Kannattaa miettiä ohjaimen käyttöä, ja jo sitä, miten huono akunkesto ja ohjaimen iso koko vaikuttavat niihin. Gamepadin täytyy olla käytännössä koko ajan telakassaan tai latausjohdossa kiinni, jos ei halua seuraavan pelisession loppuvan ennen aikojaan vilkkuvaan punaiseen valoon. Gamepad kuluttaa virtaa jopa kun se ei ole käytössä huonon teknologisen toteutuksen vuoksi. Nintendolle oli ilmeisesti täysin mahdoton ajatus, että Gamepadin voisi laittaa erikseen päälle (tai jättää pois päältä), kun konsolin käynnistää, ja niinpä se tarvitsee jatkuvaa herätevirtaa, puhumattakaan siitä että ohjain on aina päällä kun konsoli on päällä - vaikka itse Gamepadia ei käyttäisi yhtään mihinkään. Tämä Gamepadin jatkuva latauspakko tarkoittaa, että Gamepadia ei voi vain jättää sopivaan paikkaan verrattuna Wiikakeen ja peruspädeihin, jotka kestävät pitkiä aikoja täydellä latingilla.
Iso koko ja ohjaimen "ainutlaatuisuus" rajoittavat käyttöä entisestään. Gamepadin ison koon vuoksi se on epämukavampi käsissä kuin Wiikake tai peruspädi. Lisäksi tällä hetkellä Gamepadeja voi olla vain yksi Wii U -konsolia kohden, joten käytössä täytyisi olla aina se yksi ja sama Gamepad. Minulla on muille konsoleilleni useita ohjaimia, joita voi käyttää tilanteen mukaan, ja erityisesti näin langattomien ohjaimien aikana on kätevää, että niitä voi jättää mihin haluaa, vaikka television viereen tai sohvan käsinojalle. Jos yhdessä ohjaimessa on lataus lopussa, jossain toisessa todennäköisesti on virtaa jäljellä. Jo tällaiset pienet asiat tekevät Gamepadista huomattavasti hankalamman käyttää kuin normaaleista ohjaimista, puhumattakaan huonosta muotoilusta kuten hankalasti asetetuista liipaisimista. Tässä on siis tilanne, jossa Gamepad on monilla tavoin huonompi ja vaikeakäyttöisempi ohjain kuin Wiikake tai peruspädit, sen akku kuluu tuhottoman nopeasti, ohjain on kallis ja sille on todella vaikea saada varakappaleita, ja silti tätä ohjainta pakotetaan konsolin vakio-ohjaimeksi. Ei ole mikään ihme, että tällaista konseptia on "vaikea myydä".