FAR: Changing Tides
Äh, ei tämä oikein lähtenyt. Olen latausruudun perusteella käytännössä pelannut pelin läpi ja pelaaminen on oikeastaan ollut ensimmäisen pelin tarjoamien huikeiden kokemusten odottelua. Eikä niitä sitten juurikaan ollut tarjolla.
Isoin ongelma Changing Tidesissä on se, että FAR: Lone Sails on olemassa. Pelkäsin jo ennakkoon että käy juuri näin: jatko-osalla ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi yllättävää annettavaa tai merkittävää lisättävää ensimmäiseen osaan.
Lisäksi Tidesissä on yksi iso ongelma. Maailma on liian iso. Ainakin kahdella tapaa. Ensimmäinen on se, että näkymä on pääasiassa jatkuvasti kulkuneuvon sisälle. Zoomata voi ykkösen tapaan mutta taivaalla ei ole mitään eikä tunnu meressäkään pääasiassa olevan. Miten tämä sitten eroaa ykkösestä? No siten, rakas lukija, että ykkösessä taaksepäin zoomatessa näki enemmän ja kaiken mitä maisemalla oli tarjota. Nyt kun mennään meressä, ei syvyyssuunnassa pysty pääosan ajasta näkemään läheskään kaikkea.
Näkymän päälle kun lisätään ykkösen tapainen työläs kulkuneuvon ohjaus, ei ole kauhean nopeaa tai käytännöllistä vuorotella pinnan ja syvyyksien välillä. Eikä ohjaus tuntunut työläältä ykkösessä, sillä vehkeellä oli vain yksi suunta. Tässä työläyden tunne tulee nimenomaan siitä, että koin että olisi pitänyt nopeasti päästä tutkimaan montaa paikkaa kerralla (pintaa+pohjaa), samalla kun mennään pääasiassa vain eteenpäin. Ei toimi se yhtälö.
Toinen ongelma maailman laajuudessa on se, että peli sisältää mm. ihan liian tylsän, työlään ja hitaan osuuden, jossa mm. taistellaan tuulta vastaan. Samoin pelkkä seilaus tuntuu tylsemmältä kuin ekan pelin rullailu eteenpäin. Merkittävimpänä tekijänä tässä varmasti se, että tuntuu että osa kokemuksesta jää kokematta kun ei tiedä onko pinnalla alla tai vaihtoehtoisesti pinnalla jotain hienoa maisemaa tai muuta tarjolla. Ekassa pelissä tylsän tasaisetkin etenemispätkät tuntuivat lyhyemmiltä koska niissä pystyi keskittymään maiseman ja musiikin fiilistelyyn.
Onko pelin ongelma sitten se, että se on tavallaan vapaampi? Ehkäpä juuri näin tässä kohtaa.
Noin muuten peli tarjoaa aika lailla samaa kuin eka osa. Jos olet sen pelannut, et välttämättä saa tästä mitään ihmeitä irti, saati että saisi enemmän kuin ensimmäisestä. Ykkösen iso laiva lopussa oli yksi huikeimmista kohdista vähään aikaan missään peleissä eikä tässä kakkosessa ollut mitään sen kaltaista.
Jos FAR-pelit menevät enemmän kakkosen suuntaan, niin toivoisin sitten että laajentaisivat peliä vielä vapaammaksi. Pelin puzzlet, maailma ja aluksen ohjaus on todella tyydyttävää mutta tässä jatko-osassa oli nyt nämä osaset sillä lailla yhdistetty, ettei se toiminut itselleni läheskään niin hyvin kuin ekassa.
Konsolifinin arvostelussa on tällainen pätkä:
Pelille voisi antaa joko kolme tai neljä tähteä, kummallekin arvosanalle löytyisi perusteluita. Noin nelituntiselle matkalle mahtuu silti monta kohokohtaa, joten ne pyöristävät tähtimäärän täpärästi neljään.
Minä päätyisin omissa tähdissäni arvioon 3/5. Ykköselle voisin helposti heittää jopa 5/5. Toisaalta tuntuu vähän ikävältä antaa tälle "vain" 3/5, joten ymmärrän täysin lainauksessa mainitun arvosana-mietinnän. Ei peli missään nimessä huono ole, ykkönen vain tuli puun takaa eikä kakkosella ollut samaa valttikorttia taskussaan. Pelkästään kakkosen pelaamalla saattaisi arvosana ollakin siis 4/5. Ei ole helppoa.