Ippenator
Well-Known Member
Sony on kyllä saanut jännän kovan statuksen vuosikymmenten aikana siihen nähden miten huonoa laatua tuotteensa usein ovat. Siis tarkoitan laatua nimenomaan kestävyyden ja maanantaikappaleiden osalta. Itsekin luulin muutama vuosikymmen sitten Sonyn olevan se paras merkki monien elektroniikkalaitteiden osalta, mutta valitettavasti olen joutunut itse kokemaan kovia pettymyksiä Sonyn äänentoistolaitteiden kestävyyden ja toimintahäiriöiden suhteen aivan Walkmanista lähtien. Järjestään on vikoja alkanut ilmenemään parin - kolmen vuoden käytön jälkeen, jos ei jo ennenkin.Mitä vikaa sinulla on ollut Samsungissa ja Sonyssa? 2kpl Samsungin ja 1kpl Sonyn telkkaria ollut viimeisen 10v aikana ja kaikki toimineet hienosti. Sen sijaan LG oli suoraan paketista niin valovuotoinen ja pilveili, että lähtöpassit tuli nopeasti. Silti LG:n uskaltaisin vielä ostaa vaikka luottoa söi paljon. Philips oli kuvaputkiaikoina varma valinta mutta merkki teki pitkään lcd puolella sekundaa. Ehkä niihin nykyisin uskaltaa jo sekaantua.
Jos hinnalla ei ole väliä niin Sonyn XR65A90J lienee kuvanlaadullisesti parasta mitä rahalla saa. Ainoastaan VRR on kysymysmerkki onko päivityksellä tuotu.
https://www.whathifi.com/best-buys/tvs/best-oled-tvs
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/14743/qmvhs/Sony-XR-65A90J-65-4K-Ultra-HD-OLED-Google-TV
Viimeisin konsoleiden ulkopuolella ostamani Sonyn laite on ollut kotiteatterisysyteemi, jonka ostin kuutisen vuotta sitten. Pari vuotta hankinnan jälkeen alkoi ilmenemään satunnaisia toimintahäiriöitä ja silloin tällöin on saanut jonkun kohtauksen, jolloin tuuletin on alkanut huutamaan kuin ulvova mylläri. Joskus tuo mellastaminen on jatkunut useita tunteja, kunnes aina lopulta sentään loppuu kokonaan. No, sentään kasassa on pysynyt jo kuutisen vuotta, joten kai sekin on joku saavutus.
Sonyn telkkaria en itse ole omistanut, mutta tuttavapiiristäni olen kuullut pari tapausta siitä miten jo alkuvaiheessa on ollut toimintaongelmia ja lopulta jouduttiin varsin pian televisiot lähettämään takuuhuoltoon. Eikä ollut ongelmattomasti toiminut tuo takuuhuoltokaan. Toki siinä saattoi osansa olla jälleenmyyjäliikkeillä, siitä en siis sinänsä osaa varmuudella sanoa.
Joka tapauksessa omat ja lähipiirini kokemukset Sonyn laadusta ovat surullisen huonoja, kun vastaavasti Philipsin ja myös LG:n osalta on ainoastaan erityisen hyviä kokemuksia. Itselläni Philipsin osalta yhteensä kuuden omistamani telkkarin (kolmessa huoneessa telkkari ja kaikki Philipsejä, kertaalleen päivitetty kukin uudempaan malliin viimeisen 15 vuoden aikana) ja muutaman äänentoistolaitteen osalta. Ja sukulaisteni keskuudessa on kehuttu kovasti LG:n tuotteita. Erityisesti televisioita.
Oma kynnykseni Sonyn kohdalla on erityisen korkea, joten on hyvin epätodennäköistä, että siihen päätyisin seuraavassa televisiohankinnassani. Niin paljon nuo vuosikymmenten aikana saadut kokemukset painavat itselläni tällaissa asioissa väistämättä.