Halu oli ymmärtää, mikä se ihme tuossa on.
Vastaanpa nyt Pewin puolesta vaikka ei se minun tehtävä ehkä olekaan: Ehkä tässä haluttiin tuoda esiin sitä, että me ollaan nämä samat asiat keskusteltu BOTWin kohdalla ja monen monta kertaa ja perusteltu puolin ja toisin ja sitä ei vieläkään ymmärrä miksi BOTWi tai nyt tämä on jollekki niin upea ja ihmeellinen ja pelialaa mullistava niin mitkään sanat ei varmasti enään tätä tilannetta muuta. Haluat ymmärtää mutta joko meillä ei riitä sanat selittämään ymmärrettävästi tai sitten on vain hyväksyttävä, ettet tule sitä koskaan ymmärtämään ja se ei juuri sinulle ole mitään niin hienoa.

Oma näkemykseni tuohon siis tosiaan silti oli se, että en tuosta eroavaisuudesta huolimatta koe tuota mitenkään erikoisena asiana. Lisäksi en kauheasti jaksa innostua sellaisesta että on niin monia tapoja (periaatteessa) "brute forcettaa" esteet, että tuntuu että mitään esteitä ei edes ole. En tiedä saako tuosta ajatuksesta kukaan kiinni, mutta kun on niin monia tapoja päästä jostain eteenpäin, niin minulle tulee se tunne ettei este edes ole mikään este kun sen voi päästä läpi ihan vain puunrunkoja sopivasti maahan nakkelemalla. Ja siinä tulee myös se syy, miksi sellainen ns. "virallinen ratkaisu" on se, josta tulee ainakin minulle se tyydytys, että onnistui ratkomaan kieron pelisuunnittelijan juonet
Tämä on minusta hassua, että rajatumpi kokemus on useampia vaihtoehtoja sisältävä kokemus on parempi, kun se, että niitä rajoja ei käytännössä ole? Muiden tapa: Tässä on 4 tyyliä jolla voit ratkaista tämän ongelman. Nintendon tyyli: Tuossa on tuo kohde, tässä työkalut, have fun. Siinä sitten jokin pelaaja kiipeä taka kautta kalliota ylös ja hyökkää selustaan. Toinen juoksee sisään etuovesta. Kolmas toteaa, fuck-it ja rakentaa kerrostalon kokoisen tultasyöksevän ja raketteja ampuvan lentohärvelin ja pistää paikan matalaksi. Ja tässä vasta muuta vaihtoehto varmasti kymmenistä.

Mutta sitä en taas tajua, että eikö BotW:ia kehuttu juuri samoista asioista? Kukaan ei enää sitä muista? :D

Tietysti kaksi peli vs. kaikki muut on silti marginaalista mutta luulisi että nimenomaan tämän pelaajat muistaisi hyvin BotW:n kun minäkin sen niin hyvin muistan
Suosittelen katsomaan läjäpäin erilaisia pelaajien videoita tästä niin ehkä se valkenee miten valtava kehitysaskel tämä on vielä edelleen BOTWiin nähden. Varmasti jokainen muistaa millanen BOTWi oli, siitä ei todellakaan ole kyse. Tämä vain laittaa sen kaiken vapauden potenssiin 20. Tai sitten ostat pelin itse ja kokeilet.

En halua alkaa kauheasti väittelemään mutta sanon vain että eikö "tässä työkalut, kokeile mikä toimii" ole kuitenkin aika vanha juttu peleissä? Eikö erilaiset voimat, kyvyt ja aseet peleissä ole idealtaan täysin sama asia?
Harvinaisen kovaa yksinkertaistusta jos sanot, että tämä mitä TOTKin kyvyt mahdollistavat on jotain mikä on "vanha juttu peleissä". Tämä kyvyt jos pystyy ja kehtaa yksinkertaistaa siihen, että ovat täysin sama asia, kun erilaiset, voimat kyvyt ja aseet peleissä niin en oikeasti tiedä enään mitä sanoa. Minulle on aivan käsittämätöntä, että Nintendo on saanut tämän kaiken edes toimimaan, ettei tuo lyhisty kasaan, kun korttitalo. Ultranhand, Recall ja Ascend jo yhdessä aiheuttaa sellaisia komboja, että meikäläisellä loppuu mielikuvitus kesken mitä kaikkea niillä voi tehdä ennen, kun mahdollisuudet loppuu.

Aion kyllä pelin jossain vaiheessa hankkiakin mutta en minä pelaamalla varmasti tuota kyselemääni asiaa tule hoksaamaan. Minulle se on yhä "vain" se liukas jäävuori ja pari puuta, mitä en koe minään ihmeellisenä haasteena tai puzzle-/kenttäsuunnittelun erikoisuutena.
Jälleen kerran aivan jäätävää yksinkertaistusta tuosta mikä tuosta tekee niin upean kokemuksen. Mutta tästä nyt on ihan turha yrittää väitellä, en minä osaisi tuota selittää mikä siitä teki niin upean kokemuksen mutta joka tapauksessa se oli noin 10x hienompi kokemus oivaltaa, kun vaikka se kun löytää Dishonoredista kattoikkunan josta pääsee sisään etuoven sijasta (ei mitään pois Dishonoredilta, yksi kaikkien aikojen parhaista stealth sarjoista imo).

Mä sanoin tuossa yhdessä (ja aivan liian tikkuun nostetussa :D) kohdassa asioita mukana ratkoneelle kumppanille, että "tämä on niin hyvää pelisuunnittelua että meinaa itkettää". Toki tämän jälkeen peli on tarjonnut samaa potenssin jotain jo moneen kertaan.
Tämä! Sanoin itsekin tuossa rouvalle viikonlopun pidempien sessioden jälkeen, että jumalauta tämä peli palauttaa lapsuuteen ja saa oikeasti palan kurkkuun. Niin hyvä tämä peli on itselle ollut. :)
 
Viimeksi muokattu:
Sen sijaan kaikki etukäteen kuultu kauhistelu tutuista nurkista on ensimmäisten pelisessioiden aikana tuntunut huvittavalta, tai no suorastaan naurettavalta. Nyt päädyin jo entuudestaan tuttuun paikkaan, tosin sinnekin aivan eri suunnasta ja eri tavalla eli taivaiden kautta. Ja sitten itse paikkaa oli muutettu monin tavoin pelien välissä.
Siinä kauhistelussahan oli kyse enemmänkin kierrätyksen ideasta ja siitä miten yleensä siihen on suhtauduttu.

Ne mainitut pointit oli, että pelit yleensä "saavat" kierrättää paljonkin, mutta nimenomaan se maailma/miljöö on vaihdettu jos kyse on jatko-osasta - tai jos se on vanhaa tai rakennettu sen päälle, niin teos on yleensä (ja yleensä nimenomaan aina) ollut laajennus tai DLC.

Sen kautta pohdin myös pelien nimeämiskäytäntöjä ja osittain myös sitä, miksi edes jokin kierrätys on niin "kiellettyä" ja toiset asiat pitää olla ja tuntua samalta. En varsinaisesti ole tainnut missään kohtaa sanoa että kierrätys olisi edes väärin vaan että se on yleensä koettu "vääräksi"/"kielletyksi" tietyissä tilanteissa/yhteyksissä (eli DLC/laajennus saa sen anteeksi, jatko-osa ei).

Meille on opetettu ja/tai meidät on totutettu siihen, mitä jatko-osilta yleensä on lupa odottaa ja yksi merkittävimpiä asioita on uusi maailma/kentät. Jos siitä on poikettu, on sekin jotenkin selitettävissä: oli selitys sitten "sisarpeli", standalone lisäri tms. Kaava on pysynyt hyvin vahvasti rikkomattomana.

Tiedän että lunta tulee taas tupaan, mutta jo se reaktio kun Nintendo aikoi kierrättää, on ihan erilainen kuin jos joku muu tekijä sanoisi tekevänsä samaa. Sanoisin että vähintään mielenkiintoinen reaktio. Onko se sitten luottoa että Nintendo hoitaa ja/tai Zelda hoitaa mutta mielenkiintoista ainakin.

Ja myönnän että silloin kun vaikka joku kierrätyksen mestari, Ubisoft, aikoisi samaa, niin ikävät odotukset varmasti olisi ymmärrettäviä. Samalla tapaa luoton Nintendoonkin ymmärrän: minäkin koen että tekevät asioita hyvin peleissään.

Minulla on siis yhä se fiilis, että TotK:n kierrätys tuntuu "väärältä". Se ei varmasti tee pelistä huonoa mutta minulle se yhä tuntuu BotW 2.0:lta kuin omalta, nimetyltä peliltään. Mutta jos ei mennä tähän enempää, sillä kuten jo olen useamman kerran maininnut, voinee Tearsin kokea Breathin sisarpelinä. Kai.

Ja myönnän myös että onhan tuo pieni juttu. Pelihän se on tärkeintä ja se että viihtyy sen parissa. Mutta minä vain tykkään pyöritellä asioita :D Ei se ole pelaamisestani mitenkään pois. Ja toivon että nämä minun avautumiset, pohtimiset ja muut ei kauheasti olisi teidänkään Zeldailuista pois :)
 
Siinä kauhistelussahan oli kyse enemmänkin kierrätyksen ideasta ja siitä miten yleensä siihen on suhtauduttu.

Ne mainitut pointit oli, että pelit yleensä "saavat" kierrättää paljonkin, mutta nimenomaan se maailma/miljöö on vaihdettu jos kyse on jatko-osasta - tai jos se on vanhaa tai rakennettu sen päälle, niin teos on yleensä (ja yleensä nimenomaan aina) ollut laajennus tai DLC.

Sen kautta pohdin myös pelien nimeämiskäytäntöjä ja osittain myös sitä, miksi edes jokin kierrätys on niin "kiellettyä" ja toiset asiat pitää olla ja tuntua samalta. En varsinaisesti ole tainnut missään kohtaa sanoa että kierrätys olisi edes väärin vaan että se on yleensä koettu "vääräksi"/"kielletyksi" tietyissä tilanteissa/yhteyksissä (eli DLC/laajennus saa sen anteeksi, jatko-osa ei).

Meille on opetettu ja/tai meidät on totutettu siihen, mitä jatko-osilta yleensä on lupa odottaa ja yksi merkittävimpiä asioita on uusi maailma/kentät. Jos siitä on poikettu, on sekin jotenkin selitettävissä: oli selitys sitten "sisarpeli", standalone lisäri tms. Kaava on pysynyt hyvin vahvasti rikkomattomana.

Tiedän että lunta tulee taas tupaan, mutta jo se reaktio kun Nintendo aikoi kierrättää, on ihan erilainen kuin jos joku muu tekijä sanoisi tekevänsä samaa. Sanoisin että vähintään mielenkiintoinen reaktio. Onko se sitten luottoa että Nintendo hoitaa ja/tai Zelda hoitaa mutta mielenkiintoista ainakin.

Ja myönnän että silloin kun vaikka joku kierrätyksen mestari, Ubisoft, aikoisi samaa, niin ikävät odotukset varmasti olisi ymmärrettäviä. Samalla tapaa luoton Nintendoonkin ymmärrän: minäkin koen että tekevät asioita hyvin peleissään.

Minulla on siis yhä se fiilis, että TotK:n kierrätys tuntuu "väärältä". Se ei varmasti tee pelistä huonoa mutta minulle se yhä tuntuu BotW 2.0:lta kuin omalta, nimetyltä peliltään. Mutta jos ei mennä tähän enempää, sillä kuten jo olen useamman kerran maininnut, voinee Tearsin kokea Breathin sisarpelinä. Kai.

Ja myönnän myös että onhan tuo pieni juttu. Pelihän se on tärkeintä ja se että viihtyy sen parissa. Mutta minä vain tykkään pyöritellä asioita :D Ei se ole pelaamisestani mitenkään pois. Ja toivon että nämä minun avautumiset, pohtimiset ja muut ei kauheasti olisi teidänkään Zeldailuista pois :)
Tuo maailman samankaltaisuus oli suurin pelko itsellä ainakin ennen peliä ja siitä taisin tännekin mainita useaan kertaa. Kuitenkin on jopa hämmentävää kuinka uudelta maailma tuntuu eikä kertaakaan ole tullut semmoista oloa että tuonne ei viitsi mennä kun on niin tuttua. Maailmassa on hurja määrä muutoksia aiempaan nähden maan alla päällä ja yllä. Enkä ole vielä kuullut yhtenäkään peliä pelanneelta että maailma tuntuisi liian samalta. Eli ei kannata nyt liikaa jäädä roikkumaan tuohon ”sama maailma” ajatukseen.
 
Tuo maailman samankaltaisuus oli suurin pelko itsellä ainakin ennen peliä ja siitä taisin tännekin mainita useaan kertaa. Kuitenkin on jopa hämmentävää kuinka uudelta maailma tuntuu eikä kertaakaan ole tullut semmoista oloa että tuonne ei viitsi mennä kun on niin tuttua. Maailmassa on hurja määrä muutoksia aiempaan nähden maan alla päällä ja yllä. Enkä ole vielä kuullut yhtenäkään peliä pelanneelta että maailma tuntuisi liian samalta. Eli ei kannata nyt liikaa jäädä roikkumaan tuohon ”sama maailma” ajatukseen.
Joo ei todellakaan. Ja tässä on itellä ollut myös vähän sitä fiilistä, että on ollut mielenkiintoista käydä myös tutuissa paikoissa ja katsoa mitä tutuille hahmoille/paikoille on tapahtunut pelien välissä. Isosti on tähän mennessä paikat muuttunut ja ei todellakaan ole tullut fiilistä, että nyt ollaan kierrätetty samaa karttaa.

Tiedän että lunta tulee taas tupaan, mutta jo se reaktio kun Nintendo aikoi kierrättää, on ihan erilainen kuin jos joku muu tekijä sanoisi tekevänsä samaa. Sanoisin että vähintään mielenkiintoinen reaktio. Onko se sitten luottoa että Nintendo hoitaa ja/tai Zelda hoitaa mutta mielenkiintoista ainakin.

Ja myönnän että silloin kun vaikka joku kierrätyksen mestari, Ubisoft, aikoisi samaa, niin ikävät odotukset varmasti olisi ymmärrettäviä. Samalla tapaa luoton Nintendoonkin ymmärrän: minäkin koen että tekevät asioita hyvin peleissään.
Olen aivan sata prosenttisen varma, että siinä vaiheessa jos Ubisoft tekisi yhtä laadukkaan pelin ja sille vielä näin laadukkaan jatko-osan samalla tavalla niin kukaan ei kyllä ottaisi sitä yhtään sen huonommin vastaan.

Mutta tässä tullaan tähän mikä paistaa muistakin viesteistäsi läpi: Me muut ollaan vaan fanaattisia Nintendo faneja, jotka ei osata ajatella järjellä ollenkaan, riittää, kun nimessä lukee Zelda niin ylistys alkaa. Tämä on ainakin minun mielestä vähän toisia pelaajia halventavaa tyyliä keskustella.
 
Huomaatko @shamaniac , että viimeisimmässä viestissä epäilet kaikkien muiden unohtaneen käyttää arkijärkeä ja urautuneen ajatuksissaan? Ja kaikkien muiden unohtaneen, että Breath of the Wildia kehuttiin jo näistä asioista?
En huomaa koska en ainakaan tarkoittanut niin sanoa. Ihmettelin kyllä että miksi se koetaan niin ihmeellisenä ja toin esille arvauksia asiasta.

Näyttäisi siis siltä, että selityksen pitäisi löytyä mistä tahansa muusta, kunhan 96/100 Metacritin peli ei oikeasti olisi niin hyvä kuin porukka väittää sen olevan. @m_vierimaa mainitsi jotain sokean opettamisesta näkemään, se on ihan hyvä vertaus välillä.
Nyt en ymmärrä miten pelin hyvyys tai arvosanat ja tuo yhden puzzlen/kohdan hehkutus ja sen kommentointi yhdistyy toisiinsa? En ole missään kohtaa väittänyt pelin arvosanaa tai arvoa kohtaan yhtään mitään koska tiedän ettei siinä olisi mitään järkeä.

Otin puheeksi ja keskustelun aiheeksi vain sen kohdan, mikä täällä oli hehkutuksen aiheena. Keskityin siihen ja yritin ymmärtää miksi se on niin hieno kuin mitä sen kerrotaan olevan.
Vastaanpa nyt Pewin puolesta vaikka ei se minun tehtävä ehkä olekaan: Ehkä tässä haluttiin tuoda esiin sitä, että me ollaan nämä samat asiat keskusteltu BOTWin kohdalla ja monen monta kertaa ja perusteltu puolin ja toisin ja sitä ei vieläkään ymmärrä miksi BOTWi tai nyt tämä on jollekki niin upea ja ihmeellinen ja pelialaa mullistava niin mitkään sanat ei varmasti enään tätä tilannetta muuta. Haluat ymmärtää mutta joko meillä ei riitä sanat selittämään ymmärrettävästi tai sitten on vain hyväksyttävä, ettet tule sitä koskaan ymmärtämään ja se ei juuri sinulle ole mitään niin hienoa.
Juu, mutta tässä päästään taas siihen että hehkutetaan nimenomaan TotK:ia ja nyt kuitenkin siis jo BotW oli samaa? :p Sekin kun oli yksi pohdintani aiheista, että miten tuo nyt eroaa jo siitä BotW:sta nähdystä. Vastausko on että ei mitenkään? Sittenhän tätä keskustelua ei tosiaan tarvitse käydä :D

Luulin että tuo olisi ollut jotain uutta kun niin hehkutettiin :p Ja siksi kyselin/pohdin.

Tämä on minusta hassua, että rajatumpi kokemus on useampia vaihtoehtoja sisältävä kokemus on parempi, kun se, että niitä rajoja ei käytännössä ole? Muiden tapa: Tässä on 4 tyyliä jolla voit ratkaista tämän ongelman. Nintendon tyyli: Tuossa on tuo kohde, tässä työkalut, have fun. Siinä sitten jokin pelaaja kiipeä taka kautta kalliota ylös ja hyökkää selustaan. Toinen juoksee sisään etuovesta. Kolmas toteaa, fuck-it ja rakentaa kerrostalon kokoisen tultasyöksevän ja raketteja ampuvan lentohärvelin ja pistää paikan matalaksi. Ja tässä vasta muuta vaihtoehto varmasti kymmenistä.
Ehkä kyse onkin siitä miten näette asian. Minusta fysiikan kanssa leikkiminen on yksi (1) mahdollisuus edetä. En laske jokaista suuntaan tai tapaa eri tavaksi vaan reitin "rakentaminen" on minulle vain yksi tapa. Ehkä juuri sen takia tuo tuntuukin minulle siltä että koko puzzlea ei ole kun näkemykseni mukaan tuo on noin suppea tapa edetä. Eli hyödynnä fysiikkamoottoria ja rakenna jotain. Yksi tapa.

Tuossa esimerkissä niitä tapoja olisi siis 3: mene kalliolta, mene ovesta, rakenna jotain. Ei se minusta eroa siitä jos vaikka Dishonoredissa voit 1) hakkeroida 2) löytää koodin 3) mennä kattoikkunasta.

Näkemyserojako siis? Zeldassakin kuitenkin (minulle) on rajattu määrä keinoja ja ne voisi yksinkertaistaa kykyihin.

Suosittelen katsomaan läjäpäin erilaisia pelaajien videoita tästä niin ehkä se valkenee miten valtava kehitysaskel tämä on vielä edelleen BOTWiin nähden. Varmasti jokainen muistaa millanen BOTWi oli, siitä ei todellakaan ole kyse. Tämä vain laittaa sen kaiken vapauden potenssiin 20. Tai sitten ostat pelin itse ja kokeilet.
Tiedän nämä videot, kuten monien muidenkin pelien "näin voit tehdä"-videot. Katson niitä joskus mutta en jaksa itse kikkailla :D Pelin ostan kyllä aikanaan kun saa halvalla (eli käytettynä).

Harvinaisen kovaa yksinkertaistusta jos sanot, että tämä mitä TOTKin kyvyt mahdollistavat on jotain mikä on "vanha juttu peleissä". Tämä kyvyt jos pystyy ja kehtaa yksinkertaistaa siihen, että ovat täysin sama asia, kun erilaiset, voimat kyvyt ja aseet peleissä niin en oikeasti tiedä enään mitä sanoa.
No mutta kun se on. En itse taas ymmärrä miten tuota ei voisi yksinkertaistaa koska asia kuitenkin on niin. Sinulla on tietyt kyvyt ja niillä voit tehdä tiettyjä asioita. Se, että rakennatko kasan kiviä vaiko puista portaat, on minulle yksi kyky: rakentelu. Tämän kautta koen että minulle ne vaihtoehdot tiivistyy siis pitkälti kykyihin.

Minulle on aivan käsittämätöntä, että Nintendo on saanut tämän kaiken edes toimimaan, ettei tuo lyhisty kasaan, kun korttitalo. Ultranhand, Recall ja Ascend jo yhdessä aiheuttaa sellaisia komboja, että meikäläisellä loppuu mielikuvitus kesken mitä kaikkea niillä voi tehdä ennen, kun mahdollisuudet loppuu.
En yhtään väheksy Nintendon ja Zeldan onnistumisia tämän kanssa mutta se ei silti muuta sitä miten koe nuo kikkailut. Tiedän myös että niillä voi tehdä paljon asioita mutta omaan pelailuuni ei oikein sellainen mahdu. Suuren osan kaikista jutuista, joita BotW:ssakin pystyi tekemään, opin vasta videoilta jälkikäteen. Oli mielenkiintoista ja jännää sekä hienoa, miten olisi mahdollisuuksia, mutta en kokenut tarvitsevani niistä mitään :p

Jälleen kerran aivan jäätävää yksinkertaistusta tuosta mikä tuosta tekee niin upean kokemuksen.
No kyselin kyllä että mikä siitä jäävuoresta puineen sitten tekee niin ihmeellisen mutta ilmeisesti en mitään parempaa vastausta saa kuin että yksinkertaistan ja että en tajua kuinka upea kokemus se on :p

Voihan se sitten olla että sitä ei voi kirjoitettuna kertoa mutta sittenhän teidän pitäisi ymmärtää miksi koin tuon hehkutuksen niin erikoisena. Se kun kirjoitettuna kirjaimellisesti on jäävuori ja pari puuta, joita voi rakentaa reitiksi vuorelle. Vai?

Mutta tästä nyt on ihan turha yrittää väitellä, en minä osaisi tuota selittää mikä siitä teki niin upean kokemuksen mutta joka tapauksessa se oli noin 10x hienompi kokemus oivaltaa, kun vaikka se kun löytää Dishonoredista kattoikkunan josta pääsee sisään etuoven sijasta (ei mitään pois Dishonoredilta, yksi kaikkien aikojen parhaista stealth sarjoista imo).
Joo, toki. En väitäkään että Dishonoredin kattoikkuna olisi kummoinen oivallus ("Voi juku! Katolla on ikkuna! USKOMATONTA!") mutta ehkä kyse on enemmän sitten löytämisen riemusta kun tutkimalla löytääkin kaikki eri keinot päästä eteenpäin.

Minulle se, että pari puuta on kätevästi jäävuoren vieressä on aika samanoloinen juttu kuin että katolla (tai vähän normaalimmin seinällä) on ikkuna. Kummassakin tapauksessa se on ilmiselvää mutta silti sen voi epähuomiossa sivuuttaakin.
Eli ei kannata nyt liikaa jäädä roikkumaan tuohon ”sama maailma” ajatukseen.
En olekaan mielestäni jäänyt siihen vaan se oli enemmän "ongelmana" kun ei tiedetty mitä on tulossa. Sen jälkeen olen muutenkin enemmän pohtinut yleisesti sitä, mikä on peleissä yleensä ollut "hyväksyttävää" ja mikä ei. Liittyen siis assettien jne. kierrätykseen.

En usko että TotK:n maailma on minulle mikään ongelma kun sitä tulen pelaamaan. Ja en tiedä oliko se edes koskaan mikään pääongelma muutenkaan, ainakaan enempää kuin BotW:ssakaan. Enemmän siis yleensä ottaen se idea kierrätyksestä oli se mikä alunperin tökki ja mikä herätti minussa pohdintaa myös asiasta yleisemmin.

Ja tässä on itellä ollut myös vähän sitä fiilistä, että on ollut mielenkiintoista käydä myös tutuissa paikoissa ja katsoa mitä tutuille hahmoille/paikoille on tapahtunut pelien välissä. Isosti on tähän mennessä paikat muuttunut ja ei todellakaan ole tullut fiilistä, että nyt ollaan kierrätetty samaa karttaa.
Tämän ymmärrän ja jos tuo on tehty hyvin ja panostettu kunnolla niin minäkin koen sen hyvänä asiana.

Se "ongelma" oli se, että yleensä ottaen kierrätys on nähty negatiivisena ja yleensä on totuttu että jatko-osaan saadaan uusi maailma.

Olen aivan sata prosenttisen varma, että siinä vaiheessa jos Ubisoft tekisi yhtä laadukkaan pelin ja sille vielä näin laadukkaan jatko-osan samalla tavalla niin kukaan ei kyllä ottaisi sitä yhtään sen huonommin vastaan.
Mutta siis kyse oli ennakkotiedoista. Siitä kun tiedettiin/tajuttiin että pohjalla on sama peli. Jos siis samalla tapaa Ubi nyt paljastaisi että tulee joku AC 17 ja se pohjautuu AC 16:n karttaan, niin en usko että oltaisiin kauhean innoissaan. Jos hoksaat mitä haen takaa. Minä en ainakaan olisi.

Silloinkin kun Ubi on tehnyt tuota, on ollut kyse niistä ns. sivuosista, eli Far Cry Blood Dragon ja Primal. Ja Primalin kohdalla siitä tuli pienoinen kohukin.

Mutta tässä tullaan tähän mikä paistaa muistakin viesteistäsi läpi: Me muut ollaan vaan fanaattisia Nintendo faneja, jotka ei osata ajatella järjellä ollenkaan, riittää, kun nimessä lukee Zelda niin ylistys alkaa. Tämä on ainakin minun mielestä vähän toisia pelaajia halventavaa tyyliä keskustella.
Ikävä homma jos tulkitset asian noin vaikka myönsin myös että minäkin pidän Nintendoa laatufirmana ja odotan sen peleiltä tiettyä tasoa.

En tarkoittanut vihjata sitä mitä tulkitsit, vaan siinäkin lähinnä etsin syitä sille reaktiolle kun Nintendo tekee jotain vs. joku muu tekee. Vastasin tavallaan jopa itselleni että miksi Nintedolta voidaan odottaa hyvää. Ehkä enemmän ihmetyttää että ei taas tunnuttu ymmärtävän tuota vallitsevaa näkemystä ja ristiriitaa kun joku rikkoo sitä.

Tiedostin toki että tuossa kohtaa oli iso mahdollisuus tulkita viestini tavallasi mutta pyrin myös tuomaan esiin sen, että toisaalta olen samalla linjalla siinä, mitä Nintendolta voi odottaa. Se ei tee mitä odotetaan, se yllättää. Mutta suhtautuminen siihen meillä oli vain tällä kertaa erilainen. Varmasti senkin vuoksi että minulle BotW ei ollut kummoinen tekele, joten kun mukaan liitettiin kierrättäminen, niin totta kai siihen suhtautuu vähemmän positiivisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Juu, mutta tässä päästään taas siihen että hehkutetaan nimenomaan TotK:ia ja nyt kuitenkin siis jo BotW oli samaa? :p Sekin kun oli yksi pohdintani aiheista, että miten tuo nyt eroaa jo siitä BotW:sta nähdystä. Vastausko on että ei mitenkään? Sittenhän tätä keskustelua ei tosiaan tarvitse käydä :D
Mutta kun nyt ei tehdä samaa mitä BOTWissa paitsi jos halutaan yksinkertaistaa nämä asiat vähintään yhtä raakasti, kuin tuossa "muissakin peleissä on ollut voimia, kykyjä ja aseita". Ei tässä oikeen muuta voi sanoa, kun että kannattaa katsella jotain videoita tai tosiaan pelata peliä itse niin ymmärtää miten tämä eroaa BOTWsta.

No mutta kun se on. En itse taas ymmärrä miten tuota ei voisi yksinkertaistaa koska asia kuitenkin on niin. Sinulla on tietyt kyvyt ja niillä voit tehdä tiettyjä asioita. Se, että rakennatko kasan kiviä vaiko puista portaat, on minulle yksi kyky: rakentelu. Tämän kautta koen että minulle ne vaihtoehdot tiivistyy siis pitkälti kykyihin.
Noh, mitä tähän voi sanoa? Meillä on yksinkertaisesti aivan valtava näkemysero tästä. En kyllä jaksa tämän enempää tästä keskustella, kun tiedän jo nyt, että olisimme tässä samassa tilanteessa vielä viikonkin päästä.

Voihan se sitten olla että sitä ei voi kirjoitettuna kertoa mutta sittenhän teidän pitäisi ymmärtää miksi koin tuon hehkutuksen niin erikoisena. Se kun kirjoitettuna kirjaimellisesti on jäävuori ja pari puuta, joita voi rakentaa reitiksi vuorelle. Vai?
Itse taas koen erikoisena sen, että edes yrität muiden selostuksista näitä asioita ymmärtää. Varsinkin jos yksinkertaistat nämä asiat niin, että jo BOTWissa pystyi tekemään samat asiat mitä tässä.

Joo, toki. En väitäkään että Dishonoredin kattoikkuna olisi kummoinen oivallus ("Voi juku! Katolla on ikkuna! USKOMATONTA!") mutta ehkä kyse on enemmän sitten löytämisen riemusta kun tutkimalla löytääkin kaikki eri keinot päästä eteenpäin.
Eli siis, vähän niinkun tässä TOTKissa...
 
Mutta kun nyt ei tehdä samaa mitä BOTWissa paitsi jos halutaan yksinkertaistaa nämä asiat vähintään yhtä raakasti, kuin tuossa "muissakin peleissä on ollut voimia, kykyjä ja aseita". Ei tässä oikeen muuta voi sanoa, kun että kannattaa katsella jotain videoita tai tosiaan pelata peliä itse niin ymmärtää miten tämä eroaa BOTWsta.
Luepas ne viestit kun siellä on taidettu pari kertaa mainita että nimenomaan on ollut samaa, ja kyse oli nimenomaan siitä hoksaamisesta. En minä näitä itse ole keksinyt vaan saanut ne muiden vastauksista ja niistä taas lähtenyt asiaa pohtimaan.

Tiedän aika tarkkaan miten TotK eroaa BotW:sta. En usko että pelaamalla saisin asiaan hirveästi enemmän lisäinfoa. Plus että nimenomaan on käsketty katsomaan videoita, joten eikö sekään nyt enää riitä? Millä tasolla pitää olla Zelda-tiedoissa että voi sanoa jotain? :p

Noh, mitä tähän voi sanoa? Meillä on yksinkertaisesti aivan valtava näkemysero tästä. En kyllä jaksa tämän enempää tästä keskustella, kun tiedän jo nyt, että olisimme tässä samassa tilanteessa vielä viikonkin päästä.
Ei asiaan varmaan mitään voikaan sanoa, sillä vähän väittäisin että olen oikeassa yksinkertaistuksessani.

Miksi asiaa ei muka voisi yksinkertaistaa noin? Onko selitys taas se ettei asiaa voi selittää ja että pitää pelata peliä tms.?

Miksei edes sitä voi selittää, että miksi yksinkertaistamiseni ei muka ole pitävä?

Kuitenkin on kykyjä, joilla tehdä asioita. Se on se perusidea, eikö? Olenko tässä kohtaa jo muka väärässä?

Itse taas koen erikoisena sen, että edes yrität muiden selostuksista näitä asioita ymmärtää. Varsinkin jos yksinkertaistat nämä asiat niin, että jo BOTWissa pystyi tekemään samat asiat mitä tässä.
Minä en ole väittänyt että BotW:ssa pystyisi tekemään samat asiat. Mistä sen keksit?

Yksinkertaistamiseen taas pyysin tarkennusta mutta sitä en ilmeisesti tule saamaan vaan kyse on vain jostain mysteerisestä selittämättömästä ilmiöstä, jonka voi tajuta vain jollain määrittelemättömällä tavalla, jota en varmaan mitenkään pysty saavuttamaan :p

Eli siis, vähän niinkun tässä TOTKissa...
Niin. En väittänyt että Dishonored tekisi jotain enemmän/paremmin vaan kysehän oli nimenomaan siitä että "vähän niin kuin" :D Sait siis pointtini kiinni.
 
Yksi pikainen fiilistely siitä, että miltä "päämäärätietoinen, mutta vapaasti soljuva" eteneminen kohti määränpäätä meni mulla Breath of the Wildissa ja toisaalta tässä.

BotW: Katson suunnan missä päätehtävä etenisi -> lähden sinne, mutta vähän samassa suunnassa horisontissa näkyy torni, eli mennään ekaksi sitä kohti -> no okei pienellä koukkauksella löytyy shrine -> lopulta tornille -> sen huipulta näkyy jännä paikka, hypätään ja lennetään sitä kohti -> lopulta useamman hauskan mutkan kautta olen siellä minne alunperin piti mennä.

TotK: Spoilereita ei ole enempää kuin yllä, mutta laitoin silti varmuuden vuoksi, jos joku ei halua tietää pelistä mitään: Jahas, lähdetääs vaikka tuonne päätehtävää kohti -> katos, torni vuoren huipulla, no käydään tietty se matkalla -> oho tässähän tuli vastaan luola, mennään sinne -> luolan läpäisyn jälkeen testaaminen, että pääsisikö sieltä ascendillä jonnekin -> mene vuoren läpi ascendillä (ja tunne itsesi supersankariksi :cool:) -> huomaa olevasi oikeastaan jo aika lähellä tornia, päästä sponaani naurahdus -> mene torniin ja lennä taivalle (ja tunne itsesi supersankariksi :cool:) -> bongaa taivaalla hemmetin kiinnostava paikka -> siellä on shrine ja puzzle, ratko ne -> rakenna uusilla kyvyillä lentoalus ja lennä näköpiirissä olevalle uudelle kiinnostavalle alueelle -> hakkaa siellä viholliset -> katso karttaa ja huomaa että olet aikalailla sen paikan yläpuolella, minne olit alunperin menossa -> naurahda spontaanisti ja hyppää alas (ja tunne itsesi supersankariksi :cool:)

Jollekin nämä ovat sitä samaa, jollekin eivät, itseäni ei kiinnosta. Jos Breath of the Wild otti vanhan Zelda-menon ja totes että nyt mennään eikä meinata, niin TotK tekee vähän saman mutta edeltäjänsä pohjalta.
 
Yksi pikainen fiilistely siitä, että miltä "päämäärätietoinen, mutta vapaasti soljuva" eteneminen kohti määränpäätä meni mulla Breath of the Wildissa ja toisaalta tässä.
Hei, ihan oikeasti siisti fiilistely ja nyt varmasti tuntuu että väkisellä etsin valittamisen aiheita mutta en voi sille mitään että tuosta "tuntui supersankarilta"-kohdasta tulee se pettymys mieleen kun staminan loppumisen takia se liihottelu piti aina lopettaa liian aikaisin. Tuli fiilis että sitä haluaisi tehdä paljon enemmän - tai sitten mennä pelaamaan Arkham-pelejä ja liihotella Batmanina ympäriinsä ilman stamina-ongelmia.

Ja kyllä, kasvatin staminaa aina ja jatkuvasti mutta silti ne älyttömät hyperpitkät lennot oli mahdottomuus ja aina piti tiputella kohti maata ennen aikojaan ettei kuole liian korkealta tippuessa kun stamina loppuu.

Tuonkin kohdalla minulle siis jäi ikävä fiilis että hiton hienolta ominaisuudelta on viety hauskuus osaltaan pois :p

Mutta ettei mene liikaa pelkkään Zelda-valitukseen, niin kyllä stamina, ruoka-mittarit ja muut vastaavat on yleensäkin ottaen puhtaasti rasitteita pääosassa pelejä.
 
Ei, kyllä silti tuntui jo 15 sivua sitten ;)
No joo, ymmärrettävästi näin. + että en kai minä nyt noin montaa sivua ole tässä tästä jauhanut :O

En tiedä kuinka uskottavaa se sitten on että en niitä ihan oikeasti etsimällä etsi vaan ne tulevat mieleen ihan lukemalla tätä ketjua ja miettimällä omia kokemuksia BotW:n parissa.

Samoin tuo viimeisin liihottelu-kohta. Itseänikin siis vähän ärsytti kun fiilistelystäsi tuli heti mieleen se oma ikävämpi kokemus samaisen asian suhteen BotW:ssa :p

Onko se sitten kauhean yleistäkin että joku etsimällä etsii valitettavaa? Minulla ainakin on (paha?) tapa pohtia asioita turhankin laajasti ja etsiä syitä, seuraksia ja selityksiä.
 
Taas muutama mindblow niksi käyttöön. Ei käynyt mielessäkään että rewindiä voisi käyttää noinkin, taas osaa käyttää taitoja vähän luovemmin.

 
Miksei edes sitä voi selittää, että miksi yksinkertaistamiseni ei muka ole pitävä?
No jos meillä on kyky, jolla jengi on rakennellut tyyliin suoraan Terminator leffasta tuttuja lentohärveleitä pommeineen ja laasereineen ja sinä toteat siihen, että "onhan peleissä nähty voimia, aseita ja kykyjä ennenkin" niin ihanko oikeasti et näe tuossa mitään ihmeellistä, että puhun aika räikeästä yksinkertaistuksesta? :D Tai kun pelaajalla tulee tilanne, että vaikeasti saavutettavaan paikkaan pitää päästä ja hänelle tarjotaan vai läjä matskuja, että keksi jotain. Aika hauska on ollut kuulla miten esim rouva on saman tilanteen ratkaissut vs miten itse on toiminut, kun vaihtoehdot on niin rajattomat. Sitten jos tuohon joku sanoo, että no se on vain yksi kyky eli silloin se on vain yksi tapa niin siksi tuo on minusta räikeää yksinkertaistusta.

Taas muutama mindblow niksi käyttöön. Ei käynyt mielessäkään että rewindiä voisi käyttää noinkin, taas osaa käyttää taitoja vähän luovemmin.


Ja tässäkin vain raapaistaan pintaa siitä miten noita voi käyttää ristiin. :)
 
No jos meillä on kyky, jolla jengi on rakennellut tyyliin suoraan Terminator leffasta tuttuja lentohärveleitä pommeineen ja laasereineen ja sinä toteat siihen, että "onhan peleissä nähty voimia, aseita ja kykyjä ennenkin" niin ihanko oikeasti et näe tuossa mitään ihmeellistä, että puhun aika räikeästä yksinkertaistuksesta? :D
Niin, minusta se on yhä niin että jos rakennat jotain päästäksesi eteenpäin, niin pääsit eteenpäin rakentamalla. Yksi tapa.

On taas täysin eri asia mitä on rakentanut.

Minä näen tuon samanlaisena kuin että väittelisi että eri väriset ja/tai kokoiset ovet on eri tapa mennä taloon. Se on silti ovesta menemistä ja jonkin - oli mikä tahansa - rakentaminen on rakentamista.

Jos on vaikka peli, jossa pitää rakentaa tukikohta selvitäkseen yön yli, niin onko erilaiset tukikohdat sitten erilaisia tapoja selvitä tuo haaste? Vai olisiko kuitenkin niin että asian voi yksinkertaistaa muotoon: rakenna tukikohta ja selviä.

Tai kun pelaajalla tulee tilanne, että vaikeasti saavutettavaan paikkaan pitää päästä ja hänelle tarjotaan vai läjä matskuja, että keksi jotain.
Niin eli tarkoitatko että "tässä on kamaa, rakenna jotain"?

Aika hauska on ollut kuulla miten esim rouva on saman tilanteen ratkaissut vs miten itse on toiminut, kun vaihtoehdot on niin rajattomat. Sitten jos tuohon joku sanoo, että no se on vain yksi kyky eli silloin se on vain yksi tapa niin siksi tuo on minusta räikeää yksinkertaistusta.
Puhumme selvästi eri asiasta tai kulmasta, sillä minä puhun yksinkertaistaen siitä, miten on jotain selvittänyt. Vastaus on yhä yksinkertaisesti rakentamalla. Tarkempi vastaus on sitten se mielenkiitoinen seikka että mitä rakensi. Varmasti niitä onkin mukava vertailla mutta kyse ei ollut nyt siitä.

Miten tuon asian tiivistäminen/yksinkertaistaminen on muka niin vaikea ymmärtää? :S

Ja tässäkin vain raapaistaan pintaa siitä miten noita voi käyttää ristiin. :)
Niin, rakentamista kykynä voi siis käyttää vapaasti mutta rakentaminen on yksi (1) tapa päästä eteenpäin tai selvitä tilanteista :p

Yhtä lailla minä en näe että vaikka jonkin tuhoamista olisi järkevää laskea useiksi eri tavoiksi laskemalla eri asioita, joita voi tuhota eteenpäin päästäkseen. Eli yksi tuhoaa oven, yksi seinän, yksi katon, yksi koko talon. Silti se on vain yksinkertaistettuna tuhoamista.

Mutta sitten taas oven avaaminen avaimella on oma tapansa, hakkeroimalla omansa, etsityllä koodilla omansa, hajottamalla omansa, kiertämällä koko oven omansa jne.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom