Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nudedude
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Nyt on ajeltu parit kisat molempien konsoleiden DiRT 2 -demoilla ja vertailtu pysäytyskuvia TV:stä inputia vaihtamalla. Ihan aluksi totean, että repeilyä en huomannut kummassakaan versiossa. Tuo aika lailla hämmästytti ottaen huomioon nuo B3D:n havainnot. Värimaailma oli boksilla selvästi "kylläisempi", mutta tuon varmasti voinee hoitaa myös näyttölaitteen asetuksia rukkaamalla. Sahalaitojen suhteen boksiversio oli myös ehkä aavistuksen siloposkisempi, mutta jonkinlaista AA:ta Pleikkarillakin vaikutti olevan. Tekstuureissa, valaistusefekteissä tms. en huomannut mitään eroavaisuuksia. PS3-version etu oli tutumpi ohjain, jolla ohjastellessa auto pysyi selvästi paremmin tiellä.

Oma yhteenvetoni on joka tapauksessa, että DiRT 2 vaikutti molemmilla konsoleilla todella hienolta (graafisesti) ja muutenkin mukiinmenevältä. Todellisia merkittäviä eroja en siis havainnut.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

TT-2k sanoi:
Seuraavaksi voisi vaikka veikkailla, onko GTA4:n PS3-version lisärit vielä samalla sub-HD-resoluutiolla kuin itse emopelikin.
Eli onko PS3-versiot jo vahvistettu? Mihinköhän se MS taas 50 miljoonaansa tunki...:)
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Eli onko PS3-versiot jo vahvistettu? Mihinköhän se MS taas 50 miljoonaansa tunki...:)
Ei ole. Kunhan arvailen. Ja juuri nyt tuntuu siltä, ettei niitä Pleikkarille koskaan tulekaan.

(10 000 viestiä. Jaiks! Nyt pitäisi aloittaa se kuukauden mittainen pakkoloma foorumilla pyörimisestä...)
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Ja vielä sanallinen selvitys, joka tavallaan vahvistaa sen, minkä itsekin huomasin; vaikka numerojen valossa PS3-versio repeilee todella pahasti, käytännössä sitä ei välttämättä edes huomaa.
However, during in-game, you can easily be forgiven for not noticing so much of the tearing on the PS3 version, and it is an interesting example of how the mathematical certainties of automated analysis do not always tally with the perceptions of the human eye. Sometimes a game simply looks cleaner than it actually is... it's all about the context.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

1UP oli käynyt katsastamassa Bayonetta-peliä ja todennut, että sen PS3-versio on ainakin vielä tässä vaiheessa "suttuinen" ja kärsii ruudunpäivitysongelmista. Boksilla peli oli rullannut ongelmitta.
While the 360 version on display looked crisp and smooth, the PS3 version was very blurry and the framerate was all over the place. During one portion of the demo, a crazy scene where you are jumping off of falling parts of a giant clock tower, it was often hard to keep track of the action because of the graphical issues on PS3.
Bayonetta ilmestyy länsimaissa ensi vuoden alussa.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Gamereactorista löytyy muutama Tekken 6 -vertailukuva. Erot ovat niin minimaalisia, että ei näillä silmillä enää mitään todellisia eroja löydä.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Gamereactorista löytyy muutama Tekken 6 -vertailukuva. Erot ovat niin minimaalisia, että ei näillä silmillä enää mitään todellisia eroja löydä.

Ovat kyllä masentavan yhdennäköisiä.

On myös sen verran pliisun näköistä että tämä peli tuskin ottaa kummastakaan laitteesta mitää über-suorituskykyä irti...
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

On myös sen verran pliisun näköistä että tämä peli tuskin ottaa kummastakaan laitteesta mitää über-suorituskykyä irti...
Samaa mieltä. Graafisesti ei eroa tunnu olevan edes jo yli pari vuotta vanhaan, alle 10 euron Tekken: Dark Resurrectioniin verrattuna.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Mutta näissä fajtan-peleissä kuitenkin vaaditaan se 60fps aina ja koko ajan, tulisi varmaan melkoisesti lokaa niskaan jos jossain isommassa turnamentissa putoaa/viivästyy napinpainalluksia kun on raha kyseessä :D
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Toistaiseksi nimeämätöntä multiplatta-mmo:ta kehittävän Turbinen kehityspäällikkö Craig-Alexander kertoi Austinin Game Developers Conferenecessa PS3:n olevan suositeltu lead platform rajoitustensa vuoksi: Joystiq

# The Blu-ray drive on the PS3 is actually slower in seek and access time than the DVD drive on the Xbox 360. Once the Blu-ray gets up to speed, it can handle large amount of data. Just not in seeking and accessing, which is a pain for streaming when you're playing something like an MMO.

# The memory architecture is different. When you're dealing with main memory, you work with "256ish MB" on the PS3 vs "512ish MB" on the 360.

# The tools aren't as friendly on the PS3. That includes the performance monitor tools, the debugger tools ... everything.

# Migrating a project from the Xbox 360 to the PS3 is much harder than moving from the PS3 to the 360.

Ensimmäinen pointti on mielenkiintoinen, ja selittää viimein PS3-pelien pakolliset asennukset.
Onhan se loogista että heikoimman ehdoilla mennään, mutta toivottavasti PS3 -> Xbox 360 porttaus ei rajoita myös Xbox -versiota. :mad:
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Toistaiseksi nimeämätöntä multiplatta-mmo:ta kehittävän Turbinen kehityspäällikkö Craig-Alexander kertoi Austinin Game Developers Conferenecessa PS3:n olevan suositeltu lead platform rajoitustensa vuoksi: Joystiq



Ensimmäinen pointti on mielenkiintoinen, ja selittää viimein PS3-pelien pakolliset asennukset.
Onhan se loogista että heikoimman ehdoilla mennään, mutta toivottavasti PS3 -> Xbox 360 porttaus ei rajoita myös Xbox -versiota. :mad:

Kummallisesti näyttää kuitenkin yleensä olevan niin, että PS3:a pääalustanaan käyttäneet pelit näyttävät paremmilta, tai multiplattaritapauksissa sanottakoon, että yhtä hyviltä. Yleisestihän PS3:n yksinoikeuksia pidetään X360:n vastaavia paremman näköisinä...
Olisikohan tässäkin niin, että se lopputuotoksen laatu ja jälki kuitenkin riippuisi eniten siitä koodarin taidosta(tai taitamattomuudesta)...?
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Kummallisesti näyttää kuitenkin yleensä olevan niin, että PS3:a pääalustanaan käyttäneet pelit näyttävät paremmilta, tai multiplattaritapauksissa sanottakoon, että yhtä hyviltä. Yleisestihän PS3:n yksinoikeuksia pidetään X360:n vastaavia paremman näköisinä...
Argh! Ei mennä tähän enää... Jooko? Kauneus on katsojan silmässä.

Sinällään Turbinen tyypin puheissa ei ollut mitään uutta, vaan samoja asioita on sanottu jo kolmatta vuotta. Toki korkeintaan sitä voi miettiä, että eikö Sony ole kolmessa vuodessakaan saanut kehitystyökalujaan kehittäjäystävällisemmiksi? Muistimäärälle ja BD-lukunopeudellehan ei kesken sukupolven voi mitään hajottamatta platformia.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Toki korkeintaan sitä voi miettiä, että eikö Sony ole kolmessa vuodessakaan saanut kehitystyökalujaan kehittäjäystävällisemmiksi?

Pitää ottaa huomioon se että Microsoft on kehittänyt kehitystyökalujaan jo toistakymmentä
vuotta, ja niistä on tullut korkean laatunsa vuoksi 'de facto' standardi. Sitä ei ihan muutamassa
vuodessa oteta kiinni. ;)

Käytännössä voisi sanoa että ennen Microsoftin osallistumista konsolibisnekseen ei hyviä
konsolikehitysympäristöjä oltu nähtykään. Rima on nyt korkeammalla. (Ja pitää ollakin, koska
pelit ja laitteet ovat teknisesti paljon monimutkaisempia joka sukupolvessa. Pelkällä
tekstieditorilla ja asm-tulkillä ei enää pitkälle pötkittäisi. :D )
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Tuossa BD vs DVD vertailussa ampuu Turbinen hemmo vaan itteään jalkaan... aika laiskalta porttaukselta kuulostaa jos unohtaa kokonaan että joka plösössä on se kovalevy mutta jääräpäisesti täytyy vaan sieltä levyltä striimata... :rolleyes: sitten tuo 256mb vs 512mb vertaus on vähintäänkin outo, kuin grafiikoille ei tarvitse ollenkaan muistia.. vaikka boxilla kyllä on etuna tuo että muisti taipuu molempaan.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

sitten tuo 256mb vs 512mb vertaus on vähintäänkin outo, kuin grafiikoille ei tarvitse ollenkaan muistia..
MMO tuskin on kovin grafiikkaintensiivinen, joten jos suunnittelu lähtisi pelkästään boksiversio mielessä, muistia jaettaisiin todennäköisesti ihan eri tavalla, esim. 384 megaa "käyttömuistille" ja 128 megaa näyttikselle. Tuollaisen sovittaminen Pleikkarille tietäisi sitten harmaita hiuksia.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

sitten tuo 256mb vs 512mb vertaus on vähintäänkin outo, kuin grafiikoille ei tarvitse ollenkaan muistia.. vaikka boxilla kyllä on etuna tuo että muisti taipuu molempaan.
Eipäs ole ihan noin yksinkertanen juttu; kun graffat (mallit + tekstuurit) ladataan levyltä/kovolta, niitä
ei voi aina tunkea suoraan videomuistiin, vaan ne pitää kierrättää perusmuistin kautta. Näin ne
vievät siis ainakin hetken ajan tuplamäärän muistia. Xboxilla RAM & VRAM ovat samat, joten datan
duplikointia ei tapahdu, ja tätä "vapautunutta" muistia voidaan käyttää muuhun tarkoitukseen.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Gameswire.net on vertaillut Lost Planet 2:n PS3- ja X360-demoja. Ensimmäisen Lost Planetin PS3-käännös oli kohtuullisen kurja, mutta nyt ääni kellossa on muuttunut.
The lighting is slightly better on the PS3 version, although it does appear a little more jagged that its 360 counterpart.

If forced to choose, we’d probably give the PS3 version the nod, but only by the slenderest of margins.
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Gameswire.net on vertaillut Lost Planet 2:n PS3- ja X360-demoja. Ensimmäisen Lost Planetin PS3-käännös oli kohtuullisen kurja, mutta nyt ääni kellossa on muuttunut.

Itseasiassa tuo valaistus oli seikka, joka pisteli itselläkin silmään demoa hinkatessa. Varmasti toimii kuitenkin molemmilla alustoilla...
Mikä mulla ei toiminut (edelleenkään) oli itse Lost Planet. Jotenkin on vaan niin kuivaa, kuin olla ja voi. Sama vika oli meikäläisellä ekan osan kanssa.

Niitä pelejä, joita haluaisi osata arvostaa, mutta ei vaan kykene!
 
Vastaus: Tulevat multiplatformit: Xbox 360 vs. PS3

Digital Foundry on analysoinut Tekken 6:n ennakkoversiota, ja löydökset ovat melko hämmentäviä.

Analysis of Xbox 360 screens released to date reveals native resolutions of anything from 1280x720, to 1360x768 to full-on 1080p. On the other hand, PS3 assets released so far reveal a disappointing 1024x576 resolution - over 33 per cent of the 720p detail gone, just like that.

The disparity between the available Xbox 360 shots was enough for Digital Foundry to suspect that something was clearly amiss, and based on the preview code we have available, direct HDMI dumps reveal a 1024x576 framebuffer on default settings. All of which sounds like another cross-format catastrophe, but the reality is somewhat more intriguing and, at the same time, rather bizarre.
PS3-version sisäinen tarkkuus on 1024x576, mutta Tekken 6:ssa on mukana erikoinen motion blur -efekti, jonka ansiosta matalampi tarkkuus peittyy kivasti. X360-versiossa puolestaan on tarjolla useampia eri tarkkuuksia, joista yksi jopa ylittää 720p:n, jos motion blurin ottaa pois päältä. Mutta vaikka tarkkuus näennäisesti lähes tuplaantuu, ei pelin ulkoasu silti muutu käytännössä yhtään sen paremmaksi.
The reason that 1024x576 resolution has been introduced is to accommodate the dynamic motion blur system that Namco-Bandai has added to the game. Similar to Killzone 2 and Uncharted 2, this effect is realistically calculated in order to produce the effect of motion smoother than the actual frame-rate. It actually works rather well, and the developers have added code that makes the game arguably look superior in some respects to the higher resolution mode.

Simply turn off the motion blur effect and resolution jumps from 1024x576 to 1365x768 (the same as Soul Calibur IV). In effect, resolution almost doubles, in exchange for the omission of motion blur. However, there's still no anti-aliasing, so overall appearance still looks pretty rough compared to Street Fighter IV and Virtua Fighter 5.

Regardless, it's quite a remarkable turn of events, and the first time we've seen anything like it. But the staggering thing is that in this case, the extra resolution does virtually nothing for image quality. Check out this comparison, with analysis from DF contributor MazingerDUDE. Texture detail on the sub-HD image is noticeably sharper than it is in the higher-resolution image.

Artikkeli tarjoaa muutenkin mielenkiintoista tietoa siitä, kuinka X360:n EDRAM toimii toimii ja kuinka kehittäjät boksin julkaisun kynnyksellä hieman oikaisivat Microsoftin asettamissa teknisissä vaatimuksissa.
 
Ylös Bottom