Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uncharted 3: Drake's Deception

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Player9
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Pakko nyt avautua, että tämä on ehdottomasti koko konsolisukupolven paras peli... Uskomaton pelillinen seikkailu jonka edessä viettää tunnin jos toisenkin haluamatta edes lopettaa kun tekee mieli nähdä vain lisää. Peli tuntuu aivan elokuvalta jota pelataan ja sitä pelatessa tuntui, että miksi elokuvat eivät ole näin hyviä kun pelit. Suurin osa hollywood leffasta on täyttä kuraa verrattuna tähän.

Grafiikka on upeinta mitä minä olen omilla bokseillani ja pleikkareillani nähnyt. Tuntui aivan upealle kun maisemaa riitti ja riitti, valaistukset olivat tautisen upeata ja se oli vielä oikeasti peliä eikä mitään renderoitua demoa jota ihaili. Aivan upeaa! Bugeja ei minulla näkynyt yhtään, en tajua missä niitä muka edes on kun itselläni kaikki toimi kun junan vessa.

Draken animointi oli upeaa ja itse pidin suunnattomasti siitä, että hahmo reagoi ympäristöönsä siellä kävellessään, ottaa tukea seinästä kun sen lähi kävelee ja huojuu luontevasti kun alusta huojuu alla. Se toi siihen enemmän "ihmisyyttä" kun se, että hahmo vain vetäisi robottina kun sitä ohjaa... Aivan upeaa!

Minusta ohjaus ja tähtäys oli hyviä, ei yhtään sen kummallisempia kun aikaisemmissa osissakaan. Itse en pelaa kovin paljoa, satunnaisesti aina jotakin helmeä kun sellainen tulee ja minulle ohjaus oli todella hyvä. Hardilla pelasin ja välillä meinasi hermot palaa kun kuoli tämän tästä mutta voi sitä onnistumisen juhlaa kun sitten tajusikin kikka kolmosen miten hommasta pääsee ja vihut sai matalaksi! Hah!

Upeaa oli myöskin pelin jatkuvuus eli vaikka hypättiin jaksosta toiseen tuntui koko homma yhdeltä "elokuvalta"... Itse ainakin olin täysillä mukana seikkailuissa ja maisemat, paikat ja kaikki veti minut mukaansa aivan täysin... jopa tällä iällä...

En tiedä mitä voisi tehdä enää paremmin. Pleikkarista ei enempää tehoa irti saa eikä tarvikkaan jos jälki on tuollaista.

Ehdottomasti vuoden peli ja 10/10 arvosanaksi... Ei ole siitä mitään epäilystäkään... Tässä on vain sitä jotakin mitä ei muissa ole, seikkailua, ampumista ja elokuvaa...
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Minusta ohjaus ja tähtäys oli hyviä, ei yhtään sen kummallisempia kun aikaisemmissa osissakaan.
Tätä on kyllä tullut itsekin ihmeteltyä. Joitain huhuja on ilmassa, että tähtäykseen olisi massiivisen negatiivisen palautteen myötä jopa patchia luvassa mutta ei jaksa muistaa oliko se tosiaan jotenkin merkittävästi parempi aiemmissa osissa? Jos mitään niin headshotit vaikeutuivat vastuksen lisääntyneen liikkumisen myötä mutta riittävän staattisiin kohteisiin niitä naputteli tälläkin kertaa ihan tasaisella tahdilla.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Uncharted kakkosta porukka on kyllä pelannut pilvessä tai jotain. Se peli oli yksinpelin osalta keskinkertaisuuden huipentuma.

Pääsin chapteriin 18 tänään ja vaikka peli sukeltaisi kuinka paskaksi loppua kohden tämän jälkeen, on selvää, että peli on tuhat kertaa kovempi kuin kakkonen. Aivan järisyttävän eeppinen. Toki sinänsä aikansa vanki, että kolmen vuoden päästä tämä on aika surkea peli, koska eivät nämä nyt eeppiset, oikeasti siltä tuntuvat kohtaukset kuin pelaisi elokuvaa, tunnu silloin teknologian kehityttyä enää miltään. Nyt kuitenkin huomattavasti kovempi tapaus kuin kakkonen, joka oli keskinkertaisuutta alusta loppuun.

Räiskintäkohtauksetkin ovat parempia kuin kakkosessa, vaikka tähtäys onkin broken. Kakkosessa mentiin vain eteenpäin, tässä on tuotu takaisin ykkösen kaltaisia vihollisaaltoja, joka pakottaa pelaajan liikkeelle. Räiskintää saisi olla paljon enemmän. Ilman moninpeliä jäisi kyllä paljon pelin mekaniikoiden potentiaalista hyödyntämättä.

Lopullinen tuomio läpipeluun jälkeen, mutta joka tapauksessa jo nyt on selvää, että tämä peli on todella iso yllätys. Odotukset eivät olleet korkealla kakkosen heikkouden vuoksi, mutta Naughty Dog on onnistunut loihtimaan uskomatonta jälkeä tässä kolmosessa. HOLY FUCK on oikea ilmaus noin puolet ajasta pelatessa, maisemia ja toimintaa ihmetellessä. Chaptereiden 3 ja 10 välissä oli vähän kakkosen keskinkertaisuussyndroomaa havaittavissa niin pelillisesti kuin "juonellisestikin" ja olin jo luovuttanut toivon, mutta onneksi päästiin takaisin lupaavan alun tasolle ja jos meno jatkuu tällaisena loppuun asti, niin mahtavaa.
 
Pelin hankin tänään ihan vain siksi kun kaikkialla tätä sarjaa niin kehutaan. Oli itselle eka kosketus koko pelisarjaan. Sinne Ranskan metsään asti vasta pelannut, mutta muutamia mietteitä.

+Suomi tekstitys, en jaksa ikinä kunnolla keskittyä tarinaan vaikka ymmärrän englantia, omalla äidinkielellä kaikki vaan on luontevampaa ja kiinnostus pysyy.
+tarina/elokuvamaisuus. Tarina on tehty hienosti sekoittamalla peliä ja elokuvamaisuutta, tarraa pelaajan mukaan.

-grafiikat. On juu hienot, mutta odotin jotain wow fiilistä kaikkien hehkutusten jälkeen. Etenkin l.a. Noiren kasvojen jälkeen keskustelut on tosi tönkköjä..pelissä jossa ne on näinkin näkyvässä osassa jatkuvien välivideoiden takia.
-ohjaus: eipä tule ihan heti mieleen mitään näin kankeaa ohjausta. Ihan tuskaa kun nuorena sällinä juostiin pakoon, noin 30 kertaa jouduin aloittaa juoksun paikaltaan kun vihu sai mut kiinni vain surkean pelattavuuden takia. Ampuminenkaan ei ole järin kivaa.
-itsestäänselvyys: kaikki hyppely ja kiipeilykohdat on liian itsestäänselvästi näkyvissä, hyvä ettei vieressä oo hohtavaa nuolta et tonnepäin.
-putkijuoksu: paljon pahempaa kuin uskoin, putkijuoksustskin vois tehdä vähemmän läpinäkyvää ja pelaajalle pystyis uskottelemaan muutakin.
-skriptattu..ärsyttää kuolla ja toistaa kaikki aivan samoin, ois edes 2-3 erilaista versiota tapahtumien kulusta. Edes huudahduksissa.
-bugit. Heti alun baarissa tuli et irtaannu otteesta painamalla ympyrää. Hakkasin sitä nappia varmaan vartin, ties millä rytmityksellä ja äijä vaan hakkas toista. Otin lopulta uusiks ja heti irrotti otteensa. Pari kertaa myöhemmin vastaavaa tapahtunut, pariin kertaan äijä jäänyt bugittamaan puoliksi seinän/maansisään ja joutu ottaa uusiks.


Kaiken kaikkiaan en ymmärrä täysin sitä hehkutusta, tarina on pitkästä aikaa sellainen et koukutti mut, mutta iso tekijä varmasti on suomitekstitys. Pelattavuudella on lähes koko potentiaali pilattu ja putkessa juokseminen pilaa loputkin. Grafiikka tosiaan ihan hyvää, mutta en ainakaan vielä nähnyt mitään, mikä sais mut juoksemaan kaupungilla sitä hehkuttamassa kaikille nörteille.

Huomenna palailen aamulla pelin pariin ja katsotaan, josko se (oikeasti hyvä?) tarina sais vedettyä mut mukaansa niin, että pahat ongelmat unohtuu..
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

...

-ohjaus: eipä tule ihan heti mieleen mitään näin kankeaa ohjausta. Ihan tuskaa kun nuorena sällinä juostiin pakoon, noin 30 kertaa jouduin aloittaa juoksun paikaltaan kun vihu sai mut kiinni vain surkean pelattavuuden takia...
Huono pelattavuus vai kenties huono pelaaja? Veljeni pitää Unchartedeista, mutta pisti silti kaikki Batmanit ja muut sen edelle ennen kuin alkoi edes pelaamaan koko peliä. Hän ei myöskään pelaa räiskintä- ja toimintapelejä oikeastaan yhtään, ainoat taitaa olla Uncharted, Assassin's Creed ja GTA:t, mitä hän pelaa, muttei niitäkään kovin paljoa. On siis tottunut enemmän RPG:ihin sun muihin lajityyppeihin. Katsoin vierestä kun veli pelasi tuota Chapter 3:a (tuo mistä valitit ohjauksessa). Hän tunaroi varmaan 15 kertaa ja aloin jo huutamaan, että mitä persettä, etkö osaa pelata, kun itse menin saman kohdan yhdellä kämmäyksellä ja silloinkin vain juoksin väärään suuntaan ja umpikujaan. Koko kohtaus menetti hohtonsa, kun pelaaja juoksi jokaiseen seinään ja jäi jumiin jokaiseen oven karmiin. Riippuu tosiaan pelaajasta nähtävästi, miten tuo pelattavuus istuu.


Grafiikka tosiaan ihan hyvää, mutta en ainakaan vielä nähnyt mitään, mikä sais mut juoksemaan kaupungilla sitä hehkuttamassa kaikille nörteille.

...

Parasta grafiikkaa, mitä PS3:lla (ja muilla konsoleilla) on tarjota. Mitä muuta odotit? Jotain Crysistä? Ei näillä konsoleilla... IMO Uncharted 2 näytti paikoin paremmalta. Etenkin kaikki taustat on tehty välillä hieman juosten kustusti (esim. siellä Syyriassa, kun taas vaikkapa Lontoon kaupungin valot oli todella nätit). Uncharted 2:n Istanbul näytti yöllisenä todella hienolta. Jäi Syyriat ja muut auttamatta kakkoseksi. Myös graafisia bugeja on tässä pelissä enemmän (UC2:ssa ei ollut oikeastaan yhtään).

EDIT: Olisit muutenkin pelannut vain sieltä Drake's Fortunesta alkaen koko sarjan. Tarina voi olla nyt vähän surkeahko sun kohdalla, kun esimerkiksi Sullyyn ei oo kehittynyt vielä minkäänlaista I like that guy -feelinkiä ja muutkin sivuhahmot on outoja. Putkahtavat puolessa välissä peliä mukaan, mutta ethän sä niitä tunnista.
 
Se joka väittää tuota ohjausta mitenkään sulavaksi ja samalla haukkuu esim Pessin futispelin kankeaksi niin menettää kyllä uskottavuutensa. Nimittäin on toi niin kankeaa liikkumista. Varmasti toimeen tulee kun tottuu, mutta ei se sitä tosiasiaa poista et huonosti se tehty on esim brotherhoodiin verrattuna. Ja voihan olla et viel innostuu ja hankkii boxina ykkösen ja kakkosenkin, mutta eipä mulle leffoissakaan mitään "tunnesiteitä" synny hahmoihin, et sikäli se ja sama jos en tunne syvällisesti jonkun tarinaa. Alunperin mietinkin ostavani ensin ykkösen, mutta pelkäsin vanhentunutta pelimekaniikkaa tms, mutta kun kolmosessakin se löytyy, niin sama se ois ollu. :D


Ja grafiikalta odotin nimenomaan ihmishahmoihin paljon paljon enemmän, ja sitä on nähty muissa peleissä kyllä. Ja taustagrafiikathan on ihan hienoja, mutta ei mitään suuria elämyksiä tuottanut. Ja kuten itse sanoitkin, ei nämä koneet pysty varmaan parempaan...sitä suuremmalla syyllä se kaikki hehkutus kaikkialla netissä on mennyt jotenkin ihan yli todellisuudesta.. :)
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Onhan noi kontrollit tottumiskysymys. Mun mielestä Unchartedissa on lähestulkoon täydellinen ohjattavuus, paitsi tässä kolmosessa toi tähtäys nyt on vähän raskaampi, mitä aikaisemmissa osissa, mutta en valita sitäkään.Tähtäys on nyt jokseenkin jopa parempikin, sillä se tuo nyt vähän haastetta peliin, kun joutuu oikeasti tähtäämään tarkasti osuakseen vihollista päähän! Mutta kontrollit ovat tosiaan tottumiskysymys; Itse en osaa mitään urheilupelejä pelata, koska kontrollit ovat alkuun "kankeat" jne..

Grafiikoista sen verran, että kyllä näitä Unchartedien (myös ykkösosan) grafiikoita kelpaa hehkuttaa, vaikkei nyt esim puhekohdat ole aivan LA Noiren tasoiset. Mutta IMO tämän pidemmälle ei peleissä grafiikkojakaan tarvitse viedä, tai saa viedä kunhan ei tule mitään oikeasti realistisia. Pelit on pelejä ja oikea elämä sitten sitä realismia! Ja jos niitä suuria elämyksiä hakee maisemilta, niin kyllä ykkönen ja kakkonen ovat siinä mielestäni parempia: Erityisesti ykkösessä linnakentän ja kakkosessa hotellin katon näkymät ovat parhautta! :)
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Joo itsekkään en ymmärrä tuota valittamista ohjauksesta. Toimii ihan tarpeeksi hyvin omaan makuun.

Mäksä: En tiedä millä vaikeusasteella pelailet, mutta omasta mielestä tässä on tärkeää että ei suoraan ota sitä vaikeinta, jotta ei tule noita jumittumisia ja muita. Flown pitää pysyä päällä kokoajan.
 
Ei tulis mieleenkään ottaa vaikeinta, kun pelaillen käytännössä ratilla ajopelejä ja pädillä vain jääkiekko/futispelejä. Joitain poikkeuksia kyllä kuten se ac: brotherhood, jossa en tuskastellut yhtään kankeuden kanssa. Mutta kuten sanoin ni oon niin alussa peliä, enkä oo koko sarjaan päässyt/joutunut tottumaan tätä ennen ni se voi pelin edetessä muuttua vielä siten ettei se häiritse.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Unchartedien hahmot liikkuu niin kevyesti, että huhhuh. Jos vertaa vaikka johonkin GTA IV:ään, niin ollaan kyllä kaukana "kankeasta". Ei voe ymmärtää. Pelattavuus on se yksi asia Unchartedeissa, mikä tekee niistä niin hyviä pelejä. Tähtääminen on tosiaan muuttunut jotenkin vähän kankeammaksi, mutta senssin säätämisellä ja totuttelulla siitäkin selvittiin. Kävin pelaamassa co-opin puolella ja siellä tuo tähtäys oli paljon sulavampaa, outoa.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Joitakin pointteja:

- Uusi tappelusysteemi kopioitu Batmanista, huonosti. Myös hallusinaatiokohtauksiin otettu mallia.

- Lopussa checkpointit muuttuivat vähän liiankin agressiiviseksi, useasti tuli pompattua eteenpäin putkessa.

- Chloe käynyt jossain vaiheessa Braziliassa plastiikkakirurgilla poistattamassa parhaan ASSettinsa. :(
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

- Uusi tappelusysteemi kopioitu Batmanista, huonosti.

Ei mulla ainakaan ole tullut Batman missään vaiheessa mieleen. Batman on akrobaattinen kaveri, kun taas Drake "wanhan koulukunnan" hanskaaja. On siis kopiointia jos lyönnit tai väistöt (pääosin) tehdään jotain nappeja painamalla oikea-aikaisesti? Hmm, kuinkahan moni tuon teki jo kauan ennen Batmania?

Se joka väittää tuota ohjausta mitenkään sulavaksi ja samalla haukkuu esim Pessin futispelin kankeaksi niin menettää kyllä uskottavuutensa. Nimittäin on toi niin kankeaa liikkumista.

En ymmärrä tuota Pessin tuomista keskusteluun, mutta Drake liikkuu kyllä varsin sulavasti. Tähtääminen ja ampuminen on omanlaista niin kuin jokaisessa muussakin pelissä, joten hetki tottumiseen menee (tarvitseeko sitä edes sanoa, ettei Uncharted ole moderni sotapeli tyyliin CoD). Uncharted 3:n "ampumiskeskustelu" on tätä samaa LbP, Killzone 2 ym osastoa, jossa PS3 exclusive-pelille tehdään väkisin joku "ongelma" ja jota sitten ongelman keksimisen jälkeen paukutetaan pelisivuilla. Sanoisin jopa, että tahallista propagandaa. Kumma kyllä, niin muiden konsolien pelit harvemmin joutuvat tähän nörttien tehosyyniin.

Ja voihan olla et viel innostuu ja hankkii boxina ykkösen ja kakkosenkin, mutta eipä mulle leffoissakaan mitään "tunnesiteitä" synny hahmoihin, et sikäli se ja sama jos en tunne syvällisesti jonkun tarinaa. Alunperin mietinkin ostavani ensin ykkösen, mutta pelkäsin vanhentunutta pelimekaniikkaa tms, mutta kun kolmosessakin se löytyy, niin sama se ois ollu. :D

Ehdottomasti olisi kannattanut aloittaa ykkösestä. Jo se on puhdas klassikko genressään (puhumattakaan sitten mestarillisesta kakkosesta).

Tuo "vanhentunut pelimekaniikka" on sekin mielenkiintoinen ilmaus. Mitä sillä oikeastaan tarkoitat? Millainen on nykyajan pelimekaniikka?

Tähtäys on nyt jokseenkin jopa parempikin, sillä se tuo nyt vähän haastetta peliin, kun joutuu oikeasti tähtäämään tarkasti osuakseen vihollista päähän!

Tämä on tavallaan totta. Headshotteja ei välttämättä saa napsittua tuosta vain, mutta kuten sanottu - tämä ei ole CoD, vaan toiminnallinen seikkailu jossa käytössä on vähän se ase joka sattuu maassa lojumaan (välillä mennään ihan pistoolilla - ainakin alussa).

Grafiikoista sen verran, että kyllä näitä Unchartedien (myös ykkösosan) grafiikoita kelpaa hehkuttaa, vaikkei nyt esim puhekohdat ole aivan LA Noiren tasoiset.

Noiren kasvoanimaatiot ovat tosiaan korkeatasoisia, mutta teknisesti ne piti tehdä niin että näyttelijä istuu tuolissa lähes muuten liikkumatta tms. Sama ei olisi toiminut Uncharted-tyyppisessä pelissä.

Ehkä vertailussa kannattaa keskittyä kokonaisuuteen, missä Uncharted 3 on kyllä äärimmäisen kovatasoinen. Elokuvallisuus on viety jo niin pitkälle kun se voi tässä genressä - vaikea nähdä että kukaan saisi parempaa graffaa aikaan.

Mutta totta kai kolmosessa tiettyihin juttuihin on jo "totuttu", joten sellaista wow-factoria ei enää tule ihan aiempien pelien malliin. Kolmonen lieneekin se "vaikein" peli monessakin mielessä pelialalla.
 
Äsken pari tuntia pelaillen ja pariin kertaan meinas kapula lentää kun äijä hyppi minne sattuu ja edelleen väitän et ohjaus on kankea ja jopa huono..

Ja "vanhentuneella pelimekaniikalla" tarkoitin sitä, että 99% peleistä pelattavuutta viedään jatko-osissa parempaan suuntaan, jolloin vanhemmat pelit ärsyttävät enemmän kun ne puutteet siellä on. Ilmeisesti tässä tapauksessa on junnattu paikallaan.

Ampumisesta en taas löydä valittamista, yhtä hanurista se on aina tatilla (vs. Hiiri), et kyl se on ihan ok.

Tää vain taas tuntuu olemaan kuin Apple meininki, yks sohaisee muurahaispesään ni muut hyökkää kimppuun. :) omaan maksuun ohjaus on järkyttävä, mutta kiva tarina tuossa on, tulee vanhat tomb raiderit mieleen. Muutahan tuos ei olekkaan, itsestään selvää putkijuoksua. Kokonaisuutena ihan jees keskinkertainen peli joka nappaa kyllä mukaansa. Mutta ei missään nimessä kaiken hehkutuksensa arvoinen. :)
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Äsken pari tuntia pelaillen ja pariin kertaan meinas kapula lentää kun äijä hyppi minne sattuu ja edelleen väitän et ohjaus on kankea ja jopa huono..

Onko jossain tuollaista Tomb Raider -tyylistä peliä (jossa välillä kiipeillään, hypitään ym), jossa tyyppi ei välillä hyppää "minne sattuu"? Minusta se kuuluu asiaan ettei jokainen hyppy onnistu. Drake tarttuu muutenkin reunasta ns. automaattisesti yms pientä apua, joten mielestäni homma on helpottunut nykypeleissä vs. esim. vanhemmat Tomb Raiderit. Siellä sai oikeasti vääntää todella kieli keskellä suuta välillä, eikä checkpoint ollut vieressä.

Ja "vanhentuneella pelimekaniikalla" tarkoitin sitä, että 99% peleistä pelattavuutta viedään jatko-osissa parempaan suuntaan, jolloin vanhemmat pelit ärsyttävät enemmän kun ne puutteet siellä on. Ilmeisesti tässä tapauksessa on junnattu paikallaan.

...sanoo mies joka juuri pari viestiä aiemmin ilmoitti ettei ole aiempia pelejä pelannut. Edelleen tuo "vanhentunut pelimekaniikka" on mielestäni aika epämääräinen termi, koska tietyt asiat ovat pelimekaniikassa (perustaltaan) säilyneet jo vuosia.

Minusta se että "hyppää harhaan" tai "ei saa hedua" ei automaattisesti kerro kovin paljoa itse pelin mahd. huonoudesta (toki aitoja ja yleisiä ongelmia voi olla - esimerkkejä löytyy). Forumeilla tunnutaan aika usein unohtavan se asia, että ehkä me pelaajat vain olemme hieman eritasoisia. Luultavasti esim. minä häviäisin Mäksälle GT5:ssa tai Forzassa, koska en ole kovin taitava "autopelaaja". Mutta ehkä handlaan Unchartedin asteen paremmin... ;)
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Ihan hyvä seikkailupelihän tämä oli, räiskintää vaan ois saanu olla vähemmän. Lopussa piti puottaa vaikeustaso helpoksi, ku meni hermot tohon räiskintään ja tähtäykseen. Pakko verrata Gears Of War 3:seen tota tähtäystä, Kouluarvosanana tähtäyksestä tälle 5 ja Gearsille 9
 
Onko jossain tuollaista Tomb Raider -tyylistä peliä (jossa välillä kiipeillään, hypitään ym), jossa tyyppi ei välillä hyppää "minne sattuu"? Minusta se kuuluu asiaan ettei jokainen hyppy onnistu. Drake tarttuu muutenkin reunasta ns. automaattisesti yms pientä apua, joten mielestäni homma on helpottunut nykypeleissä vs. esim. vanhemmat Tomb Raiderit. Siellä sai oikeasti vääntää todella kieli keskellä suuta välillä, eikä checkpoint ollut vieressä.



...sanoo mies joka juuri pari viestiä aiemmin ilmoitti ettei ole aiempia pelejä pelannut. Edelleen tuo "vanhentunut pelimekaniikka" on mielestäni aika epämääräinen termi, koska tietyt asiat ovat pelimekaniikassa (perustaltaan) säilyneet jo vuosia.

Minusta se että "hyppää harhaan" tai "ei saa hedua" ei automaattisesti kerro kovin paljoa itse pelin mahd. huonoudesta (toki aitoja ja yleisiä ongelmia voi olla - esimerkkejä löytyy). Forumeilla tunnutaan aika usein unohtavan se asia, että ehkä me pelaajat vain olemme hieman eritasoisia. Luultavasti esim. minä häviäisin Mäksälle GT5:ssa tai Forzassa, koska en ole kovin taitava "autopelaaja". Mutta ehkä handlaan Unchartedin asteen paremmin... ;)

Enkös juuri sanonut etten ostanut juuri sen vuoksi, kun oletin ykkösen olevan sillä tasolla mitä nyt näyttää tää kolmonen olevan. Ja mitä hyppimiseen tulee ni ei brotherhoodissa itsellä menny hermo tolleen. Eikä se et ei joka hyppy onnistu vaan kun näytän tatilla et hyppää suoraan niin toinen loikkaa vasemmalle. Välillä sen aiheuttaa järkyttävä kuvakulma. Yksi idioottimaisimmista asioista pelien historiassa on juoksukohtaukset joissa et näe eteesi. Tässäkin niitä valitettavasti on.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Enkös juuri sanonut etten ostanut juuri sen vuoksi, kun oletin ykkösen olevan sillä tasolla mitä nyt näyttää tää kolmonen olevan.

Mutta enkös minä juuri taas vihjannut, että mitä jos pelaat ne aiemmat ja palaat sitten suurempaan vertailuun? Perusmekaniikka on samantyylinen, mutta eivät pelit mitenkään identtisiä keskenään ole. Jos kolmonen ei kokonaisuutena iske niin ei välttämättä myöskään aiemmat osat, mutta trilogiaa on turha kovin paljoa arvostella yhden pelin perusteella.

Ja se on sanottava, etteivät Uncharted-pelien ampumiskohtaukset ole aina mitään leppoisan seikkailullisia, vaan niissä kohtuu hyvätasoinen (ja aggressiivinen) tekoäly kiertää takaa ja muuten vain rynnii iholle asti. Välillä itsellekin käy, että odottaa että vihut jäävät kökkimään tuttuun tyyliin kauemmas suojan taakse ja sitten yllättäen vihu juokseekin iholle ja sitä räiskii ohi.

Kovemmilla vaikeustasoilla Uncharted on todellista haastetta.

Välillä sen aiheuttaa järkyttävä kuvakulma.

Oikealla tatilla voit itse (hieno)säätää usein kuvakulmaa jos pelin "sisäinen kamera" ei aina pysy omaan makuun mukana. Tämä on avuksi juuri näissä kiipeily ja hyppimiskohdissa. Kannattaa käydä kaikki napit läpi, koska en muista oliko niistä sen kummempaa tutorialia (nyrkkihipan lisäksi).
 
Joo toki kameraa voi säätää, mutta välillä joudut juoksemaan "sokkona" ja pitäs hyppiä tai kääntyä...siin ei oikea tatti pelasta.
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Kyllä tämä paljon parempi kokonaisuus on kun UC2 jossa lopun megavastus kyllä veti herneen meikän nenään ja syvälle...

Tässä pelissä on kehitetty hiton hienosti vastustajan älyä, nyt ei riitä vaan kykkiminen jossakin ja ampuminen vaan pitää oikeasti liikkua ja hyökätä. Tuo ihan erilaisen menon peliin kun joutuu oikeesti miettimään seuraavaa siirtoa pelkän suojasta ampumisen lisäksi. Hermothan tietenkin menee monesti kun jengiä lappaa niskaan monesta suunnasta mutta se on sitä elämää... Kyllä itsekkin pari kertaa oli hermot totaalisen riekaleina mutta kun sitten palasin uudelleen pelin ääreen niin avot, selvitin tiukan paikan Hard tasolla ja peli jatkui.

Ohjattavuus on minusta ihan kohdillaan... En itse paljon pelejä pelaa mutta ei tuo Drake liiku yhtään sen huonommin kun GTA:ssa tai muussakaan pelissä. Tuossa hahmoa on tahalleen hidastettu tietyissä kohdissa ilmeisesti fiiliksen takia, huomaa hyvin kun hahmo kävelee hitaammin joissakin kohdin joissa kai haetaan peliin tunnelmaa, jos hahmo sinkoilisi siinä minne sattuu niin fiilis voisi siitä hieman kärsiä... Ei haittaa kun niissä kohdin ei taistelua ole muutenkaan...

Grafiikasta ei nyt voi sanoa muuta kun WOW... En tiedä miten tuo ei johonkin kolahda mutta se on varmaa, että tuosta parempaa graffaa ei pleikkarista ulos saa noilla muistinmäärillä. En tiedä mitä Dogin kaverit on kikkaillut jotta muisti riittää tuollaiseen graffaan ja maisemaan mutta upeasti on homma hoidettu. Koko pelin ajan meikä oli kyllä ihan suu auki maisemien ja graffojen takia. Ei ole mikään peli tähän asti saanut aikaan samanlaista fiilistä ja wow effektiä.

Noh, niinhän se on, että jokainen peli ei sovi kaikille. Minulle sopii tämä kun kuula otsaan ja olkoon näin. Pakko vielä palata peliin myöhemminkin ja tällä kertaa ihailla enemmmän maisemia ja tutkia joka ikinen sokkelo... Vielä kun oikeasti pääsisi noihin maisemiin niin avot!
 
Vastaus: Uncharted 3: Drake's Deception - keskustelua pelistä

Pistänpä oman lusikkani soppaan ja totean, että Unchartedeissa hyppyjen onnistumisen avain on tajuta, että Drake antaa ihan selkeitä visuaalisia vihjeitä. Jos apinamiehemme ei kurota haluttuun suuntaan, ei sinne voi onnistuneesti hypätäkään. Kiipeilykohtauksissa onkin hyvä pitää silmät auki ja kiinnittää huomiota siihen, mihin suuntaan tattia vääntämällä Drake alkaa hamuilla kädellään. Jos mikään suunta ei tuota tulosta, on valittu alunperinkin väärä reitti. (Näitä on onneksi todella harvassa, ja yleensä noiden "umpikujien" päästä löytyykin piilotettu aarre.)

Juostessa hyppyjen suuntaaminen taikka ajoittaminen ei mielestäni ole yhtään sen vaikeampaa kuin missään muussakaan pelissä. Mitä mieltä olen sitten noista "takaa-ajokohtauksista", sen voitte kuulla ensi viikon Gamer-jaksossa. ;)

Ja kun tuo Ass. Creed tuli mainittua, ainakin ensimmäisessä osassa tuli harhahyppyjä varsinkin veteen ihan järjettömän paljon. Avauduinkin tuosta aikanaan podcastin jaksossa #010.
 
Ylös Bottom