Nioh
Tämä tuli pelailtua läpi. Pitkään tämä pelisarja on ollut sellainen, jonka olen halunnut aloittaa ja nyt vihdoin löytyi sopiva rako sille. Mikään ihan lyhyt tämä peli ei ole, sillä sivutehtäviä ainakin itse koin, että on pakko jonkin verran tehdä, jotta hahmon kehitys pysyy päätehtävän tasolla. Pelikello taisi lopulta näyttää reilua 40 tuntia lopputekstien rullatessa. Kokonaisuudessaan pidin pelistä, mutta paljon tässä on sellaista mitä varmasti jatko-osat ovat parannelleet ja tietysti onhan pelillä ikääkin jo kohta 10 vuotta.
Ehdottomasti parasta antia oli taistelusysteemi ja pääosin taisteleminen tässä oli hauskaa alusta loppuun. Nioh -pelisarjan ehkä isoin ero From Softin peleihin on se miten siihen on yhdistetty ARPG peleille ominaista varusteiden metsästystä. Yhdellä läpipeluulla tästä saa vain pienen maistiaisen, sillä melkeinpä vaihtelet kamoja sitä mukaa kun etenet pelissä, mutta toi se hieman lisämaustetta pelaamiseen, kun sai miettiä, että mitkä varusteet nyt parhaiten soveltuvat omaan pelityyliin. NG+ kierroksilla tuo gearaaminen ja erilaiset buildit ymmärtääkseni nousevat sitten enemmänkin esille.
Pelin huonoja puolia taas oli ehdottomasti kenttäsuunnittelu, surkeat pomotaistelut ja vähäinen määrä vaihtuvuutta vihollisissa. Kentät on suhteellisen yksinkertaisia putkijuoksuja, joita pelin edetessä kierrätetään sivutehtävissä, kuten myös vihollisia. Pomotaisteluista ei myöskään jäänyt paljon kehuttavaa, sillä harvan pomotaistelun jälkeen oli sellainen fiilis, että olipas hauskaa, vaan pikemminkin tuntui, että pomot olivat joko todella ärsyttäviä tai vaihtoehtoisesti pomo oli niin helppo, että se ei juuri eronnut rivivihollisesta.
Nioh tarjoilee viihdyttävää samurai/ninja mäiskintää, välillä todella haastavaa sellaista, mutta tämän päivän standardeilla en olisi sitä ensimmäiseksi suosittelemassa jos Soulslike peliä on metsästämässä. Varsinkaan jos ei välttämättä halua kokea sitä mistä Nioh -pelisarja on lähtenyt liikkeelle. Itse olen sen verran masokisti, että halusin aloittaa ykkösestä, jotta jatko-osien parannuksia osaa sitten arvostaa enemmän

.