Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Puhutko virkkeessäsi kahdesta erillisestä asiasta? Ymmärrän tämän niin, että kerrot omistavasi 3DS:n ja Vitan, mutta vertaat 3DS:n näyttöjä WiiU:n Gamepad/TV-näyttöihin? Jos tarkoitit tätä, niin joo, toimii minunkin mielestäni paremmin, mutta se ei tarkoita sitä että WiiU toimisi jotenkin huonosti.

Sekoilin, tarkoitin 3DS ja DS. :)
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Puhutko virkkeessäsi kahdesta erillisestä asiasta? Ymmärrän tämän niin, että kerrot omistavasi 3DS:n ja Vitan, mutta vertaat 3DS:n näyttöjä WiiU:n Gamepad/TV-näyttöihin? Jos tarkoitit tätä, niin joo, toimii minunkin mielestäni paremmin, mutta se ei tarkoita sitä että WiiU toimisi jotenkin huonosti.

Kyllä se tarkoittaa. Gamepadia "peruspädinä" käyttävissä peleissä sinne Gamepadin näytölle ei tule edes katsottua, kun huomio kiinnittyy televisioruutuun. Gamepad sijaitsee käsissä niin kaukana televisiosta, eri kulmassa ja eri etäisyydellä, että peli keskeytyy joka tapauksessa jos pitää siirtää huomio Gamepadille. Gamepadin ruutu tekee näiden ominaisuuksien käyttämisestä jopa hankalampaa, toisin kuin DS-sarjan yhdessä olevat ruudut. Niinpä ne tavaravalikot ja muut kilkkeet voisivat aivan yhtä hyvin olla siellä taukoruudun takana. Nyt sen sijaan käsissä on turhan panttina huonolaatuinen ruutu joka tuhlaa tuhottomasti virtaa ja tekee ohjaimesta ison möhkön ilman mitään konkreettista hyötyä.

Huonon akunkeston lisäksi en minäkään ymmärrä Gamepadin dissausta, koska se toimii täysin normaalin padin tavoin.

Kannattaa miettiä ohjaimen käyttöä, ja jo sitä, miten huono akunkesto ja ohjaimen iso koko vaikuttavat niihin. Gamepadin täytyy olla käytännössä koko ajan telakassaan tai latausjohdossa kiinni, jos ei halua seuraavan pelisession loppuvan ennen aikojaan vilkkuvaan punaiseen valoon. Gamepad kuluttaa virtaa jopa kun se ei ole käytössä huonon teknologisen toteutuksen vuoksi. Nintendolle oli ilmeisesti täysin mahdoton ajatus, että Gamepadin voisi laittaa erikseen päälle (tai jättää pois päältä), kun konsolin käynnistää, ja niinpä se tarvitsee jatkuvaa herätevirtaa, puhumattakaan siitä että ohjain on aina päällä kun konsoli on päällä - vaikka itse Gamepadia ei käyttäisi yhtään mihinkään. Tämä Gamepadin jatkuva latauspakko tarkoittaa, että Gamepadia ei voi vain jättää sopivaan paikkaan verrattuna Wiikakeen ja peruspädeihin, jotka kestävät pitkiä aikoja täydellä latingilla.

Iso koko ja ohjaimen "ainutlaatuisuus" rajoittavat käyttöä entisestään. Gamepadin ison koon vuoksi se on epämukavampi käsissä kuin Wiikake tai peruspädi. Lisäksi tällä hetkellä Gamepadeja voi olla vain yksi Wii U -konsolia kohden, joten käytössä täytyisi olla aina se yksi ja sama Gamepad. Minulla on muille konsoleilleni useita ohjaimia, joita voi käyttää tilanteen mukaan, ja erityisesti näin langattomien ohjaimien aikana on kätevää, että niitä voi jättää mihin haluaa, vaikka television viereen tai sohvan käsinojalle. Jos yhdessä ohjaimessa on lataus lopussa, jossain toisessa todennäköisesti on virtaa jäljellä. Jo tällaiset pienet asiat tekevät Gamepadista huomattavasti hankalamman käyttää kuin normaaleista ohjaimista, puhumattakaan huonosta muotoilusta kuten hankalasti asetetuista liipaisimista. Tässä on siis tilanne, jossa Gamepad on monilla tavoin huonompi ja vaikeakäyttöisempi ohjain kuin Wiikake tai peruspädit, sen akku kuluu tuhottoman nopeasti, ohjain on kallis ja sille on todella vaikea saada varakappaleita, ja silti tätä ohjainta pakotetaan konsolin vakio-ohjaimeksi. Ei ole mikään ihme, että tällaista konseptia on "vaikea myydä".
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Kyllä se tarkoittaa. Gamepadia "peruspädinä" käyttävissä peleissä sinne Gamepadin näytölle ei tule edes katsottua, kun huomio kiinnittyy televisioruutuun. Gamepad sijaitsee käsissä niin kaukana televisiosta, eri kulmassa ja eri etäisyydellä, että peli keskeytyy joka tapauksessa jos pitää siirtää huomio Gamepadille. Gamepadin ruutu tekee näiden ominaisuuksien käyttämisestä jopa hankalampaa, toisin kuin DS-sarjan yhdessä olevat ruudut. Niinpä ne tavaravalikot ja muut kilkkeet voisivat aivan yhtä hyvin olla siellä taukoruudun takana. Nyt sen sijaan käsissä on turhan panttina huonolaatuinen ruutu joka tuhlaa tuhottomasti virtaa ja tekee ohjaimesta ison möhkön ilman mitään konkreettista hyötyä.

Höhö höhö. On sulla jutut. Tässähän on käsillä klassinen premissivirhepäätelmä. Esittämäsi premissi koskee ainoastaan subjektiivista näkemystäsi asiasta, jolloin koko päättelyketju sen jälkeen on objektiivisesti kukkua. Toisin sanoen, sinun mielipiteesi ei tee asiasta totta.


Kannattaa miettiä ohjaimen käyttöä, ja jo sitä, miten huono akunkesto ja ohjaimen iso koko vaikuttavat niihin. Gamepadin täytyy olla käytännössä koko ajan telakassaan tai latausjohdossa kiinni, jos ei halua seuraavan pelisession loppuvan ennen aikojaan vilkkuvaan punaiseen valoon. Gamepad kuluttaa virtaa jopa kun se ei ole käytössä huonon teknologisen toteutuksen vuoksi. Nintendolle oli ilmeisesti täysin mahdoton ajatus, että Gamepadin voisi laittaa erikseen päälle (tai jättää pois päältä), kun konsolin käynnistää, ja niinpä se tarvitsee jatkuvaa herätevirtaa, puhumattakaan siitä että ohjain on aina päällä kun konsoli on päällä - vaikka itse Gamepadia ei käyttäisi yhtään mihinkään. Tämä Gamepadin jatkuva latauspakko tarkoittaa, että Gamepadia ei voi vain jättää sopivaan paikkaan verrattuna Wiikakeen ja peruspädeihin, jotka kestävät pitkiä aikoja täydellä latingilla.

Iso koko ja ohjaimen "ainutlaatuisuus" rajoittavat käyttöä entisestään. Gamepadin ison koon vuoksi se on epämukavampi käsissä kuin Wiikake tai peruspädi. Lisäksi tällä hetkellä Gamepadeja voi olla vain yksi Wii U -konsolia kohden, joten käytössä täytyisi olla aina se yksi ja sama Gamepad. Minulla on muille konsoleilleni useita ohjaimia, joita voi käyttää tilanteen mukaan, ja erityisesti näin langattomien ohjaimien aikana on kätevää, että niitä voi jättää mihin haluaa, vaikka television viereen tai sohvan käsinojalle. Jos yhdessä ohjaimessa on lataus lopussa, jossain toisessa todennäköisesti on virtaa jäljellä. Jo tällaiset pienet asiat tekevät Gamepadista huomattavasti hankalamman käyttää kuin normaaleista ohjaimista, puhumattakaan huonosta muotoilusta kuten hankalasti asetetuista liipaisimista. Tässä on siis tilanne, jossa Gamepad on monilla tavoin huonompi ja vaikeakäyttöisempi ohjain kuin Wiikake tai peruspädit, sen akku kuluu tuhottoman nopeasti, ohjain on kallis ja sille on todella vaikea saada varakappaleita, ja silti tätä ohjainta pakotetaan konsolin vakio-ohjaimeksi. Ei ole mikään ihme, että tällaista konseptia on "vaikea myydä".

Captain Obvious, olisit jättänyt wall of text-purkauksesi kirjoittamatta, koska todennäköisesti suurin osa on samaa mieltä gamepadin huonosta akkukestosta - myös minä, kuten jo ilmaisinkin. Asia ei toki tee gamepadista huonoa muilla osa-alueilla.

Ja voit olla varma, ettei suuri yleisö - siis se, jonka ostopäätösten mukaan konsolit elävät ja kuolevat - mieti tuon taivaallista gamepadin akunkestokonseptia. Eikä muutakaan gamepadiin liittyvää. Koska suurella yleisöllä ei ole moiseen yksinkertaisesti a) kiinnostusta ja b) kompetenssia. Katso myydyimpien pelien top-listoja niin huomaat: urheilupelien vuosipäivitykset ja AAA-pelien jatko-osien jatko-osat. Mitkä konsolit sitten myyvät? Ne, joita markkinoidaan eniten ja jotka löytyvät sieltä Anttilasta. Ei tässä pitäisi olla mitään ihmeellistä edes sinulle. Miksi sitten Wii myi? Koska näkyvyys, markkinointi ja tuote joka oli tehty täsmäpommiksi kasuaalimarkkinoille; yritettiin saada kaikki, ennen pelaamattomatkin vauvasta vaariin pelaamaan, ja siinä onnistuttiin yli odotusten.

Se on ihan sama, mitä pointdexterit keskustelupalstoilla vaahtoavat, totuus on se että suuri yleisö ostaa sitä mitä marketeissa myydään.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Se on kyllä totta, että Gamepadin akunkesto on naurettavan lyhyt, joka latistaa muuten niin Vaikuttavaa ja Hienoa ohjainta, mutta omalla kohdallani tuo ei ole onnistunut pilaamaan pelinautintoa. Pelaan kuitenkin aina sohvalla istuessa, ja laturipiuha ylettyy siihen ongelmitta. Lähinnä pelatessa local multiplayeria, kuten Nintendolandia, jossa ohjainta pitää passaa muille pelaajille, käy pelaaminen vähän hankalaksi piuhan kanssa. Enemmän mua henkilökohtaisesti häiritsee 3DS:n heikko akun kesto, koska sitä mä pelailen yleensä jossain, mihin laturin piuha ei ylety. Se ~3h mitä se akku kestää menee aika hiton äkkiä vaikkapa Pokèmonia pelatessa...
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Eräs mistä haluaisin valittaa on pelitilanteiden varmuuskopiointi. Kytkin kerran usb tikun kiinni Wii U:hun ja rupesin tutkimaan miten saa pelitilanteet varmuuskopioitua. Wii U ei tarjonnut muuta vaihtoehtoa, kuin kopioida kaiken peliä koskevan pelitilanne datan usb muistiin. Eli jos olisi ostanut Lego Cityn eShopista ja haluaa kopioida pelitilanteet, täytyy kopioida 30Gt dataa usb tikulle kun se kopioi koko pelin. Onneksi muistitikun sai formatoitua takaisin pc/fat muotoon Ubuntulla niin ei mennyt tikku hukkaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

(Eräs mistä haluaisin valittaa on foorumiviestien varmistuskopiointi.)

Mutta kikkailemalla Wii U:n tallennuksiakin pystyy kyllä kopioimaan talteen PC:lle:
I have discovered a Way to backup Wii U content.
I downloaded loaded Nano Assault and moved it to a 256MB Flash Drive for the test.
I then Plugged the drive into my pc and used a program called Image USB to make a bit by bit Clone of the flash drive partition. After the Clone I placed the flash drive into the wii U so i could copy the data back to the Wii U incase the test did not work. I then Used the usb image program to restore the flash drive back to when it had the Nano Assault data.
It works. I had nano Assult in both systme memory and usb storage. I then used a diff flash drive to move the data from the Wii U to a 8 gig flash drive so i can see if the game would play off the cloned flash drive.
I then attempted to play Nano Assult off the cloned 256MB Drive and it worked. All data including my save was there and its playable.
http://gbatemp.net/threads/how-to-backup-wii-u-saves-and-downloaded-content.338878/

Mutta tuohan on pohjimmaltaan hack jota Nintendo tuskin arvostaa, eikä ainakaan mitenkään helppo, nopea tai muutenkaan käyttäjäystävällinen menetelmä. Lisäksi salatun varmistuskopion pystyy palauttamaan vain samaan laitteeseen, josta se on peräisin.

Onhan se Nintendolta heikko esitys että laitteesta on poistettu tuollainenkin perustoiminto, joka oli vielä Wiillä käytettävissä (kunhan tallennukset eivät olleet lukittuja).
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Tässä ihan mielenkiintoinen artikkeli Wii U:n ongelmalliseen tilanteeseen johtaneista seikoista ja QOL-strategiasta. Tuo on täysin totta, että Wii:n menestys oli monen asian summa, joista ajoitus yksi merkkittävimpiä. Ajat ovat muuttuneet sitten Wiin julkaisun, eikä menestyksen toistaminen samalla strategialla ollut enää mitenkään mahdollista.

"People who bought the original Wii for casual games to enjoy with their families were now happily pecking away at their phones, shooting pigs with birds and playing endless runners. No one wanted to waggle a Wii remote around in order to bowl with grandpa, so the Wii was quickly forgotten by the casual audience. Nintendo themselves realized this, which is why the end of life cycle for the Wii was so barren. "

Wii U:n julkistuksen myötä Nintendo näytti ymmärtäneen tämän tilanteen ja ottaneen Wii U:lla pari tervettä askelta takaisin päin kohti alkuperäistä, core-yleisöä. Kyllähän toki Wii U on tarjonnut jo kohtuullisen hyvin laadukasta core-yleisölle suunnattua sisältöä, mutta välillä Nintendon satsatessa Wii Fitteihin ja vanhan Wii Sportsin bundlaamiseen konsolin kylkeen yms. tuntuu, että Nintendo epäröi vielä itsekkin strategian suhteen, tai on yksinkertaisesti hukassa.

Tuo QOL-strategia tuntui lähtökohtaisesti mielenkiintoiselta. Idea siitä, että Wiin kasuaaliyleisölle suunnatut piirteet kasattaisiin omaksi alustakseen, tuntui lähtökohtaisesti hyvältä strategialta, sillä non-gamerit eivät ole enää halukkaita investoimaan uuteen pelaamis-fokusoituneeseen alustaan. Tosiseikka on silti se, että sieltä on tulossa lähitulevaisuudessa todennäköisesti Apple TV 2.0, Amazonin "konsoli" sun muut, jotka tulevat kilpailemaan casuaaliyleisön huomiosta ja rahoista jo olemassaolevalla, hyvin toimivalla ja laajalle levinneellä ekosysteemillä. Tähän väliin kiilaaminen Nintendon omalla voi olla äärimmäisen haastavaa.

http://wiiudaily.com/2014/03/qol-platform-analysis/
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Blue ocean strategia ei tosiaan ole yhtään sen riskialttiimpi kuin wii2:nkaan. Jotenkin epäilen että tää jää silti eräänlaiseksi proof of conceptiksi ja nintendo palaa tekemään perusasiaa: mario ja zelda pelejä muille konsoleille.

Nintendon uuden QoL linjauksen pitäisi olla iso hälytyskello nintendo kotikonsolin faneille. Koska nintendon resurssit ovat varsin rajalliset niin QoL platformiin panostaminen tarkoittaa että seuraajaa wiille ei ole tulossa. Vaikka mitä puhuttaisiin.

Puheet ovat puheita, teot tekoja. Eiköhän tällä QoL "julkistuksella" testata reaktioita ja kokonaan toinen asia on miten paljon paukkuja nintendo siihen uskaltaa laittaa. Ennen tuotejulkistuksia olisin kovin skeptinen.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Jotenkin epäilen että tää jää silti eräänlaiseksi proof of conceptiksi ja nintendo palaa tekemään perusasiaa: mario ja zelda pelejä muille konsoleille.

Jos viittaat kilpailijoiden konsoleihin, niin ei ole kyllä yhtikäs mitään, mikä viittaisi siihen, että näin olisi tapahtumassa, eikä myöskään mitään syytä, miksi se olisi bisnesmielessä hyvä strateginen veto. On turvallista sanoa, että Nintendon muuttuminen third partyksi on poissa laskuista.

Koska nintendon resurssit ovat varsin rajalliset niin QoL platformiin panostaminen tarkoittaa että seuraajaa wiille ei ole tulossa. Vaikka mitä puhuttaisiin.

Varsin rajalliset resurssit? Nintendohan on upporikas firma. Resurssien puute ei toistaiseksi ainakaan ole mikään kompastuskivi. Jos jonkun resursseista olisin huolissani, niin se olisi kyllä roskalainaluokassa oleva Sony, joka joutuu jo pääomittamaan omaisuuttaan maksaakseen velkojaan.

ps: Wiille tuli jo seuraaja
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Upporikas ja resurssirikas ovat kaksi ihan eri asiaa. Selvästi esim. WiiU:n kohdalla nintendo ei sitä kasssaansa oikeasti käytä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Sehän olisi pelaajan kannalta täysi katastrofi, jos Nintendo siirtyisi third partyksi. Onneksi tämä tosiaan on varsin epätodennäköinen skenaario. Ihan hirvittää ajatus siitä, että kaikki konsolit olisivat toistensa kopioita ja niiden fokus olisi täysin väärässä paikassa, tehoissa ja pelien graafisessa näyttävyydessä.

3DS tuo rahaa ovista ja ikkunoista, ja DS ja Wii ovat varmasti jättäneen muutaman jenin sukanvarteen, joten Nintendolla ei siinä suhteessa todella ole hätäpäivää.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Nintendo third partynä olisi suunnilleen parasta, mitä pelaajille voisi tapahtua.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Selvästikkin täällä ollaan eri mieltä asioista. Ei se haittaa, en ole käännyttämässä ketään.

Mutta kannattaa huomioida että monet analyytikotkin veikkaavat nintendon luopuvan kotikonsolivalmistuksesta ja siirtyvän käsikonsoleihin ja muiden alustoille. Ettei tulisi yllätyksenä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Selvästikkin täällä ollaan eri mieltä asioista. Ei se haittaa, en ole käännyttämässä ketään.

Mutta kannattaa huomioida että monet analyytikotkin veikkaavat nintendon luopuvan kotikonsolivalmistuksesta ja siirtyvän käsikonsoleihin ja muiden alustoille. Ettei tulisi yllätyksenä.

Antaa analyytikoiden veikkailla. Veikkauksia on suuntaan jos toiseen nähty niin paljon, että joku osuu lopulta pakosti oikeaan. Vähän niinkuin sammakkoennustajat.

Se todella olisi kurjaa pelaajan kannalta, jos konsolipuolella lopettaisi yritys, joka on tuonut jatkuvasti uusia innovaatioita alalle. Sulkia on jo sen verran hatussa että ihan hirvittää. Niistä on tässäkin ketjussa jo puhuttu, ja jopa viime vuosienkin saldo on vakuuttava: On kahden näytön käsikonsoli DS, liiketunnistus-Wii, DS:n paranneltu versio - ja vaatimattomasti yhden dimension lisäävä - 3DS ja gamepad-WiiU. Puhumattakaan tosiaan vanhemmista innovaatioista, kuten olkanapeista, analogitateista jne.

Henkilökohtaisesti koin sukupolven parhaat kotikonsolihetket nimenomaan Wiillä, vaikka vertailussa on mukana myös PS3 ja XO. Metroid Prime Trilogyn ja Zelda: Skyward Swordin loistokontrollien jälkeen oli suorastaan ankeaa pelata vastaavia pelejä tehokonsoleilla - plus tietysti sekin että MPT ja SS olivat myös peleinä täyden kympin tapauksia. Boom Blox, Excite Truck ja Wii Sports myös esimerkkejä peleistä, mitkä olivat Kokemuksia isolla K:lla nimenomaan kontrolliensa takia.

Mitä tulee käsikonsoleihin, DS ja 3DS vei (ja vie) muita yrittäjiä 6-0. Konsolin nerokas yhdistelmä - 2 näyttöä ja fyysiset kontrollinamiskat - on sellainen epic win että Vitalla ja tableteilla ei siihen kovinkaan helposti päästä.

Ajatella, että jotkut _kehtaavat_ sanoa, että olisi parasta mitä pelaajille voisi tapahtua jos Nintendo lopettaisi konsolien valmistuksen. Sen täytyy olla jotakuinkin debiilein mielipide mitä olen aiheesta kuullut.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Mutta kannattaa huomioida että monet analyytikotkin veikkaavat nintendon luopuvan kotikonsolivalmistuksesta ja siirtyvän käsikonsoleihin ja muiden alustoille. Ettei tulisi yllätyksenä.

Ei tule yllätyksenä, koska tästä ollaan jauhettu jo suurinpiirtein vuodesta 1996 saakka. Yksi kulahtaneimmistä läpistä pelibisneksessä. Analyytikot olivat myös sitä mieltä, että Wii tulee floppaamaan, ja 3DS ja..ja..Näillä analyytikoiden mielipiteillä voi vaikka pyyhkiä persettä. Edelleenkään mikään ei viittaa siihen, että näin olisi todella tapahtumassa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U

Kehtaan sanoa sen, koska se on totuus. Nintendo = Mario, Metroid, Zelda, Donkey Kong ja muut IP:t ja nämä kun saataisiin kaikille koneille, ei pelaajien tarvitsisi tuhlata rahojaan Nintendon gimmick-lelu-ylihinnoiteltuun hardwareen. Kaikki pääsisivät pelaamaan ne merkkiteokset ilman alitehoista rautaa ja ylimääräistä turhaa muovia hyllyssään.
 
Ylös Bottom