Se on mun kirjoissa kovaa käyttöä, jos niitä käytetään 5v 8h päivässä toimistohommissa, oli se ulkoinen kuori missä kunnossa vaan.
Elektroniikka ei nyt sinänsä kulu tuollaisessa mitenkään. Eri asia ehkä jos prossu, näyttis tai muut on jatkuvasti maksimissa huutamassa ja/tai jäähdytys ei pelaa syystä tai toisesta, eli on vaikka täynnä pölyä. Harvemmin kuitenkaan toimistohommissa erityisemmin läppärit pölyyntyy tai on muutenkaan missään äärimmäisissä oloissa tai käytössä.
Jos uutena ostaa 1,5k€ koneen, se kestää mun käytössä 10v helposti, mutta jos ostaa 5v vanhan kovassa käytössä olleen yritysläppärin, tuskin kestää 10v.
Tähän nyt ei sinänsä voi mitään faktuaalista sanoa mutta minä sanoisin että jos kone kestää ylipäänsä 10 vuotta niin kyllä siinä menee viisi vuotta vielä päälle lisää.
Sekin kannattaa pitää mielessä että vaikka elektroniikka ei varsinaisesti kulu, voi se "sipata" yhtäkkiä kerralla. Minulla oli PS5 alle vuoden kun se vain kuoli. Sitten on muita laitteita ollut vuosia ilman mitään ongelmia. Tällä tahdon siis sanoa että se kesto ei ole edes omasta käytöstä kiinni vaan laite joko kestää tai ei. Sitä ei edes hinta takaa vaan se halvempi "markettiromu" voi lopulta elää pidempään mitä 1500 euron laite.
Laatu on tietysti sitten ihan eri ja on esimerkiksi fyysisen kestävyyden osalta varmempaa ostaa laadukkaampi laite kuin halpa.
Ai jonkun materian ostaminen pelottaa? Nyt vedät ihan omiasi. En varmasti osta 10v sisään uutta/käytetttyä konetta. Joku raja sentään.
En tiedä oliko sanavalinta huono mutta meinasin vain että jokin noissa käytetyissä ihmisiä yhä epäilyttää tai mietityttää niin ettei uskalleta/haluta niitä ostaa vaan ostetaan mieluummin joku muovikuorinen halpis.
Ja vaikka olisi ostamassa kallista vehjettä käytetyn sijasta, niin kyllä siinä säästää ihan selvää rahaa saaden silti yhtä hyvää laatua, jossa tosiaan voi olla, kuten sanoin, takuukin lähelle samaa luokkaa mitä uudessakin.
Mutta isoin syy, miksi tästä olen kirjoitellut on nuo käyttötarpeesi. Ei siihen edelleenkään olisi tarvetta ostaa mitään 1500 euron laitetta mitä tähän vertailukohteeksi nyt olet heitellyt.
Omalta osaltani olen toki aika lailla sanonut jo sanottavani, useaan otteeseenkin, joten turha kai tästä on sen enempää "väitellä". Osta sellainen laite mistä tykkäät ja minkä koet hyväksi. Yritin vain neuvoa sen minkä osaan kun kerran vinkkejä kyselit. Enkä ollut edes ainoa, joka noita käytettyjä suositteli.