Vastaus: Xbox 2
En usko, että maksullinen sisältö pilaa pelejä. Sitä varmasti tarjotaan aiempaa enemmän, koska peliala vaatii jakelukanavien verkkoon laajenemista bisneksen kannattavuuden takaamiseksi, mutta varmasti on mahdollista esim. autopelissä rajata, mitä osia ja mitä autoja saa käyttää - ikään kuin oikeissa autoilusarjoissa. Yhteisön tyytyväisyys varmasti heijastuu pitkällä aikavälillä palvelun tuottavuuteen tehokkaammin kuin maksullisen sisällön pakkotuputtaminen.
Sen sijaan mielenkiintoisia ovat tuoreimmat spekulaatiot siitä, että kuka tahansa voisi rikastua Livessä luomalla laatusisältöä. Allardin "verkkoekonomia" ei ole kovin tarkasti määritelty: se voi tarkoittaa hintojen vapaata asettelua vain pelijulkaisijoille, mutta myös pelijulkaisijoille JA käyttäjille. Varmaa on kuitenkin se, että omaa sisältöään voi jakaa muille, kuten jo tämän sukupolven Xboxilla. Tulevaisuudessa mahdollisuudet modien yms. luomiseksi tuntuvat kuitenkin paraneva, mikäli Allard ei ole innostunut visioissaan liikaa. Olen nyt nähnyt hänen käyttävän kahdessa haastattelussa esimerkkinä PGR3:a, jossa vaatimattoman konsolirataeditorin ohella Windows-tietokoneen (!) avulla voisi rakentaa todella tarkasti omia ratoja ja jopa mahdollisesti koodata omaa koodia peliin. Kuu-fysiikat Jayn ikiomaan New Yorkiin? Mielenkiintoista! Laatumodit olisivat kyllä hieno juttu pelien eliniän kannalta - ja jotain uutta ja hyödyllistä konsolimaailmassa.
Ovatkohan Xbox 2:n Flash-muistikortit USB2-mallisia, vai voisiko irrotettavan kiintolevyn yhdistää USB-kaapelilla tietokoneeseen? Vai siirrettäisiinkö data verkossa?
Nisupulla sanoi:Xbox2 näyttäisi olevan entistä enemmän rahanteko-sampo Microsoftille. Peleihin tuodaan lisää maksullista sisältöä, kuten esimerkiksi autopeleihin lisäauto 1 $ ja tuunaustarrat 5 centtiä kipale. Selvästi panostetaan nettipelaamiseen jossa personointi ja statusta kohottavat myyntiartikkelit varmasti tekevät kauppansa. Jo seuraavan sukupolven nettipeleissä saatetaan tulokset tehdä osittain rahalla; jos saat parhaimmat osat riihikuivalla ja jätät niiden ansiosta muut taaksesi. Ei mikään hyvä mahdollinen kehityssuunta.
En usko, että maksullinen sisältö pilaa pelejä. Sitä varmasti tarjotaan aiempaa enemmän, koska peliala vaatii jakelukanavien verkkoon laajenemista bisneksen kannattavuuden takaamiseksi, mutta varmasti on mahdollista esim. autopelissä rajata, mitä osia ja mitä autoja saa käyttää - ikään kuin oikeissa autoilusarjoissa. Yhteisön tyytyväisyys varmasti heijastuu pitkällä aikavälillä palvelun tuottavuuteen tehokkaammin kuin maksullisen sisällön pakkotuputtaminen.
Sen sijaan mielenkiintoisia ovat tuoreimmat spekulaatiot siitä, että kuka tahansa voisi rikastua Livessä luomalla laatusisältöä. Allardin "verkkoekonomia" ei ole kovin tarkasti määritelty: se voi tarkoittaa hintojen vapaata asettelua vain pelijulkaisijoille, mutta myös pelijulkaisijoille JA käyttäjille. Varmaa on kuitenkin se, että omaa sisältöään voi jakaa muille, kuten jo tämän sukupolven Xboxilla. Tulevaisuudessa mahdollisuudet modien yms. luomiseksi tuntuvat kuitenkin paraneva, mikäli Allard ei ole innostunut visioissaan liikaa. Olen nyt nähnyt hänen käyttävän kahdessa haastattelussa esimerkkinä PGR3:a, jossa vaatimattoman konsolirataeditorin ohella Windows-tietokoneen (!) avulla voisi rakentaa todella tarkasti omia ratoja ja jopa mahdollisesti koodata omaa koodia peliin. Kuu-fysiikat Jayn ikiomaan New Yorkiin? Mielenkiintoista! Laatumodit olisivat kyllä hieno juttu pelien eliniän kannalta - ja jotain uutta ja hyödyllistä konsolimaailmassa.
Ovatkohan Xbox 2:n Flash-muistikortit USB2-mallisia, vai voisiko irrotettavan kiintolevyn yhdistää USB-kaapelilla tietokoneeseen? Vai siirrettäisiinkö data verkossa?