Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uusi tietokone

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuoppi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kun katsoo minkälaisia pelikoneita on myynnissä, on karkea arvio tonttu: https://www.jimms.fi/fi/Product/List/000-0WH/tietokoneet--jimm-s-pelikoneet

Doom Eternal ilmestyy myös PlayStation 4. Pilvipalveluista Google Stadia on mainittu.
Joo niin mä ajattelinkin, varmaan vähä sais puristettua pois jos jaksais paneutua ja erikseen tarjouksista osata ja kasata ite mutta tiiä sit mitä siitä tulis.

Kyllähän tuo pleikalle tulee joo mutta kun tota 2016 Doomia pääsin kaverin PCllä kokeilemaan niin en enää halua pelata sitä konsolilla.. Oli se niin eri maailma. Vaikka sen pelasinkin ite läpi pleikalla.

Joo niin mä ajattelinkin, varmaan vähä sais puristettua pois jos jaksais paneutua ja erikseen tarjouksista osata ja kasata ite mutta tiiä sit mitä siitä tulis.

Kyllähän tuo pleikalle tulee joo mutta kun tota 2016 Doomia pääsin kaverin PCllä kokeilemaan niin en enää halua pelata sitä konsolilla.. Oli se niin eri maailma. Vaikka sen pelasinkin ite läpi pleikalla.
Kaveri on koonnut lapsilleen koneet noin 650 eurolla, kun ostellut osat käytettynä. Uutena jos ostaa, niin kyllä se tonni aika minimi on.

Toisen puolesta kysäisen. Eräs seuraamani striimaaja aikoo hankkia uuden tietokoneen striimaamiseen ja videoiden editointiin (tällä hetkellä käytössä i7-läppäri, jossa Nvidia Geforce GTX 670MX). Hänen budjettinsa on noin 600 € - 700 €. Vanha näyttö on omasta takaa, mutta en tiedä liitäntöjä. Hän ei halua koota tietokonetta osista, vaan haluaa sen valmiina todennäköisesti lähialueen kaupasta (muistaakseni Lappeenranta). Onko esimerkiksi jokin seuraavista koneista soveltuva striimaamiseen:

Acer Aspire TC-886 (i5, 8 Gt, 512 Gt SSD, 2 HDMI, VGA)
ASUS S340MF-I38100056T (i3, 4 Gt, 256 Gt SSD, HDMI, DVI, VGA)
Acer Nitro N50 (i5, 8 Gt, 256 Gt SSD, DVI)

Lisäkustannuksena voi tulla striimausohjelmisto ellei sitten käytetä ilmaista OBS Studiota. Editointiohjelmasta en tiedä, että mitä hän tulee käyttämään. Jos samaa konetta käyttää sekä pelaamiseen että striimaamiseen yhtä aikaa, niin siinä varmaankin frames per second voi kärsiä raskaimpien pelien kohdalla, mutta ehkä esimerkiksi noin 30 FPS riittää striimaamisessa? Internetyhteydelläkin on väliä ja minimi on kai sellainen 3 Mbps ylöspäin?

Tuo kiintolevyasia mietityttää, että jos haluaa säästää videoita, niin toinen sisäinen iso kiintolevy olisi kätevä mahdollisuus. Toki sitä voi käyttää ulkoisia kiintolevyjä, mutta sisäisen kiintolevyn avulla olisi hieman pienempi johtoviidakko. Ja tietysti sekin kiintolevy varmaankin tulee täyteen, jolloin välillä pitää siirtää tiedostoja ulkoiselle kiintolevylle. Tämän lisäksi varmuuskopioitakin olisi hyvä tehdä, mikä vaatii lisää kiintolevyjä.

Edit: lisätty kappale kiintolevyistä.

Viimeksi muokattu:
Lisäkysymys liittyen tavalleen edelliseen: minkälaisia striimauskoneita ihmisillä on? Minkälainen kokoonpano on ollut liian vähän ja mihin on ollut tyytyväinen?

Mikä olis paras kannettava kun budjetti on 1000€? Pitää olla Windows. Ei tule pelikäyttöön, lähinnä netin selaamiseen ja ehkä Tidalia tulee käytettyä.

Mikä olis paras kannettava kun budjetti on 1000€? Pitää olla Windows. Ei tule pelikäyttöön, lähinnä netin selaamiseen ja ehkä Tidalia tulee käytettyä.
Jos on lähinnä netin selaamiseen, niin miksi pitää olla Windows? Joku Chromebook olisi varmaan ihan yhtä hyvä.

Aika vasta ennen lomia tuli haettua työpaikalle käytetty läppäri 180 eurolla. Oli niin hyvässä kunnossa ja hyvillä spekseillä että meinasin jo kysyä että löytyisikö vastaavaa itsellekin. Jätin kysymättä kun koneita on liikaa jo kotona nykyiselläänkin.

Netin selaamiseen ja Tidaliin ei kuitenkaan mitään tonnin vehkeitä todellakaan tarvitse ja käytetyt yrityskoneet on melkeinpä kaikki vähintään riittäviä moiseen.

Juurikin tuollaiseen peruskäyttöön, eli netti, musiikki, toimisto-ohjelmat, on paras vaihtoehto käytetyt. Niissä saa laadukkaita vehkeitä ja jos lähtee uutena ostamaan niin se on 350 eurosta ylöspäin että saa Windows-koneen, jossa on järkevä prossu ja muisti mutta runko on siinä kohtaa niin huono että pitää budjettia venyttää vähintään johonkin 500 euroon eikä sieltäkään välttämättä mitään ihmeitä vielä löydy.

Käytetyistä taas voi saada 500 eurolla jo laadukkaan rungon, jonka sisukset riittää mahdollisesti jo pieneen pelailuun ja videoeditointiinkin. Toki riippuen mitä editoi: oma pöytäkone alkaa vähän yskimään kun on viisi 4K-videota yhtä aikaa läpinäkyvyyden kanssa pyörimässä päällekkäin mutta joku FHD-videon perusleikkaaminen onnistuu jo aika peruskoneillakin. Varmaan 4K-videokin, kunhan ei ole millään Red-kameralla kuvattua matskua.

Mutta siis, aina kannattaa lähteä katsomaan käytettyä yrityskoneita ensin. Sieltä löytyy myös pelaamiseen sopivia tai muokattuja vehkeitä jos sellaisen haluaa. Nykyään noita käytettyjä myös myydään Tokmanneista lähtien vähän joka paikassa, joten valinnanvaraakin on.

Jos on lähinnä netin selaamiseen, niin miksi pitää olla Windows?
Sanotaan vaikka näin että tavallista hiirtä ja näppäimistöä en pysty käyttämään. Windowsiin on mahdollista saada puheohjaus ja ehkä tulevaisuudessa katseohjaus, mutta katseohjaus ei silmälasien kanssa oikeen toiminut. Ympäristönhallinta tyyppi sanoi, ettei halvinta mahdollista läppäriä kannata ostaa. Itse voin tonnin pistää läppäriin, niin ei heti tarvitse uutta ostaa.

Sanotaan vaikka näin että tavallista hiirtä ja näppäimistöä en pysty käyttämään. Windowsiin on mahdollista saada puheohjaus ja ehkä tulevaisuudessa katseohjaus, mutta katseohjaus ei silmälasien kanssa oikeen toiminut. Ympäristönhallinta tyyppi sanoi, ettei halvinta mahdollista läppäriä kannata ostaa. Itse voin tonnin pistää läppäriin, niin ei heti tarvitse uutta ostaa.

Tässä mielessä Windows on hyvä valinta. Mutta kuten täällä on sanottu, en lähtisi tuhatta euroa käyttämään koneeseen kun siinä menee useampi satanen ihan hukkaan tuolla käytöllä.
Esim. Taitonetti myy näitä kunnostettuja yrityskoneita, Lenovo Thinkpadit esim hyviä.

Tässä esim yksi mitä äkkiseltään katsoin:

Tietty kannattaa miettiä tuumakoko mitä hakee ja vähän sen mukaan katsoa. Lisäksi itse en ottaisi 8gb ramilla olevaa. Toki noihin saa jälkikäteenkin sitä lisättyä, mutta kerran kun nyt ostaa niin ostaisin semmoisen missä 16gb suoraan.

Kannettavissa on ydinkysymys, tarviiko akkua vai ei. Jos laite on jatkuvasti verkkovirrassa, akulle ei ole tarvetta. Toisaalta, jos laite on verkkovirrassa jatkuvasti, ehkä pieni pöytäkone ajaisi saman asian? Pienetkään pöytäkoneet eivät yleensä kuumene ja kerää itseensä pölyä ahtaisiin tiloihin niin paljon kuin kannettavat.

Itsekin ehkä hommaisin Thinkpadin tai jonkun muun ammattikäytössä kestäväksi havaitun mallin ja niitä saa tonnilla myös uutena. Uuden kannettavan akku on yleensä aina parempi ja kestävämpi kuin muutaman vuoden käytetyn.

Tämmöne mistään kotoisin?

No jos joku sanoisi että on ostamassa tuota nettiselailuun ja Tidaliin niin sanoisin yhä että ei tarvitse olla noin kallis vehje ja että on ihan ylimitoitettu niihin tarpeisiin.

Rungonkin veikkaan olevan "markettikonehöttöä" mikä ei kestä jos vähänkään putoaa väärässä kulmassa tms.

Itse kirjoittelen tätä ProBook 6470b:llä, joka on pudonnut useampaan kertaan (lapsia talossa) ja ei ole mitään vaikutusta missään. Sitten on ollut pari "höttöläppäriä", joiden muovikuoret käytännössä ajan myötä tippui rungosta irti ja esimerkiksi näyttöä avatessa näkyi emolevy. Kerran jopa yhteen tilasin vaihtokuoret mutta ne meni ajan myötä yhtä huonoon kuntoon. Sen jälkeen päätin että ei enää ikinä vastaavia roskia tänne ja käytettynä sen jälkeen ostanut kolme yrityskonetta, jotka kestäneet tähän päivään saakka. Paitsi se eka 6470b, joka tippui latausjohto kiinni niin että se mursi sen liittimen emolevystä eikä sitä pystynyt enää lataamaan. Mutta se oli jo äärimmäisen huonoa tuuria eikä sitä varmaan juuri mikään kone kestäisi.

Pitäiskö vaan ostaa suoraan Snapdragon läppäri? Kauheasti kiinnosta ostaa käytettyä yritysläppäriä, joka on ollut kovassa käytössä pitkään ja akkukestokaan taida päätä huimata. Edellinen metallikoteloinen 1500€:n Samsung läppäri toimii vielä 12v jälkeen, itsehän sitä käytin vain muutaman vuoden, mutta käytössä se on edelleen.

Kieltämättä nuo uudet Snapdragon kannettavat ovat houkutelleet, mutta sellainen kannattaa ostaa vain tiettyihin käyttötarkoituksiin. Jos haluaa energiatehokkaan kannettavan eikä välitä x86 yhteensopivuudesta, voi olla ihan fiksu hankinta varsinkin kun ensi-innostus on haihtunut ja sen myötä hinnat todennäköisesti laskeneet. Normikäyttöön kannattaa edelleen ostaa ihan tavallinen kannettava.

Kauheasti kiinnosta ostaa käytettyä yritysläppäriä, joka on ollut kovassa käytössä pitkään ja akkukestokaan taida päätä huimata. Edellinen metallikoteloinen 1500€:n Samsung läppäri toimii vielä 12v jälkeen, itsehän sitä käytin vain muutaman vuoden, mutta käytössä se on edelleen.
Ei ne yritysläppärit itse asiassa usein ole kovassa käytössä ja sitten taas kun on kuntoluokat niin voi ostaa hyväkuntoisen, joka ei siis luultavasti ole ollut "kovassa käytössä".

Minun käsitys yritysläppäreistä on se, että suurelta osin porukka käyttää niitä toimistohommiin ja ne on kaikkea muuta kuin "kovaa käyttöä". Koneen fyysinen kohtelu on sitten asia erikseen mutta senhän näkee kuntoluokasta että miten on pidetty. Paljon näkee koneita, jotka on kuin pakasta vedettyjä. Yritysläppäreissä kun on se homma että niitä on paljon sellaisillakin työntekijöillä, jotka eivät edes kummemmin hyödynnä koneen tehoja tms. mutta firma hankkii parasta laatua silti.

Oma esimerkkisi on hyvä muuten siitä että myös ne yritysläppärit on niitä, jotka kestää koska ne nimenomaan on hankintahinnoiltaan yleensä kalliita.

Itse uskaltaisin ostaa huonommankin kuntoluokan yritysläppärin jos ne ulkoiset naarmut ja muut ei haittaisi mutta aina voi ostaa vain sitä parasta kuntoluokkaa olevia.

Yleensä noissa saattaa olla myös jopa vuodenkin takuu, joten senkään kannalta en hoksaa mikä käytetyissä yritysläppäreissä pelottaa. Ehkä vain väärät ajatukset siitä että koneet olisi jollain kovallakin käytöllä?

Nettiselailuun ja youtuben katseluun riittäisi ihan hyvin joku 200euron tabletti, itelki on läppäri jonka sain kaverilta kun vanha hajos, joku niin tuhnu ku olla ja voi mut kyl tällä kfinniin kirjottaa ja nettiä selaa. On mulla sit "tehokkaampi" pöytäkone vaikka seki jo vanha mut täs ku pelaan nii vieres aina ollut joku tuhnu mil sit selaan ja kaivan tarvittavia googletietoja peleistä. Olenkin ajatellut että tulevaisuudes hommaan ihan vaa tabletin ja siihen joku pieni näppis et on helpompi kirjotella. Joten mun mielestä jos tarkoitus on ostaa ihan vaa nettiselailluun/tiktok katseluun läppäri niin siitä on aivan turha pulittaa isoja summia jos ei ole edes tulevaisuudes tarkoitus mitään muuta sillä tehää.

Ei ne yritysläppärit itse asiassa usein ole kovassa käytössä ja sitten taas kun on kuntoluokat niin voi ostaa hyväkuntoisen, joka ei siis luultavasti ole ollut "kovassa käytössä".
Se on mun kirjoissa kovaa käyttöä, jos niitä käytetään 5v 8h päivässä toimistohommissa, oli se ulkoinen kuori missä kunnossa vaan.
Oma esimerkkisi on hyvä muuten siitä että myös ne yritysläppärit on niitä, jotka kestää koska ne nimenomaan on hankintahinnoiltaan yleensä kalliita.
Jos uutena ostaa 1,5k€ koneen, se kestää mun käytössä 10v helposti, mutta jos ostaa 5v vanhan kovassa käytössä olleen yritysläppärin, tuskin kestää 10v.
Yleensä noissa saattaa olla myös jopa vuodenkin takuu, joten senkään kannalta en hoksaa mikä käytetyissä yritysläppäreissä pelottaa. Ehkä vain väärät ajatukset siitä että koneet olisi jollain kovallakin käytöllä?
Ai jonkun materian ostaminen pelottaa? Nyt vedät ihan omiasi. En varmasti osta 10v sisään uutta/käytetttyä konetta. Joku raja sentään. :D

Tuun sit tänne ketjuun kertomaan mihinkä läppään eiku läppäriin Dark3 päätyi.

Se on mun kirjoissa kovaa käyttöä, jos niitä käytetään 5v 8h päivässä toimistohommissa, oli se ulkoinen kuori missä kunnossa vaan.
Elektroniikka ei nyt sinänsä kulu tuollaisessa mitenkään. Eri asia ehkä jos prossu, näyttis tai muut on jatkuvasti maksimissa huutamassa ja/tai jäähdytys ei pelaa syystä tai toisesta, eli on vaikka täynnä pölyä. Harvemmin kuitenkaan toimistohommissa erityisemmin läppärit pölyyntyy tai on muutenkaan missään äärimmäisissä oloissa tai käytössä.

Jos uutena ostaa 1,5k€ koneen, se kestää mun käytössä 10v helposti, mutta jos ostaa 5v vanhan kovassa käytössä olleen yritysläppärin, tuskin kestää 10v.
Tähän nyt ei sinänsä voi mitään faktuaalista sanoa mutta minä sanoisin että jos kone kestää ylipäänsä 10 vuotta niin kyllä siinä menee viisi vuotta vielä päälle lisää.

Sekin kannattaa pitää mielessä että vaikka elektroniikka ei varsinaisesti kulu, voi se "sipata" yhtäkkiä kerralla. Minulla oli PS5 alle vuoden kun se vain kuoli. Sitten on muita laitteita ollut vuosia ilman mitään ongelmia. Tällä tahdon siis sanoa että se kesto ei ole edes omasta käytöstä kiinni vaan laite joko kestää tai ei. Sitä ei edes hinta takaa vaan se halvempi "markettiromu" voi lopulta elää pidempään mitä 1500 euron laite.

Laatu on tietysti sitten ihan eri ja on esimerkiksi fyysisen kestävyyden osalta varmempaa ostaa laadukkaampi laite kuin halpa.

Ai jonkun materian ostaminen pelottaa? Nyt vedät ihan omiasi. En varmasti osta 10v sisään uutta/käytetttyä konetta. Joku raja sentään. :D
En tiedä oliko sanavalinta huono mutta meinasin vain että jokin noissa käytetyissä ihmisiä yhä epäilyttää tai mietityttää niin ettei uskalleta/haluta niitä ostaa vaan ostetaan mieluummin joku muovikuorinen halpis.

Ja vaikka olisi ostamassa kallista vehjettä käytetyn sijasta, niin kyllä siinä säästää ihan selvää rahaa saaden silti yhtä hyvää laatua, jossa tosiaan voi olla, kuten sanoin, takuukin lähelle samaa luokkaa mitä uudessakin.

Mutta isoin syy, miksi tästä olen kirjoitellut on nuo käyttötarpeesi. Ei siihen edelleenkään olisi tarvetta ostaa mitään 1500 euron laitetta mitä tähän vertailukohteeksi nyt olet heitellyt.

Omalta osaltani olen toki aika lailla sanonut jo sanottavani, useaan otteeseenkin, joten turha kai tästä on sen enempää "väitellä". Osta sellainen laite mistä tykkäät ja minkä koet hyväksi. Yritin vain neuvoa sen minkä osaan kun kerran vinkkejä kyselit. Enkä ollut edes ainoa, joka noita käytettyjä suositteli.

Uusi ja kallis ei automaattisesti tarkoita parempaa ja kestävämpää, elektroniikka on niin arvaamaton että se voi hajota heti tai ei "ikinä" oli se sitten uusi tai käytetty. Mulla on tällä hetkellä kaverilta saatu läppäri joka oli sillä jo 10v ja nyt mulla ollut pari vuotta ja sen tarkoitus on juurikin nettiselailu ja youtube eikä tarvinnut mitään maksaa, kyselin vaan "ei lojuis nurkassa jotain mitään et käytä", semmosia kavereita ei toki aina löydy.

Ei tässä nyt kukaan kiellä ostamasta sitä mitä itse haluaa, kysyttiin neuvoja että halutaan kone joka on lähinnä nettiselailuun niin kyllä se munkin korvaan on jotenkin absurdia maksaa tonni tai päälle semmosesta jonka tarkoitus on vain nettiä ja ehkä youtubee eikä edes tarkoitus tehää muuta? Mut ei täs nyt ole tarkoituskaan alkaa saarnaa miten ihmiset omia rahojaan käyttää tai opettaa mikä olisi kannattavampaa. Mutta rahan säästö mun mielestä on aina hyvä neuvo. ;)

Osta sellainen laite mistä tykkäät ja minkä koet hyväksi.
Liikaa vaihtoehtoja, niin vaikea päättää. Tekis mieli ostaa se Snapdragon Vivobook, mutta se menis budjetin yli. Käytetty vois olla vaihtoehto, mutta niissä se akun kunto mietityttää.

Tämmöne vois olla hyvä:

Vai olisiko kestävyyttä ajatellen käytetty Thinkpad parempi?

Ylös Bottom