Vastaus: Uncharted 2: Among Thieves - keskustelu pelistä
Tuli tämäkin pelattua läpi. Ihan ok peli, mutta en olisi nostanut vuoden 2009 parhaaksi peliksi. Arvosana ehkä 8. Räiskintä oli ihan viihdyttävää kiipeilyn ja hiippailun tuodessa kivan lisämausteen soppaan. Teknisesti toimii edelleen näin lähes kaksi vuotta julkaisun jälkeen. Välillä tuodaan silmien eteen todella komeita maisemia. Välillä taas ruudulla paukkuu ja rätisee mahtavsti ruudunpäivityksen pysyessä edelleen tasaisena. Ykkösosan lievä repeilykin oli saatu karsittua pois. Musiikit olivat paikoitellen todella eeppisiä, etenkin teemasta pidin. Äänisuunnittelukin toimi oikein hyvin.
En ole varma muistanko oikein, mutta oliko ykkösessä enemmän puzzleja? Tässä niitä oli harmittavan vähän. Kiva idea kyllä tuo vihjeiden hakeminen Draken kirjasta. Juoni oli tylsää perushuttua, aika usein tuli arvattua mitä seuraavaksi tapahtuu. Viholliset olivat todella tylsiä. Samoja jannuja alusta loppuun. Ja sitten ne... No tiedätte varmaan. Muutkaan hahmot eivät oikein vakuuta. Draken veijariluonne ärsytti jo ykkösessä. Välillä oli hahmojen kesken kyllä ihan hauskaa sanailua. Noin muuten kliseiset hahmot aiheuttivat lähinnä haukottelua...
...
Hmmh, jotenkin kun luin tuota tekstiäs, niin kaikki tärkeimmät pelilliset asiat tuntuivat mielestäsi olevan kunnossa ja hyvin toteutettu (hyvät puolet merkattu lainaukseen siis vihreällä). Mutta silti nuo jotkut huonot asiat (merkattu punaisella) ovat noinkin paljon pudottaneet arvosanaa. Jotkut noista huonoista seikoistakin on melko epämääräisiä.
Mitä esimerkiksi tarkoitat "tylsillä vihollisilla"? Pelin "pääpahis" kieltämättä on melko geneerinen, mutta itse nämä tämän Lazarevicin palkkasotilaat, miten niistä muka voisi saada "vähemmän tylsiä"? Puetaan ne pellepukuun tai jotain? En ainakaan itse keksi tähän mitään. Ja vaihtelevuutta vihollisiin, no siitä voin olla samaa mieltä, mutta silloin jouduttaisiin varmaan karsimaan realismista. Nythän nuo viholliset ovat tollasia palkkasotilaita kaikki kommandopipoineen: toisilla on mellakkakilpi, toiset rynnäköi päälle haulikon kanssa (ja ottavat kuristusotteeseen) ja toiset istuu heavy MG:n kanssa odottelemassa. Ja löytyyhän sieltä lasertähtäimillä varustettuja snipujakin ja pelkkien palkkasotureiden lisäksi myös vanhoja kunnon piraatteja.
En realismia karsimatta keksi oikein muun tyylisiä vihollisia, joita voisi peliin lisätä. Johonkin zombiepeliin kun esimerkiksi on niin paljon helpompi keksiä kaikennäköisiä kiipeileviä, räjähtäviä ja ylikestäviä zombeja, mut vähän vaikeempaa Unchartedin kaltaisessa pelissä, joissa pyritään pitämään se tietynlainen realismi (siksi en pitänytkään noista ylikestävistä "pikku pomoista" (esimerkiksi junakentässä).
Nuo hyvät asiat, mitä maintisit, niin niistä voin kyllä olla samaa mieltä. Myös puzzleja saisi olla reilusti enemmän ja olis hyvä jos niissä puzzleissa ei avitettaisi niin paljon. Muistaakseni esimerkiksi Draken päiväkirjan tietyt sivut avautuivat aina automaattisesti, kun oli ratkomassa tiettyä puzzlea. Haluaisin sen tyydytyksen, että saan itse löytää ne oikeat sivut ja vihjeet.
Ja kaikkia ei voi miellyttää. Itse pidän Nathan Drakesta hahmona todella paljon. Myös Sully on kelpo hahmo, eikä tosiaan mikään kovin yleinen ilmestys toimintapeleissä, vai voitko väittää toisin?
...Pelissä on kai haettu sitä vanhaa kunnon seikkailuhenkeä ja tuollaiset hahmot toki kuuluvat siihen. Ei vaan ole ihan se mun juttu.
Tiivistää asian melko hyvin. Kaikki ei tykkää, siitä ei voi kiistellä. Seikkaluelokuvien ja etenkin Indiana Jones -fanina rakastan Uncharted-pelejä.
Niin ja mielestäni juoni oli ihan hyvä (vaikkakin yllätyksetön lukuunottamatta lopun pikku ylläriä), mutta Drake's Fortunen juoni oli paljon parempi ja mielenkiintoisempi.