Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ultimaattisen pelitelkun metsästys

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja noose01
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Poltti hudit kiinni ps5 astrossa muutamia kertoja jotka siitä lähtivät pois mutta oli vähän aikaa haamukuvat jäljellä. Sillä 4 h syklillä hävisivät...pari kertaa tuli kanssa niitä raitaviivoja sivuttain eri kohtiin ruutua jotka myös hävisivät. Pelimäärät ei mitään hurjia olleet...korkeintaan paria tuntia

Ehkä liikaakin panikoin mutta tolla mun aika vähällä käytöllä mitä ei voi verrata sun tunteihin meni luotto telkkariin.

Tota vertical bandingiä oli puenesti uutena mutta selvästi tuli sitä matkan varrella lisää.

Tuntuu että mitä uudempia laitteita ostaa niin paskemmaksi paneelit vaan muuttuu.

Itse käytin tuolla sitä sammuta ruutu ominaisuutta jos joutui jättää staattisen ruudun päälle koko ajan mutä mulla oli.

Eli olin tuon kanssa jopa ylivarovainen. Kyseessä siis lg cx.
Kuulostaa minun korvaani vialliselta yksilöltä, harmi että LG:n aspa on mitä on. En ihmettele ollenkaan, että luottamus oledeihin kärsii tuollaisen kokemuksen jälkeen.
 
Kuulostaa minun korvaani vialliselta yksilöltä, harmi että LG:n aspa on mitä on. En ihmettele ollenkaan, että luottamus oledeihin kärsii tuollaisen kokemuksen jälkeen.
Niinpä..... Parhaimmillaan olihan tuo aivan huikea vehje ja etenkin hdr tiloissa karkkia silmille.

Sdr kuvaan olin taas tosi pettynyt ja itseltä löytyy iso kirjasto elokuvia sdr niin en oikein ikinä löytänyt kunnollisia kuvasäätöjä niille. Tosi monessa vaivasi pahaa black crushia. Eli ei saanut ruudulla mitään selvää välillä mitä tapahtuu.

Tuossa telkkarissa on vmäinen abl joka tuhoaa kyllä välillä täydellisesti katselunautinnon.

Paljon oli hyvää mutta paljon oli huonoakin mistä ei pahemmin esim rtingsin arvostelussa puhuta.

En tiedä oliko viallinen yksilö vai ei....hyvin sain myytyä eteenpäin ja uusi omistaja oli erittäin tyytyväinen kuvaan.

Voihan se olla myös ettei oled ole minua varten....
 
Noissa LG oledien paneeleissa on aika paljon vaihtelua laadussa, mitä näitä oled keskusteluja olen seurannut. Paneelilotoksi tuota LG:n oledin ostamista on kutsuttu. " LG oled is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.”
 
Viimeksi muokattu:
Noissa LG oledien paneeleissa on aika paljon vaihtelua laadussa, mitä näitä oled keskusteluja olen seurannut. Paneelilotoksi tuota LG:n oledin ostamista on kutsuttu. " LG oled is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get.”
Laatuvaihtelua tuntuu olevan, sitä ei voi kiistää. En tiedä maksaako esimerkiksi Sony tai Panasonic LG:lle ekstraa paremmista oled-paneeleista vai kelpuuttaako LG omiin televisioihinsa huonompaa laatua. Vai onko kyse kenties siitä, että LG:tä yksinkertaisesti myydään enemmän ja siten huonompilaatuisia paneelejakin on määrällisesti enemmän. Mene ja tiedä. Paneelilottoa on kuitenkin pelailtu jo kauan ennen oledeja.
 
Oma kokemus parista LG telkkarista on kyllä juuri tuota laaduttomuutta. On pilveilyä ja rankkaa valovuotoa ollut molemmissa sekä HDMI ongelmia joten mielikuva koko merkistä on huono. En silti pois sulje merkkiä seuraavan telkkarin ostossa. Samsungin ja Sonyn osalta taas ei ole ollut kuin hyvää sanottavaa. Samsungeista tosin yhteen iski muutaman vuoden käytön jälkeen vastaavia ongelmia kuin heekellä eli viivoja ei paikkoihin. Jalkapalloa oli mielenkiintoinen katsella kun ylimääräiset harmaat rajaviivat näkyivät vihreällä nurmella.
 
Mikäs olisi arvon raadin valinta XSX:n kaveriksi. Ruutu ei saa olla 43" isompi. Sonyn XJ89 mallia olen hieman miettinyt mutta tuossa ei ole local dimmingiä (onko kuinka suuri puute?) Käyttö tosiaan pelaamista, telkkua ja kotitoimiston näyttönä.
 
Nyt kun vertailuvideoita on tullut kahlattua muutama päivä niin olen entistäkin vakuuttuneempi ettei LG C1/CX tule olemaan minun valintani OLED puolella. Sonyn "budjettimalli" A80J yksinkertaisesti pesee sen kaikessa kuten alla oleva kuva-arvailu video osoittaa. Sonyn ruutu tuottaa paljon enemmän yksityiskohtia ja mitä huonompi lähdemateriaali sitä selkeämpi ero. Myöskään Black Crush ei vaivaa joka on todella tärkeä seikka.




Sattuuko täällä olemaan A80J omistajia? Miten on 4k120 tilanne +VRR?
 
Nyt kun vertailuvideoita on tullut kahlattua muutama päivä niin olen entistäkin vakuuttuneempi ettei LG C1/CX tule olemaan minun valintani OLED puolella. Sonyn "budjettimalli" A80J yksinkertaisesti pesee sen kaikessa kuten alla oleva kuva-arvailu video osoittaa. Sonyn ruutu tuottaa paljon enemmän yksityiskohtia ja mitä huonompi lähdemateriaali sitä selkeämpi ero. Myöskään Black Crush ei vaivaa joka on todella tärkeä seikka.




Sattuuko täällä olemaan A80J omistajia? Miten on 4k120 tilanne +VRR?

Itse en kyseistä mallia ole omistanut mutta takuulla laadukas peli ja ei taida pahemmin edes hävitä isoveljelleen (a90j).

Kyllähän lg taitaa vielä pestä sonyn peliominaisuuksilla mutta sonyltä tulossa vrr plus muut ominaisuudet xr sarjalaisille ihan joulukuun aikana firmis päivityksenä.

Itsellä vaihtui juuri cx ( möin pois) ja odottelen että posti tuo sony xj94 75" tossa kotiin :)

Mulle oled ei ole se paras vaihtoehto kun puntaroinut nyt kaikkia asioita.
Olohuoneessa liikaa ikkunapintaa ja ei viitsi pimentää joka tilanteessa ja vähän täytyy kyllä sanoa että säikäytti noi cx n pienet burn in haamukuvat ( lähti kyllä pois).

Out of the box....onhan noi sonyt vaan kuvaltaan ihan ylivoimaisia. Lg tä hehkutetaan joka tuutissa ihan hemmetisti ja hyvällä säkällä saat kyllä tosi hyvän pelitelkun (abl on kyllä ärsyttävä tuossa)... Mutta leffatelkkarina se ei mua kyllä vakuuttanut.

Tuohon vrr vielä.... Sonyn xh sarjassa eivän tainneet daada sitä bluria pois 120 hz, mutta 2021 xr sarjalaisissa ei pitäisi olla ongelmaa.

Odotellaan ps5 ja sony telkkareiden päivitystä kyllä kuumeisesti.
 
Nyt kun vertailuvideoita on tullut kahlattua muutama päivä niin olen entistäkin vakuuttuneempi ettei LG C1/CX tule olemaan minun valintani OLED puolella. Sonyn "budjettimalli" A80J yksinkertaisesti pesee sen kaikessa kuten alla oleva kuva-arvailu video osoittaa. Sonyn ruutu tuottaa paljon enemmän yksityiskohtia ja mitä huonompi lähdemateriaali sitä selkeämpi ero. Myöskään Black Crush ei vaivaa joka on todella tärkeä seikka.




Sattuuko täällä olemaan A80J omistajia? Miten on 4k120 tilanne +VRR?

Mitä huonompi lähdemateriaali, niin sen suurempi ero??? Kuinkahan huonoa lähdemateriaalia tuolla sitten katsotaan. VHS-tasoistako? Kyllä varmaan nykyisillä blu-ray ja ultra hd levyillä ei hirveää eroa tule ja sama pätee varmaankin peleissä, jos toki ei pelaa ykköspleikkarin tai orggis boksin pelejä.
 
Mitä huonompi lähdemateriaali, niin sen suurempi ero??? Kuinkahan huonoa lähdemateriaalia tuolla sitten katsotaan. VHS-tasoistako? Kyllä varmaan nykyisillä blu-ray ja ultra hd levyillä ei hirveää eroa tule ja sama pätee varmaankin peleissä, jos toki ei pelaa ykköspleikkarin tai orggis boksin pelejä.
Monilla videoilla kehutaan kuinka Sonyn XR prosessori taikoo vanhoista konsoleistakin huikeaa kuvaa eli puhutaan jopa näistä SD suttu laaduista. Ja Nintendo Switchin 720p kuvaa ylistetään vuorostaan alla olevassa videossa. Pokemon pelissä ero on hämmästyttävän selvä Sonyn eduksi. Korkeilla laatutasoilla eli näillä 4K materiaaleilla ei erot muuten suuria ole mutta Sony esittää kauttaaltaan kirkkaamman kuvan sekä Black Crush ei vaivaa jota LG:ssä paikoin tuntuu olevan. En tiedä onko tuo viimeisin yleistäkin LG:llä koska edellisessä telkkarissani sitä oli ja se oli juurikin LG.


Itse en kyseistä mallia ole omistanut mutta takuulla laadukas peli ja ei taida pahemmin edes hävitä isoveljelleen (a90j).
Ei ne erot Sonyn mallien välillä kovin suuria ole. Tärkeimpänä valovoima isoveljen eduksi joka on kyllä merkittävä juttu. Sitä en osaa sanoa onko se nykyisen hinnaston +1000€ arvoinen juttu. Pitäisi nähdä molemmat rinnakkain säädettynä niin osaisi sanoa paremmin.
Kyllähän lg taitaa vielä pestä sonyn peliominaisuuksilla mutta sonyltä tulossa vrr plus muut ominaisuudet xr sarjalaisille ihan joulukuun aikana firmis päivityksenä.
Tuossa suhteessa LG on ainakin toistaiseksi parempi kunnes Sony saa päivityksellä ne toimimaan. Hyvä tietää, että ne ovat jo noinkin lähellä. Luulisi tulevan myös OLED mallistoihinkin.
Mulle oled ei ole se paras vaihtoehto kun puntaroinut nyt kaikkia asioita.
Olohuoneessa liikaa ikkunapintaa ja ei viitsi pimentää joka tilanteessa ja vähän täytyy kyllä sanoa että säikäytti noi cx n pienet burn in haamukuvat ( lähti kyllä pois).
Tuo kiinni palaminen huolettaa itseäkin. Mutta en viitsi enää lähteä kokeilemaan LCD maailmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs olisi arvon raadin valinta XSX:n kaveriksi. Ruutu ei saa olla 43" isompi. Sonyn XJ89 mallia olen hieman miettinyt mutta tuossa ei ole local dimmingiä (onko kuinka suuri puute?) Käyttö tosiaan pelaamista, telkkua ja kotitoimiston näyttönä.
Pienissä televisioissa on nykyään aika paljon vähemmän valinnanvaraa ja jotkut mallit voivat olla karsitumpia kuin isommat saman mallin televisiot, eli kannattaa olla tarkkana. Pelaamisen kannalta voi olla melkein parempi hankkia iso monitori kuin pieni telkkari.
 
Nyt kun vertailuvideoita on tullut kahlattua muutama päivä niin olen entistäkin vakuuttuneempi ettei LG C1/CX tule olemaan minun valintani OLED puolella. Sonyn "budjettimalli" A80J yksinkertaisesti pesee sen kaikessa kuten alla oleva kuva-arvailu video osoittaa. Sonyn ruutu tuottaa paljon enemmän yksityiskohtia ja mitä huonompi lähdemateriaali sitä selkeämpi ero. Myöskään Black Crush ei vaivaa joka on todella tärkeä seikka.



Sattuuko täällä olemaan A80J omistajia? Miten on 4k120 tilanne +VRR?

En lähtisi videoiden perusteella vetelemään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kuvanlaadusta. Tuossahan ei kerrottu edes telkkarin asetuksia. Suoraan laatikosta otettuna Sonyssä kyllä pitäisi olla parempi väritarkkuus.

4K 120Hz toimii Sonylläkin tietysti natiivisti, mutta VRR/ALLM puuttuu. Luvattu jossain vaiheessa päivityksenä. Huomionarvoista lienee myös se, että Sonyssä on 2 kpl HDMI 2.1 -porttia (vs LG:n 4 kpl). Sony ei myöskään tue 1440p 120Hz -tilaa, mikä saattaa vaikuttaa valintaan jos PC:llä pelailee.

Monilla videoilla kehutaan kuinka Sonyn XR prosessori taikoo vanhoista konsoleistakin huikeaa kuvaa eli puhutaan jopa näistä SD suttu laaduista. Ja Nintendo Switchin 720p kuvaa ylistetään vuorostaan tässä videossa. Pokemon pelissä ero on hämmästyttävän selvä Sonyn eduksi.
Nämä "taikomiset" tulevat yleensä input lagin kustannuksella, mikä on Sonyssä aavistuksen suurempi muutenkin.
 
Kun joku tekisi kohtuulliseen hintaan television samsungin microled tekniikalla, kirkkaudella ja äänentoistolla, sonyn motion ominaisuuksilla ja out of the box väreillä sekä lg n vasteajoilla, mustan tasolla ja käyttiksellä niin ostaisin heti enkä siitä luopuisi :)

Nyt vaan on niin että joka tekniikassa on ne omat huippuhetket ja vähemmän mairittelevat hetket lisättynä tosi epätasaiseen laatuun koskien paneeleita.

Ja se koskee ihan kalliimpiakin laitteita.

Elämä on kompromisseja täynnä....

Edit.... Se on ainakin mulle tullut selväksi että tämä konsolisukupolvi on viimeinen mihin minä käteni pistän. Menee vaihtoon telkkarit, äänentoisto ja kaikki aina kun uusia ominaisuuksia pukkaa päälle.
 
En lähtisi videoiden perusteella vetelemään kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä kuvanlaadusta. Tuossahan ei kerrottu edes telkkarin asetuksia. Suoraan laatikosta otettuna Sonyssä kyllä pitäisi olla parempi väritarkkuus.
Videoita kyllä löytyy tästä kaksikosta vaikka kuinka paljon ja kaikissa on silminnähtävissä mm. Sonyn kirkkaus ja LG:n selvästi tukkoon menevä musta tietyissä tilanteissa. Mutta jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä. Tämä oli vain omaa pohdiskelua ja tutkiskelua koska uuden telkkarin osto on ajankohtainen.
4K 120Hz toimii Sonylläkin tietysti natiivisti, mutta VRR/ALLM puuttuu. Luvattu jossain vaiheessa päivityksenä. Huomionarvoista lienee myös se, että Sonyssä on 2 kpl HDMI 2.1 -porttia (vs LG:n 4 kpl). Sony ei myöskään tue 1440p 120Hz -tilaa, mikä saattaa vaikuttaa valintaan jos PC:llä pelailee.
Toki niille jotka tarvitsee enemmän liittimiä miettii valintaansa omalta kohdaltaan. Itselleni riittää 2kpl HDMI 2.1 porttia koska PC ja PS5 tarvitsee sitä. Ja asiaa voi kiertää AV-vahvistimen kautta jos lisää sattuu tarvitsemaan. 1440p120 on validi puute Sonyssa. PC:llä siitä olisi hyötyä.
Nämä "taikomiset" tulevat yleensä input lagin kustannuksella, mikä on Sonyssä aavistuksen suurempi muutenkin.
Erot input lagissa ovat pieniä mutta kyllä, LG on himpun parempi. Se on kuitenkin kiistatonta, että Sonyn OLED taikoo kovaa jälkeä näistä sutturesoistakin.
Kun joku tekisi kohtuulliseen hintaan television samsungin microled tekniikalla, kirkkaudella ja äänentoistolla, sonyn motion ominaisuuksilla ja out of the box väreillä sekä lg n vasteajoilla, mustan tasolla ja käyttiksellä niin ostaisin heti enkä siitä luopuisi :)
Jep. Ehkä sellaisen hybridin vielä joskus näemme :)
Nyt vaan on niin että joka tekniikassa on ne omat huippuhetket ja vähemmän mairittelevat hetket lisättynä tosi epätasaiseen laatuun koskien paneeleita.
Valitettavasti eikä se epätasainen laatu ole koskaan ollut uusi juttu. Jokaisen telkkariostoksen kohdalla on saanut pelätä paneelilottoa.
 
Viimeksi muokattu:
LG:n 2022 mallistossa pitäisi olla 42" OLED pelinäytöksi.
Oledin menee vähän budjetin yli ja en usko että soveltuu pc-näytöks kiinnipalamis riskin vuoksi. Onko kellään kokemuksia noista XJ85/XJ89 Sonylaista? Taitavat tuossa hintaluokassa olevan "parhaat".
 
Kyllähän tuo Philipsin oled on ihan helvetin hyvä valinta tuolla hinnalla kaikkeen muuhun paitsi pelikäyttöön. Siihenkin tulee miinusta lähinnä vain karmeasta input lagista ja HDMI 2.1:n ominaisuuksien vajaudesta.
 
Videoita kyllä löytyy tästä kaksikosta vaikka kuinka paljon ja kaikissa on silminnähtävissä mm. Sonyn kirkkaus ja LG:n selvästi tukkoon menevä musta tietyissä tilanteissa. Mutta jokainen tehkööt omat johtopäätöksensä. Tämä oli vain omaa pohdiskelua ja tutkiskelua koska uuden telkkarin osto on ajankohtainen.
Tartuin vain väittämääsi, että "A80J yksinkertaisesti pesee sen kaikessa kuten alla oleva kuva-arvailu video osoittaa". Linkittämäsi videon perusteella on kuitenkin aika arveluttavaa vetää tuollaista johtopäätöstä, kun edes laitteiden asetuksia ei kerrottu. Pieniä eroja varmasti löytyy, mutta kirkkaus on kuitenkin Rtingsin mukaan C1:ssa ja A80J:ssä samaa luokkaa.

Kummankaan laitteen kanssa tuskin menee metsään, ainakin jos saa kelvollisen paneelin ja Sony tuo laitteisiinsa luvatut VRR-päivitykset.
 
Ylös Bottom