Hmm... Ehkä en osannut ilmaista sanomaani oikein mutta pidän myös siitä että on ne monipuoliset tavat edetä. Esimerkissäni yritin nimenomaan sanoa että siihen oveen on olemassa lukuisia tapoja "selättää" se.
Se ero on ehkä se, että se esimerkkini ovi tuntuu "suunnitellulta" esteeltä, jonkinlaiselta suunnalta, haasteelta, kohteelta, kun taas BotW:ssa on tosiaan vain se maailma, jossa mennä avoimessa maastossa johonkin. Ihan kuten siinä esimerkissäni ojan ylityksessä: voit hypätä yli, rakentaa sillan tai käyttää jonkun matkaan päässä olevaa valmista siltaa. Se ei tunnu samalla tapaa "suunnitelmalliselta" haasteelta ja täten se ei minulle tunnu oikein miltään muulta kuin "taustalta", johon on vain lyöty pari muuta ja vuori.
Vielä yksinkertaisemmin: BotW:n esimerkkihaaste tuntuu tylsältä eikä varsinkaan mitenkään vallankumoukselliselta.
Mutta kuten jo sanoinkin, niin varmasti isoin syy sille etten ymmärrä hienoutta, on se, että en koe iloa mistään omasta testailusta vaan haluan nimenomaan rakennettuja puzzleja, joihin löytää ratkaisu. Jos onnistun ratkomaan ne tavalla, joka tuntuu "väärältä", niin en halua mennä sitä sillä lailla eteenpäin vaan lataan pelin uusiksi. En tiedä mistä tuo johtuu mutta tuosta BotW:n "haasteesta" puuttuu kokonaan se tyydytys kun on keksinyt sen "the" ratkaisun. Se tuntuu samalta kuin oikeassa elämässä on tajunnut hypätä ojan yli sen sijaan että kävelee kauempana olevalle sillalle: ei miltään. Arkiselta.
Tuntuu ettei mitään estettä/haastetta siis edes ole. Jos ymmärrätte mitä yritän sanoa
Ymmärrän kyllä tuon hiekkalaatikkohomman jos siitä tykkää mutta tuon "pari puuta ja vuori"-haasteen(?) hehkutusta en niinkään. Tuossa yllä jo yritinkin vähän avata että miksi en hoksaa sen hienoutta kun se on niin arkista "pulmanratkontaa" etten ainakaan itse saa sellaisesta mitään.
Mutta en lähtisi sille linjalle että muut pelit on kädestäpitelyä vaikka niissä selkeämmät ratkaisut asioihin onkin. Joku perinteinen "etsi avain"-haaste voi olla vaikka kuinka monipuolinen jos tekijä hommansa osaa. Varsinkin jos se "etsi avain"-haaste on selvitettävissä lukuisilla muillakin tavoilla, kuten ainakin minun pelaamissani peleissä usein on.
Jos tämä lähti tuosta minun jutustani liikkeelle niin en kyllä hoksaa miten tuo Aloyn turhan innokas vinkkailu liittyy siihen että onko pelissä mahdollista selvittää asioita yhdellä vai jopa useammalla tavalla. Horizonia en tässä verrokiksi muutenkaan ottaisi, sillä sehän on hyvin suoraviivainen peli kaikkine navigaatioavusteineen kaikkinensa.
Mielessä oli enemmänkin jo aiemmin mainitsemani Dishonored ja Prey. Jopa Cyberpunk 2077:ssa on Dishonoredin tapaisesti lukuisia tapoja selvittää esteitä ja tilanteita aina eri kyvyistä puhumiseen asti.
Yksi esimerkki tulee myös mieleen tuon CP 2077:n kautta: Deus Exät.
Noissa esimerkeissä koen että on vaihtoehtoja ja vapautta, joiden lisäksi ne haasteet tuntuvat haasteilta.
Laitoitkos nyt olkiukkoa alulle vai miksi oletat että puhun muusta kuin siitä mitä täällä hehkutettiin? Ymmärrykseni mukaan puhe oli jostain parista puusta ja jäävuoresta, joten kommentoin sitä ja ihmettelin sen "puzzlen" hehkutusta.
Varsinkin kun jo BotW oli käsittääkseni täynnä myös fysiikkapohjaista hommailua. Miksi tuo on tässä niin ihmeellinen juttu? Saa avata enemmänkin jos en hoksaa jotain tuossa.
Ja ymmärrän kyllä yhä sen että jos se hiekkalaatikkohommailu innostaa mutta ihanko oikeasti se mainittu pari puuta ja jäävuori on nyt pelipuzzleissa sellainen tapaus että pitää kaikki muu logiikka päivittää?