Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Lopputulos on aika selkeä: demon tapaan myös julkaisuversiossa PlayStation 3:lla graafisia herkkuja on vähemmän kuin X360-versiossa. Sen huomaa esim. veden heijastuksien tai erilaisten partikkeliefektien puutteena. PS3-version eduksi on silti sanottava, että siinä on v-lock käytössä, eikä tearingia tapahdu koskaan. Boksilla repeilyä esiintyy erityisesti välianimaatioissa.Capcom's Framework MT engine uses some very useful tricks in maintaining image quality. It runs at native 720p, and employs the use of full-on 4x multisampling anti-aliasing on Xbox 360, while using the 2x Quincunx technique on PS3. On a like-for-like basis, this means that the 360 has clearer visuals (2x QAA blurs every texture) but edge-smoothing is very similar. The cleverness kicks in when the engine is stressed. Rather than drop frames, the engine tones down the anti-aliasing instead. According to Capcom's own figures, this can result in a 20 per cent performance boost when the game needs it. The idea here is that the gameplay is sufficiently intense that you won't notice a momentary reduction in edge-smoothing. So on Xbox 360, it's reduced from 4x down to 2x, before being removed completely. On PS3, however, the Quincunx effect is either on, or off.
Kunnon HD-vertailuvideon voi sitten käydä Digital Foundryn blogista.The 360's screen-tear is at its most noticeable here, as you might expect from an engine that is being stressed to its limits. PS3 works better as a result - dropped frames aren't so noticeable when you're not in control, and the rock solid v-lock means a more coherent image.
Eurogamerissa revitään nyt naamat kokonaan irti Resident Evil 5:stä! Pelin enginessä on mukana aika hienostuneita kikkoja, ja tehosyöpöissä kohdissa ei tiputetakaan ensimmäisenä freimejä, vaan tingitään reunanpehmennyksestä.
Lopputulos on aika selkeä: demon tapaan myös julkaisuversiossa PlayStation 3:lla graafisia herkkuja on vähemmän kuin X360-versiossa. Sen huomaa esim. veden heijastuksien tai erilaisten partikkeliefektien puutteena. PS3-version eduksi on silti sanottava, että siinä on v-lock käytössä, eikä tearingia tapahdu koskaan. Boksilla repeilyä esiintyy erityisesti välianimaatioissa.
Kunnon HD-vertailuvideon voi sitten käydä Digital Foundryn blogista.
Overall, from a technical perspective, Xbox 360 clearly hosts the better game, despite some screen tear.
Frame rate is consistently higher, making for a smoother, more responsive experience. The fact that the game
is essentially locked at 30fps means that theres no judder, which you can get in spades on the PS3 version.
Clearer textures, more particle effects, full world reflections in the water - in terms of bonus bling, Xbox 360
is in pole position here.
This category went to the Xbox 360 hands down. Having sharper textures, more anti aliasing, and self shadowing effects.
UCF 2009 Undisputed demo vertailussa.
Demon versioissa löytyy yllättäviä eroja, mutta Xbox-versio voittaa grafiikan mitalla:
Puusilmäni eivät riittäneet oikeassa pelitilanteessa löytämään mitään eroja, kun tuossa yhtenä iltana demoa omilla laitteillani testailin. Lens Of Truthin esimerkkikuvista sentään pieniä eroavaisuuksia pystyi havaitsemaan, kun tarpeeksi kauan tuijotti. Mutta kaikkinensa kivan näköinen peli(demo) kummallakin alustalla.Demon versioissa löytyy yllättäviä eroja, mutta Xbox-versio voittaa grafiikan mitalla:
Due to the 10Mb of onboard eDRAM directly connected to the Xenos GPU, alpha blending has far less of an impact on performance with the 360. In some scenes we expect the 360 version to have the edge over the 'native' PS3 code.
Tuo ratkaisisi tai ainakin helpottaisi paljon DVD:n pienemmän kapasiteetin haittapuolia. Mutta hiukan mietityttää kuinka tämä sitten toteutettaisiin tarinan kerronnan kannalta. Leikattaisiinko esirenderöityjä pätkiä kovalla kädellä vain lyhyemmäksi ja sillä selvä, vai suunnitellaanko kohtaus enemmän tai vähemmän uusiksi ja tehdään pelin moottorilla. Voisi ajatella että esirendattujen pätkien laadun pienentämien (esim. 1080p -> 720p) ja tiukka pakkaaminen voisi olla käytännössä edullisempi ja nopeampi vaihtoehto, vaikka tilansäästössä ei päästäisiinkään sille tasolle johon päästäisiin käyttämällä pelimoottoria.FFXIII:ssa on kolmenlaisia erilaisia välianimaatioita; ihan silkkaa esirendattua 1080p-CGI:tä, pelin moottorilla tehtyjä esirendattuja 720p-pätkiä nelinkertaisella antialiasoinnilla ja extraefekteillä sekä ihan reaaliaikaisia animaatioita kaksinkertaisella AA:lla. Eurogamerin veikkaus on, että boksiversiossa videota on vain ensin mainitut, kun taas Pleikalla BD-levyn tilan ansiosta (ja GPU:n "hitauden" vuoksi) tulee olemaan enemmän noita esirenderöityjä pätkiä.
Yhtä hyvin minäkin voin heittää pari asiaa jotka voivatkin olla hyvin toisin. Ensinnäin artikkeli laittaa liikaa uskoa eDRAMiin. Miksi? Koska siinä ei ole tarpeeksi tilaa 720p kuvalle anti -aliasointeineen(en muista minkä suuruisen). Juuri tästä syystä Ninja Gaiden 2 on XOlla vain resoa 1152x585 koska se täyttää eDRAMin aivan piripintaan. Tästä oli jossain juttuakin. Sitten meinaavat eurogamerin artikkelissa kaikki herkut samaan aikaan tunkea eDRAMiin vaikka se täyttyy jo AAsta. Ei hyvää päivää. Korjata saa jos tekninen tietämys on parempaa tai vastaavasti sanoa paremmin jos olen oikessa. Mutta eDRAM voidaan jopa ajatella pullonkaulaksi, eikös kaikki toimiteta ruudulle sen kautta?
Mutta jos oikein luin niin PS3 versio tulee yhdelle BD-levylle kun taas Xbox 360 versio neljälle DVD:lle?
Final Fantasy XIII ilmestyy Euroopassa yhtä aikaa PS3:lle ja X360:lle. Julkaisu tapahtuu keväällä 2010.