Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Thief

Vastaus: Thief

Eilen tulikin jo saatua käsiin oma Nordic Edition tästä, hieman alle tunnin verran tätä jaksoi ja sitten tuli vaan hissukseen laitettua koko masiina kiinni. Ei ollut odotuksia tästä ja vanhoja tuli joskus pc aikoina silloin tällöin pelailtua. En tiedä mistä kiikastaa, mutta tuo stoori tossa alussa ei alkanut vaan kiinostaa itseä pätkääkään, komean näkönen peli on ja yleensä tuo "tutki joka nurkkaus ja kaappi" -juttu on se joka aina itselle uppoaa, mutta tässä ei ainakaan vielä iskenyt tuo päälle. Voipi olla että tulee laitettua tämä nopeasti tarjolle kiertoon, tänään vielä vanhalle pleikalle uusi castlevania kokeiluun ja jotenkin uskoisin että sen maailma tulee viemään paremmin mukanaan lähiaikoina.

Mutta pitää antaa tällekkin vielä uusi mahdollisuus, ehkä sitä vaan oli väsynyt kahdeksalta illalla jo aivan liikaa :D
 
Vastaus: Thief

No niin, peliä on takana parin chapterin verran ja luvassa on pelin ensifiilikset PS4-versiosta. Ei sisällä spoilereita.

Ihan alkuun lienee paikallaan mainita, ettei minulla ole kokemuksia edellisistä kyseisen sarjan peleistä. En osaa verrata tätä edes kuulopuheiden pohjalta edellisiin osiin. Pelistä löytyy 4 eri vaikeustasoa, joista kaikki ovat heti käytettävissä. Käytännössä vaikeustasot ovat helppo, normaali ja vaikea (rogue, thief, master) sekä kustomoitava taso, jossa pelaaja voi itse määritellä mitkä avut ovat käytössä ja mitkä eivät. Masterilla tai customilla pelatessa napsahtaa trophy pelin läpäisyn yhteydessä. Ymmärtääkseni vaikeustasojen erot muodostuvat mm. siitä, miten hyvin pelaaja kestää vartijoilta saamaa damagea. Toisaalta, jos tykkää vain hiippailla kohteisiin ilman sen suurempaa actionia, tämän ei pitäisi olla ongelma. Itse aloitinkin pelin master-vaikeustasolla.

Pelin alkupuoliskolla olleet välivideot eivät vakuuttaneet. Lipsyncci sekä tekstityksien ajoitus olivat pielessä ja muutenkin animaatiot näyttivät graafisesti kökömmältä kuin itse peli. Pelissä 30fps ei haittaa, koska ainakin omalla pelityylillä etenen kaikessa rauhassa ja ruudun ei tarvitse päivittyä tämän nopeammin. Luulen, että osaksi juuri näiden asioiden takia peli ei ole saanut "huippuarvosanoja". Peliympäristö on muuten ihan riittävän hieno graafisesti valoineen ja varjoineen.

Kontrollit toimivat pelissä sujuvasti, mutta yhden nillityksen löysin näppäinasettelusta. Pop-up valikko, josta saadaan esiin käytettävät nuolet yms. on oletuksena sijoitettu touchpadin alle. Tätä oli jotenkin todella hankala käyttää ja helposti tuli valittua väärä nuoli tai esine. Onneksi tämän pystyi vaihtamaan ristinäppäimen alle, jolloin esiin tuli helppokäyttöisempi tatilla pyöritettävä "onnenpyörä".

Itse peli. Jos pidät loottauksesta, pidät tästä. Jos pidät hiippailusta, pidät tästä paljon. Jos pidät kiiltävistä aarteista, rakastat tätä. Olen viimeaikoina pelannut paljon instant-action räiskintää, joten juuri nyt omalla kohdallani maistuu juuri tällainen rauhallisesti etenevä hiippailuseikkailu. Prologin jälkeinen "Lockdown" tehtävä oli juuri tällainen. Sinulle on annettu kohde kartalle, jossa pitäisi suorittaa kallisarvoisen esineen poistaminen parempiin taskuihin. Voit suorittaa keikan räiskien tai jopa siten, että kukaan ei edes huomaa, että varkaus on tapahtunut. Jälkimmäinen lähestymistapa vaatii tarkkaa suunnittelua ja vartijoiden reitin tarkkailua varjoissa. Mutta voi sitä ilon tunnetta, kun kaikki käy huomaamattomasti. Ainakin kyseisessä tehtävässä löytyi rakennuksen sisältä myös huomattavasti paljon enemmänkin tutkittavaa, kuin vain itse pääkohde eli mukavasti sai taskut täyteen kamaa erilaisia arvoesineitä. Keikan jälkeen peli kertoo statistiikat ja omalla kohdalla kerättävää löytyi 85% joten jos uudelleenpeluu kiinnostaa, niin vielä jäi etsittävää.

Ensifilikset ovat erittäin hyvät. Peli tarjoaa juuri sitä mitä hain eli hiippailua varjoissa, stealth-tappoja ja paljon erilaisten arvoesineiden keräämistä. Tämä on kuin iso puzzle, jossa jokainen liike pitää miettiä tarkkaan, mutta lopussa pelaaja palkitaan aarteella. Voin kyllä ehdottomasti suositella peliä metakriittisistä arvosanoista huolimatta, jos genre osuu omaan makuun.
 
Vastaus: Thief

Mmm mm mm,

Kuullostaa hyvältä. Taitaa mennä tämä ilta pitkälti pleikkarin ääressä.
 
Vastaus: Thief

Niin ja unohtui tuossa ensifiiliksissä mainita, että pelin tarina ei ainakaan alussa vakuuttanut. Eli älkää ainakaan tarinan takia tätä hankkiko. Tiedä sitten miten tarina etenee matkan varrella, mutta ainakaan alussa ei ole mitään tajunnan räjäyttävää alkutwistiä.
 
Vastaus: Thief

Jos kiinnostaa katsoa omin silmin, miltä se uusi Thief nyt oikein näyttää ja miten se toimii, niin laitan striimin pyörimään kello 17:00 eteenpäin.

http://www.twitch.tv/pjorkkis

Sen mitä ehdin katsomaan, niin tulikin fiilis, että tänään voisikin ostaa. Ensin oli ostohimo. Sitten ensireaktiot ja arvostelut sai tuntemaan, etteivät le ostamisen arvoinen.

Nyt on taas ostoslistalla, tosin ps4:lla itsellä on liikaa pelattavaa ja peliaika vähentynyt viimeaikoina niin odotellaan tovi et saa köytettynä, tai halvemmalla. Hyvältä vaikutti ja yllätti säätömahdollisuudet. Jos tosta ei jokainen saa mieleistään, ei saa sitten mistään.

Tosin liikkuminen oli naurettavaa. Vaihtoehtoina kun oli törkeän hidas, tai luonnottoman nopea. Miksi ei vain ole yksi aito nopeus.
 
Vastaus: Thief

Tosin liikkuminen oli naurettavaa. Vaihtoehtoina kun oli törkeän hidas, tai luonnottoman nopea. Miksi ei vain ole yksi aito nopeus.

Jooh, liikkuminen oli vähän joko-tai. Mitä peliin muuten tulee, niin taidan niellä ylpeyteni ja aloitella jo kolmannen kerran alusta, tällä kertaa ilman noita vaikeutuksia. Sen ekan maskin ohella sivutehtävässä tuli vastaan taas tilanne, jossa olisi pitänyt ennättää tiirikoida lukko auki niin lyhyessä ajassa ennen vartijan takaisin tulemista, että en usko sen olevan edes mahdollista. Tai sitten en vain osaa.

Muutenkin noiden apujen käyttäminen karsii pelimekaniikasta noin 90%, kun huomattuaan tulee samantien fail ja takaisin edelliseen checkpointtiin. Sama juttu, jos menet iskemään tajun kankaalle. Varusteita ei täten tarvitse päivittää, ja ainoa mahdollinen toimintasi on pysyä varjoissa.

Taidan siis pelata kertaalleen ilman vaikeutuksia, mutta yritän hoitaa kaiken loppuun asti hiiviskellen, ja sit katsoa uudemmin, jos joskus innostuu vetämään HC:llä. Nyt en vain yksinkertaisesti nähnyt minkäänlaisia mahdollisuuksia hoitaa peliä 100% lävitse noiden kanssa. Tai sitten en tosiaankaan vain osaa. :)
 
Vastaus: Thief

Yhdessä sivutehtävässä piti ryöstää taulun takana olevasta kassakaapista joku peili tai sen tyyppinen esine. Samassa tilassa kuitenkin pyöri vartija ympyrää niin tiheeseen tahtiin ettei sitä millään meinannut saada sieltä. Piti oivaltaa tehdä tuo kahdessa osassa, eli heti kun vartija ei enää näe sinua kun menet taulun luo, käy ottamassa se taulu pois sen kassakaapin edestä. Tuon jälkeen tuli jo kiire mennä takaisin piiloon, joten odota taas kunnes vartija on poistunut. Tässä pitää myös tietää ettei vartijat reagoi tuohon jos olet ottanut sen taulun pois siitä kassakaapin edestä, kunhan et ole sitä kaappia aukaissut. Käy siis avaamassa kaappi, nappaa peili ja takaisin piiloon äkkiä. Sitten vain poistut ikkunan kautta ja toivot samalla ettei sinua huomata kun auot sitä ikkunaa :D

E: Tämä kaikki siis ilman Focusin käyttöä.
 
Vastaus: Thief

Taidan siis pelata kertaalleen ilman vaikeutuksia, mutta yritän hoitaa kaiken loppuun asti hiiviskellen, ja sit katsoa uudemmin, jos joskus innostuu vetämään HC:llä. Nyt en vain yksinkertaisesti nähnyt minkäänlaisia mahdollisuuksia hoitaa peliä 100% lävitse noiden kanssa. Tai sitten en tosiaankaan vain osaa. :)

Itsekin aloitin sillä asenteella, että ketään en tapa ja hoidan kaikki harhautuksella ja hyvällä ajoituksella. Koska tykkään myös koluta kaikki nurkat kaikki mahdolliset esineet keräten, osoittautui noiden kahden pelityylin yhdistäminen liian haastavaksi ja aikaa vieväksi. Nyt etenen siten, että kriittiset vartjat hoidetaan pois loottaamisen tieltä :)

Ihmeen vähän aiheuttanut keskustelua tämä peli. Kannattaa katsella streameja js tehdä ostopäätös sen kautta. Itselleni maistuu edelleen erittäin hyvin. Ostin Appstoresta jopa Thief Companion softan, josta näkee omat kerätyt aarteet, statistiikan, kaikki kartat esineineen ja paljon muuta.
 
Vastaus: Thief

Eniten tämän kanssa mietityttää se, että mitä tuo peli tarjoaa parin ekan tehtävän jälkeen. Avaat joka laatikon ja otat korut talteen. Jaksaako sitä samaa toistaa tunnista toiseen. Vai tarjoaako peli oikeasti jotain muutakin.
 
Kuoleeko ne vartijat, jos sillä patukalla kolkkaa? Mä kuvittelin, jotta ne vaan menee tajuttomaksi.

Hmm, en ole varma. Itse oletin että menisi tajuttomaksi, mutta kolkkaamisen jälkeen ruutuun tulee teksti "move body" joka jotenkin viittaisi ruumiiseen?

EDIT tarkistin statistiikasta ja yhtään henkilöä (threats ja npc) en ole tappanut. Kolkkaus ei siis tapa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Thief

tarkistin statistiikasta ja yhtään henkilöä (threats ja npc) en ole tappanut. Kolkkaus ei siis tapa.
Joo, huomasin saman. Masterilla aloitin ja siinä siviilien kolkkaaminen on game over. Ja se ei sopinut mun pelityyliin lopulta, joten vaihdoin Thief-tasoon ja se sopii mulle paremmin.

Muutama tunti nyt takana ja tässä vaiheessa kouluarvosana on varmaan 8-. Ei mitään erikoista, mutta ei tossa nyt rahat hukkaan mene. Huonompiakin pelejä ostanut uutena. Juoni on aika keskitasoa, aika rujoa toi grafiikka PS4:lle, kun tottunut siihen miten hyvältä Killzone Shadow Fall näyttää. En varmaan erottaisia PS3- ja PS4-versioista toisistaan. Hiiviskelymekaniikat on toimivia, vartijat ei ainakaan tolla Thief-tasolla huomaa liian helposti, mutta ei en ihan puusilmiäkään ole. Toisaiseksi hauskinta puuhaa on ollut vapaa liikkuminen kaupungissa ja reittien etsiminen joihin huoneisiin, josta löytää sitten loottia.

Lisää kunhan peli on läpi.
 
Vastaus: Thief

Itsellänikin on nyt sen verran peliä jo pelattuna, että voi vähän tunnelmia sanoa.
Aloitin heti Masterilla ja ilman focusta pelamaan ja ihan ensimmäisten vaiheiden jälkeen pelin vaikeus onneksi nousi.
Jos haluaa oikeasti mennä täysin niin ettei ketään edes pulikalla kolkkaa niin joutuu kyllä oikeasti hieromaan liikkumistaan ja seuraamaan muiden liikkeitä.
Siksipä itsekkin olen kyllä muutaman vartijan lyönyt tajuttomaksi nopeuttaakseni etenemistä. Myöskään 100% lootista ei ole toteutunut vissiin missään vaikka kovasti olen yrittänyt kaikki kerätä.

Pelissä on se hyvää ettei liikaa neuvota mitä pitää tehdä ja miten pitää tehdä. Joutuu keräilemään ja kuuntelemaan vihjeitä.
Peliä joutuu oikeasti pelaamaan eikä tilanteisiin ole olemassa yhtä ja tiettyä kaavaa millä se hoituu.

Jos tykkää hippailusta ja hieman haastaa itseään niin kyllä peli kannattaa hommata.
Jos taas on enemmän tarinan ja toiminnan perään niin peli jättää kylmäksi.
Hahmot eikä juoni itsessään tuo peliin sitä "intoa" miksi pelata vaan Thiefiä pelaa siksi, että pääsee hoitamaan jonkun "keissin" tyylikkäästi.

Ymmärrän nyt myös miksi tuota kaupunkia on kritisoitu. Onhan se pahimillaan raivostuttavan epäselkeästi sunniteltu.
 
Vastaus: Thief

Chapter 7 ajatuksia

Piti tulla tänne ihan turhautumista purkamaan. Tämän chapterin boss battle on kyllä taas semmoinen hohhoijaa, että huh. En tajua, miksi on taas pitänyt näitä superihmisiä näihin peleihin työntää bosseiksi, kun ne eivät sovi sitten yhtään koko pelin maailmaan. Muuten olen nauttinut koko pelistä, mutta ilman mitään equipmentteja mukana tämä bossi on kyllä ihan hirveä. Ei mitään järkeä. Aggressiivista otetta testattuna ja sneakkailua, mutta aina se mursu huomaa, kun olen sitä lukkoa aukaisemassa. Pilasi itselleni kyllä koko pelin, enkä tiedä milloin jatkan. Tää on taas tämä Eidoksen boss battle failaus. MIKSI???
 
Vastaus: Thief

Chapter 7 ajatuksia

Piti tulla tänne ihan turhautumista purkamaan. Tämän chapterin boss battle on kyllä taas semmoinen hohhoijaa, että huh. En tajua, miksi on taas pitänyt näitä superihmisiä näihin peleihin työntää bosseiksi, kun ne eivät sovi sitten yhtään koko pelin maailmaan. Muuten olen nauttinut koko pelistä, mutta ilman mitään equipmentteja mukana tämä bossi on kyllä ihan hirveä. Ei mitään järkeä. Aggressiivista otetta testattuna ja sneakkailua, mutta aina se mursu huomaa, kun olen sitä lukkoa aukaisemassa. Pilasi itselleni kyllä koko pelin, enkä tiedä milloin jatkan. Tää on taas tämä Eidoksen boss battle failaus. MIKSI???

Yeah tuo oli itsellenikin selkeästi surkein kohta koko pelistä ja meinasin heittää ohjaimen kerran jos toisenkin seinään kun sitä yritti hiipimäälä tehdä. -.-

Mutta peli on nyt läpi ja olihan se ihan hyvä, 4/10 tai 5/10 arviot ovat ihan tuulesta temmattuja ja arvostelijat varmaan edes pelanneet peliä tai ovat vanhojen Thiefien suuri fani ja pelin muuttuminen liikaa oli iso shokki, itse en ole aikaisemmin Thief sarjaan koskenut. Toki ei se täydellinen peli ole, noin puolet kentistä on hyviä ja toinen puoli ihan jees. Juoni tuntuu aluksi ihan mukaansa tempaavalta mutta menettää mielenkiintonsa aika äkkiä sen jälkeen kun alkaa saamaan vastauksia mitä on tapahtunut ja osa asioista oli todella ennalta arvattavissa. Grafiikat on PC:llä tapissa todella kauniit ja tunnelmalliset ja äänimaailma toimii. Parasta tekemistä näin jälkeenpäin ajateltuna on pelin sivutehtävät ja HUB arean tutkiminen, pituutta pelistä löyyy juonesta 7-10 riippuen paljon tutkii alueita ja siihen päälle vielä n. 30 sivutehtävää ja kaikenlaista keräiltävää niin kyllä tähän saa aikaa uppoamaan. Arvosanaks voisin antaa about 8/10, ei täydellinen mutta paljon parempi kuin odotin.
 
Vastaus: Thief

Eniten tämän kanssa mietityttää se, että mitä tuo peli tarjoaa parin ekan tehtävän jälkeen. Avaat joka laatikon ja otat korut talteen. Jaksaako sitä samaa toistaa tunnista toiseen. Vai tarjoaako peli oikeasti jotain muutakin.

Ei se päämäärä vaan matka. Nyt enemmän pelanneena huomaan sellaisen seikan, että vaikka tehtävä huipentuu aarteiden varastamiseen, niin ehkä suurimman nautinnon antaakin reitin suunnittelu ja vartiointireittien porsaanreikien hyödyntäminen. Eli toki tässä pelissä on muutakin kuin korujen talteen ottaminen. Lokaatiot ovat aina erilaisia ja tunnelmallisia paikkoja. Ihan ensimmäiset Splinter Cellit tulee väistämättä mieleen :)

Pari kivaa yksityiskohtaa:

-omassa turvapaikassa pääsee ihailemaan varastettuja tauluja suoraan seinältä tai koruja aseteltuina omiin
laatikoihinsa aseteltuina

-kun et ole varjoissa, PS4:sen ohjaimeen syttyy kirkas valkoinen valo. Sykähdyttävä efekti.
 
Vastaus: Thief

Tais nousta seinä vastaan ketutuksen vuoksi. Syynä Chapter 5.

Voi vapahtajan peräpukamat. Miksi noita zombeja pitää ängetä joka paikkaan? Varsinkin kun jos ne spottaa sut, niin kuolema tulee kahdella iskulla. Kattoo jaksaako tuota loppuun vetää. Nyt ei paljon naurata.

Tähän asti homma ollut hauskaa, mutta toi vie peli-ilon. Sen verran sanon ilman spoilereita, että liittyy juoneen. Sen takia tätä peliä ei missään nimessä kannata mennä ostamaan. Jos tykkää hiippailla, lootata ja tutkia joka kivenkolon platinan kiilto silmissä, niin tästä saa varmasti hupia koko rahalla.

Omalla kohdalla oli vähän fiftisiksti, että onko juonen vai mekaniikkojen puolesta. Platinaa en ole edes harkinnut missään vaiheessa, joten vaihtoon tai myyntiin tää menee jossain vaiheessa.
 
Vastaus: Thief

mielenkiintoiselle vaikuttaa mutta kyllästyyköhän peliin jos pitemmälle pelaa.
 
Vastaus: Thief

Kiukulla pelasin läpi ja ei tota tarinaa voi kyllä kehua millään tasolla. Varsinkin loppu oli aika jäätävän huono. Muutama tosi raivostuttavakin kohtaus välissä niin pelillisesti, kuin juonellisesti.

Jotkut aiemmin oli aika raivostuneita siihen välibossiin, mutta itselle se oli jostain syystä aika helppo heti kun lopetti naamaan ampumisen ja koetti vain luikkia pihalle. Tolla tavalla taisi mennä tokalla kertaa läpi. Itsellä meinasi ohjain lentää seinään siinä palavan sillan kohdalla. Vaikka ei se vaikea ollut, niin jotenkin se vaan oli raivostuttava.

Ja jostain syystä ei ne zompiprimaalitmitkälie jaksaneet kiinnostaa missään vaiheessa. Niiden pitämä nariseva ääni, joka oli apinoitu The Last of Usista, alkoi lähinnä vaan tympimään kun sen kuuli.

Sivutehtävät kahlasin ton läpipeluun jälkeen kaikki läpi ja ne onneksi oli ihan viihdyttäviä. Tai sanotaanko suoraan, että pelin parasta antia. Paljon jäi kerättävää matkalle, varsinkin tarinan tehtävistä. Haastetta tohon saa kyllä aika huimasti lisää, jos vetää ilman tappoja, tainnutuksia ja/tai huomatuksi tulemista. Itsellä hirtti kiinni ton tarinan vuoksi niin pahasti, että mentiin sieltä missä aita oli matalin. Raatoa tuli matkalla aika hemmetisti. Paitsi sivutehtävissä, jotka koetin sitten vetää läpi ilman hurmeessa kahlaamista.

Kaupunki itsessään, vaikka siellä on paljon tutkittavaa ja pengottavaa, niin sen suunnittelu on aika omituinen paikoin. Ikinä ei voinut tietää mitä ikkunaa raottaessa iski latausruutua näkyviin. Parhaimmillaan taisi tulla kadun molemmissa päissä lataustauko. Koeta siinä sitten varasmaisen notkeasti hiipiä paiaksta toiseen, kun peli itsessään syö aika ratkaisevasti immersiota.

Tuosta pelin itsensä toistamisesta on muutama kysellyt ja sitä tää peli tekee. Mutta missään vaiheessa se ei alkanut itseä ainakaan rassaamaan, koska mun mielestä kuuluu tän tyylisiin peleihin. Kenttäsuunnittelu on kuitenkin hyvinkin onnistunut paikoitellen, joten ei tuo tylsäksi käy.

tl;dr: Hiipiminen ja varkaana jekkailu toimii ja pelin parasta antia onkin sivutehtävät. Juoni on samaa tasoa kuin RoboCop3, mutta on tarinankin tehtävissä muutamia helmiä. Varsinkin alkupäässä.
 
Ylös Bottom