Maaliskuun puolella ilmestynyt AI Limit on ollut työn alla vasta pari tuntia, mutta soulslike-genren fanina olen jo innostunut siitä suuresti. Peli vaikuttaa teknisesti erittäin valmiilta ja näyttää hyvältä, mutta ennen kaikkea pelattavuuteen on panostettu paljon. Välimatkat levähdyspisteiden välillä ovat pituudeltaan kohtuullisia, pahimpien kohtien jälkeen tarjotaan myös vaihtoehtoisia reittejä (lue: oikopolkuja) ja viholliset ovat ainakin toistaiseksi olleet inhimillisen tasoisia. Myös teleportaatio bonfire-tyyppisten branch-pisteiden välillä on auki heti alusta asti.
Staminamittaria pelissä ei ole ollenkaan, eli voi huitoa, juosta ja väistellä niin paljon kuin haluaa, oli taistelutilanne tai ei. Mukaan on laitettu myös mahdollisuus hypätä juoksun aikana, mutta hyppyhyökkäystä ei valikoimassa ole. Hahmolla on käytössään erikoishyökkäysten ja muiden taitojen käyttökertoja rajoittava mittari, joka kuluu käytön lisäksi myös vihollisilta otetuista osumista. Vastaavasti sitä saa lisää tekemällä perushyökkäyksiä vihollisiin. Samainen palkki mahdollistaa myös parryjen käytön, eli onnistuneen oikea-aikaisen hyökkäyksen torjuminen mahdollistaa paljon vahinkoa tekevän iskun, joka näyttää vahvasti samalta kuin Bloodbornen kriittinen suolistoisku.
Valuuttana toimivat kristallit eivät putoa esim. Dark Soulsien tyylisesti maahan kuoleman korjatessa, vaan peli rokottaa tällöin hallussa olevista kristalleista tietyn prosentin. Kykypuu on erittäin tuttu, kaikki taidot on helppo tunnistaa toisin kuin esim. Lies of P:ssä, jossa nimet olivat alkuun liian erikoisia. Toistaiseksi vastaan on tullut muutamia tekoälyhahmoja, joiden höpinöistä ei ole juurikaan ottanut tolkkua – tyypillisesti annetut tiedonjyväset rakentuvat pala palalta kokonaisuudeksi vasta pitemmän ajan kanssa. Toistaiseksi ympäristö on muodostunut monista synkistä käytävistä, useista kerroksista sekä avoimista että ahtaista alueista.
Hahmoja on vain yksi, eli ei ole erikseen esimerkiksi kaukotaistelijaa tai lähitaistelijaa. Sen sijaan protagonistille kertyy monia taitoja seikkailun aikana. Tähän mennessä olen saanut auki parryn lisäksi maagisen kilven ja railgun-hyökkäyksen. Pääpaino on kuitenkin tähän mennessä ollut melee-taistelussa. Vielä ei ole tarpeeksi tietoa edes minikokoisen arvostelun tekoon, mutta tutustunpa tuohon edessä olevaan alueeseen seuraavaksi. Näyttää vahvasti ensimmäiseltä bossikohtaamiselta...