Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Order: 1886 - Vanhoja poikia viiksekkäitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Vastaus: The Order: 1886 - Vanhoja poikia viiksekkäitä

Voi elämä tätä besserwisseröinnin määrää ihmisiltä, jotka eivät ole edes pelanneet kyseistä peliä. Tehdäänpä pieni koonti alle:

Q: Onko peli lyhyt?
A: Riippuu mihin verrataan. Yleensä ongelma nykypeleissä on se, että ne on venytetty liian pitkiksi.

Q:Onko peli 90% cutsceneä?
A: Ei todellakaan. Pelissä kuljetetaan juonta cutscenejen avulla erittäin taidokkaasti. Lähinnä tulee mieleen Last of Us.

Q:Pystyykö pelin läpäisemään kolmessa tunnissa?
A: Kuulemma pystyy, mutta silloin missaa elokuvamaiset juonenkuljetukset, upeiden lokaatioiden tutkiskelun sekä hienon tarinan.

Q: Onko peli kertakayttökamaa?
A: Ainakin itselleni on. Monipeliä ei ole ja palaan pelin pariin läpäisyn jälkeen keräämään missatut kerättävät. Sen jälkeen peli lähtee kiertoon ja itse olen yhtä upeaa kokemusta rikkaampi.

Ja sitten vielä pari tarkennusta. Peli ei maksa 70€ vaan 59,90 Storessa. Itse sain 62€ fyysisen version hienoilla steelbox-kuorilla. Ja Pellen kysymykseen, steelboxissa on vain Ritarin asearsenaali DLC. Black Water-versiossa on soundtrackit, videot yms. muut tilpehöörit.

Onko tämä ongelma? Itse en ole huomannut kyseistä asiaa.
Joillekin on, myös minulle. Mutta eihän tässä asiassa ole yhtä ainoaa totuutta; jotkut pitävät lyhyemmistä peleistä, jotkut suorastaan vaativat peliltä pitkää kestoa ja/tai uudelleenpeluuarvoa, ja sitten on niitä, joiden laivaa ei pelin pituus tai lyhyys keikuta yhtään. Ja näiden karkeiden yleistyksien lisäksi yksi ja sama pelaajakin voi arvostaa pituutta/lyhyyttä eri tavoin riippuen pelistä.

Ja sitten ihan spesifistä kritiikkiä Orderista. Vaikka itse tulitaistelut ovat sinällään hyvin toteutettu, ja kontrollit tottelevat just eikä melkein, ovat ainakin medium-tasolla AI-vihut välillä aivan pelkkiä maalitauluja. Ne siis saattavat seistä jököttää avoimella paikalla ottamasa luotia päähän, vaikka vieressä olisi suojaakin tarjolla. Muutenkaan vastustajien tekoäly ei ole tähän mennessä päässyt mitenkään loistamaan.

Toinen isohko miinuspiste lähtee pelin värimaailmalle. Jos ei lasketa termiittypyssystä tulevia efektejä, on 1800-luvun Lontoo erittäin harmaanruskea paikka. Kun kerran pelimoottori pystyy loihtimaan muuten niin fantastista jälkeä, olisi mukava nähdä vähän enemmän värillistä ilotteluakin.

Onko Orderin "lyhyys" ongelma. Itse en ole huomannut kyseistä asiaa.

;)

Lähinnä viittasin tähän "Yleensä ongelma nykypeleissä on se, että ne on venytetty liian pitkiksi.".

Eli en pitäisi tätä yleisenä ongelmana.

Mitä tässä nyt on tullut pari tuntia pelailtua, niin ihan hyvältähän tämä maistuu. Ehkä itsellä oli odotukset alhaalla, mutta ei todellakaan mikään 1/5 viritys ole kyseessä. Pelattavuus ok, tarina ok, grafiikat sellaista herkkua ettei ennen olla nähty. Tunnelma niin hieno että peli todellakin vie matkalle, oli sitten ne junakiskot alla tai ei.

Loistavaa kertakäyttö viihdettä. Peli varmaan saisi yleisesti ok arvostelut, jos se olisi hinnoiteltu alemmaksi tyyliin 39eur á la Driveclub. Mielenkiintoista myös nähdä mitä tällä enginellä saadaan seuraavaksi aikaiseksi, sopisi loistavasti esim. seikkailupeliin. Jack the Ripper, anyone?

Viimeksi muokannut moderaattori:

Toinen isohko miinuspiste lähtee pelin värimaailmalle. Jos ei lasketa termiittypyssystä tulevia efektejä, on 1800-luvun Lontoo erittäin harmaanruskea paikka. Kun kerran pelimoottori pystyy loihtimaan muuten niin fantastista jälkeä, olisi mukava nähdä vähän enemmän värillistä ilotteluakin.

Tämä tuli itsellekin eilen mieleen. Teslan laboratoriossa mukavasti hohkaa sinistä valoa paikka paikoin, ja sitä samaa väriä kaipaisi muuallekin. Mutta steampunk, no can do :)

Tämä tuli itsellekin eilen mieleen. Teslan laboratoriossa mukavasti hohkaa sinistä valoa paikka paikoin, ja sitä samaa väriä kaipaisi muuallekin. Mutta steampunk, no can do :)

Itselle taas maistuu hyvin tuollainen desaturoitu synkistely, mutta makuasioitahan nämä.

Voi elämä tätä besserwisseröinnin määrää ihmisiltä, jotka eivät ole edes pelanneet kyseistä peliä. Tehdäänpä pieni koonti alle:

Q: Onko peli lyhyt?
A: Riippuu mihin verrataan. Yleensä ongelma nykypeleissä on se, että ne on venytetty liian pitkiksi.

Tämä. Totaalisen naurettavaa kun jengi nurisee jostain pelin pituudesta, pitäskö lyhyempien leffojenkin maksaa vähemmän että saa "rahoille vastinetta". Jos peli on kokonaisuudessaan hyvä ja 6 tunnin pläjäys ilman tyhjäkäyntiä niin sehän on vaan hyvä. Ihan hyvä että kaikki ei lähde Ubisoftin kelkkaan missä rahoille saa sitä "vastinetta" 80 tunnin peliajalla ja yli puolet ajasta kuluu johonki ketään-ei-kiinnosta sivutehtävien ja muiden aktiviteettien parissa. Ja sit jengi hädissään jauhaa tuntikaupalla sormet syyhyten jotain paskoja sivutehtäviä että saa jonkin kämäsen trophyn kun on suorittanut 100%. Sekö on sitten vastinetta rahoille, noh saa ainakin ajan kulumaan jos on tylsää eikä mitään parempaakaan tekemistä tai parempaa pelattavaa...

Suurin osa peleistä mitä oon ite pelannut on mun mielestä liian pitkiä.

Tämä. Totaalisen naurettavaa kun jengi nurisee jostain pelin pituudesta, pitäskö lyhyempien leffojenkin maksaa vähemmän että saa "rahoille vastinetta". Jos peli on kokonaisuudessaan hyvä ja 6 tunnin pläjäys ilman tyhjäkäyntiä niin sehän on vaan hyvä. Ihan hyvä että kaikki ei lähde Ubisoftin kelkkaan missä rahoille saa sitä "vastinetta" 80 tunnin peliajalla ja yli puolet ajasta kuluu johonki ketään-ei-kiinnosta sivutehtävien ja muiden aktiviteettien parissa. Ja sit jengi hädissään jauhaa tuntikaupalla sormet syyhyten jotain paskoja sivutehtäviä että saa jonkin kämäsen trophyn kun on suorittanut 100%. Sekö on sitten vastinetta rahoille, noh saa ainakin ajan kulumaan jos on tylsää eikä mitään parempaakaan tekemistä tai parempaa pelattavaa...

Suurin osa peleistä mitä oon ite pelannut on mun mielestä liian pitkiä.

Leffoissa nyt on vaan sellainen juttu, että perusleffa on sen karvan alle 2 tuntia pitkä ja pitkä leffa on sen 3 tuntia tai vähän yli. Leffalipun hinta on sen kympin tai vähän yli. Vastaavasti peleissä nuo suuruusluvut ovat "vähän" eri. Maksoin ihan mielelläni marraskuussa karvan alle 80 euroa Dragon Agen erikoisversiosta, kun tiesin, että ensimmäinen läpipeluu on sen lähes 100 tuntia ja siihen vielä uusintakierrokset päälle. Liki sama hinta pitäisi nyt maksaa reilun 6 tunnin menosta, niin ihan ei suhdeluvut kohtaa. Ja ei, en nyt väitä, että alle 10 tunnin pelin hinta pitäisi olla 1/X-osaa 100 tunnin pelistä...

Mitä taas tulee Ubisoftiin, niin heidän peleissään niitä "paskoja lisätehtäviä" ei tarvitse tehdä, jos ei halua. Ne ovat siellä tarjolla, jos AC-sarjassa erilaiset murhailut kiinnostavat päätarinaa enemmän, tai FC-sarjassa haluaa kokeilla erilaisia tapoja avoimen maailman räiskinnässä. Eivät pakollisia, mutta tarjoavat lisää vastinetta rahoille niille, jotka niitä haluavat pelata.

Order kiinnostaa ja pitäähän ne "OMG SEXIWAU"-grafiikat kokea myös itse jossain vaiheessa. Tarinakin kuulostaa sellaiselta, että ihan mielellään sitä seuraa pelatessa. Pelissä kuulostaa vaan puheiden perusteella olevan sen verran vähän sisältöä, ettei sitä kannata 60+ eurolla omasta mielestä hankkia, vaikka voisin ihan hyvin sen viedäkin jo ensi viikolla paikalliseen GameStopiin takaisin ja ottaa tilalle jotain muuta. Tosin omien laskujen mukaan enemmän "tulee takkiin", kun laskee n. 65 euroa - 40-45 euroa(kokemuspohjainen hyvitys muutaman viikon vanhalle pelille) kuin aikanaan sitten 30 euroa - 15-20 euroa.

Siinä ei ole mitään väärää, että ostaa nyt tämän ja nautiskelee lävitse. Nautiskelijoidenkin kannattaisi vaan ymmärtää se, että monikaan täällä ei ole haukkumassa peliä huonoksi, vaan toteamassa vain, että rahoilleen saattaa saada paremmin vastinetta hieman myöhemmin, kun pelin hinta putoaa.

THE Truth? ;)

[video=youtube_share;zoUBjUenVWk]http://youtu.be/zoUBjUenVWk[/video]

Vastaus: The Order: 1886

tarinaa siis olisi voitu helpolla jatkaa mutta selkeästi on jatko-osille jätetty tilaa, valitettavasti jatko-osaa tuskin koskaan tulee.

Jatko on kuluttajien käsissä. Jos The Order tuottaa viivan alle plus-merkkisen summan pätäkkää, näytetään kakkososalle vihreää valoa. Kokeilematta en voi pelin laatua kommentoida, mutta tämä myynee kiitettävästi ihan jo hypen voimin. Sitä paitsi hyvä grafiikka on aina kiinnostanut, ja nykyään se vaikuttaa olevan vedenjakaja, joka erottaa kuran timanteista (ruma peli = huono peli ja vice versa).

Voimakkaalla markkinoinnilla voidaan myydä mitä tahansa jöötiä aivan helevetisti (köh*Callofduty*köh), joten Sonykin tuputtanee pian 1886:sta joka hiton röörin kautta. Kaikesta bashauksesta huolimatta Order vaikuttaa edelleen kiinnostavalta ja kunhan hintaa tarkistetaan myöhemmin alaspäin, on kyseessä semi-pakkohankinta.

The Order: 1886:n herättämä kiivas keskustelu kautta interwebsien on koettava positiivisena seikkana. Se kertoo, että pelit innostavat ja niihin suhtaudutaan intohimoisesti. Peliala ei tee kuolemaa.

[video=youtube_share;zoUBjUenVWk]http://youtu.be/zoUBjUenVWk[/video]

Vajaan tunnin katselun jälkeen en täysin ymmärrä, miten joidenkin mielestä Order ei näytä vakuuttavalta vrt. muuhun tämänhetkiseen pelitarjontaan. Näyttää aivan luvattoman hyvältä! Lisäksi ääninäyttely vakuutti oli sitten kyseessä kuka tahansa perus kaduntallaaja tai astetta oleellisempi hahmo kyseessä.

"Elämysmatka"/10

Leffoissa nyt on vaan sellainen juttu, että perusleffa on sen karvan alle 2 tuntia pitkä ja pitkä leffa on sen 3 tuntia tai vähän yli. Leffalipun hinta on sen kympin tai vähän yli. Vastaavasti peleissä nuo suuruusluvut ovat "vähän" eri. Maksoin ihan mielelläni marraskuussa karvan alle 80 euroa Dragon Agen erikoisversiosta, kun tiesin, että ensimmäinen läpipeluu on sen lähes 100 tuntia ja siihen vielä uusintakierrokset päälle. Liki sama hinta pitäisi nyt maksaa reilun 6 tunnin menosta, niin ihan ei suhdeluvut kohtaa. Ja ei, en nyt väitä, että alle 10 tunnin pelin hinta pitäisi olla 1/X-osaa 100 tunnin pelistä...

Mitä taas tulee Ubisoftiin, niin heidän peleissään niitä "paskoja lisätehtäviä" ei tarvitse tehdä, jos ei halua. Ne ovat siellä tarjolla, jos AC-sarjassa erilaiset murhailut kiinnostavat päätarinaa enemmän, tai FC-sarjassa haluaa kokeilla erilaisia tapoja avoimen maailman räiskinnässä. Eivät pakollisia, mutta tarjoavat lisää vastinetta rahoille niille, jotka niitä haluavat pelata.

Order kiinnostaa ja pitäähän ne "OMG SEXIWAU"-grafiikat kokea myös itse jossain vaiheessa. Tarinakin kuulostaa sellaiselta, että ihan mielellään sitä seuraa pelatessa. Pelissä kuulostaa vaan puheiden perusteella olevan sen verran vähän sisältöä, ettei sitä kannata 60+ eurolla omasta mielestä hankkia, vaikka voisin ihan hyvin sen viedäkin jo ensi viikolla paikalliseen GameStopiin takaisin ja ottaa tilalle jotain muuta. Tosin omien laskujen mukaan enemmän "tulee takkiin", kun laskee n. 65 euroa - 40-45 euroa(kokemuspohjainen hyvitys muutaman viikon vanhalle pelille) kuin aikanaan sitten 30 euroa - 15-20 euroa.

Siinä ei ole mitään väärää, että ostaa nyt tämän ja nautiskelee lävitse. Nautiskelijoidenkin kannattaisi vaan ymmärtää se, että monikaan täällä ei ole haukkumassa peliä huonoksi, vaan toteamassa vain, että rahoilleen saattaa saada paremmin vastinetta hieman myöhemmin, kun pelin hinta putoaa.

Mä en vaan näe tota asiaa noin. En ymmärrä miten pituus tekee tuotteesta jotenkin "paremman" tai hintansa väärtin. Sisältöhän se ratkaisee, tietty jos Order on paska peli niin onhan se sitten liian kallis. Mutta ne jotka diggaa pelistä ei varmasti valita että olipa liian kallsi. Oon lukenunt että Dragon Agenkin sivutehtävät aika pakkopullaa monelle ja jengi on jopa jättänyt pelin kesken kun ei oo jaksanut itseään toistavia tehtäviä. Itse koen pelit enemmän kokonaisuutena ja toivoisinkin että pelit olis kokonaisuuksia missä kaikki elementit olis loppuun mietitty ja tukisi pelimaailmaa. Ubisfotin avoimen maailma pelit on sitä että tehdään joku väsynyt kampanja peliin missä ei panosteta ollenkaan tarinaan tai hahmoihin ja ympätään peli täyteen kaikenlaista random tekemistä jotka on samat joka pelissä. Sen sijaan että panostettais kampanjaan ja sivutehtäviä karsittais ja ne vaikka linkittyis jotenkin päätarinaan ja olis osa pelin tarinan kokonaisuutta, esimerkiksi. Mulle ainakin tulee enemmän kusetettu olo että hieno pelimaailma ja idea on pilattu tekijöiden laiskuudella ja suuruudenhulluudella kun että kokonaisuus olisi lyhyempi mutta ytimekkäämpi mietitty kokonaisuus.

Jos näin näyttävä ja teknisesti onnistunut peli saa todella huonoja pisteitä suurimmalta osalta peli mediaa, niin pelin pelattavuus ja/tai tarina täytyy olla suurimman osan mielestä todella huono. Se kannattaa muistaa että tämä on saanut lähes poikkeuksellisen huonoja pisteitä kautta linjan, voidaan puhua isosta flopista, ja kyse ei todellakaan ole siitä että tässä ois bugeja tai epätasainen ruudunpäivitys.

Jos näin näyttävä ja teknisesti onnistunut peli saa todella huonoja pisteitä suurimmalta osalta peli mediaa, niin pelin pelattavuus ja/tai tarina täytyy olla suurimman osan mielestä todella huono.

Kyllä se on varmaan tässä se kädestä pitäminen mikä eniten mättää.

Mä en vaan näe tota asiaa noin. En ymmärrä miten pituus tekee tuotteesta jotenkin "paremman" tai hintansa väärtin. Sisältöhän se ratkaisee, tietty jos Order on paska peli niin onhan se sitten liian kallis. Mutta ne jotka diggaa pelistä ei varmasti valita että olipa liian kallsi. Oon lukenunt että Dragon Agenkin sivutehtävät aika pakkopullaa monelle ja jengi on jopa jättänyt pelin kesken kun ei oo jaksanut itseään toistavia tehtäviä. Itse koen pelit enemmän kokonaisuutena ja toivoisinkin että pelit olis kokonaisuuksia missä kaikki elementit olis loppuun mietitty ja tukisi pelimaailmaa. Ubisfotin avoimen maailma pelit on sitä että tehdään joku väsynyt kampanja peliin missä ei panosteta ollenkaan tarinaan tai hahmoihin ja ympätään peli täyteen kaikenlaista random tekemistä jotka on samat joka pelissä. Sen sijaan että panostettais kampanjaan ja sivutehtäviä karsittais ja ne vaikka linkittyis jotenkin päätarinaan ja olis osa pelin tarinan kokonaisuutta, esimerkiksi. Mulle ainakin tulee enemmän kusetettu olo että hieno pelimaailma ja idea on pilattu tekijöiden laiskuudella ja suuruudenhulluudella kun että kokonaisuus olisi lyhyempi mutta ytimekkäämpi mietitty kokonaisuus.

Tietenkin pelit ovat kokonaisuuksia, joidenka "paremmuus" toisiinsa nähden koostuvat monista osista. Pituus ei tietenkään ole ainoa kriteeri, eikä "enemmän on paremmin" päde joka asiassa.

Mitä nyt olen pelistä käytävää keskustelua lukenut ja arvosteluja silmäillyt, niin Orderin kohdalla suurimpia kehuja tuntuu keräävän silmäkarkki ja grafiikka. Pelattavuudesta ja tarinasta enimmäkseen kommentit ovat luokkaa "perussettiä". Toki tarina on aina subjektiivinen käsite ja jokaisen henkilökohtainen mielipide. Tämä tuli todettua kaikkein selkeimmin The Last Of Usin kohdalla, joka itselle oli ensimmäisellä kerralla todella pysäyttävä ja puhutteleva kokemus ja jopa toisellakin kerralla tunteiden vuoristorata vei mukanaan joissain kohdin. Joillekin muille se oli "ennalta arvattava perustarina".

Ubisoftin tapauksessa firman pelit tosiaan ovat usein tungettu täyteen paljon kaikenlaista aktiviteettia, mutta yleensä niiden pääjuonetkin ovat kuitenkin niitä 10+ tunnin mittaisia ja yleensä ihan ok tasoa. Tähän kun lisätään sitten kaikenlaista muuta puuhaa ja ihmettelemistä, mitä heidän peleissään voi tehdä, niin itselle nuo tarjoavat enemmän vastinetta rahoille. Tai ainakin ovat tähän mennessä tarjonneet, mutta viime vuonna tuli ähky Watch_Dogsin, AC:n ja Crewn kohdalla.

Kuten jo aikaisemmin sanottua tuli, ei ole mitenkään väärin, jos kokee tämän olevan itselleen 60 euron arvoinen tekele. Itselle se tulee olemaan aikanaan 30 euron arvoinen ja olen mielestäni nyt perustellut, miksi näin on omalla kohdalla. Peace!

Jos näin näyttävä ja teknisesti onnistunut peli saa todella huonoja pisteitä suurimmalta osalta peli mediaa, niin pelin pelattavuus ja/tai tarina täytyy olla suurimman osan mielestä todella huono. Se kannattaa muistaa että tämä on saanut lähes poikkeuksellisen huonoja pisteitä kautta linjan, voidaan puhua isosta flopista, ja kyse ei todellakaan ole siitä että tässä ois bugeja tai epätasainen ruudunpäivitys.

Määrittele "huonoja pisteitä". Metacriticsissä arvosana on 65, mikä ei mielestäni ole huono, vaan enemmänkin keskinkertainen. Eli peli ei ole todellakaan huono, mutta se ei myöskään ole sitä kärkikastia.

Määrittele "huonoja pisteitä". Metacriticsissä arvosana on 65, mikä ei mielestäni ole huono, vaan enemmänkin keskinkertainen. Eli peli ei ole todellakaan huono, mutta se ei myöskään ole sitä kärkikastia.

Te olette nyt liikaa tarttuneet tähän "huonouteen", jos haluatte iskeä 60-70€ peliin, joka kestää n. 6h niin se on OK. Älkää vain odottako, että kaikki sitä suostuvat tekemään.

Itse näin että peli kuuluu luokkaan B-julkaisut. Kiva pelata, kunhan hinnat tulevat vain tarpeeksi alas. Täyttä hintaa on vain vaikea maksaa pelistä, joka kestää yhden illan ja ei tarjoa uudelleen peluuarvoa. Kaupan hyllyllä on paljon muita pelejä, jotka ovat paljon parempia IMHO valintoja.

Edit.
Esim. Far Cry 4 olen upottanut tunteja jo 25-30 kpl, Destinyyn yli 150 tuntia ja Battlefieldiin yli 200 tuntia. Ei ehkä kaikkien mielestä kovinkaan hyviä pelejä, mutta olen ainakin itse saanut rahalleni vastinetta. Tähän tämä mielestäni myös Orderin kanssa kulminoituu.

Itse en ole ottanut kantaa ko. peliin nyt juklaisun jälkeen. Itselle pelitunnit ovat yksi syy hankkia peli, ja Orderissa niitä on aika niukasti. En tarkoita pelkästään yksinpeliä, vaan myös uudelleen pelattavuutta.

Silti itselleni pelitunteja tärkeämpi ostopäätös on syntynyt jo pitkään. Pelimaailma ei kiinnosta minua tippaakaan, jonka vuoksi peliä en tule todennäköisesti koskaan ostamaan. Tuon pelimaailman rinnalla tunnit eivät pelasta, oli niitä paljon tai vähän.

Ylös Bottom