edit: Vielä yksi tökeröhkö analogia aiheeseen liittyen: Lauantaina Helsingin liikennejärjestelyt menivät uusiksi, kun kaupungissa vietettiin valtavaa juoksutapahtumaa. -- Samaan aikaan yllättävän monet meistä ihmisistä ovat sellaisia, että lopulta pystymme harjoittelemaan itsemme vaikka sitten sille pidemmällekin matkalle, kunhan joku jossain potkii sopivasti hanurille. Oli se sitten työpaikan juoksuporukka, joku läheinen ystävä, tai sitten analogian päätteeksi videopeli joka sanoo, että se on kuule nyt näin ettei auta kuin ottaa ohjain kauniiseen käteen, treenata niin maan pirusti ja katsoa mihin se riittää.
Tämä on todella hyvin sanottu! En minä valitse juuri missään pelissä mitään masokistista vaikeustasoa jonkin elitismin tai lesoamisen tai muunkaan vuoksi mutta Soulsista tuli myytti, jota oli pakko testata itsekin. Sitten sitä halusi tietää mihin asti pääsee ja kohta huomasi että on edennyt. Ja sitten huomasi taas että on edennyt lisää ja lisää ja lisää. Ja ne saavutuksen tunteet kun tajusi selättäneensä ensiksi täysin älyttömältä vaikuttavan teoksen.
En minä olisi tuollaista kokenut jos Soulsissa olisi ollut vaikeustasot. Eikä peli olisi edes noussut tuohon asemaan jos se olisi vain peli muiden joukossa, eli peli, jossa on valittavissa masokistinen vaikeustaso. On niitä joka toisessa pelissä enkä minä niistä ole kiinnostunut.
Soulsissa viehätti nimenomaan se, että se on peli, joka pakottaa (tai kannustaa) oppimaan sen. Ja se tekee sen vielä reilusti.
Mielestäni videopelimaailma menettää jotain, jos tätä viimeistä ei saisi tehdä pelisuunnittelun lähtökohdista enää ollenkaan, samaan aikaan kun 99% videopelikentästä on saavutettavampaa kuin koskaan aikaisemmin (ja jatkossa toivottavasti vieläkin paremmin). Tai ainakin se olisi menettänyt yhden viime vuosikymmenen merkittävimmistä (jollei merkittävimmän) peleistä, mutta toisaalta en mä sitä Dark Soulsia ole pelannut läpi muutenkaan, joten hittoako minä tästä välitän.
Juuri tätä samaa mieltä. Ei soulslikejä olisi eikä varmaan Elden Ringiäkään. Voisi olla että From olisi lopettanut tai alkanut puskea jotain ihan erilaista teosta pihalle.
Koko pelin idea on vaan uskaltaa kokeilla ja päästä vaikeuksista eteenpäin ja siitä tulee ne kiksit jopa niille jotka eivät usko että se olisi mahdollista, jos heti kättelyssä olisi joku easy vauvamode koko pelin idea kärisisi.
Just tämä!
Jos olisi heti easymode niille jotka ei ikinä soulsei ole pelannut, menisivät pelin läpi tyylii ku mikä tahansa leppoinen seikkailupeli he eivät tietäis mikä koko souls pelien idea on. En osaa tän paremmin tätä selittää, mutta sanon viel sen että koko easymode ei olisi ns "souls veteraaneilta pois" he pelaisivat sillä alkuperäisellä vaikeusasteella mutta voin luvata että se easy mode tekisi sen että monet eivät oikeesti kokisi souls pelin idea/taikaa kun vaan huitoisivat pelin easyllä läpi tekemällä koko pelistä sen että se olisi teiltä pois, selitinkö nyt jotenkin järkevästi?
Ja tämä juurikin! Ei se kokemus ole sama jos siitä riisutaan se yksi olennaisista seikoista, joka synnyttää yhteisön ja yhteisöllisyyden sen pelin ympärille. Eikä siihen pääse "sivustakatsojana" samalla tapaa sisälle kuin jos on ottanut sitä matsia kuten muut. Ja toki nekin on joillekin helpompia ja toisille vaikeampia mutta ei sen takia että on valittu jokin eri pelitila vaan kaikista muista muuttujista johtuen. Jokainen kuitenkin tietää mitä siellä on vastassa ja siitä tulee myös ne "miten se muka oli helppo/vaikea sinulle?"-keskustelut.
Eihän siihen pääse mukaan jos se selitys on vain se että "no koska valitsin easyn/hardin". Keskustelu ja "yhteisöllisyys" jää siihen.
On sekin näkemys, ettei ilman yhtä ja ainoata armotonta vaikeustasoa Souls-peleistä olisi tullut niin suosittuja. Ehkä se pitää paikkansa, ehkä ei. Varmuudella emme sitä kuitenkaan saa tietää. Ainakaan itse en kyllä ole vakuuttunut siitä, etteikö pelisarjasta olisi voinut tulla suosittu, vaikka olisi voinut vaikeustasoja valita, mutta pelintekijät olisivat itse suositelleet haasteita etsiville pelaajille default-vaikeustasoa.
Eihän tuota tarvitse kuin etsiä se toinen vastaava yhteisö jolloin tuohon saa vastauksen. En minä ainakaan tiedä yhtään vastaavaa peliä, jonka ympärillä on tuollainen ulkopelillinen maailmansa. Se syntyy nimenomaan siitä SAMASTA kokemuksesta.
Yhtä hyvin voi itse asiassa aivan perustellusti väittää, että pelisarjasta olisi saattanut tulla jopa suositumpi, koska silloin sen pariin olisivat saattaneet alusta alkaen hypätä paljon sankemmin joukoin keskivertopelaajia tai jopa heikohkon tason pelaajia.
Voisihan se olla uusi COD mutta ei ne valtavirtapelit oikein jaksa säväyttää. Puhut siis ihan asiaa, se olisi voinut olla suositumpi mutta yleensä siinä menettää samalla jotain kun aletaan tehdä valtavirtaa. Ja se on juuri se ongelma tässä.
Peli olisi siitä huolimatta saattanut saavuttaa suosionsa myös nykyään sitä suosivien eliitti- ja puristipelaajien keskuudessa, mikäli tuo default-asetuksilla pelaamisen suositus haasteita etsiville pelaajille olisi riittävän hyvin tehty selväksi. Tällöin pelisarjaa saattaisivat pelata sankoin joukoin nimenomaan kaiken tasoiset pelaajat, jolloin pelaajamäärä saattaisi olla paljon jopa nykyistä suurempi. Tämä on aivan yhtä mahdollinen ja perusteltu skenaario, kuin sinun täällä esittämäsi.
Ei olisi sama asia koska nytkin voi pelata vaikka jokaisen pelin hardilla tai vaikeaksi määritellyllä "perustasolla" mutta ei niissä ole samanlaista tarvetta sitä testata eikä niistä löydy vastaavaa yhteisöä takaa.
Kumpikin väite on tietenkin hypoteettinen, emmekä koskaan saa todellisuudessa tietää kumpi olisi toteutunut. Uskoa tai arvailla voi toki miten itse kukin haluaa.
Mutta kuten yllä kirjoitan, voi yrittää etsiä onko vastaavaa yhteisöä missään muussa pelissä. Jokaisessa Fromin pelissä sellainen on. Ja mikäs niitä pelejä yhdistää -> haastavuus ja se että kokemus on kaikille sama.
Minä nyt vain ajattelen niin, että mahdollisimman monen pelaajan pitäisi saada kokea esim. Elden Ringin kaltainen upea pelimaailma, kekseliäät bossit ja myös mielenkiintoinen lore. Mielestäni olisi juuri hienoa, että joku heikohko pelaaja, voisi pelistä nauttia aivan yhtä paljon easy-modella, kuin minä nautin pelatessani peliä 400 tuntia sillä normaalilla tasollaan.
Minä taas ajattelin että jokaisen pitäisi nimenomaan kokea Elden Ring ja muut Fromin pelit eikä niiden vesitettyjä versioita. Minulle se niiden koko idea on se että ne kannustavat, kirittävät tai pakottavat (mitä termiä nyt haluaakaan käyttää) pelaajansa parempaan suoritukseen.
Olipas todella hyvä tuo PeWi:n analogia urheilusuorituksen kirittäjään. Sitähän Fromin pelit juuri on. En minä missään muussa pelissä jaksaisi "gitgudia" jos voisin vain napsauttaa vaikeustasoa asteen alemmas. Tällöin jäisi ne onnistumisen elämykset sitten pois.
Enkä koe Fromin lorea niin ihmeellisenä että jaksaisi pelata niitä vain sen vuoksi. Nimenomaan taistelujärjestelmä ja taisteluihin niin monipuolisesti varustautuminen on se ykkösjuttu. Voin myöntää että en tajua (tai ainakaan muista) suurinta osaa Fromin pelien tarinoista vaikka olen lukenut wikiä sivukaupalla. Ne on "mystistä" lähinnä sen takia että ne on niin palasina ripoteltua ties mihin ja nekin palaset on todella summittaisia tekstinpätkiä, joista ei välttämättä tajua lukemisenkaan jälkeen sen enempää.
Toki siitä tulee sellainen olo että on vieraassa maassa tai maailmassa mutta ei ne ole se ykkösasia. Toisaalta se on iso asia, en väitä etteikö sillä ole merkitystä. Väitän vain että loren voisi muokata helpommaksi ymmärtää tai vaikka kokonaan pois ja se haittaisi peliä vähemmän kuin sen helpottaminen, jolloin se olisi vain perusseikkailupeli. Vielä yksi esimerkki miksi vaikeus on se juttu: ei missään perusseikkailupelissä tarvitse pelätä ja varoa jopa ensimmäisiä vihollisia samalla tapaa kuin Fromin peleissä. Ja niitä on hyvä varoa vielä pitkään alun jälkeenkin.