Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Valokuvaus

Vastaus: Valokuvaus

Mulla ei näy kyllä mitään eroa. Kokoonpanona Firefox 3.0.6., G5 iMac ja näyttö kalibroitu raudan avulla.
Testasin, ero ei näy Firefoxissa, pelkästään Safarissa/WebKitissä. Ilmeisesti FF ei osaa lukea kuvaan upotettua väriprofiilitietoa, mutta Safari osaa.

Edit: Tässä screenshotti, jossa ero näkyy rinnakkaisissa kuvissa: PNG
Jostain syystä väriero ei ole ollenkaan niin selvä, jos saman kuvan tallentaa JPEGinä, verratkaa myös yksityiskohtien määrää kuvan varjoissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Valokuvaus

Uuden vuoden kemut jäi kameran kanssa välistä, mutta Rukalla päätettiin tulitella kymmenminuuttisen verran Euroja taivasalle. Päätin tesmiä kameralla kuin lähtee, ja ulkomuistista koitin pistää parhaat valotusajat yms, mutta eihän nuo jäänyt mieleen. Fokus on aavistuksen verran pielessä jokaisessa, mut muuten kyllä varsin tyytyväinen olen kuviin näin ensikertalaiseksi.

Edelleenkin jäänyt kiireiden takia valokuvaaminen rikollisen vähälle, ja toi oli oikeastaan toinen kerta kun leikin kamerallani hieman pidempään. Alle 30min sessio tuokin. 50mm napattu kaikki. Toi yleislinssi on jäänyt lähes käyttämättömäksi, ja tuskin tulee ennen kesää edes koskettuakaan mokomaan. Luultavasti jos velipoika päätyy joskus ostamaan Nikonin, niin myyn tuon sille ja ostelen ite kunnon valovoimalla varustetun kakkulan kunhan rahat antavat myötä.

Kuvat löytyvät:
http://flickr.com/photos/pjorkkis/
 
Vastaus: Valokuvaus

Apuvah. Rajala Pro Shopista saisi nyt (5.4(!!) asti):

Nikkor AF 50mm f/1.8D - 115

- Onko tuo hyvä ostos? Olisin hankkimassa tuollaista vakio-objektiivia
- Montako pykälää 1.8 ja 1.4 välillä? Tuntuuko 1.4 paljonkin valovoimaisemmalta käytössä kuin 1.8?

Hintaa on 1.4G:llä/1.4D:llä nimittäin noin 350/300. Mietin, että kannattaako tuosta extra-200:sta maksaa...? Lähinnä tuo valovoiman ero on tärkein.
PS. AF 80-200mm f/2.8D:ni jäätyy paikoitellen tarkennuksen kanssa. Ei kai tuossa ole samaa ongelmaa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Valokuvaus

Rajalan uudistetun myymälän avajaisista ostin tuon saman lasin muistaakseni 79 eurolla, joka oli kyllä aivan käsittämätön tarjous. Tuolla päälle satasenkin hinnalla se on alle verkkokaupan hinnan, joten kannattaa se ostaa jos kokee tarvitsevansa. Laatu on erinomainen, varsinkin f/4 nurkille tiputettuna erittäin tarkka. Kenin mukaan olisi Nikonin terävimpien lasien joukossa.

En osaa sanoa käytännön eroista f/1.4 malliin (jota on vanhaa AF-D-mallia sekä uutta AF-S-mallia (linkit KenRockwelliin)), itse olen pärjännyt f/1.8:llakin mukavasti hämärässä.

Mulla lasin arkikäyttöä käyttöä on rajoittanut D60-rungon fokusmoottorin puute, ja DX-kennon kanssa 75-millistä FX:ää vastaava, vähän turhan kapeakatseinen polttoväli. Tuollaisenaan on kyllä erinomainen muotokuviin, polttoväli on siihen sopiva ja isolla aukolla saa taustan heitettyä hyvin epätarkaksi eikä bokehkaan ole paha.

Itse pistin tilaukseen Nikonin uuden vain DX-yhteensopivan 35mm f/1.8 AF-S lasin. Polttoväli vastaa 52,5-millistä, ja AF-S-moottori tuo autofokuksen myös meille ramparunkojen käyttäjille (D40, D40X, D60). Lasilla on hintaa 200 euroa, ja lukuunottamatta kromaattista aberraatiota (punaisia/sinisiä reunuksia suurikontrastisissa rajapinnoissa) ja sferokromatismia (ei-fokusoidut kirkkaat kohteet värjäytyvät vähän vihreiksi tai violeteiksi) (kts. esimerkit DPReviewstä) laatu on erinomainen.

Aion korvata tuolla 35-millisellä 18-55 mm kittilinssin käytössä, saa mukavasti hämärätyökalun ja välin 11-16mm f/2.8 ja 55-200mm /f4-5.6 välissä täytettyä samalla lasilla (50mm en ole pitänyt mukana).

Apuvah. Rajala Pro Shopista saisi nyt (5.4(!!) asti):

Nikkor AF 50mm f/1.8D - 115

- Onko tuo hyvä ostos? Olisin hankkimassa tuollaista vakio-objektiivia
- Montako pykälää 1.8 ja 1.4 välillä? Tuntuuko 1.4 paljonkin valovoimaisemmalta käytössä kuin 1.8?

Hintaa on 1.4G:llä/1.4D:llä nimittäin noin 350/300. Mietin, että kannattaako tuosta extra-200:sta maksaa...? Lähinnä tuo valovoiman ero on tärkein.
PS. AF 80-200mm f/2.8D:ni jäätyy paikoitellen tarkennuksen kanssa. Ei kai tuossa ole samaa ongelmaa?
 
Vastaus: Valokuvaus

Juu eli menee 80-200mm f/2.8 myyntiin, ja tilalle Nikonin 18-200mm. Samalla ostan tuon 50mm f/1.8, ja jos siitä tinkisi vähän, kun aqualungkin sai sen hintaan 80 samasta kaupasta. ;)
 
Vastaus: Valokuvaus

Vinkki: Tuo 18-200 lähtee Digitarvikkeesta 570 eurolla + 12e postikulut, kun Rajalan "alehinta" on 599 e (verkkiksessä 630 e).

35mm f/1.8 oli verkkiksessä ja digitarvikkeessa svh:n mukaiset 199 e, Rajalalla 230 e. Erotuksena vielä se, että digitarvikkeella oli pari kappaletta varastossa, Rajala ja Verkkis myivät eioota :)

Juu eli menee 80-200mm f/2.8 myyntiin, ja tilalle Nikonin 18-200mm. Samalla ostan tuon 50mm f/1.8, ja jos siitä tinkisi vähän, kun aqualungkin sai sen hintaan 80 samasta kaupasta. ;)
 
Vastaus: Valokuvaus

Hmm.. Aluksi mietin ostamista täältä hintaan 509. Kauppa löyty satunnaisen haun perusteella eli kaupasta ei mitään tietoa, onko esim. turvallinen. En myöskään tiedä tuleeko tohon jotain verojuttuja yms yms. Mutta kuljetuskuluja ei tule. Tai sitten ostaa käytetyn.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Valokuvaus

Pitkästä aikaa tuli tartuttua kameraan ja kierreltyä lähipaikkoja. Linssiksi nappasin ensimmäistä kertaa kunnon käyttöön tuon 18-200mm mötikän. Maisema- sekä eläinotoksista pistin Flickriin lähinnä vain jälkimmäisiä. Hyvinhän tuo tuntuu tuokin skulaavan näin aurinkoisina päivinä, kunhan vain kuvaajan otteet vielä hieman varmentuvat:)

Flickr: Pjorkkis' Photostream
 
Vastaus: Valokuvaus

Pitkästä aikaa tuli tartuttua kameraan ja kierreltyä lähipaikkoja. Linssiksi nappasin ensimmäistä kertaa kunnon käyttöön tuon 18-200mm mötikän. Maisema- sekä eläinotoksista pistin Flickriin lähinnä vain jälkimmäisiä. Hyvinhän tuo tuntuu tuokin skulaavan näin aurinkoisina päivinä, kunhan vain kuvaajan otteet vielä hieman varmentuvat:)

Flickr: Pjorkkis' Photostream

Minkäslaista jalustaa sä käytit noita ilotulituksia kuvatessa :eek:
Mulla ei nääs oo minkäälaista jalustaa ja aina ku noita kuvaa, ni kädet tykkää täristä nii perkeleesti, et kuvista ei tuu mitään :(
 
Vastaus: Valokuvaus

Minkäslaista jalustaa sä käytit noita ilotulituksia kuvatessa :eek:
Mulla ei nääs oo minkäälaista jalustaa ja aina ku noita kuvaa, ni kädet tykkää täristä nii perkeleesti, et kuvista ei tuu mitään :(

Ilotulitukset on otettu kaikki käsivaralla ja sarjakuvauksella. En ole vielä löytänyt budjetista sopivaa lovea ostaa kunnon jalustaa, mikä ois kyllä aika must. Itsekin kärsin aika pahasti tutisevista käsistä kameraa käyttäessä, mutta useimmiten korjaantuu valotusaikaa pienentämällä varsin hyvin. Ilotulituksissa näytin käyttäneeni 1/20.
 
Vastaus: Valokuvaus

Ilotulitukset on otettu kaikki käsivaralla ja sarjakuvauksella. En ole vielä löytänyt budjetista sopivaa lovea ostaa kunnon jalustaa, mikä ois kyllä aika must. Itsekin kärsin aika pahasti tutisevista käsistä kameraa käyttäessä, mutta useimmiten korjaantuu valotusaikaa pienentämällä varsin hyvin. Ilotulituksissa näytin käyttäneeni 1/20.

No toi sarjatuliase mulla onkin jäänyt kokeilematta, pelkkää Ilotulitusmoodia oon kokeillu, eikä siitä tuu mitää ilman jalustaa. no jos vaikka säästäis kunnon korkeaan jalustaan ja harjoittelis sitte noita korkeita kohteita kuvaamaan ja ton suljin ajankin vois tarkistaa :rolleyes:
 
Vastaus: Valokuvaus

Kävin Rajalasta hakemassa vaihtolaitteiden joukosta 50mm f/1.8D:n. En luokittelisi vaihtolaitteeksi, ihan kuin uusi. Hintaa oli 95,-
Ja ah nam, kun vaikuttaa hyvältä! Jotenkin muuten tuo 50mm menee nihkeästi kiinni runkoon. Kenelläkään samaa?

PS. Ostin Sigman EF-500 DG Super lisäsalaman, ja vaikuttaa myös aika hyvältä ostokselta. Sain käytettynä hintaan 130,-

PS2. Ja kuviani saa käydä vilkaisemassa, tuosta allekirjoituksesta (flickr)! :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Valokuvaus

hieman on kuvailu jääny vähälle. pitäisi ottaa itteään niskasta kiinni
 
Vastaus: Valokuvaus

Mistähän saisi edullisimmin 16 gigan sd kortteja? Noi 32 gigan on varmaan vielä joka paikassa niin hurjissa hinnoissa ettei kannata ostaa?

Kymmenkunta tarvisi.
 
Vastaus: Valokuvaus

Itse olin vuoden verran digijärkkäriä miettinyt ja viime lauantaina vilkasin aamulla tätä threadia ja kävin muiden kiireiden ohessa hakemassa Canonin 450Dn verkkokaupasta. On kyllä aika iso harppaus kuvien laadussa vanhaan powershottiin verrattuna.
Kivaahan tuolla on kuvata, vielä kun oppisi oikeasti käyttämään tuota.

Pari kuvaa lauantailta:

http://www.elisanet.fi/fdiamond/kuvat/Retu.JPG
http://www.elisanet.fi/fdiamond/kuvat/Retu2.JPG

Jonkun verran tullu kuvailtua ja hieman opittua käyttämään muutakin kuin täysautomaattia.

fdiamond.kuvat.fi
 
Vastaus: Valokuvaus

Kennossa on jotain pientä likaa, koska kuvissa näkyy tumma ympyrä. Aukon pienennys pahentaa sitä. Pitää siis ostaa käsipuhallin, irtoaa parilla kympillä elektroni.comista.

Aika ostaa myös pyöröpola, kun normi pola ei kelpaa D80:een.
Tämä varmaan kelpaa mainiosti. Hintaa 65€.
 
Ylös Bottom