Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

TOCA Race Driver

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan TEL79


Toivottavasti tämä johtuisi siitä että peliä olisi kehitetty ensisijaisesti Force Feedback -rateille.


Toivottavasti, en ehtinyt vielä kokeilemaan Logitechin GT ratilla. Tänään olisi tarkoitus testata.
Cheattivalikossa on ohjaukselle 'sim' valinta ja se oli käytössä ensitestauksessa.

Voitko hiukan tarkentaa? Eikö auton renkaat edes käänny jarrutettaessa, vai eikö auto ohjaudu renkaiden kokonaan lukkiutuessa, mikä olisi vihdoinkin tervetullutta realismia (jota ei PS2:lla vielä ole nähty).

Renkaat ei tunnu kääntyvän ollenkaan kun jarrua painaa, auto jatkaa suoraan eteenpäin sinne minne nokka ennen jarrutusta osoitti.

Olihan PSONE pelitkin nyt sentään pelattavia :)

Ovat toki, mutta PS2 peliltä odottaisi vaan parempaa viimeistelyä, varsinkin GT3:n jälkeen ihan mikä tahansa ei kelpaa autopeleissä.

Valitettavasti käytäntö on usein osoittanut että ainakaan ruudunpäivitykseen ei demojen jälkeen ole enää paljoa voitu tehdä. Lähinnä fysiikkamoottorien parametreja viilataan joko todenmukaisemmaksi tai arcademaisemmaksi riippuen yleisön vastaanotosta. Tämän takia kannattaa olla palautteenannossaan aktiivinen myös TOCAn virallisten kotisivujen forumeilla.

Jep, en ole kovin suuri autopeliasiantuntija joten kommenttini ja kritiikkini voi olla väärääkin. Mutta demon perusteella TOCA pelin pahin puute minusta on viimeistelemättömyys ja ei kovinkaan nautittava pelattavuus. Kilpa-autojen tekninen puoli ja niitten ajettavuus ovat minulle kuitenkin melko vieraita.

Hyvin tehty ajopeli on silti mielestäni parhaimpia peligenrejä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa

Ajettavuus tuntuu arcademaiselta, ja ainakin yksi moka on vielä demoversiossa: jarruttaessa autoa ei voi ohjata samalla ollenkaan!

Pc:llä olevassa V8-challenge pelissä joka on hyvin pitkälti TOCA:n tyylinen myös jarrut lukkiutuvat eikä autoa voi ohjata mutta siinä ei olekaan ABS jarruja. Peli on siinä mielessä aika realistinen.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan juupajaapa

Kokonaisuudessaan demosta jäi kuva että peli on PS2:n ensimmäisen sukupolven huonosti ohjelmoitu peli, grafiikka ja pelattavuus ovat pahimmillaan miltei PSOne tasoista.

PSOnen TOCA-peleissähän oli erittäin hyvä pelattavuus!
 
Ok, kokeilin TOCA demoa Logitechin FF ratilla, ja totta, ajettavuus ja tuntuma parani melkoisesti. Jarru on vaan minun makuuni liian herkkä ja lukittuu jo täysin pohjaan noin 1/5 osan painalluksesta, tähän voi olla optioissa joku säätö.

Yhä auto tuntuu olevan kuin liimattu tiehen jopa demon sim asetuksella, ainoastaan nurmikolle tai hietikolle ajaessa sain sen menettämään hallinnan.
 
Gamesdomainin arvostelu, 3.5/5 pistettä:
http://www.gamesdomain.com/playstation2/reviews/TOCA_Race_Driver.html

Poimintoja:
"The presentation behind the game is very well done, with the movie cutscenes surprisingly well acted and scripted for the most part.

"Worse, the loading times in the version we played were sometimes too long to keep the consistency of a gaming world, taking you out of Ryans life to stare a loading screen once to often. "

"And then theres the game itself. After the nice and well-presented cutscenes, we were disappointed to find that the in-game graphics were some of the more basic seen on PS2. At times its dangerously close to a high-end PS One title, with simplistic car construction, terrible background pop-up, occasional slow-down and sparse textures all painfully apparent. The weather doesnt so much as interact with your vehicles or track, with no little splashes or marks. The replays pack more detail and look closer to what wed expect on the machine take a look at the screenshots for examples - but in-game the whole thing cant fail to leave you deflated. "

"Luckily, TOCA plays well enough to have you dismiss these feelings of aesthetic displeasure. "

"This is where TOCA excels, really, as the crash and damage system is nicely done, having bits of your car fly off and remain on track there for the rest of the race, and various shunts and bumps forcing you and others into a strategic pit stop at times. The AI is decent enough to put up a challenge when it wants to, as well, as cars block and ram you, while making mistakes that puts others in jeopardy. Theres a real sense of chaos that can arise within a race. "

"We found TOCA Race Driver to be a fun game, and the inclusion of a character driven -oh ho - plot to be the right direction for the genre to go. But its not for anyone who is either looking for the next-generation visual thrill of its competition, or heavy realism. Maybe if all of these issues are expanded on next time, we could be experiencing the next real step in driving heaven. We still reckon theyll be plenty of you that will "lap" this one up, though..."
 
Jaaha, vaikuttais siltä, että Codemasters on pettänyt sarjan vanhat fanit. Arcadesontaa, phyi. Toca3 ei mielestäni vienyt sarjaa oikeeseen suuntaan ja nyt ollaan sitten tultu tähän. Taitaapi uusi Toca jäädä kaupan hyllylle. Jäädäänpä odottelemaan F335:sta.
 
Nyt on tunti tullut pelattua ja kylläpä tuohon PlayNationin arvosanaan ja kuvailuun voi melkein yhtyä. Tosin mitään virheitä tai nytkähdyksiä en ole havainnut grafiikassa. Ajotuntuma on mainio ja rattia varten löytyy kattavat säädöt, kaasun/jarrun ja ohjauksen herkkyydet, mukaan lukien kuolleet alueet kaikille. Uramoodi tuntuu haastavalta, koska muut kuskit eivät ole umpityhmiä.
 
Hyvä, säikähdin jo ettei pelistä olekaan mihinkään, kun tuli ennakkotilattua se, toivottavasti tulee pian!
 
Tulipa testattua nyt tuota semmoisen vartin verran ja en todellakaan kovin paljoa siitä vakuuttunut. Tuntui (padilla) hyvin paljon Toca 3:lta, mutta vielä vähän enemmän arcademaisemmalta. Grafiikka on todellakin anaalista. Sen sijaan, törmäykset vaikuttivat onnistuneilta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan dragon
Nyt on tunti tullut pelattua ja kylläpä tuohon PlayNationin arvosanaan ja kuvailuun voi melkein yhtyä. Tosin mitään virheitä tai nytkähdyksiä en ole havainnut grafiikassa. Ajotuntuma on mainio ja rattia varten löytyy kattavat säädöt, kaasun/jarrun ja ohjauksen herkkyydet, mukaan lukien kuolleet alueet kaikille. Uramoodi tuntuu haastavalta, koska muut kuskit eivät ole umpityhmiä.

Mikä ratti sulla on käytössä?
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan nakkerton
Tulipa testattua nyt tuota semmoisen vartin verran ja en todellakaan kovin paljoa siitä vakuuttunut. Tuntui (padilla) hyvin paljon Toca 3:lta, mutta vielä vähän enemmän arcademaisemmalta. Grafiikka on todellakin anaalista. Sen sijaan, törmäykset vaikuttivat onnistuneilta.

Jep, kokeilin liikkeessä padilla ja se tuntuikin hyvin paljon TOCA WTC:lta mutta auto (Lexus IS200) pysyi paremmin hanskassa. Grafiikka voisi olla parempaa mutta ei se nyt sentään syvältä ole. Radat näyttävät ihan hyviltä ja siellä on sentään 14 autoa yhtäaikaa pörräämmässä (vrt GT3 6 autoa). Vauhtiakin pelissä riittää. Törmäykset ja autojen hajoamiset ovat hienoja, osat lentelevät ja autotkin heittävät voltteja ja jäävät nurin.

Ihmettelin ensin miksi grafiikka näyttää vähän ihmeelliseltä mutta sitten hoksasin, että peli olikin laajakuvamoodissa ja televisio ei, joten kaikki näytti pystysuunnassa venyneeltä ja sahalaitaiselta. Eli töllöstä laajakuva päälle ja avot. Pelistä ei voi valita laajakuvamoodia, joten se poimikiin PS2:n asetuksista tuon valinnan! (esim. omassa tornissani on valittuna 16:9)

Olen nyt ajanut TOCA-sarjan ja Southern Europe-sarjan (Alfa GTC) ja GT Force-ratilla ajotuntuma on ehkä aavistuksen liian ohut tai sitten en ole vielä saanut säätöjä kohdalleen.
 
Arvostelun mukaan grafiikan notkahdukset tulee taustapeilistä ja yleensä kilpailun ensimmäisestä mutkasta kun 14 autoa ajaa siihen yhtä aikaa ja yleensä rojua lentää ilmassa. Muuten grafiikka arvostelun mukaan pyörii hyvin.

38 rataa pelissä on jo maininnan arvoinen suoritus. Ei lopu pelattava heti kesken.

Kovasti tuossa arvostelussa hehkutetaan peliä ja sanotaan sen olevan PS2sen paras autopeli yhdessä GT3sen kanssa.

Henk. koht positiivisin asia minkä arvostelusta hoksasin oli se, että vastustajien autot eivät mene kokoajan samoilla raiteilla vaan ne yrittävät röyhekästi estellä ohitukset ym. Tämä on todella hyvä parannus.

Ratti tuesta ei paljon puhuttu mitään. Toimiikohan esim Logitechin Driving forcella? Minkälainen on ajotuntuma ratilla?
 
Jos TRD tuntuu liian arcademaiselta laita SIM ja DAMAGE koodit päälle bonus Valikosta.

(SIM = SIM DAMAGE = DAMAGE eh..)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jeff
Ratti tuesta ei paljon puhuttu mitään. Toimiikohan esim Logitechin Driving forcella? Minkälainen on ajotuntuma ratilla?

Driving Force ja GT Force ovat tuettuja.
 
Löytyykös tuota TRD:ää jo jostain Helsingin seudun kaupoista? Doseen se tulee ainaskin 29.8.

-Flo
 
Momo ei sitten toimi, että siltä pohjalta! V....... niin sen verran taas nää rattien tuet PS2. Täytyy varmaan lopettaa kokonaan PS2:lla noi auto pelejen pelaamiset, ja suunnata kokonaan PC:hen!
 
Ylös Bottom