Ippenator
Well-Known Member
Totean vain lyhyesti, että Nioh (kakkosta en ole ehtinyt vielä pelaamaan, mutta uskoisin sen kolahtavan yhtä lujaa itselleni kuin ykkönenkin) on fantastinen peli ja yksi parhaista koskaan pelaamistani peleistä. Yksi tärkeä tekijä (monen muun joukossa) itselleni tuohon on juuri se kuinka monipuolinen peli on, ja kuinka erinomaiset hahmon kehittämismahdollisuudet ja pelimekaniikat pelissä on. Kumpikin huitelee kutakuinkin tasolla parasta mitä olen peleissä nähnyt. Tuohon kun lisää kovan haastavuuden, mutta pelin haastavuuden kohtuullistamisen, pelaajan niin halutessa, co-opin kautta, niin on ainakin itselleni aivan legendaarisen kova peli kyseessä.Kyllä Sonyn yksinoikeudet on vielä kaukana sellaisista peleistä, joita kutsuisin putkimaisiksi. Nimenomaanhan se Sonyn kaava on ollut 3rd person open world. Sen sisällä toki usein asiat saattaa joutua tekemään tietyllä tapaa mutta niin on pitkälti kaikissa open worldeissä mitä minä olen pelannut. Mene paikkaa X, tapa kaikki/ota joku tavara, toista.
Olisi kiva tietää mitä pelin pitäisi kirjoittajan mielestä olla ettei se olisi tällainen Sony-tyylinen peli? TLoU2 on ehkä lähimpänä putkea ja sekin on silti avarampi kuin ensimmäinen osa. Niiden kaveriksi löytyy Horizon, Days Gone, Spider-Man, InFamous ja Tsushima, jotka kaikki täysin open worldia.
Mitä keskustelun aloittaneeseen asiaan tulee: jokaisessa pelissähän kehittäjä valitsee mitä välineitä pelaajalle antaa, joten miksi jonkun puuttuminen on millään tavalla sen erikoisempaa kuin vaikkapa se että Ghost of Tsushimasta puuttuu rynnäkkökiväärit? Syy on toki selvä ja realistinen mutta yhtä lailla voi kehitellä syyn tuliaseiden puuttumiselle peliin kuin peliin jos pelkkä syy riittää oman (tuliase-)tarpeensa lieventämiseen.
Melee-aseillakin saa silti hyvin paljon vaihtelua ja ne tuliaseet vasta geneerisin mahdollinen valinta ovatkin. Eikä kaikkien pelien tarvitse klikata jokaisen checklistan jokaikistä rastia. Nioh on aika hyvä esimerkki kun liika on jo liikaa. Siinä on mekaniikkoja vaikka muille jakaa ja todellakin yksinkertaistaminen olisi tarpeen. Moni toki tuostakin pitää että on valintoja ja ymmärrän senkin mutta jos kehittäjä haluaa esim. iholle tulevan melee-taistelun kautta hektisyyttä peliin niin minusta se on ihan hyvä syy jättää tuliaseet pois.
Pitkälti tietenkin mielipideasia tämä(kin) mutta kyllä pelattavaa riittää jos tuliaseet on se juttu tai se että on sekä ne että muita vaihtoehtoja. Dead Islandissa en paljoa muista aseita käyttäneeni kun olivat niin tylsiä ja panokset aina loppu. Tulimiekka sahanterillä (tai joku vastaava) FTW!
Sitä paitsi jos yhtään zombileffoja ja muuta on kuluttanut niin tietää että aseet on viimeinen oljenkorsi monesta, monesta syystä.
Mutta tässäkin taas nähdään, että maut ovat erilaisia eri yksilöillä. Monipuolisuuden ja omien valintojeni kautta pelit heräävät itselleni todella eloon. Mainitsemissasi Sonyn peleissä mennään kaikissa varsin vahvasti todellisuudessa putkessa, ja sellaiset aidosti kiinnostavat kunnon sivutehtävät ja muut tekemiset Witcherin tai Cyberpunkin tapaan, jäävät vähemmälle. Toki Days Gonessa ja Ghost of Tsushimassakin näitä jonkin verran oli, mutta niistä nyt pidin muutenkin enemmän kuin noista muista mainitsemistasi peleistä. Toki myös Infamous Second Son ja Horizon olivat varsin hyviä pelejä makuuni, vaikka toivoisin niiden jatkoihin paljon enemmän mielekästä tekemistä pääkampanjan ulkopuolelle.
Viimeksi muokattu: