Edelleen, yhtäkään hyvää syytä vaikeustason helpotukselle ei ole, mutta syitä sitä puoltamaan on kymmeniä.
Voi hyvänen aika, onhan se tietysti kätevää kun niitä ei suostu edes näkemään.
Tässä sinulle paras syy miksi vaikeustasoja ei tule: pelintekijä ei halua niitä, koska se rikkoisi pelin idean. Tämä on myös haastatteluissa todettu. Jollet kelpuuta hyväksi syyksi sitä että pelintekijä ei niitä peliin halua, niin keskustelua ei liene syytä jatkaa tämän enempää.
Mitä haastavuuteen tulee, olen varma että
suurin osa luovuttaa SB sarjan siksi että nykypelit ovat niin helpotettuja että se hermostuminen tulee kun pelissä ei pääsekkään rynnimään kohti vihujoukkoa karjuen ja kaikki parissa sekunnissa lahdaten ilman kuolemaa. Tunnen useitakin tällaisia pelaajia. Haukkumasana Casual on yleinen, mutta ymmärrän hyvin, että osa pelaajista viihtyy paremmin rennon pelin äänellä.
SB sarja ei vaadi yliluonnollisia refleksejä, ei eliittipelaajaa, eivätkä edes pomot ole erityisen vaikeita, (muissa kuin Sekirossa, jossa ei voi pyytää apuja, ja joka siksi vaatii jossain vaiheessa blokkauksen opettelun).
Sen sijaan se vaatii kärsivällisyyttä, asenteen, jossa aikaa on valmis käyttämään helpoimmankin vihun liikkeiden ymmärtämiseen, hahmon kehittämiseen ja ennenkaikkea lukuisten epäonnistumisten kestämistä. Muutamissa kohdissa peliä voi sanoa jopa epäreiluksi, vaikkapa DSR:ssä Anor London kielekkeellä olevien ritarien ohi pääsy. Palkkioksi saa tunteen, joka alkaa nykypeleistä olla kadonnut, mielettömän hyvän fiiliksen onnistumisesta ja mahdottoman voittamisesta.
Minäkin lopetin aikoinaan Demon’s Soulssin kesken samoin kuin Bloodbornen. Molempia pidin aivan liian vaikeina, Demonin pelasin tosin yli puolivälin. Muistan vieläkin miten tuskastuttavalta tuntui Bloodbornessa huomata 10h pelaamisen jälkeen olla lähes aloituspisteesssä, samassa ajassa olisin jo pelannnut Tomb Raiderin läpi! Mitä järkeä tämmöisen ylivaikean paskan jauhamisessa on!
Vuoden tauon jälkeen tulin kokeilleeksi Bloodbornea uudestaan, ja joku siinä klikkasi. Kiitos Koronan, nyt on koko sarja pelattu useita kertoja läpi Demon’s Soulssista Sekiroon.
Sanoisin että tässä pelisarjassa myös new game+ on kerrankin hyödyllinen. Voi sitä tunnetta kun ensimmäisen läpipeluun jälkeen pääsee näyttämään kaikki taidot jo kehitetyllä hahmolla alun nyt todella helpon tuntuisille bosseille.