Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Witcher 3: Wild Hunt

Nopeasti testailin ja tsekkailin uusia asetuksia, joten kysymys: millaisilla "immersioasetuksilla" jengi pelaa? God Of Warissa oli mahtava asetus se, että sai hudin näkyviin touchpadia pyyhkäisemällä. Tässä ilmeisesti se on joko tai? Kartan onneksi saa "noituriaistiin", se on hyvä lisä
 
No pelien kaatuessa virhe olisi "Buffer Overflow in Memory Sector CB120A8, error AAA0543452", joka tuskin kertoisi mitään, mutta voisi aiheuttaa vaan lisää ruuhkaa asiakastukeen, kun jengi yrittäisi keksiä ratkaisua vaihtamalla laitteen muistikampoja ja rikkomalla laitteen.
Nyt on kyllä melkoisen kaukaa haettu ääriesimerkki asiaa argumentoimaan. Virhekoodien sijaan "something went wrong" on siis parempi koska tarkempien koodien vuoksi on mahdollista että joku älypää rikkoo laitteensa?

Kaiken huippu on se, että nimenomaan pc:llä on virhekoodit arkipäivää ja laitteita paljon helpompi käpälöidä ja silti ei koeta että virhekoodeja tarvitsisi piilotella.

Olen ollut foorumilla ylläpitäjänä, jossa alle vuorokauden ikäisestä Samsungin huippuluurista on ihan suht' normaalin oloinen käyttäjä repinyt takakannen auki, jotta saa "tulikuuman" akun irti ja foorumilla tulee hyvin nopeasti sen jälkeen selväksi, että a) akun lämpeneminen on normaalia ladattaessa, b) kyseisessä puhelimessa ei ole vaihdettavaa akkua sekä c) saatika kuluttajan avattavaa takakantta, joka selvisi myös hyvin nopeasti tuhannen euroa maksaneelle omatoimiselle puhelinomistajalle, joka oli puukolla kammennut näytön irti.
Mitä varten tämä esimerkki nyt tässä oli ja miten se liittyy virhekoodeihin? Tuliko sieltä Samsungin puhelimesta siis virhekoodi, joka googletettiin ja kerrottiin sen liittyvän akkuun tai ylipäänsä sisuskaluihin?

Minusta tämä esimerkkisi todistaa paremminkin sen että ilmankin virhekoodeja riittää pöljäilijöitä, jotka keksivät kikkailla laitteillaan enemmän mihin kyvyt tai järki riittää. Se todistaa että ilmankin virhekoodeja pöljät tekevät pöljiä asioita, joten ihan hyvin voi ne virhekoodit olla olemassa, varsinkin kun kuuluvat hyvin varmasti erittäin pieneen vähemmistöön.
Ylimääräisestä informaatiosta on ihan selvää haittaa myös, koska sitä voi käyttää pahantahtoisesti. Menee kyllä aika kauas Witcheristä.
Ei pahantahtoisesti vaan typerästi. Se on ihan oma vika jos tekee jotain mitä ei osaa tai mistä ei edes tiedä olevan hyötyä. Se ei ole vikakoodien vika vaan käyttäjän.

Miksi yhtä lailla "something went wrong" ei aiheuta samalla tapaa näissä käyttäjissä hinkua purkaa koko laite, varsinkin tuon esimerkin perusteella.
 
Nopeasti testailin ja tsekkailin uusia asetuksia, joten kysymys: millaisilla "immersioasetuksilla" jengi pelaa? God Of Warissa oli mahtava asetus se, että sai hudin näkyviin touchpadia pyyhkäisemällä. Tässä ilmeisesti se on joko tai? Kartan onneksi saa "noituriaistiin", se on hyvä lisä
Jos, on health palkki täynnä niin siinä tapauksessa koko HUD katoaa ruudulta seikkailessa pelimaailmassa ja sen saa kätevästi takaisin näkyviin tosiaan "noituriaistilla" tai automaattisesti esim. taisteluissa.

Ollut kyllä nautinto pelata uudesta lähikamerasta, ilman hudia ja analoogisella kävelyllä. Usein tulee myös ihan vain ratsastettua hitaasti ja maisemia ihaillen/tutkien.

White Orchardin alueella tein kaiken kartalta aivan lopussa, kun siellä ei niin paljon ole tekemistä, mutta jatkossa ajattelin piilottaa kysymysmerkit ja yrittää enemmän suunnistaa pelimaailman visuaalisten (ehkä myös vanhan muistin perusteella) merkkien mukaan.
 
Olen tätä peliä kaksi kertaa kokeillut mutten kummallakaan kerralla jaksanut kiinnostua noin tuntia enempää. Mitä lie muuta tekemistä ollut tuolloin.
Nyt kun on PS5 pävitetty versio niin pitääpäs kokeilla uudelleen. Kolmas kerta toden sanoo kuulemma :)
 
Ihmeen paljon tulee keskustelussa ilmi, miten monella peli on jäänyt kesken erinäisistä syistä johtuen. Myönnän, että sama homma kävi aikoinaan itsellekin. Ostin siis Noiturin alunperin tietokoneelle joskus 2016. Vaikka peli ihan kivasti alkoikin, niin ei senaikaisella heikohkolla tietokoneella tullut pelattua ekalla yrittämällä kuin ensimmäiseen Novigradiin saapumiseen saakka. Peli jatkui vasta 2019, kun tuli hankittua uusi tehokkaampi kone, jolla peli pyöri kauniisti korkeilla asetuksilla. Sitä myöten peli tuli suorastaan ahmittua parissa viikossa. Vähän myöhemmin tuli ostettua ja pelattua myös toinen lisäosa Blood & Wine, jokas oli mielestäni koko pelin parasta sisältöä. Itsellä tuo pitkä kesken jäänti johtui siis lähinnä oman silloisen tietokoneen tehottomuudesta, ei niinkään pelistä itsestään, vaikka pelin alku ei ehkä mukaansatempaavin ollutkaan.

Mielestäni peli oli kauttaaltaan laadukas, eikä missään vaiheessa itsellä tullut esim taisteluissa pahaa puutumista. Tarina oli loistava niin pääjuonen kuin sivutehtävien osalta. Audiovisuaalisesti peli oli luonnollisesti upea, ja nyt uuden päivityksen myötä näkyy viimein olevan erittäin kaunista katseltavaa myös Pleikkarilla, valitsee sitten paremman ruudunpäivityksen tai Säteenseuranta-grafiikat. Mielestäni tämä on heittämällä CDPR:in paras peli, joka tulee varmaan lähiaikoina ostettua myös Pleikkarille, nyt kun silläkin on mahdollista pelata teknisesti parempilaatuista versiota. Mielenkiintoa lisää toki myös nuo monet pelaamista helpotavat parannukset sekä se, että toinen lisäosa on täysin kokematta.
 
Olen tätä peliä kaksi kertaa kokeillut mutten kummallakaan kerralla jaksanut kiinnostua noin tuntia enempää. Mitä lie muuta tekemistä ollut tuolloin.
Nyt kun on PS5 pävitetty versio niin pitääpäs kokeilla uudelleen. Kolmas kerta toden sanoo kuulemma :)
Itselleni vastaten, onhan tämä ihan helkkarin rautaista tavaraa! Näen että yksi suosikkipeleistäni RDR2 on lainannut tältä aika paljon.
Monet kehuneet sivutehtävien laatua, ja onhan se oikeasti ennennäkemätöntä. Tai ainakinkin hyvin toteutettua ja tunteella tehtyjä tehtäviä.

Minulla nyt varmaan se 20h alla kyn rypistellyt kunnolla menemään lähipäivinä ja ei tätä oikein malttaisi jättää rauhaan mutta nukkumaankin pitäisi ehtiä :D
 
Päivityksen jälkeen ”täydellistä” läpipeluuta nyt yhteensä 70h mittarissa. Tallennus mistä aloitin oli Lv15 ja silloin juuri saavuttiin Novigradiin. Nyt noin 30h tätä uudempaa versiota takana ja kaikki tehtävät tasolle 35 asti tehty Velen / Novigrad alueilta + kartta putsattu poislukien yläkulman alue joka on DLC aluetta.

Huomiota, peli oli jo PS4 kokemuksena huima, mutta nyt kaikki nousee aivan uudelle tasolle sulavamman liikkeen ja uusien kontrollien ansiosta. Taistelut on oikeasti nyt paljon parempia kun noituritaitoja saa helpommin viljeltyä väistöjen ja miekan iskujen väliin.

Ja ne sivutehtävät… vähän pelkään että parempaa ei tulla enää koskaan näkemään koska en keksi miten näitä voisi enää parantaa. Tasosta kertoo jotakin se että sivutehtävän sisässä on välillä vielä sivu sivu tehtävänsä, lisäksi suurimmassa osassa vaihtoehtoja kuinka selvitä, nyrkit vai keskustelu. Mausteena vielä moraaliset valinnat miten ratkaista asiat siten kuin itse parhaaksi näkee. En tiedä miten iso devaaja porukka näitä on kehitellyt ja kuinka kauan se on kestänyt, mutta uskomaton suoritus.

Kun päätarina on jo pariin kertaan koettu niin keskityn nyt tähän oheistoimintaan 100%, eli tarinaa mennään eteenpäin vasta kun kaikki muu tehty. Päätarina nyt siinä vaiheessa että päästiin Skelligen saarille, eli hommaa vielä piisaa onneksi vielä vaikka kuinka.

Annan anteeksi muutamat bugit ja ajoittaiset totaaliset kaatumiset. Pitää kokeilla muistaa tallentaa tarpeeksi usein niin uudelleen käynnistys ei syö miestä. Jos peli oli aikaisemmin 10/10 on se nyt 11/10. Kirjasarjan suurena ystävänä tämä maailma on saatu kyllä hienosti tuotua digitaaliseen muotoon, respect.

Ja seuraavassa Witcher pelissä ei toivottavasti ole ”päätarinaa” ollenkaan. Keskittyisi vain Noiturin ammatin harjoittamiseen ja selviytymiseen tuossa fantastisessa maailmassa. Tarinat voisi tulla vähän kuin ”Novelleina” ja vapaasti saisi valita mitä tekee seuraavaksi.

Nyt kun ajatusleikkiä vie pidemmälle, palkkaisivat sen alkuperäisen kirjailijan kirjoittamaan niitä. Peli ulos GaaS mallilla ja se on siinä.
 
Viimeksi muokattu:
Muuten loistava viesti ja helppo olla samaa mieltä, mutta tuskinpa Sapkowski osaisi peliin kirjoittaa hyviä tehtäviä. Joku pääjuoni nyt voisi luonistuakin, mutta kaikkien niiden riitojen ja taisteluiden jälkeen niin tuskin CD Projekt Sapkowskin kanssa yhteistyötä tekee (jostain korvauksista olivat sentään päässeet sopuun). Witcher 3:ssa on paljon ollut eri ihmisiä kirjoittamassa tehtäviä, mutta on jännä miten yhtenäinen maailma, tehtävät ja hahmot pelissä on se huomioiden.

GaaS olisi kyllä tuskaa, sille ei kiitos. Pelkät novellit voisivat olla hyvä vaihtoehto seuraavaan uuteen Witcher-peliin, mutta toisaalta yleensä open worldeissa pääjuoni johdattaa hyvin pelaajia maailmassa eteenpäin sekä tutkimaan kartan eri alueita. Vaikka pääjuoni ei kokonaisuutena Witcher 3:ssa ole alusta loppuun timanttia niin on se silti hyvä kokonaisuus ja tarjoaa myös huikeita hetkiä.

Mitäpä sitä liikaa muuttamaan Witcher 3 rakennetta, toimii hyvin. Jotain muutoksia toki varmaan nähdään, mutta en välttämättä haluaisi mitään liian erillaista konseptia. Tuttu rpg-meno maistuu edelleen hyvin todella monessa pelissä.
 
On tää ihan käsittämätön peli. Ihan ensi alkuun ei vielä uudestaan koukuttanut, mutta muutamien pelituntien jälkeen muistaa taas miksi tähän ja laajennusosiin upotti aikoinaan liki 300 tuntia PS4:llä. Eikä ohjainta malttaisi laskea käsistään PS5:lläkään.

Nyt kun suurin osa questeista ja tapahtumista on unohtunut muistista, niin tuntuu kuin pelaisi uutta peliä. 60 fps, uusi kuvakulma ja kohentunut ulkoasu saa pelin tuntumaan todella tuoreelta ja ajankohtaiselta. Tarinat, hahmot, hirviöt ja ympäristöt on niin hyvin taustoitettu ja luotu, että missään muussa pelissä ei tähänkään päivään mennessä ole kokenut vastaavaa.

Openworld-ähky on ollut jo pidempään päällä ja suurin osa uusista avoimen maailman peleistä tulee skipattua, mutta tämän haluaa yhä tahkota sivutehtäviä myöten. Sen verran hienoja tarinoita paljastuu tuon tuosta sivutehtävissäkin, vaikka aluksi lähtökohdat vaikuttavat yksinkertaisilta. Koskaan ei tiedä mitä tulee vastaan. Toki päästoori on sekin todella mielenkiintoinen ja laadukas.
 
Aika moni tuntuu pelaavan uutta päivitystä 60fps - tilassa. Onko joku kokeillut myös ray tracingia? Kiinnostaisi kokemukset, että kumpi moodi tuo peliin "enemmän". Varmasti toki henkilökohtaisesta preferenssisä kiinni, mutta Digital Foundryn ensi testeistä jäi mieleen, että taisivat olla aika liekeissä nimenomaan ray tracingistä.
 
On tää ihan käsittämätön peli. Ihan ensi alkuun ei vielä uudestaan koukuttanut, mutta muutamien pelituntien jälkeen muistaa taas miksi tähän ja laajennusosiin upotti aikoinaan liki 300 tuntia PS4:llä. Eikä ohjainta malttaisi laskea käsistään PS5:lläkään.

Nyt kun suurin osa questeista ja tapahtumista on unohtunut muistista, niin tuntuu kuin pelaisi uutta peliä. 60 fps, uusi kuvakulma ja kohentunut ulkoasu saa pelin tuntumaan todella tuoreelta ja ajankohtaiselta. Tarinat, hahmot, hirviöt ja ympäristöt on niin hyvin taustoitettu ja luotu, että missään muussa pelissä ei tähänkään päivään mennessä ole kokenut vastaavaa.

Openworld-ähky on ollut jo pidempään päällä ja suurin osa uusista avoimen maailman peleistä tulee skipattua, mutta tämän haluaa yhä tahkota sivutehtäviä myöten. Sen verran hienoja tarinoita paljastuu tuon tuosta sivutehtävissäkin, vaikka aluksi lähtökohdat vaikuttavat yksinkertaisilta. Koskaan ei tiedä mitä tulee vastaan. Toki päästoori on sekin todella mielenkiintoinen ja laadukas.
Hyvin kiteytit kaiken mitä itsekin tästä ajattelen. Aivan käsittämätön peli. Pari sataa tuntia tahkonnut tätä jo ennestään ja nyt päivityksen myötä ajattelin hetken kokeilla aloittamalla ng+ death march vaikeustasolla, no se hetki on nyt kestänyt jo about 30h eikä tosiaan malttaisi laskea ohjainta käsistä. Jotenkin tuo tarinankerronta on vaan niin hienosti tehty, ettei mikään muu peli tunnu pääsevän lähellekään. Taitaa tähän upota toisetkin parisataa tuntia mutta upotkoon.
 
PS5:llä on näemmä joku bugi Witcher 3 pelin päivityksiin liittyen. Peli väittää, että olisi uusi päivitys saatavilla, mutta downloads-kohtaan ei tule päivitystä näkyviin. Redditissä oli jonkin verran keskustelua aiheesta, joten ongelma näyttää toistuvan muillakin.

Pelistä on jo asentunut versio 4.002 ja pelin päävalikko näyttää versioksi 4.00. Kaikki 4.00x versiot näkyvät varmaankin versiona 4.00, koska minor-versio näkyy pelissä vain kahden numeron tarkkuudella.
 
Harmi ettei pelin juoni oikein kiinnostanut niin paljoa että olisi aikoinaan jaksanut pelata loppuun. Pelihän siis on hyvä, itselle vaan juoni ja miljöö ei uponnut. Sivuhuomio: eikös tämä ollut jo aikoinaan Xbox One X 60fps?
 
Aika moni tuntuu pelaavan uutta päivitystä 60fps - tilassa. Onko joku kokeillut myös ray tracingia? Kiinnostaisi kokemukset, että kumpi moodi tuo peliin "enemmän". Varmasti toki henkilökohtaisesta preferenssisä kiinni, mutta Digital Foundryn ensi testeistä jäi mieleen, että taisivat olla aika liekeissä nimenomaan ray tracingistä.
Digital Foundry käsitteli paljon Ray tracing tilaa, mutta ei se kehuja saanut. Päinvastoin.

Series X:llä voi pelata ray tracing tilassa, kun on vakaa 30 fps. Toki performance tarjoaa paremman resoluution ja tuplat fps + pienemmän input lagin niin on se aika selvästi parempi tila. Ray tracingin valaistuksen huomaa selkeästi, jos tekee vertailua kahden tilan välillä, mutta todella näyttävä on myös performance tila. Xboxilla ruohon piirtoetäisyys on lyhyt, mutta eiköhän se korjata päivityksessä.

PS5 ray tracing ei ole vakaa 30 fps, se on aika hirveä. Performance tila pyörii paremmin kuin Series X:llä (koska matalempi dynaaminen reso PS5:ssa) ja tarjoaa pitkän piirtoetäisyyden ruoholle. Performance tila on aika loistava PS5:ssa, tykkään itse siitä paljon.
 
Harmi ettei pelin juoni oikein kiinnostanut niin paljoa että olisi aikoinaan jaksanut pelata loppuun. Pelihän siis on hyvä, itselle vaan juoni ja miljöö ei uponnut. Sivuhuomio: eikös tämä ollut jo aikoinaan Xbox One X 60fps?
Itse itseäni lainaten:
Itse tämän ekan kerran pelasin vasta One X:llä (1080/60 performance mode) suurimmaksi osaksi ja lopun XSX:llä (4K/60 ei lukittu performance mode, mutta vissiin hyvin lähelle).

Jännä nähdä mitä herkkua lukitun 4K60fps lisäksi sitten on konsoleillekin tulossa. Huomasi kyllä One X -> XSX siirtymän ihan tuolla viime sukupolven versiolla, jopa 1080p töllölläkin, koska quality moden yksityiskohtaisemmat tekstuurit. Nyt onkin 4k-ruutu, niin kyllä kelpaa ottaa DLC:t peluuseen.

Edit: Selvennyksenä siis, että koska performance modea ei ole rajoitettu reson osalta, niin XSX:llä performancella saa lukitun 60 fps 4K-resolla lukuunottamatta satunnaisia dippauksia (resoluutiossa). Quality mode taas pyörii 4K suht vakaan 60 fps, mutta jonkin verran framet välillä laskee.
Tähän voin vielä lisätä, että PS5:llä on voinut myös pelata vanhaa PS4-levyversiota 4K/60 jos ei ole päivittänyt peliä ollenkaan. Tämä siksi, että alkuperäinen julkaisu oli uncapped, mutta sitä sitten rajoitettiin päivityksillä.
 
Piti tätä uudensukupolven versiota vain kokeilla ja silloin tällöin pelata mutta näin vaan se on koukuttanut yhtä paljon kuin 2015 julkaisussa. Kaksi kertaa pelannut läpi aikaisemmin ja platinumin pelannut. Nyt alkoi sitten PS5 platinum version metsästys. Death Marchilla mennään ja edelleen tämä peli on itselle kaikkien aikojen paras peli. Vaikka paljon on huikeita ”kympin” pelejä tullut koettua niin ei mikään pääse edes lähelle tätä mestariteosta.
 
Sama juttu kuin yllä. Olen saanut pelikelloon jo lähemmäs kymmenen tuntia, enkä ole vielä edes selvinnyt pois ensimmäiseltä kartalta. Kaikki pitää tutkia ja löytää, laadukkaita sivutarinatehtäviä piisaa päätarinatehtävien ohella. Hieman oli hakemista kontrollien osalta pitkän tauon vuoksi, sitten alkoi sujua. Quen edelleen tärkein apu taisteluissa, sopii parhaiten omaan pelityyliin.

Deathmarch valittuna ensimmäistä kertaa heti alusta asti, kun aiemmin olen portaittain nostanut vaikeustasoa Geraltin taitojen kehittyessä. Jospa tällä kertaa saisi pelattua tarinan loppuun asti, kaksi kertaa se on päättynyt Skelligen osittaisen tutkimisen aikana. Myös Gwent maistuu edelleen, kortit lähtevät ensimmäisenä myyjien valikosta omaan taskuun.
 
Ylös Bottom