En löytänyt parempaa ketjua, joten tänne nyt sitten vaikka...
Mario Galaxy (Super Mario 3D All-Stars) -
Switch
Tämä on ollut pelijonossa jo vuosia ja muutenkin tuosta kokoelmasta olen pelaillut vain sitä Mario 64:sta, joka on melkoisen kökkö pelata kun on tottunut nykyaikaisempiin peleihin, saati Mario-peleihin.
Nyt kuitenkin jälkikasvu sai päähänsä että useaan kertaan pelattuaan Bowser's Furyn ja Super Mario 3D Worldin, olisi hänen aika pelata Mario Galaxya. Peliä, josta olen ajoittain maininnut ja kertonut sen olen parhaiden pelien listalla todella korkealla.
Siinä tajusin suunnitelmiaan kuunnellessa että voi perhana, enhän minä voi antaa sen pelata sitä jos en ole itse pelannut sitä ennen!
Ei siis auttanut kuin laittaa peli työn alle että ei joudu sitten katseluoppilaana Galaxya ensi kertaa kokemaan. Plus että onhan tässä ollut myös mielessä että aloittaisi Tears of the Kingdomin, joten Galaxy on nyt vähän pakko saada ensin alta pois.
Ensi fiilikset olivat vähän laimeat. Kameraa ei voi kääntää ja muutenkin se tuntuu melkein yhtä kököltä kuin Mario 64:ssa. Oikeasti? Minä vuonna tämä on tehty? Miten voi olla vielä 2007 tehdyssä pelissä niin huonot kamerakontrollit?
No, onneksi homma alkoi sujumaan eri tavalla sen intron jälkeen ja planeetoilla seikkailu sujuu pääasiassa ilman että kameraa edes tarvitsee käännellä. Silti kaipaan vapaampaa kamerakontrollia uudempien Marioiden tapaan.
Mitä uudempiin Marioihin tulee: en ole yhtään tajunnut kuinka paljon asioita niissä on asioita ihan suoraan Galaxystä (tai ehkä jo aiemmistakin peleistä). Minulle Odyssey tuntui todella tuoreelta koska suuri osa asioista oli täysin uusia. Mutta nehän on jo vuodelta 2007!
Monet Marion kyvyistä ja liikkeistäkin on jo tässä. Samoin monet vihulaisista ja kenttäelementeistä. En ikinä aiemmin ollut tajunnut kuinka "copypaste" Odyssey lopulta on. Tai pastissi, siinä missä vaikka Dark Souls 3. Eikä se niitä huononna mutta yllätys se oli koska Odyssey oli minulle niin raikas tuulahdus kaikkea ennen näkemätöntä.
Galaxy on kieltämättä hyvä peli. Aikanaan varmasti oikein huikea mutta sitä painaa nyt kohdallani kaikki uudempien Marioiden pienet hiomiset. Se ei tunnu niin ihmeelliseltä mitä sen "kuuluisi" mutta hyvin viihdyttävä se silti on. Ensimmäinen pomo oli myös huikea ihan jopa nykystandardeillakin mitattuna.
Mutta siinä missä Mario 64, ja varmaan Sunshinekin, olisi tarvinnut kunnon remaken, tuntuu minusta jopa siltä että kyllä Galaxykin hyötyisi huimasti siitä että ohjattavuus ja kamerakontrollit olisivat samaa kuin Bowser's Furyssä tai Odysseyssa.
Alkaa tuntua että koko 3D All-Stars kärsii laiskuudesta enemmän mitä aiemmin edes tajusin, eikä vain 64:n osalta. On vain heitetty pelit aika lailla sellaisenaan pakettiin ja peli myyntiin. Ei siinä, Galaxy on tietysti varsin viihdyttävä yhä mutta koko ajan on se pieni tunne että "pienellä" viilauksella se menisi sellaisiin sfääreihin, että nykystandardeinkin mitattuna se tuntuisi heti siltä että tämän peli kuuluu kaikkien aikojen parhaiden pelien kärkipäähän.
Ei sillä että pelin muuttaminen Mario Odysseyn tai Bowser's Furyn sulavuuteen olisi "pieni" homma. Mutta olisihan se ihan hiton makea.
Ai niin, liikekontrollit on kyllä niin tympeitä tässä. Ihan turhan gimmickin oloinen ja jatkuvasti saa heiluttaa niiden tähdenpalasien perässä kursoria. Kuka tuotakin on pitänyt hyvänä ideana? Siinä on ollut liikeohjaimet konsolissa ja väkisellä pitänyt keksiä niille jotain käyttöä. Huoh.
Kaikista karmeinta oli kun tuli se "surffaus", jossa piti kääntää liikeohjauksella. Näin jo mielessäni kauhukuvia että millaisia ne seuraavat kentät samasta hommasta tulee olemaan. Ekasta sain kultamitalin mutta veikkaan että järki menee jatkossa kun jo nyt sai olla ihan hiton tarkkana.