Ihan mielenkiinnosta, millä peleillä ja kuinka pitkillä sessioilla hudit jämähtivät ruutuun?
Hommasin itse reilu vuosi sitten ihan kokeilumielessä 55" LG B9S:n, eli tuollaisen "hinnat alkaen" -oledin, jota myytiin melkein koko viime vuosi 799 eurolla. Olen nyt yli 15 kuukautta rääkännyt sitä 4-6 tuntiakin kestävillä pelisessioilla ja jättänyt surutta pelit pauselle pitkiksikin ajoiksi (ruuanlaitto, syöminen jne.). En ole toistaiseksi saanut aikaiseksi minkäänlaista image retentionia/burn-iniä. Tapana on myöskin keskittyä aina yhteen peliin kerrallaan, eli senkään suhteen vaihtelevuutta en ole ruudulle sallinut.
Jos se tieto pitää edelleen paikkaansa, että LG:n oledit tekevät sen isomman pixel refreshin 2000 tunnin välein, niin siitä päätellen laite on saanut rääkkiä keskimäärin ~8 tuntia päivässä. Päivittäinen käyttö koostuu siis vähintään muutaman tunnin pituisesta pelisessiosta, jonka jälkeen ruutu tuuttaa iltamyöhään asti tv-ohjelmia ja suoratoistopalvelujen sisältöä. Kuvanlaatu on edelleen priimaa ilman bandingia tai muuta häiritsevää, tämän olen testikuvilla todennut.
Tämä on toki vain oma kokemukseni yhdestä oled-yksilöstä, eikä tarkoitus ole millään tavalla vähätellä sinun kokemuksiasi tai ongelmiasi. Tässä(kin) teknologiassa on omat heikkoutensa, ja pelkkä burn-inin mahdollisuus jo ajatustasolla voi karkottaa potentiaalisen ostajan, varsinkin mitä kalliimmasta hankinnasta puhutaan.
Välillä sitä toivoo, että voisi edelleen tehdä töllöhankinnat ns. tuulipukutekniikalla, eli kerran vuosikymmenessä uusi telkku hajonneen tilalle. Hakisi vaan kaupasta sen budjettiin sopivan laitteen mikä miellyttää eniten silmää. Pitkä vaihtoväli takaisi, että aina saa parempaa entisen tilalle. Vaan eihän se onnistu, kun oma uteliaisuus pilaa aina tietämättömyyden autuuden
Lukemieni kokemusten perusteella ihan normipäivä LG:n asiakaspalvelussa. Aluksi kaikki kiistetään, ja jos alat taistelemaan vastaan, niin sitten vetkutellaan viimeiseen asti vastauksien kanssa. Harmi kyllä LG ei ole tämän suhteen poikkeus.