Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox 360

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ollio
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    x360
Vastaus: Xbox 2

Muuten pitääkö paikkansa, että Xbox-nextissä olisi ATI:n tekemä näytönohjain? Jos se pitää paikkansa, niin ei hyvä... :mad:
 
Vastaus: Xbox 2

Ainakin viimeisten tietojen mukaan siihen tulisi ATIn valmistama näytönohjain. Miten niin ei hyvä? ATI tekee tällä hetkellä parhaat näytönohjaimet PC puolella eikä ATIn valmistama näytönohjain GameCubeen ole mikään huono.
 
Vastaus: Xbox 2

gefilus A sanoi:
Muuten pitääkö paikkansa, että Xbox-nextissä olisi ATI:n tekemä näytönohjain? Jos se pitää paikkansa, niin ei hyvä... :mad:

Ilmeisesti huonoja kokemuksia ATIsta? Itsekin kirosin kyseistä merkkiä
silloin joskus RAGE Pro aikoina, nykyisistä ei juuri mitään valitettavaa.
Tosin ajurit ja ylimääräiset 'multimediakonfiguraatiosoftat' ovat ATI:lla
usein tosi heikkolaatuisia.
 
Vastaus: Xbox 2

FatDiamond sanoi:
ATI tekee tällä hetkellä parhaat näytönohjaimet PC puolella eikä ATIn valmistama näytönohjain GameCubeen ole mikään huono.

Miten meikällä oli sellainen käsitys että nVidian 6600- ja 6800-sarjat pesevät meilkein lattiaa ATI:n uudella "roomalaissarjalla"?! (kärjistäen)

Oli myös sellainen käsitys että GC:n GPU ei ole varsinaisesti ATI:n suunnittelema vaan taisi olla jonkin pienemmän lafkan jonka ATI sitten nielaisi kitusiinsa tms.
 
Vastaus: Xbox 2

Slaisser sanoi:
Miten meikällä oli sellainen käsitys että nVidian 6600- ja 6800-sarjat pesevät meilkein lattiaa ATI:n uudella "roomalaissarjalla"?! (kärjistäen)

Käsityksesi on kyllä aika pahasti pielessä, ainoastaan Doom3:ssa voidaan puhua nVidian olevan selvästi edellä, mutta yleensä ollaan aika tasoissa ainakin jos verrataan XTPE:tä ja 6800 Ultraa ja mielestäni x800xtpe on hiuksenhienosti paras kortti tällä hetkellä.
 
Vastaus: Xbox 2

Hinta/teho-suhteeltaan ATi on oman heikon PC-tietämykseni valossa tällä hetkellä yliveto. Xboxin tappiollisuus johtuu suurelta osin siitä, että Microsoft maksaa törkeää ylihintaa konsolinsa grafiikkateknologiasta Nvidialle. ATin kanssa kyettiin nähtävästi solmimaan myös sellainen sopimus, että ATi vain suunnittelee piirin, jota Microsoft itse valmistuttaa TSMC:n tai vastaavan tehtailla. Näin ollen Microsoftin ei tarvitse maksaa muuta kuin rojalteja jokaisesta myydystä Xbox 2:sta.

The Inquirer kertoi jokin aika sitten, että ATi olisi saanut jonkinmoisten viivästysten jälkeen valmiiksi Xbox 2:een tarkoitetun R500-piirin (PC:n vastaava komponentti kulkee nimillä R520). Piiri käyttää Shader Model 3.0:aa ja tukee ilmeisesti osittain DirectX 10:n ominaisuuksia konsolikäyttöön pitkälti optimoidun DirectX 9:n pohjalta. Inquirer arveli viivästyksen syyksi Xbox-pelien yhteensopivuuden takaamisen uuden teknologian kanssa. Nvidian vastahakoisuus XGPU:n toimintojen selittämisessä on uutisen mukaan hidastanut ATin työtä. Samaisen lähteen mukaan ensimmäiset näytteet laitteen grafiikkakyvyistä nähtäisiin tammikuun alussa. Xbox 2 -kehittäjät ovat pitkään työskennelleet Radeon 9800:lla sekä harjoitelleet Shader Model 3.0:n käyttöä GeForce 6800 -näytönohjaimilla.

Vain aika näyttää, ampuiko Inquirer ohi...
 
Vastaus: Xbox 2

Oli näytönohjaimen valmistajana mikä oli, ei aikaisempi maine välttämättä hirveästi merkkaa. Ennen Dreamcastia kohistiin, kun Sega tiputti kuvioista pois 3dfx:n, joka siihen aikaan teki parhaat 3D-kiihdyttimet, ja valitsi tilalle PowerVR:n, jonka kortit olivat aivan kuraa. Silti DC:n 3D-ominaisuudet olivat erinomaiset. Cubella taas piirin suunnitteli pieni Art-X, jonka porukka tiedettiin taitavaksi, mutta yrityksellä itsellään ei ollut varsinaista meriittilistaa.

Jos jotain johtopäätöstä voisi noista ja muistakin tapauksista vetää, voisi se olla se, että konsolivalmistaja ei grafiikkapiirin toimittajaa valitessaan joudu ottamaan suurta riskiä, vaikka se ulospäin siltä voikin näyttää, vaan tietää mitä tulee saamaan. Tietysti valitsemalla jo vakiintunut osaaja riski on entistä pienempi. Toisaalta voisi kuvitella, että pian ei ole muuta vaihtoehtoa kuin vakiintuneen toimittajan valitseminen tai todella iso summa tuotekehitykseen, koska grafiikkapiirien monimutkaisuus on jo niin hurjaa.
 
Vastaus: Xbox 2

Slaisser sanoi:
Miten meikällä oli sellainen käsitys että nVidian 6600- ja 6800-sarjat pesevät meilkein lattiaa ATI:n uudella "roomalaissarjalla"?! (kärjistäen)

Totta, pesee lattiaa, mutta tuliskohan Xbox kakkoseen Hooveri integroituna, jos Nvidiaa käyttäisivät?!?!
Lähtis Hooverin osakkeet mukavaan nousuun :)
Hehee, oli pakko :)


Mutta joo, Ati on teknologisesti jäljessä, mutta kokonaisuutena mielestäni parempi, koska pelaavat noiden viivanleveyksien pienentämisessä(lämpöhukka ja cores/wafer) huomattavasti paremmalla taktiikalla kuin Nvidia.
Eli kustannustehokkaampaa toimintaa, yhdistettynä siihen, että itse uskon tuon tulevan Xboxin sisältävän r500- arkkitehtuurin 90Nm, eli toisen, version.

Oli myös sellainen käsitys että GC:n GPU ei ole varsinaisesti ATI:n suunnittelema vaan taisi olla jonkin pienemmän lafkan jonka ATI sitten nielaisi kitusiinsa tms.

Totta ArtX mahto olla tämän nykyisin Ati:n east coastin- tiiminä tunnetun poppoon nimi(korjatkaa jos muistin väärin), mutta näiden kavereiden käsistä on r300- arkkitehtuuri lähtöisin, joka tuon Atin nosti nykyiseen asemaansa.
 
Vastaus: Xbox 2

Teppo_Holmqvist sanoi:
Hyvä 3D-kortti siinä tulee olemaan. Piste. :)
Lisäluottamusta hyvästä valinnasta antaa tietysti sekin, että myös Nintendo on valinnut tulevaan koneeseensa ATi:n grafiikkapiirin.
 
Vastaus: Xbox 2

Hex sanoi:
Lisäluottamusta hyvästä valinnasta antaa tietysti sekin, että myös Nintendo on valinnut tulevaan koneeseensa ATi:n grafiikkapiirin.

Indeed. Enkä minä ainakaan muista yhtään konsolia johon olisi valittu oikeasti huono 3D-kortti. :)
 
Vastaus: Xbox 2

Teppo_Holmqvist sanoi:
Indeed. Enkä minä ainakaan muista yhtään konsolia johon olisi valittu oikeasti huono 3D-kortti. :)
Köh köh..... eräällä nykykonsolilla on vaikeuksia niin teksturoinnin, valaistus- ja muiden efektien, kuin sahalaitojenkin kanssa. Töppäilläkin grafiikkapuolella voidaan, joskin ei tosiaan ilmeisesti kovin helposti.
 
Vastaus: Xbox 2

Mutta ennenkuin eksymme aiheessa pitemmälle, yritetään muistaa, etteivät ihmiset hyväksy että konsoli huutaa olkkarissa kuin mummon vanha Hooveri.

Eli jos nykyisistä huippunäyttiksistä transistorimäärä edelleen nousee +25-50%, niin aika löysillä kelloilla toimitaan noitten konsolien sisällä, jotta Hooverismia ei esiintyisi.

Lähinnä kiinnostaisi tietää mitä nykyisistä 3D tekniikoista(Normal mapping, Stencil shadows, Per pixel lightning jne...) toteuttavat arkkitehtuurissa suoraan rauta kiihdytyksenä(ei DirectX 10 speksejä sattus kellään löytymään) ?
 
Vastaus: Xbox 2

Atihan on pitkään ollut parempi DirectX sovelluksissa ja nVidia taas on nopeampi OpenGL:ssä. Eli se kumman piireillä pelit pyörii paremmin, riippuu siitä käyttääkö peli 3D kiihdtytykseen DX:ää vai OpenGL:ää. Eli sinänsä Ati on ihan luonnollinen valinta, kun Xbox taitaa juuri DirectX:ää käyttää.

nVidia tekee nykyiseen boxiin myös paljon muuta kuin pelkän grafiikkapiirin. Xboxissahan on aika pitkälti samantyylinen piirisarja, kuin PC-puolen N-Force.
 
Vastaus: Xbox 2

Xbox 2 -pelirintamalta etusivu-uutinen:
Microsoftin seuraavan sukupolven konsolialusta sai ensimmäisen konkreettisen tiedonannon peliteollisuuden megaveturi Electronic Artsin ilmoittaessa tuoreeltaan tukevansa Xbox 2:a alustavasti ainakin kahden nimikkeen voimin.

EA:n tuoreeltaan tekemä ostotarjous ruotsalaisesta Digital Illusionsista nousee merkittävään osaan firman suunnitelmia, sillä toinen XB2-peleistä tulee olemaan juuri Dicen 24:n pelaajan massiivisotapeli Battlefield: Modern Combat.

Toisen pelijulkaisun huhutaan olevan Criterion Gamesin FPS-räiskintä Black, jota työstetään paraikaa myös nykyisille konsolialustoille. Criterion tunnetaan parhaiten tuoreesta huippuarvosanoja saaneesta ajopelistä Burnout 3: Takedown.

Nämä kaksi EA-julkaisua ovat Microsoftille tärkeä konkreettinen päänvaus seuraavan sukupolven konsoliasetelmia ajatellen ja tietenkin pieni näpäytys Sonylle, jonka Playstation 3 -titteleitä ei ole vielä julkistettu.
Battlefield: Modern Combatista joskus taannoin tuli rustattua enemmänkin.
Sotarymistelyn piti ilmestyä jo tänä vuonna, vaan julkaisuajankohta jouduttiin siirtämään ensi vuoden puolelle Dicen saaman pelaajapalautteen vuoksi. Peliin sisällytetään paraikaa haluttua yksinpelikampanjaa sekä muita lisäyksiä. Uutislähteen mukaan Xbox 2 -peliversion työstämisen ei odoteta vaikuttavan nykyisten Xbox- ja PS2-versioiden julkaisuaikatauluihin ylimääräisin lisäviivytyksin. Tämä olisi tietysti vähintäänkin kiva juttu, kun kerran alkuperäistä julkaisuajankohtaa pusketaan eteenpäin vaivaisella vuodella. Lisäodotus tähän vielä päälle olisi jo hivenen paksua peruspelaajan nieltäväksi.

Black-räiskinnästä ei dataa ole itsellä päänupissa, mutta etusivun linkin takaisten previkoiden perusteella ei yhtään hassumpi tuotos tämäkään. Itse Xbox 2:n tuloon on vähän vaikea suhtautua, kun tuntuu ettei nykyiselläkään MS-laatikolla ole oikein kerinnyt jyskyttelemään. Uutta puskee vaikkei entistäkään ole kunnolla sulattanut, burb.

I'm getting old for this generation sh*t...
 
Vastaus: Xbox 2

sawe sanoi:
Lähinnä kiinnostaisi tietää mitä nykyisistä 3D tekniikoista(Normal mapping, Stencil shadows, Per pixel lightning jne...) toteuttavat arkkitehtuurissa suoraan rauta kiihdytyksenä(ei DirectX 10 speksejä sattus kellään löytymään) ?

Kaikki Direct3D -ominaisuudet pyritään toteuttamaan raudassa. Kaikki kortit
eivät kuitenkaan tue aivan kaikkia ominaisuuksia (eli eivät oikeasti toteuta koko
Direct3D -rajapintaa, vain subsetin siitä) jolloin polkaistaan käyntiin HEL-ajurit.
(Hardware Emulation Layer) HEL toteuttaa raudasta puuttuvat ominaisuudet
softaemuloinnilla -> Hidas.

Eli jos 3D -kiihdyttimen mainostetaan olevan kokonaan vaikkapa D3D 9.0
yhteensopiva, pitäisi kaikki D3D 9.0 -ominaisuudet löytyä raudasta.

DirectX 10 spekkiä ei tätä kirjoitettaessa taideta vielä olla julkaistu? Korjatkaa
jos valehtelen.


edit: Tässä muuten jonkinlaista spekulatiivista yhteenvetoa tulevien konsoleiden tekistä:

PS3:
CPU: PowerPC based: CELL by IBM and Toshiba
Memory: "Yellowstone" RDRAM by Toshiba
does not use the traditional CPU/GPU/SPU configuation.
Dev Platform: Linux
Outputs in: Progressive SCAN, RF, Composite, and S-video. DVI output unknown
Harddrive unknown
Compatible with PS1 and PS2

Xenon
CPU: PowerPC based: Power5 by IBM
Memory: unknown ram. Presumed to be DDR2.
ATi based DX optimized GPU
SPU : unkown
Dev Platform: Stripped NT Kernel, supposedly NT 5.3 or 5.4. Utitilizes DirectX 10 specification run-time (supposed)
Outputs in: Progressive SCAN, RF, Composite, and S-video. DVI output unknown.
No Harddrive. (?)
Not compatible with Xbox. (?)
Xbox Live will also be in Longhorn and may be backported to Xp.

Revolution
CPU: PowerPC Based: Unknown, presumed to be CELL by IBM and Toshiba according to comments made by IBM
Memory: 1-ST RAM will again be provided by Mosys
ATi based OGL optimized GPU. Presumed to be built to OpenGL 2.0 standards.
SPU : Presumed to be advanced design by Artx/ATi.
Dev Platform: Unknown. Perhaps propietary?
Outputs in: Progressive SCAN, RF, Composite, and S-video, and also will directly connect to VGA and DVI inputs according to comments made by Nintendo representatives.
Harddrive is a possibility
Compatible with GCN from Launch. Will attain GBA and DS compatibility with later device.
 
Vastaus: Xbox 2

Hex sanoi:
Köh köh..... eräällä nykykonsolilla on vaikeuksia niin teksturoinnin, valaistus- ja muiden efektien, kuin sahalaitojenkin kanssa. Töppäilläkin grafiikkapuolella voidaan, joskin ei tosiaan ilmeisesti kovin helposti.

Tosin tässäkin konsolissa kannattaa muistaa laitteen ikä ja koska se piiri on alunperin suunniteltu. Lisäksi osa listaamistasi ongelmista johtuu erään yhtiön insinöörien itse tekemistä mokista, ei piirin valmistajan. :)
 
Vastaus: Xbox 2

Teppo_Holmqvist sanoi:
Tosin tässäkin konsolissa kannattaa muistaa laitteen ikä ja koska se piiri on alunperin suunniteltu. Lisäksi osa listaamistasi ongelmista johtuu erään yhtiön insinöörien itse tekemistä mokista, ei piirin valmistajan. :)
Ei minusta. DC:llä ei ollut sahalaitaongelmia ja teksturointikin sujui varsin hyvin. PS2:n vanhuus ei käy syyksi ainakaan niiden osalta.

Tosiaan, kun kone on toiminnaltaan niin integroitu, kun PS2 on, on paha sanoa kenen mokista todellisuudessa on kyse.
 
Ylös Bottom