Vastaus: Wii ja sen säälittävä pelivalikoima
Pitipä oikein sitten oikein tännekin foorumille regata kun näitä wii-keskusteluja on täällä pari kertaa tullut luettua.
Mutta asiaan.. Olen itsekin tuota kyllä tuskastellut tuota Wii:n huonoa tarjontaa. Oma wii tuli kyllä hankittua vasta tuossa loppukesästä. Tämä onneksi vähän helpottanut oloa kun kesällä wii:lle ei ilmestynyt juuri mitään kiinnostavaa paria VC-peliä lukuunottamatta. Kuitenkin nythän tilanne on kääntymässä parempaan. Tässä kuussa etenkin Wii:n omistajia kyllä sitten palkitaankin. Ensin Super Mario Galaxy, sitten Guitar Hero 3 ja vielä Resident Evli: Umbrella Cronicles mahtuu tämän kuukauden puolelle. Nuo kaikki olisi tarkoitus ostaa ja tietää, että joulu tuli tänä vuonna hieman aikaisemmin. Tämän lisäksi pitäisi varmaan vielä hankkia vanhat RE4 ja Super Paper Mario hyllyyn.
Mutta kieltämättähän se siltä on tuntunut, että pelintekijät ovat lähteneet hieman jälkijunassa wii:n kelkkaan. Suurin osa peleistä on uudelleenlämmittelyjä ja/tai porttauksia lähivuosilta. Taso näissä on ollut kyllä mielestäni harmittavan huono toteutuksen kanssa. Itse ainakin on tullut Super Mario Strikers Charged ja Prince of Persia: Rival Swords hankittua. Kumpaakaan en ole pelannut alkuperäisinä versioina, mutta molemmat ovat pettymyksiä varsinaisen pelikokemuksen kannalta. Strikerssin älyvapaa futis toimii kieltämättä ainakin peli-iltoina kavereiden kanssa, mutta yksin pelatessa peli aiheuttaa turhatumista vähällä sisällöllä ja samalla summittaisen toimintamallin hakkaamisella. Rival Swords taas on perusprinssiä hieman uusilla ohjauksilla ja se siinä. Ohjauksetkin on jätetty puolitiehen ja tappeluissa homma menee helposti vain päättömälle heilumiselle ajoituksen ja näyttävyyden kustannuksella. Sentään pelin speed killit ovat mukavan tuntuisia interaktiivisella liikkeellä, mutta joissakin kohdissä ohjaimen signaalit ohjaimesta tuntuvat välittyvän huonosti peliin.
Mutta löytyy kyllä näitä pelihelmiäkin minun mielestäni. Metroid 3 oli minusta mahtava pelikokemus, vaikka itse pelinä jatkoikin kyseistä sarjaa vain komeasti loppuun. Loppukesästä tulikin hankkittua wii:lle GC-lisäys (2 x ohjainta, muistikortti) ja Metroid Primen ensimmäinen osa. Ero Wiin ja GC:n Metroidin välillä on häviävän pieni itse pelissä (pidin jopa enemmän ykkösen karttajärjestelmästä). Mutta ohjaus tekee Prime kolmosesta taas mielestäni yhdeksi parhaaksi koskaan pelaamastani FPS:stä. Zelda: Twilight Princess:stä täälläkin on jo varmaan jauhettu tarpeeksi. Siitä kuitenkin pidin myös paljon.
Ja vaikka sitten varsinaisia Wii pelejä onkin tullut harvakseltaan, olen kyllä itse tykästynyt Virtual Console-kauppaan. Nyt vihdoin pääsee pelaamaan niitä vanhoja pelejä uudestaan telkkarin ääressä ja kavereiden kanssa, joita tuli ennen joko yksin tai kaverien koneilla pelattua. Vaikkakin kieltämättä tarjonta ollut kitsasta ja ehkä turhan kallista, on ollut ilo palailla vanhoihin ja joihinkin uusiin tuttavuuksiin, mitkä ovat jääneet kokematta vuosien varrella. MarioKart 64 toimii vieläkin bilepelinä, Mariot ja Sonicit maistuvat vielä nykyäänkin hyvältä ja harvinaisemmat pelit jaksavat vielä kiinnostaa. Etenkin kaverin pitkään puhuma Alien Soldier oli kyllä vinkeä kokemus ja mielestäni vieläkin hauska peli.
Mutta en koe enää olevani enää intohimoinen pelaaja, joka jaksaa joka päivä vääntää konsolin päälle. Nykyään onkin mukavaa, että viikonloppuisin jos on tylsää, aikaa ja tekisi mieli jotain pelata, voi ladata vanhan pelin ja joko muistella lämmöllä tai kokeilla jotain vanhaa uutta. Tottakai vanhoja pelejä voi pelata emulaattorin ja parin piuhan kautta yhtä helposti omalta kotisohvalta. Mutta juuri etenkin GC pelien pelaaminen on ollut hauskaa ja mukavan halpaa. Metroid Prime tuli ostettua käytettynä ja Super Smash Bros Melee uutena. Jälkimmäinen toimii kyllä bilepelinä mainiosti isommallakin porukalla. Vielä pitäisi ainakin Ikaruga hankkia ja mahdollisesti Soul Calibur.
Tulevaisuuden peleistä odotellaan ainakin Guilty Gear Accent Coren ja Victorious Boxerssin eurojulkaisua. Mutta nämä ovat tällä hetkellä vielä kaukaisia toiveita. Nyt vain pitää nauttia tämän kuun pelitarjonnasta ja odottaa, että pelintekijät alkavat julkistaa mielenkiintoisia pelejä ja mikä tärkeintä myös Eurooppaan.