Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Lord of the Rings

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
En minä välitä, minkä kestoajan pitäisi riittää. Jos pidempää versiota katsoessa on kivaa alusta loppuun ja versio on parempi, ei minua juurikaan kiinnosta minkä ajan "pitäisi riittää".

Joo, nyt alettiin menemään väärille raiteille. Eihän se haittaisi, jos leffa olisi hyvä ja kolme ja puoli tuntia pitkä (onhan hyviä kuuden tunnin elokuviakin olemassa), mutta kun se ei ollut kovin hyvä ja kesti kolme ja puoli. Edellisten osien eeppinen pituus oli tosiaankin vain pääasiassa hyvä asia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex

En minä välitä, minkä kestoajan pitäisi riittää. Jos pidempää versiota katsoessa on kivaa alusta loppuun ja versio on parempi, ei minua juurikaan kiinnosta minkä ajan "pitäisi riittää". Minusta pidennetyt versiot ovat parantaneet teatteriversioita melkoisesti. Fellowshipin jatkuva paikoista toiseen rientäminen rauhoittui mukavasti pidennetyssä versiossa. Samalla hahmot saivat lisää syvyyttä. Two Towersissa ero oli vielä paljon suurempi. Keskinkertaisuudesta tuli hyvä.
Jep, olen täysin samaa mieltä.


Silti teatteriversiota ei voi tosissaan kutsua pidennetyksi traileriksi.
No joo, tuo nyt oli lähinnä vitsi, mutta osittain myös totta. Sillä kyllähän extended-versiot ovat ne ns. oikeat versiot, jollaisiksi PJ alunperin elokuvansa ajatteli.

Huomenna lähden katsomaan elokuvaa. Ei ole kyllä epäilystäkään, ettenkö pitäisi tästä elokuvan teatteriversiotakin.
 
Tuo 3 tuntia ei ole mitään kun aikaa kuluu mahtavaa leffaa katsoessa. Tänään menen Kinopalatsiin puoli viideltä kattomaan Return of the Kingin.
 
Nyt tuli sitten katottua sarjan viimeinen osa, ja pitää sanoa että aivan MIELETÖN leffa! Meinasi ihan tippa linssiin tulla kun lopussa Frodo hyvästeli Samin, Merrin ja Pippinin. Jos on muut osat nähnyt niin heti tämä katsomaan. Ja vaikka ei olisi niin vuokraaman HETI kaksi aiempaa osaa ja pikaisesti teatteriin!
 
Joo oli ihan hieno päätös trilogialle, omasta mielestä Two Towersin extended edition oli tosin parempi kuin kuninkaan paluu, hieno leffa silti.
 
Juuri palasin kotiin kyseisen leffan näytöksestä. Oli muuten päivän viimeinen näytös ja se jotenkin pönkitti vielä tuota tunnelmaa, että tähän se kaikki nyt loppuu.

Aika huumaavia erikoistehosteita ovat leffan tiimiläiset saaneet aikaan. Välillä oikein hengästytti. Leffan visuaalisuus on kerrassaan pökerryttävää.

Näyttelijätyö oli tasaisen laadukasta. Pari kertaa leffan loppuvaiheissa meinasi, totta puhuen, tulla tippa linssiin.

Etenkin (SPOILER)
kohta Tuomiovuoren juurella, jossa Frodo lyyhistyy ja Sam sanoo, että vaikkei hän Sormusta pysty kantamaan, niin Frodon hän kyllä pystyy. (SPOILER END)


Mikään muu leffa ei ole kyseistä tapahtumaa saanut aikaan.

Jos siis jonkin leffan aiot vielä tänä vuonna käydä katsomassa, etkä ole jostain kumman syystä käynyt Kuninkaan Paluuta katsomassa niin hopi hopi...
 
Eilen pääsin vasta katsomaan Kuninkaan paluuta ja täytyy kyllä sanoa, että oli kyllä uskomaton pätkä. Alussa tosin oli hieman hankaluuksia päästä elokuvaan sisään, kun muisteli kirjaa, jossa tempo oli aika hitaahko. Mutta elokuvassa ei tietenkään voi käyttää samanlailla aikaa paikkojen esittelyyn, sodan valmisteluun, ym. Mutta extended-versio tulee varmastikin "korjaamaan" asiaa, ainakin jossain määrin. Mutta täytyy muistaa, että elokuva on aina elokuva. Kuninkaan paluun loppu olikin sitten aivan parasta elokuvallista antia ja haikeat fiilikset jäi trilogian loppuessa.

Nyt jäänkin innolla odottamaan ensi lokakuuta ja extended-version julkaisua. Ja tänään kun vielä tulee joululahjaksi TTT:n extended, niin ai jai.
 
Taidan kuulua vähemmistöön, sillä mielestäni Kuninkaan Paluu ei ollut mikään erinomainen elokuva. Tuntuu kuin kriitikot ja fanit antavat liikaa anteeksi elokuvalle. Aivan uskomattoman pitkästyttävä loppu pilasi paljon elokuvanautinnosta. Viimeiseen puolituntiseen mahtui ainakin kolme loppua sekä jatkuvaa halailua ja tunteilua. Vaikutti kuin kaikki maailman elokuvakliseet olisi laitettu viimeiseen puoleen tuntiin. Niin, ja se Frodon ja Samin välinen (aika homoeroottinen) suhde ei ainakaan parantanut elokuvaa. Leikkauspöytää olisi voinut käyttää lopussa aika reilusti; kolme tuntia olisi varmasti riittänyt.

Viimeinen osa trilogiasta ei ollut kuitenkaan huono. Kuninkaan Paluu on kyllä jumalaisen upean näköinen ja henkilöt todella persoonallisia ja syvällisiä. Ehkä leffa on vain liian eeppinen. Sormusten Ritarit on edelleenkin paras osa trilogiasta. Kaksi Tornia selvästi huonoin. Niin, ja en ole lukenut kirjaa; arvostelen siis vain elokuvaa.

4- / 5

Ennenkuin joku tulee urputtamaan, niin muistutan vielä, että jokaisella on oikeus mielipiteeseen.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Byte
Aivan uskomattoman pitkästyttävä loppu pilasi paljon elokuvanautinnosta. Viimeiseen puolituntiseen mahtui ainakin kolme loppua sekä jatkuvaa halailua ja tunteilua. Vaikutti kuin kaikki maailman elokuvakliseet olisi laitettu viimeiseen puoleen tuntiin. Leikkauspöytää olisi voinut käyttää lopussa aika reilusti; kolme tuntia olisi varmasti riittänyt.
Elokuvalle loppu on harvinaisen pitkä, mutta kyse onkin kirjan filmatisoinnista. Jackson on tehnyt etenkin lopusta hyvinkin uskollisen kirjalle (jos tietyt asiat unohdetaan... sinun kannattaisi lukea kirjat, sillä lopusta oli yksi mielestäni tärkeä osuus poistettu), mikä taas minusta on hyvä asia.

Ymmärrän mielipiteesi tästä elokuvasta, sillä kykenet näkemään sen elokuvana. Itse olen Tolkienin töiden ihailija, joten en pysty moiseen. Näkökantamme eroavat siis suuresti. Hyvää joulua vain.:)
 
Tuli katsottua tuo TTT:n extended ja täytyy kyllä sanoa, että leffa parani kymmenellä potenssilla. Hyppimistä ei enää ollut, Faramirin outous selitettiin, eikä se enää häirinnyt yhtään, tempo oli taas rauhallisempi ja muutenkin kaikki palaset loksahtivat kohdalleen. Uskomaton elokuva. En uskalla edes ajatella, mitä tapahtuu ROTK:n kohdalla extendedin ilmestyessä.
 
Kävin jo ensi-illassa katsomassa, mutta nyt vasta tämä topic iski silmään.

Olen lukenut kirjan, ja omasta mielstäni extendet editionit ovat parantaneet huomattavasti (erityisesti Two Towersin karvalakkiversion hätäistä menoa) elokuvia.

Mielipide elokuvasta:

**SPOILER**


Elokuva oli erinomainen (yksi lause kertonee siis kaiken), taistelut, tehosteet ym. loistivat hyvän musiikin kera ja näyttelijöissä ei ollut mitään vikaa. Kuitenkin kirjan lukeneena pari hirvittävää klisettä, tms. ärsyttävää asiaa otti niskalukon:

Oli suorastaan naurettavaa, että Legolas tappaa yksinään näin välipalaksi Olifantin, pudottaa äijät sen selästä kiivettyään sen koipea pitkin ja slaidaa kärsää pitkin alas. Ei Herran Jumala.

Luulin että Kahden Tornin snoukkakohtausta ei enää voisi tapahtua uudelleen, mutta...

Muuten elokuva oli varsin onnistunut, tosin muita kliseitä (tai huonosti kirjasta muunneltuja - tosin muunneltu juttu saattaa myös toki toimia paremmin elokuvassa) kohtauksia olivat Denethorin käsittämätön surmansyöksy Minas Tirihtin huipulta ja Noitakuninkaan heppoinen kuolema kuorrutettuna hirveällä "I'm a women"-huudolla. Köykäisistä kohtauksista kuolleiden armeijan etenemiset olivat välillä sangen koomista katseltavaa (näyttivät joltain pikamurkkuarmeijalta, jotka vyöryvät olifanttien yli). Itse olin kuvitellut kuolleiden armeijan olevan enemmän pelkoon luottavia hyypiöitä. Toteutuksena ja ulkonäkönä ne olivat erinomaisia ja onnistuneita.

3 h 20 min ei vain riittänyt. Extendet Editionista on huhuttu tulevan n. 5 h pitkä - toivottavasti. Ja kyllä - LOTR-elokuvat ovat poikkeustapauksia.

Positiiviset yllätykset:
- Kuolleiden armeijan ulkonäkö
- Olifantit toteutuksena
- Pellenorin kentän kuvakulmat ja ulkoasu
- Lukitar toteutukseltaan
- Sméagolin ja Déagolin "prologi"
- Mustan Tornin ja Portin romahdus
- Angmarin Noitakuningas olemuksena
- Harmaat Satamat
- Minas Morgul
- Minas Tirithin taistelu kokonaisuutena (helvetin vaikea toteuttaa, selvästi myös pätkitty, Extendet Editoniin kait pidennystä)
- Grond
- Jne.

Pettymykset:
- Odotettu Sarumanin putomamisen tornista jääminen Extendet Editioniin
- Odottu Sauronin suun jääminen Extendet Editioniin
- Odotettu Ganfalfin ja Angmarin Noitakuninkaan "yhteenoton" jääminen Extendet Editioniin
- Ei metsäläisiä (saattavat tulla Extendet Editioniin, ne on kuulemma ainakin filmattu)
- Kliseet, perkele
- Sauronin "valonheitin"
- Minas Tirithin alkuasetelma jäänyt pois (armeija vain putkahtaa linnoituksen eteen)
- Jne.

Elokuva oli silti siis erinomainen ja menen tjo ennen uutta vuotta katsomaan sen lomalla uudelleen. Kommenttini saattavat vain muuten kuulostaa hieman munattomilta - johtuen valtaosaisesti negatiivisesta palautteesta.

**SPOILER end**


Minun mielipiteeni, ei pistelyä, kitoos.
 
!!!SPOILERS!!!

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Sormusaave
Denethorin käsittämätön surmansyöksy Minas Tirihtin huipulta
Heheh, samaa mieltä. Kun vielä Gandalf sanoi "So goes Denethor, son of Ecthelion" (suoraan kirjasta otettu repliikki), oli tahaton koominen vaikutus taattu. Myös "The Spotlight of Sauron" oli turhan huvittava.

Ilmeisesti kaikki kirjoista innostuneet odottavat Extended Editionia. 5 tuntia?! Toivottavasti. Vaikka RotK toimi erinomaisesti myös tällaisena, "pätkittynä" versiona, on "se aito" versio taatusti vieläkin mieluisampi. Vielä lähes vuoden odotus...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TelpeFion
Myös "The Spotlight of Sauron" oli turhan huvittava.

Eli mainitsemani valonheitin. :D

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TelpeFion Ilmeisesti kaikki kirjoista innostuneet odottavat Extended Editionia. 5 tuntia?! Toivottavasti. Vaikka RotK toimi erinomaisesti myös tällaisena, "pätkittynä" versiona, on "se aito" versio taatusti vieläkin mieluisampi. Vielä lähes vuoden odotus...

Periaatteessa en olisi pistänyt pahaksi, vaikka kaikkiin leffojen extendet editioneihin olisi ympätty tyntitolkulla lisämateriaalia - DVD-painostahan ei tarvitse katsoa putkeen. ;)

Ja 5 h on huhujen perusteella, mutta toivottavasti pitää paikkaansa. Lopulta eihän se mikään ihmeluku ole, kun vertaa mitä kaikkea lisättävää saattaa olla (metsäläiset, kaikki pidennykset taisteluihin, uudet kohtaukset, jne.).
 
Itse olen katsonut elokuvat ja ne ovat mielestäni tällä hetkellä parhaita filminpätkiä mitä maa päällään kantaa. Nyt päätin ruveta lukemaan kyseisiä kirjoja ja kun halusitte kuulla reaktioita niiltä jotka lukevat kirjat vasta elokuvan jälkeen. En ole Fellowship of the ringiä pitemmälle lukenut mutta tässä edes jotain.

Eli alun jaarittelu tuntui tuskalliselta, kun käytiin läpi joka hemmetin hobitin sukutausta ja mitään ei tuntunut tapahtuvan. Siihen että hobitit liikkuvat yhtään mihinkään menee pieni ikuisuus ja vielä pidempään, että he pääsevät edes Konnusta ulos. Seuraava ärsyttävyys tulikin Tom Bombadilin kohdalla. Mietin koko ajan, että mikäs helvetin jammu tämä nyt on olevinaan ja hän ei sopinut laisinkaan mielikuvaani LoTR maailmasta joka tietty pohjautui elokuvaan. Seuraavan kerran ihmettelin kun Frodo pysyi hereillä vaikka hän oli saanu sormusaaveen miekasta ja se, että hän itse ratsasti joelle eikä Arwen vienyt häntä.

Oli kiinnostavaa huomata, että minua ärsytti kirjassa miltei kaikki samat asiat kuin kirjojen lukeneita elokuvassa mutta toisinpäin :D
Olen silti sitä mieltä, että LoTR on hyvä kirja ja se on aika paljon siihen nähden, että en normaalisti pidä kirjoista laisinkaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Drizl
...

Oli kiinnostavaa huomata, että minua ärsytti kirjassa miltei kaikki samat asiat kuin kirjojen lukeneita elokuvassa mutta toisinpäin :D
Olen silti sitä mieltä, että LoTR on hyvä kirja ja se on aika paljon siihen nähden, että en normaalisti pidä kirjoista laisinkaan.

Viestin alussa olin varma, että alat valittamaan kirjaa tylsäksi ja että lopetit sen kesken. Hienoa että jaksoit tylsän alun yli. :)

Kaiken kruunaa koko ajan paraneva ja paraneva tunnelma - tällä kertaa katkonainen kaksi tornia ei vaivaa, koska se on periaatteessa samaa osaa sormusten ritareiden ja kuninkaan paluun kanssa kirjana. Elokuvan karvalakkiversiossahan kaksi tornia oli hieman pätkivän tuntuinen, kun ei ollut niin alkua eikä loppuakaan.
Lisäksi LOTR paranee huimasti, jos luet Hobitin (varsin huono ja lapsellinen, mutta valoittaa Frodon ja Bilbon suhdetta, yms.) ja erityisesti Silmarillionin (lähes kaikki historia ennen sormusten sotaa). Tällöin alat ymmärtää ne tuhannet ja tuhannet nimet ja paikat paremmin. Jos luet vielä toistekin LOTR:n, voin luvata että saat huimasti enemmän irti.

Silti on pakko sanoa, että jos pidit kirjasta vielä nyt, olisit varmasti pitänyt enemmän ennen elokuvia. Ei ole oikein suuria yllätyksiä lukiessa - paitsi Tompat, Halavaukot, yms, jotka eivät olleet elokuvissa. ;)

Tuli mieleen, että Peter Jackson ja Ian McKellen ovat virallisesti vahvistaneet Kuninkaan Paluun Extendet Editionista tulevan yli viisi tuntia pitkä. :cool:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Drizl
Itse olen katsonut elokuvat ja ne ovat mielestäni tällä hetkellä parhaita filminpätkiä mitä maa päällään kantaa. Nyt päätin ruveta lukemaan kyseisiä kirjoja ja kun halusitte kuulla reaktioita niiltä jotka lukevat kirjat vasta elokuvan jälkeen. En ole Fellowship of the ringiä pitemmälle lukenut mutta tässä edes jotain.

Eli alun jaarittelu tuntui tuskalliselta, kun käytiin läpi joka hemmetin hobitin sukutausta ja mitään ei tuntunut tapahtuvan. Siihen että hobitit liikkuvat yhtään mihinkään menee pieni ikuisuus ja vielä pidempään, että he pääsevät edes Konnusta ulos. Seuraava ärsyttävyys tulikin Tom Bombadilin kohdalla. Mietin koko ajan, että mikäs helvetin jammu tämä nyt on olevinaan ja hän ei sopinut laisinkaan mielikuvaani LoTR maailmasta joka tietty pohjautui elokuvaan. Seuraavan kerran ihmettelin kun Frodo pysyi hereillä vaikka hän oli saanu sormusaaveen miekasta ja se, että hän itse ratsasti joelle eikä Arwen vienyt häntä.

Oli kiinnostavaa huomata, että minua ärsytti kirjassa miltei kaikki samat asiat kuin kirjojen lukeneita elokuvassa mutta toisinpäin :D
Olen silti sitä mieltä, että LoTR on hyvä kirja ja se on aika paljon siihen nähden, että en normaalisti pidä kirjoista laisinkaan.
Jeps. Itse luin LOTR:n ensimmäisen elokuvan katsottuani ja pidän kirjoja parhaimpana koskaan kirjoitettuna tarinana. Mielestäni kirjan rauhallinen tahti sopii todella hyvin tarinaan ja luo suorastaan unenomaisen ja kotoisan tunnelman, kirjaa lukiessa. Ja Tom Bombadilia pidän koko kirjan parhaimpana hahmona. Kerrassaan verraton veikkonen. Itse nauroin hillittömästi kirjaa lukiessani, kun vanha kunnon Tom sekoili metsässä ja lauleli älyttömiä laulujaan.

Itsekin pidän elokuvia eräinä parhaista koskaan näkemistäni elokuvista, mutta kyllä kirja on aina syvempi ja taustoittavampi kokemus. Molempi parempi.

PS: Elokuvassa Glorfindel oli korvattu Arwenilla, koska muuten tekijät olisivat joutuneet esittelemään uuden henkilön kivettyneiden peikkojen juurella ja muutaman minuutin kuluttua sillä ei olisi ollut elokuvassa enää mitään käyttöä, joka taas olisi ollut aivan turhaa henkilöhahmojen esittelyä. Tämä kohtaus toimii mielestäni hyvin kummassakin formaatissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom