Huomaatko
@shamaniac , että viimeisimmässä viestissä epäilet
kaikkien muiden unohtaneen käyttää arkijärkeä ja urautuneen ajatuksissaan? Ja
kaikkien muiden unohtaneen, että Breath of the Wildia kehuttiin jo näistä asioista?
En huomaa koska en ainakaan tarkoittanut niin sanoa. Ihmettelin kyllä että miksi se koetaan niin ihmeellisenä ja toin esille arvauksia asiasta.
Näyttäisi siis siltä, että selityksen pitäisi löytyä mistä tahansa muusta, kunhan 96/100 Metacritin peli ei oikeasti olisi niin hyvä kuin porukka väittää sen olevan.
@m_vierimaa mainitsi jotain sokean opettamisesta näkemään, se on ihan hyvä vertaus välillä.
Nyt en ymmärrä miten pelin hyvyys tai arvosanat ja tuo yhden puzzlen/kohdan hehkutus ja sen kommentointi yhdistyy toisiinsa? En ole missään kohtaa väittänyt pelin arvosanaa tai arvoa kohtaan yhtään mitään koska tiedän ettei siinä olisi mitään järkeä.
Otin puheeksi ja keskustelun aiheeksi vain sen kohdan, mikä täällä oli hehkutuksen aiheena. Keskityin siihen ja yritin ymmärtää miksi se on niin hieno kuin mitä sen kerrotaan olevan.
Vastaanpa nyt Pewin puolesta vaikka ei se minun tehtävä ehkä olekaan: Ehkä tässä haluttiin tuoda esiin sitä, että me ollaan nämä samat asiat keskusteltu BOTWin kohdalla ja monen monta kertaa ja perusteltu puolin ja toisin ja sitä ei vieläkään ymmärrä miksi BOTWi tai nyt tämä on jollekki niin upea ja ihmeellinen ja pelialaa mullistava niin mitkään sanat ei varmasti enään tätä tilannetta muuta. Haluat ymmärtää mutta joko meillä ei riitä sanat selittämään ymmärrettävästi tai sitten on vain hyväksyttävä, ettet tule sitä koskaan ymmärtämään ja se ei juuri sinulle ole mitään niin hienoa.
Juu, mutta tässä päästään taas siihen että hehkutetaan nimenomaan TotK:ia ja nyt kuitenkin siis jo BotW oli samaa?
Sekin kun oli yksi pohdintani aiheista, että miten tuo nyt eroaa jo siitä BotW:sta nähdystä. Vastausko on että ei mitenkään? Sittenhän tätä keskustelua ei tosiaan tarvitse käydä
Luulin että tuo olisi ollut jotain uutta kun niin hehkutettiin
Ja siksi kyselin/pohdin.
Tämä on minusta hassua, että rajatumpi kokemus on useampia vaihtoehtoja sisältävä kokemus on parempi, kun se, että niitä rajoja ei käytännössä ole? Muiden tapa: Tässä on 4 tyyliä jolla voit ratkaista tämän ongelman. Nintendon tyyli: Tuossa on tuo kohde, tässä työkalut, have fun. Siinä sitten jokin pelaaja kiipeä taka kautta kalliota ylös ja hyökkää selustaan. Toinen juoksee sisään etuovesta. Kolmas toteaa, fuck-it ja rakentaa kerrostalon kokoisen tultasyöksevän ja raketteja ampuvan lentohärvelin ja pistää paikan matalaksi. Ja tässä vasta muuta vaihtoehto varmasti kymmenistä.
Ehkä kyse onkin siitä miten näette asian. Minusta fysiikan kanssa leikkiminen on yksi (1) mahdollisuus edetä. En laske jokaista suuntaan tai tapaa eri tavaksi vaan reitin "rakentaminen" on minulle vain yksi tapa. Ehkä juuri sen takia tuo tuntuukin minulle siltä että koko puzzlea ei ole kun näkemykseni mukaan tuo on noin suppea tapa edetä. Eli hyödynnä fysiikkamoottoria ja rakenna jotain. Yksi tapa.
Tuossa esimerkissä niitä tapoja olisi siis 3: mene kalliolta, mene ovesta, rakenna jotain. Ei se minusta eroa siitä jos vaikka Dishonoredissa voit 1) hakkeroida 2) löytää koodin 3) mennä kattoikkunasta.
Näkemyserojako siis? Zeldassakin kuitenkin (minulle) on rajattu määrä keinoja ja ne voisi yksinkertaistaa kykyihin.
Suosittelen katsomaan läjäpäin erilaisia pelaajien videoita tästä niin ehkä se valkenee miten valtava kehitysaskel tämä on vielä edelleen BOTWiin nähden. Varmasti jokainen muistaa millanen BOTWi oli, siitä ei todellakaan ole kyse. Tämä vain laittaa sen kaiken vapauden potenssiin 20. Tai sitten ostat pelin itse ja kokeilet.
Tiedän nämä videot, kuten monien muidenkin pelien "näin voit tehdä"-videot. Katson niitä joskus mutta en jaksa itse kikkailla
Pelin ostan kyllä aikanaan kun saa halvalla (eli käytettynä).
Harvinaisen kovaa yksinkertaistusta jos sanot, että tämä mitä TOTKin kyvyt mahdollistavat on jotain mikä on "vanha juttu peleissä". Tämä kyvyt jos pystyy ja kehtaa yksinkertaistaa siihen, että ovat täysin sama asia, kun erilaiset, voimat kyvyt ja aseet peleissä niin en oikeasti tiedä enään mitä sanoa.
No mutta kun se on. En itse taas ymmärrä miten tuota ei voisi yksinkertaistaa koska asia kuitenkin on niin. Sinulla on tietyt kyvyt ja niillä voit tehdä tiettyjä asioita. Se, että rakennatko kasan kiviä vaiko puista portaat, on minulle yksi kyky: rakentelu. Tämän kautta koen että minulle ne vaihtoehdot tiivistyy siis pitkälti kykyihin.
Minulle on aivan käsittämätöntä, että Nintendo on saanut tämän kaiken edes toimimaan, ettei tuo lyhisty kasaan, kun korttitalo. Ultranhand, Recall ja Ascend jo yhdessä aiheuttaa sellaisia komboja, että meikäläisellä loppuu mielikuvitus kesken mitä kaikkea niillä voi tehdä ennen, kun mahdollisuudet loppuu.
En yhtään väheksy Nintendon ja Zeldan onnistumisia tämän kanssa mutta se ei silti muuta sitä miten koe nuo kikkailut. Tiedän myös että niillä voi tehdä paljon asioita mutta omaan pelailuuni ei oikein sellainen mahdu. Suuren osan kaikista jutuista, joita BotW:ssakin pystyi tekemään, opin vasta videoilta jälkikäteen. Oli mielenkiintoista ja jännää sekä hienoa, miten olisi mahdollisuuksia, mutta en kokenut tarvitsevani niistä mitään
Jälleen kerran aivan jäätävää yksinkertaistusta tuosta mikä tuosta tekee niin upean kokemuksen.
No kyselin kyllä että mikä siitä jäävuoresta puineen sitten tekee niin ihmeellisen mutta ilmeisesti en mitään parempaa vastausta saa kuin että yksinkertaistan ja että en tajua kuinka upea kokemus se on
Voihan se sitten olla että sitä ei voi kirjoitettuna kertoa mutta sittenhän teidän pitäisi ymmärtää miksi koin tuon hehkutuksen niin erikoisena. Se kun kirjoitettuna kirjaimellisesti on jäävuori ja pari puuta, joita voi rakentaa reitiksi vuorelle. Vai?
Mutta tästä nyt on ihan turha yrittää väitellä, en minä osaisi tuota selittää mikä siitä teki niin upean kokemuksen mutta joka tapauksessa se oli noin 10x hienompi kokemus oivaltaa, kun vaikka se kun löytää Dishonoredista kattoikkunan josta pääsee sisään etuoven sijasta (ei mitään pois Dishonoredilta, yksi kaikkien aikojen parhaista stealth sarjoista imo).
Joo, toki. En väitäkään että Dishonoredin kattoikkuna olisi kummoinen oivallus ("Voi juku! Katolla on ikkuna! USKOMATONTA!") mutta ehkä kyse on enemmän sitten löytämisen riemusta kun tutkimalla löytääkin kaikki eri keinot päästä eteenpäin.
Minulle se, että pari puuta on kätevästi jäävuoren vieressä on aika samanoloinen juttu kuin että katolla (tai vähän normaalimmin seinällä) on ikkuna. Kummassakin tapauksessa se on ilmiselvää mutta silti sen voi epähuomiossa sivuuttaakin.
Eli ei kannata nyt liikaa jäädä roikkumaan tuohon ”sama maailma” ajatukseen.
En olekaan mielestäni jäänyt siihen vaan se oli enemmän "ongelmana" kun ei tiedetty mitä on tulossa. Sen jälkeen olen muutenkin enemmän pohtinut yleisesti sitä, mikä on peleissä yleensä ollut "hyväksyttävää" ja mikä ei. Liittyen siis assettien jne. kierrätykseen.
En usko että TotK:n maailma on minulle mikään ongelma kun sitä tulen pelaamaan. Ja en tiedä oliko se edes koskaan mikään pääongelma muutenkaan, ainakaan enempää kuin BotW:ssakaan. Enemmän siis yleensä ottaen se idea kierrätyksestä oli se mikä alunperin tökki ja mikä herätti minussa pohdintaa myös asiasta yleisemmin.
Ja tässä on itellä ollut myös vähän sitä fiilistä, että on ollut mielenkiintoista käydä myös tutuissa paikoissa ja katsoa mitä tutuille hahmoille/paikoille on tapahtunut pelien välissä. Isosti on tähän mennessä paikat muuttunut ja ei todellakaan ole tullut fiilistä, että nyt ollaan kierrätetty samaa karttaa.
Tämän ymmärrän ja jos tuo on tehty hyvin ja panostettu kunnolla niin minäkin koen sen hyvänä asiana.
Se "ongelma" oli se, että yleensä ottaen kierrätys on nähty negatiivisena ja yleensä on totuttu että jatko-osaan saadaan uusi maailma.
Olen aivan sata prosenttisen varma, että siinä vaiheessa jos Ubisoft tekisi yhtä laadukkaan pelin ja sille vielä näin laadukkaan jatko-osan samalla tavalla niin kukaan ei kyllä ottaisi sitä yhtään sen huonommin vastaan.
Mutta siis kyse oli ennakkotiedoista. Siitä kun tiedettiin/tajuttiin että pohjalla on sama peli. Jos siis samalla tapaa Ubi nyt paljastaisi että tulee joku AC 17 ja se pohjautuu AC 16:n karttaan, niin en usko että oltaisiin kauhean innoissaan. Jos hoksaat mitä haen takaa. Minä en ainakaan olisi.
Silloinkin kun Ubi on tehnyt tuota, on ollut kyse niistä ns. sivuosista, eli Far Cry Blood Dragon ja Primal. Ja Primalin kohdalla siitä tuli pienoinen kohukin.
Mutta tässä tullaan tähän mikä paistaa muistakin viesteistäsi läpi: Me muut ollaan vaan fanaattisia Nintendo faneja, jotka ei osata ajatella järjellä ollenkaan, riittää, kun nimessä lukee Zelda niin ylistys alkaa. Tämä on ainakin minun mielestä vähän toisia pelaajia halventavaa tyyliä keskustella.
Ikävä homma jos tulkitset asian noin vaikka myönsin myös että minäkin pidän Nintendoa laatufirmana ja odotan sen peleiltä tiettyä tasoa.
En tarkoittanut vihjata sitä mitä tulkitsit, vaan siinäkin lähinnä etsin syitä sille reaktiolle kun Nintendo tekee jotain vs. joku muu tekee. Vastasin tavallaan jopa itselleni että miksi Nintedolta voidaan odottaa hyvää. Ehkä enemmän ihmetyttää että ei taas tunnuttu ymmärtävän tuota vallitsevaa näkemystä ja ristiriitaa kun joku rikkoo sitä.
Tiedostin toki että tuossa kohtaa oli iso mahdollisuus tulkita viestini tavallasi mutta pyrin myös tuomaan esiin sen, että toisaalta olen samalla linjalla siinä, mitä Nintendolta voi odottaa. Se ei tee mitä odotetaan, se yllättää. Mutta suhtautuminen siihen meillä oli vain tällä kertaa erilainen. Varmasti senkin vuoksi että minulle BotW ei ollut kummoinen tekele, joten kun mukaan liitettiin kierrättäminen, niin totta kai siihen suhtautuu vähemmän positiivisesti.