Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox One

Omenanraadon viesti ei mulle näkynyt, mutta kommenttien takia oli pakko katsoa. On se jännä juttu, että omassa käytössä kaikki kritisoidut asiat, kuten äänekkyys, käytettävyys, ohjain ja palveluiden tarjonta, kaikki kääntyvät Xboxin hyväksi.
Kuten sanoin, niin hyvin paljon nämä on niitä tottumus kysymyksiä, eikä niinkään niin, että toinen olisi parempi. Eli mä kritisoin sen pohjalta mihin olen tottunut, enkä sen vuoksi, että boxi mitenkään faktallisesti olisi huonompi.

- julkkari PS4 huutaa kuin pölynimuri, Julkkari Xbox One on täysin äänetön edelleen.
Tästä on paljon juttua ollutkin ja toisilla pleikat tuntuu huutavan todella kovaa. Mulla julkkari ps4 ja julkkari pro olleet käytännössä äänettömiä (poikkeuksena Fifa 18 kaupankäynti animaatiot saa huutamaan kuolemaa).
Eikä tuo boxi siis mitenkään kovaääninen ole. Tuli vain pieni hätkähdys sen päälle laittamisen yhteydessä, että miten siitä noin selvästi kuuluu ääntä, kun pleikka ei pidä mitään. Ei se siis peliäänien yli tule tms. Eli ei sillä mitään merkitystä ole minkään kannalta. Kiinnitin huomioon vain, kun en odottanut tuota pöhinää.

- Xboxin käyttöliittymä on valovuoden edellä niin nopeudessa kuin käytettävyydessä
Tää vois olla ihan totta, jos kattois leffat/sarjat, netflixit, youtubet ja hallitsisi digiboxia pelien ohella. Mulla pelikoneet on pelikoneita ja siihen tuo ei tunnu järkevästi taipuvan, vaan kaikkea ihan turhaa on koko käyttis kokoajan täynnä, eikä puoliakaan saa piilotettua ja että saisi vain tärkeimmän aloitusruutuun. Ja jos saa, niin käyttiksen sekavuuden vuoksi en moista toimintoa löydä. Nyt olen saanut pinnatut pelit siihen aloitusnäkymän alapuolelle. Nyt tälläkään ei ole merkitystä, kun kolme peliä koneella ja enempää ei tule. Mietinkin tilannetta, että ois ne 350-400 peliä, mitä pleikalla.

Ja en sit tiedä mistä johtuu, mutta mulla ei kumpikaan isoista koneista pääse edes samalle sivulle nopeuden kanssa Switchiin verrattuna, mutta kyllä pleikka on myös todella paljon boxia nopeampi.
Isoin ero on kauppapaikalla ja sinne menossa ja siellä kuvien/videoiden latautumisissa jne. Mutta myös esimerkiksi asetuksissa. Siinä missä pleikalla siirrytään vain nopeasti seuraavaan valikkoon, saattaa boxi heittää rattaan kuvan mustalle ruudulle ja ladata muutaman sekunnin seuraavaa valikkoa. Sieltä poistuttaessa sama juttu.

Ei boxi nopeuden osalta mitenkään katastrofi ole, eikä se maata kaada, mutta hitaampi se on ja pelkässä pelikäytössä en sen logiikasta pidä.
Sen vuoksi olisi kiva, että pelikäyttöön olisi oma käyttistyyli valittavissa ja viihdekäyttöön sitten vaikka tuo.

- Ohjain on tällaiseen isoon käteen selkeästi parempi, kun käsi "lepää" ohjaimen päällä. PS4:n ohjainta joutuu pitämään enemmän sormien varassa, mikä on pitemmän päälle raskasta, eikä niin kovin ergonomista.
Tämä on juuri niitä tottumus kysymyksiä. Ikänsä kun on kätensä laskenut pleikan ohjaimelle, niin boxin asento tuntuu isokätiselle todella huonolta. Ja syy on vain se, että se ote on täysin eri. Boxin otteella pleikan ohjaimesta kiinni ja varmasti on kädet kipeenä. Vastaavasti pleikan otteella boxin ohjain tuntuu huonolta. Sanoinkin Switchillä saat kädet kipeäksi, jos et pidä sitä sen ohjaimen vaatimalla tavalla kiinni.
Ja näissä (Nintendo ja MS) missä on tatit eri kohdalla, niin kun mun käsissä peukalot on oletuksena samassa asennossa, niin pleikkaan tottuneena tulee toisen tatin sijainnin vuoksi käsi kipeäksi. Ei se siitä ratkaisusta huonoa tee, se vain täytyy tottua pitämään eri ohjaimet eritavalla kiinni. Olen PS4 jälkeen jo tottunut JoyConeihin, niin miksi en tähänkään.
Monesti vain näkee DS4:sta pidettävän ihan väärin kiinni, joten ei ihme jos käsi tulee kipeäksi.

- Palvelut kuten Game Pass, EA Access ja Backwards Compatibility ovat kaikki kovassa käytössä. Saan rahoilleni enemmän vastinetta kuin ehdin pelaamaan.

Muun muassa edellä mainituista syistä en voisi kuvitella mitään muuta konsolia tällä hetkellä ykköskonsoliksi kuin Xboxia. Ja kyllä, jokaisen valmistajan laitteita löytyy taloudesta (Xbox One, Xbox 360, PS4, PS Vita, Nintendo WiiU, Nintendo 3DS). Kaikilla pelaan, mutta noin 90% ajasta Xboxilla.
Itse ostan aina pelit julkaisussa, pikemminkin ennakkoon, joten siksi en varmasti olekaan oikea kohderyhmä. Leffaharrastajakaan tuskin saa netflixistä mitään irti. Ei se palvelusta silti huonoa tee. Mulle siellä ei ollut mitään, kun kaikki on joko omistuksessa, tai pelattu ihan puhki ja taaksepäinyhteensopivissa peleissä puuttuu juuri ne mitä mä pelaisin.

Edit:
Tuossa Jogi ehtikin tiivistämään aika hyvin mietteet.
 
Erittäin mielenkiintoinen viesti Ompulta edellisellä sivulla! Todella mielenkiintoista luettavaa omaan silmään, kun itse en tosiaan Xboxia ole koskaan omistanut tai sen suuremmin käyttänyt. Oli mielenkiintoista lukea, miten hän suunnilleen samasta tilanteesta "pystymetsästä" koki laitteen käytön ja käyttöjärjestelmän. Naurahdin ääneen, kun Omppu meni viestissään "haukkumaan" Xboxin ohjaimen ja toteamaan, että pitää Pleikkarin ohjainta parempana ja laadukkaampana, koska onhan ainakin täällä ihan yleinen foorumitotuus, ainakin tiettyjen käyttäjien mukaan, että Xboxin ohjain on jotain jumalaista ja parasta ikinä. Itselle ei vaan toimi se, että tatit ovat epäsymmentrisesti eri korkeudella, mutta...Eli kiitokset Ompulle tuollaisesta kattavasta viestistä heti laitteen paketista ottamisen jälkeen!

Osasin Ompun viestin jälkeen odottaakin, että tietyt nimimerkit ovat olleet heti paikalla kertomassa, kuinka asiat "oikeasti" ovat. Harzan toteamus "Opettele käyttään ennenku kritisoit" ei yllättänyt :D

Itsekin huomasin tuon Xbox One S:n halvan tarjouksen tuossa ja täytyy myöntää, että ehkä ihan hetkisen jopa pohdin "vakavasti", että tilaisinko. Sitten havahduin, että mullahan on Pleikkarilla nytkin 3-4 peliä kesken ja juuri kuukausi sitten ostin SNES Minin, jossa on vielä kymmenkunta peliä, joita en ole edes vielä kokeillut. Totesin, että ei se Forza nyt niin ihmeellinen ole, että sen takia nyt useamman satasen maksaisin, kun Project CARS 2 ajaa enemmän kuin hyvin asiansa silloin, kun tekee mieli rata-ajoa harrastella.
 
kun Omppu meni viestissään "haukkumaan" Xboxin ohjaimen ja toteamaan, että pitää Pleikkarin ohjainta parempana ja laadukkaampana, koska onhan ainakin täällä ihan yleinen foorumitotuus, ainakin tiettyjen käyttäjien mukaan, että Xboxin ohjain on jotain jumalaista ja parasta ikinä.
Kuten todettu, nii muotoilu on täysin tottumus kysymys. Sanoisin jopa ettei edes mielipide, vaan tottumuskysymys. Ja mielipide tulee siitä mihin on tottunut. Eli sikäli boxin ohjain on toiselle jumalainen ja toiselle ei. Itse en pidä DS4:stakaan jumalaisena, mutta parempana.

Mut se mikä on ihan oikeasti iso yllätys mulle, oli tuo muovisuuden tuntu, miten saumat irvisti ja ristiohjain pitää kammottavaa ääntä jne. Tässäkin täytyy silti ohjaimen puolustukseksi sanottava, että vertailu ei ole reilu, sillä muotoilun vuoksi alitajunnassa vertaan Switchin Pro ohjaimeen, jonka joutuu ostamaan 70eurolla erikseen. Sen ”kumimainen” pitävä pinta huokuu jämäkkyyttä ja laatua. Napit on jämäköitä ja hiljaisia ja tunnokkaita. Tässä muovisia, liukkaita ja äänekkäitä. Vaikka tuntuma painalluksessa onkin ristiohjainta huolimatta hyvä.
Sit taas DS4 ristiohjain on äänetön, myöskään mikään nappi ei elä kolossaan yhtään, vaan on äänettömiä ja tukevia.

Eli kun unohdetaan muotoilun tuottama tottuminen tiettyyn ohjaimeen, niin en vain voi sille mitään, että boxin ohjain on erittäin halvan oloinen, eikä ihmetytä pro ohjaimen kova hinta. Enkä ihmettele miksi porukka ostaa sitä elite ohjainta, jos se on laadultaan pro ohjaimen kaltainen.

Ei tuo nyt mikään Wii kapula rimpula sentään ole, eli kyllä se ihan riittävä on kaikinpuolin, mutta juuri tälläinen boxi maailmaan siirtyvä on hieman hämillään siitä, miten tuota ohjainta on ylistetty.

Isoin plussa on liipasinten tärinät, joskin en tiedä kuin ajopeleistä, mutta siinä toimii hienosti.
 
Fabre, tuntuu että muuten ollaan aika hyvin samalla aallonpituudella, mutta lempikonsolin kanssa mennään ääripäihin. :)

Se on vähän niin että pystymetsästä on helppo huudella, mutta onko silloin vielä tarpeeksi käyttökokemusta rakentavaan kritiikkiin. Selväähän on että tässä on itse kukin kallellaan jonkin merkin suuntaan, mutta jännä silti huomata, että käyttökokemus on näin erilainen.
 
Viimeksi muokattu:
Fabre, tuntuu että muuten ollaan aika hyvin samalla aallonpituudella, mutta lempikonsolin kanssa mennään ääripäihin. :)

Se on vähän niin että pystymetsästä on helppo huudella, mutta onko silloin vielä tarpeeksi käyttökokemusta rakentavaan kritiikkiin. Selväähän on että tässä on itse kukin kallellaan jonkin merkin suuntaan, mutta jännä silti huomata, että käyttökokemus on näin erilainen.
Kuten jo ekaan viestiin laitoin, niin mielipiteet tulee pehmentymään ajan kanssa ja nuo oli tasan tarkkaan ensifiilis. Ja ensifiilis on se mikä laitteita, pelejä jne myy. Siinä missä GT Sport myi mulle Xboxin Forzan kera, niin One S:n ensifiilis jättää One X:n kauppaan jatkossakin.

Ja kun tässä oli paljon käyttökokemuksen ulkopuolella olevia asioita mitkä yllätti, eikä niin positiivisesti. Ohjaimen laatu, koneen ääni, koneen ulkonäkö (josta en tainnut mainita aikaisemmin, se on ruma) jne.

Käyttiksen kokemuksella ei ole ihan kauheasti merkitystä näillä pelimäärillä vielä, mutta pääkoneena ja 300 pelin kanssa alkais jos olemaan.
Ja isoin käyttökokemus on toki ohjaimen tuntuma, jota en sano huonoksi, vaan että olen tottunut muuhun ja se toinen on sen vuoksi parempi.
 
Se on vähän niin että pystymetsästä on helppo huudella, mutta onko silloin vielä tarpeeksi käyttökokemusta rakentavaan kritiikkiin.

Useimpiin asioihin tottuu, järjestelmiä ja laitteita oppii käyttämään paremmin ja tehokkaammin ajan kanssa. Silti pidän tuollaista ensimmäisen illan perusteella jaettua kokemusta myös ihan validina. Se on nimenomaan ensikokemus, millainen se laite on käyttää suoraan boksista ilman aikaisempaa osaamista. Tavallaan voisi sanoa, että se on yhden henkilön kokemus siitä, kuinka "aloittelijaystävällinen" laite on, kuinka helposti siihen ja sen perustoimintoihin pääsee sisälle. Ensivaikutelma on ihan validi kokemus sekin.
 
Useimpiin asioihin tottuu, järjestelmiä ja laitteita oppii käyttämään paremmin ja tehokkaammin ajan kanssa. Silti pidän tuollaista ensimmäisen illan perusteella jaettua kokemusta myös ihan validina. Se on nimenomaan ensikokemus, millainen se laite on käyttää suoraan boksista ilman aikaisempaa osaamista. Tavallaan voisi sanoa, että se on yhden henkilön kokemus siitä, kuinka "aloittelijaystävällinen" laite on, kuinka helposti siihen ja sen perustoimintoihin pääsee sisälle. Ensivaikutelma on ihan validi kokemus sekin.

Onhan se ihan validi kokemus, mutta jälleen kerran nostan esille sen kuinka erilainen voi saman laitteen ensikokemus olla. Ei minulla ollut mitään vastaavaa, kun Xbox Onen laitoin ensimmäisen kerran tulille. Jos ensikokemus on värillisten lasien takaa katsottu, niin sillä on kuitenkin vähemmän painoarvoa. Sanottakoon se, ettei minulla ollut mitään ongelmia käyttöönotossa myöskään PS4:n tai Wii U:n kanssa, mutta ne eivät vaan toimi yhtä hyvin kuin Xbox One.
 
Onhan se ihan validi kokemus, mutta jälleen kerran nostan esille sen kuinka erilainen voi saman laitteen ensikokemus olla.

Tietenkin. Ensivaikutelma on lähes aina henkilökohtainen ja jokaisen oma. En minä väittänytkään, että Ompun kokemus olisi ollut jotenkin parempi tai oikeampi kuin jonkun toisen. Kunhan totesin, että hänen kirjoituksensa oli mielenkiintoinen ja kuinka siinä otettiin esille pari sellaista asiaa, jotka olivat päinvastaisia "hyväksyttyyn foorumitotuuteen" verrattuna. Lisäksi jälkeenpäin halusin todeta, että kyseessä on ihan validi mielipide, kun pidetään mielessä, että kyse on nimenomaan ensivaikutelmasta. Omppu totesi itsekin, että mielipiteensä varmaan muuttuvat tai ainakin pehmenevät, kun tottuu laitteen systeemeihin paremmin.
 
Onko tosiaan niin, että pelistä voi kaapata videota vain 10min kerrallaan? Ja sitäkö ei saa mitenkään youtubeen ilman youtube sovellusta ja siellä odottaen, että upload on valmis?
Siis siten kuin ps4:lla, että voi lähettää suoraan youtubeen taustalla, vaikka itse jatkaa pelaamista?

Entä tuo näppis..saako ”siftiä” mistään, että sais ison alkukirjaimen. Nyt valitsen ristiohjaimella kirjaimet ja sit osui silmiin vain caps lock, joka tulee tatista. Eli joutuu siirtämään sormea, mutta myös vielä uusiksi sit, ettei jää isot kirjaimet päälle.
 
Jos ensikokemus on värillisten lasien takaa katsottu, niin sillä on kuitenkin vähemmän painoarvoa.

Juuri näin. Ompun ensikokemus boksista oli juuri sellainen, jonka jokainen miehen keskusteluhistoriaa tunteva arvasikin sen olevan. Kun ollaan syvällä poterossa värilasit päässä, niin hyvin vaikea sieltä on mitään edes melkein objektiivista saada sanottua.
 
"Se on selkeesti pleikkarifani, koska meni kritisoimaan ohjainta ja kehtasi väittää vielä käyttöjärjestelmääkin ainakin alkuun sekavaksi ja laitteen ulkonäköäkin sanoi rumaksi!"

:D :D :D
 
Juuri näin. Ompun ensikokemus boksista oli juuri sellainen, jonka jokainen miehen keskusteluhistoriaa tunteva arvasikin sen olevan. Kun ollaan syvällä poterossa värilasit päässä, niin hyvin vaikea sieltä on mitään edes melkein objektiivista saada sanottua.
Vaikka sitten niin. Mä vertailin rinnakkain kolmea laitetta samaan aikaan ja tein niistä vertailut sen mukaan miltä ne tuntui, en sen mukaan minkä valmistajan ne on. Oikeastaan ohjaimen sopivuus käteen ja käyttöliittymän mukavuus oli ainoat asiat jotka tulee puhtaasta tottumuksesta johonkin muuhun. Ei siinä tarvita mitään laseja päähän, jos käytät jotain paljon, todennäköisesti tykkää siitä enempi mitä käyttää enempi.

Ja esim ennakko-odotus oli juuri niiden värilasi kommenttien aiheuttaman se, että boxi on hiljainen ja ohjain jumalaisen laadukas, mitä ne ei sitten olleetkaan. Eli ehkäpä noissa fiilis oli nimenomaan niiden boximiesten vuosia kestäneiden hehkutusten vuoksi huonompi, koska odotukset oli isommat.

Se, että käyttis nyt on vain hitaampi, niin joko mulla on softassa bitti vinossa, tai sitten se on hitaampi, en tarvitse siihenkään laseja.

Käyttistä en ole sanonut huonommaksi, kuin muilla. Vaan että mun ensimmäinen fiilis siitä oli huono ja sekava, enkä näyttänyt olevan yksin sen asian kanssa. Se voi olla monipuolisempi ja jopa parempi, mutta tällä hetkellä se ei siltä tunnu. Ja kuten sanoin, olen about 4 vuotiaasta asti touhunnut tv, kotiteatteri, dvd, matkapuhelin ja pelikonsolilaitteiden kanssa, kuin myös pc/Mac puolella ja jos nyt tietokoneet unohdetaan, niin tämä on eka laite, jossa joudun etsimään ja opettelemaan, jotta saan haluamani asiat tehtyä. Yleensö kun kaiken löytää joka softassa nopeasti vaivatta, tässä ei.
Eli vaikka ne totuttelun jälkeen olisikin järkevästi tehty, ei ensivaikutelma anna sellaista kuvaa ainakaan. Muissa en ole joutunut tälläistä miettimään. Silloin ollaan jossain menty mun mielestä vikaan..ihan ilman värilaseja.

Myöskin mielestäni kehuin niitä mitkä ansaitsee kehuja, eli liipasinten tärinät ja esim copilot ominaisuus, samoin kuin latauksen yhteydessä näytettävä latausnopeus jne juttuja.
Myöskin näyttää siltä, että viihdekeskuksena olisi varmasti pätevä laite, ellei jo olisi itsellä siihen paremmat koneet.

Eli en mä nyt tiedä miten paljon mulla nyt jotain värilaseja oli. Odotin kuin pikkulapsi joululahjaa kun tuota odottelin. Ja se miksi tuon hankin, eli kaksi Forzaa on parasta A luokkaa, etenkin tuon ohjaimen värinöiden avulla. Mutta kyllä tuli pettymystä muutamien asioiden osalta itse konsolin suhteen. Toisaalta tiesin myös pelivalikoiman ja EA accessin sisällön ennakkoon, mutta silti innoisssani menin kauppaan katsomaan tarjontaa ja iski pettymys, kun ei ollutkaan mulle mitään. Gamepassia en edes muistanut ja palvelunahan se on mainio, vaikka mulle sieltä ei pelattavaa löytynyt. Todella monelle ihan helmi juttu.

Edit: ja Fabren kommentista tuli mieleen, että tosiaan Ps4 ja etenkin Pro on tosi rumia ja aina lukenut miten One on siro ja kaunis. Mutta sekin oli painava ja ruma. Eli ei se tee siitä silti värilaseja, kun yhtälailla pleikka pysyy rumana.

Edit2: Varmaan sanoisit Peelo samaa Switchin ensifiiliksistä ”just sellainen nintendofanin mielipide”, vaikka olik täysin Sonyn leirissä ollut kun Switchistä innostuin. Nykyisin tykkään muistakin Nintendon laitteista juuri Switchin ansiosta. Eli en kyllä mitenkään Nintendo fanipoika ollut Switchin saadessani, oikeastaan päinvastoin. Siinä se ensifiilis muutti mielipiteet ja sai ostamaan esim 3DS:n. Kun taas tämä ei myynyt X:ää..
 
Moderaattorin julma sormi on viittä vailla siirtämässä viestit Taistelutantereelle, koska typeräksi konsolisotimiseksihän tämä on jälleen kerran mennyt. Vaan kun ko. osiota ei tällä uudella foorumilla näytä olevan (WTF?), täytyy vaan sanallisesti ohjeistaa: jättäkää henkilökohtaisuudet ja konsolisotailu aivan tyystin pois tai tulee penaltia!
 
typeräksi konsolisotimiseksihän tämä on jälleen kerran mennyt.
Ainakin yritin itse kertoa fiilikseni ilman mitään konsolisotaa, koska se ei ollut tarkoitukseni, vaan ihan puhtaasti kertoa mietteeni laitteesta ekojen tuntien aikana.

Ongelma vain on siinä, kun otetaan mikä vain kolmesta valmistajasta, niin erimieltä oleminen tulkitaan kyseisen koneiden omistajien mielestä heti toisen leirin fanilasien takaa katsomiseksi ja sit vedetään kaikki konsolit mukaan.
Mutta koska joka leirissä on omat kannattajat, niin vaihtoehdoksi lienee jäävän se, että missään ketjussa ei kannata sanoa mitään valtavirrasta poikkeavaa, koska välittömästi tulee fanilasikuraa niskaan.

Pahoittelen, jos joku mun teksteistä suuttui, vaikka ekaan viestiin yritin sanoa että älkää suuttuko, kun on ekat fiilikset vasta menossa, jotka varmasti tasoittuu kun enempi käyttää. Tarkoitus oli nimenomaan tarjota kokemus siitä, kun täysin uutena käyttäjänä yritän siirtyä käyttämään tätäkin laitetta.
 
Ainakin yritin itse kertoa fiilikseni ilman mitään konsolisotaa, koska se ei ollut tarkoitukseni, vaan ihan puhtaasti kertoa mietteeni laitteesta ekojen tuntien aikana.

Ongelma vain on siinä, kun otetaan mikä vain kolmesta valmistajasta, niin erimieltä oleminen tulkitaan kyseisen koneiden omistajien mielestä heti toisen leirin fanilasien takaa katsomiseksi ja sit vedetään kaikki konsolit mukaan.
Mutta koska joka leirissä on omat kannattajat, niin vaihtoehdoksi lienee jäävän se, että missään ketjussa ei kannata sanoa mitään valtavirrasta poikkeavaa, koska välittömästi tulee fanilasikuraa niskaan.

Pahoittelen, jos joku mun teksteistä suuttui, vaikka ekaan viestiin yritin sanoa että älkää suuttuko, kun on ekat fiilikset vasta menossa, jotka varmasti tasoittuu kun enempi käyttää. Tarkoitus oli nimenomaan tarjota kokemus siitä, kun täysin uutena käyttäjänä yritän siirtyä käyttämään tätäkin laitetta.

Ongelmaksi tässä muodostuu se, että suurin osa foorumiaktiiveista tuntee viestihistoriasi. Sen jälkeen tulet käytännössä pelkästään kritisoimaan juuri saamaasi uutta laitetta. Tämä nyt on lähtökohtaisestikin vähän outo reaktio, ainakin omaan korvaan. Jos ostan uuden konsolin tai jopa jonkun muun elektronisen laitteen, niin olen ennenkaikkea innostunut. Ensimmäinen asia ei ole etsimällä etsiä vikoja. Ihastelen uutta laitetta, uusia pelejä ja muita ominaisuuksia. Muodostan mielipiteen laitteen hyvyydestä tai huonoudesta vasta myöhemmin. Sitten toinen juttu on se, että kritisoit asioita, jotka ovat yleisesti ottaen toimivia. Voit mennä aika kauaksikin kalaan ja edelleen porukan mielestä Xbox Onen ohjain on yksi parhaista padeista koskaan. Ei nämä konsolit nyt niin monimutkaisia laitteita ole, että oikein yrittämällä pitää yrittää siirtyä käyttämään.
 
Ongelmaksi tässä muodostuu se, että suurin osa foorumiaktiiveista tuntee viestihistoriasi. Sen jälkeen tulet käytännössä pelkästään kritisoimaan juuri saamaasi uutta laitetta. Tämä nyt on lähtökohtaisestikin vähän outo reaktio, ainakin omaan korvaan. Jos ostan uuden konsolin tai jopa jonkun muun elektronisen laitteen, niin olen ennenkaikkea innostunut. Ensimmäinen asia ei ole etsimällä etsiä vikoja. Ihastelen uutta laitetta, uusia pelejä ja muita ominaisuuksia. Muodostan mielipiteen laitteen hyvyydestä tai huonoudesta vasta myöhemmin. Sitten toinen juttu on se, että kritisoit asioita, jotka ovat yleisesti ottaen toimivia. Voit mennä aika kauaksikin kalaan ja edelleen porukan mielestä Xbox Onen ohjain on yksi parhaista padeista koskaan. Ei nämä konsolit nyt niin monimutkaisia laitteita ole, että oikein yrittämällä pitää yrittää siirtyä käyttämään.
Niin siis hetkonen. Minähän nimenomaan olin kuin pikkupoika jouluna ja erittöin innostunut ja odotin Forzaan käsiksi pääsemistä.

Laitteen kun purin paketista, niin en minä mitään vikoja alkanut etsimään. Olin jäänyt monen kommentin jälkeen käsitykseen, että sieltä tulee siro ja nätti laite, mitä ei sitten tullut. En mä siinä vikaa etsinyt ja tuon todettuani kytkin piuhat ja jatkoin eteenpäin. Ei se mun elämää hetkauta miltä pelikone näyttää, rumia nuo kaikki on. Oli vain muodostunut ennakko-odotus xboxista pitävien ihmisten kommenttien vuoksi.

Samat ennakko-odotukset olin muodostanut ohjaimesta, juuri sen jumaloimisen vuoksi. Siksi pettymys varmasti oli paljon isompi, eikä siihen auttanut se, että ohjain ei ollut kunnolla kasattu, vaan saumat irvisteli ja joutui painamaan ne kiinni.

Yleisestä laadusta harvoin kukaan on puhunut mitään, vain tuntumasta käteen pelatessa. Ja en minä voi sille mitään, että kaiken innostuksen keskellä irvistävä kättä raapiva ohjaimen sauma saa halpis fiiliksen, tai että jos olen käyttänyt hiljaisia ja jämäköitä ohjaimia ja tämä ei sellainen ole.
Ja itse tuntumasta en ole sanonut ohjaimen olevan huono, vaan minulle joka on tottunut täysin toisenlaiseen se on huono. Niille jotka ovat iät ja ajat käyttäneet boxin ohjainta, pitävät sitä aivan taatusti hyvänä. Eli en mä siinä kertonut kuin mun fiiliksen. Mun etusormet menee liipasinten kärkeen vain siksi, että olen tottunut pitämään ohjainta eri asennossa käsissä, ei sen vuoksi että ohjain on huono. Mutta se jumalointi mikä tuon ympärillä on, niin on mun mielestä hyvin ihmeellistä. Ohjain muiden joukossa, eikä ole sen ihmeellisempi kuin muutkaan.

Mitkä on niitä ”yleisesti toimivia” mitä olen kritisoinut? Ohjaimen tuossa nyt kävinkin jo läpi.
Käyttiskö? Siinäkin sanoin, että vaikka se olisi lopulta ihan hyvä ja toimiva, niin ensikosketus on äärimmäisen tärkeä laitteissa. Ja tämä on eka laite, missä joutuu perus asioihin googlettamaan, niin silloin siinä on jollain tasolla epäonnistuttu, vaikka se olisi opettelun jälkeen ihan hyvä.

Ainuttakaan vikaa en etsinyt. Käytin, selailin valikoita jne sillä välin kun forza latautui. Kaikki huomiot tuli ihan muun tutustumisen ohessa. Ja mielestäni myös esim käyttiksestä sanoin myös sen, että toisenlaisessa käytössä varmasti ihan hyvä. Sekä myös sen, että ne kohdat missä käyttis on turhan hidas, ei haittaa kokonaisuutta. Ne oli huomioita siihen nähden mitä olen ennen käyttänyt,

Mutta kun porukka luki ne tietyt sanat välistä ja repi pelihousunsa vain siksi, kun ne ei ollut puhdasta ylistystä.

Mielestäni annoin myös kehut sinne minne kuuluu, eli värinöille, copilotille, lataussysteemeille jne. Myös gamepass on erittäin hyvä juttu, kuin myös EA Access, mutta ei alkuunkaan minulle.

Mutta itse aiheeseen.
Osaako joku noihin mun aikaisemmin esittämiin youtube ja näppis juttuihin vastata ja sit vielä sellainen kysymys tuli mieleen, että kun One S käsittääkseni on fullhd laite. Niin se kysyi yhdessä välissä et tv tukee 4k:ta, muutetaanko siihen. Luulin tämän olevan leffoja ja käyttistä varten. Mutta molempia forzia olen nyt koittanut ja pelissäkin tv ilmoittaa resoksi 4k:n, kun esim pleikan puolella fullhd pelit muuttaa tv:n fullhd tilaan. Eli miten tuo on toteutettu, kun peli tietty fullhd on oikeasti.
 
Osaako joku noihin mun aikaisemmin esittämiin youtube ja näppis juttuihin vastata ja sit vielä sellainen kysymys tuli mieleen, että kun One S käsittääkseni on fullhd laite. Niin se kysyi yhdessä välissä et tv tukee 4k:ta, muutetaanko siihen. Luulin tämän olevan leffoja ja käyttistä varten. Mutta molempia forzia olen nyt koittanut ja pelissäkin tv ilmoittaa resoksi 4k:n, kun esim pleikan puolella fullhd pelit muuttaa tv:n fullhd tilaan. Eli miten tuo on toteutettu, kun peli tietty fullhd on oikeasti.
Xbox One S skaalaa pelit 4K:ksi riippumatta niiden natiiviresoluutiosta. Kuvanlaadun kannalta se ei käytännössä eroa siitä, että konsolista on valittu 1080p-tila ja skaalaus tehdään vasta telkkarissa. Mutta kun konsoli tekee kaiken skaalauksen, ei television tarvitse vaihdella resoluutiosta toiseen vaan se voi olla 4K:na koko ajan.
 
Xbox One S skaalaa pelit 4K:ksi riippumatta niiden natiiviresoluutiosta. Kuvanlaadun kannalta se ei käytännössä eroa siitä, että konsolista on valittu 1080p-tila ja skaalaus tehdään vasta telkkarissa. Mutta kun konsoli tekee kaiken skaalauksen, ei television tarvitse vaihdella resoluutiosta toiseen vaan se voi olla 4K:na koko ajan.
Ok, jotain tälläistä ajattelinkin. Erittäin hyvä homma, kun pleikalla vetää ruudun mustaksi vaihtaessa resoa ja tämä ei sitä tee.
 
Onko Xbox gamepassissa kuinka hyvä pelivalikoima? Tietääkseni sieltä löytyy ainakin Gears Of War -collection ja Halo 5.

Varsinkin uudelle pelaajalle Game Passia voi suositella aika varauksetta. Vähän vanhempia pelejä, mutta sehän ei tässä tapauksessa haittane.

Lista Game Pass peleistä esimerkiksi täältä:
gamespot.com/articles/all-the-xbox-game-pass-titles-right-now/1100-6448286/

E:eli ainakin ilmainen kokeilujakso kannattaa hyödyntää.
 
Ylös Bottom