Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox One

Xbox One S skaalaa pelit 4K:ksi riippumatta niiden natiiviresoluutiosta. Kuvanlaadun kannalta se ei käytännössä eroa siitä, että konsolista on valittu 1080p-tila ja skaalaus tehdään vasta telkkarissa. Mutta kun konsoli tekee kaiken skaalauksen, ei television tarvitse vaihdella resoluutiosta toiseen vaan se voi olla 4K:na koko ajan.

Nyt puhut kyllä pehmosia vai onko paljonkin henk. koht. kokemuksia? Vuorotellen fattiksella ja S mallilla eri 4K telkkareilla? Kyllä Xbox One S upscaled 4K (jossain peleissä HDR) on ihan silmin nähden käytännössä parempi. Eroa on, varsinkin jos tulilla on HDR enabled peli. Tämä on ihan henkilökohtaisesti havaittu asia. Jos tätä ei huomaa suosittelen kääntymään Instrumentariumin puoleen. Ei se mikään 1080p VS natiivi 4K ero tietenkään ole, mutta eron huomaa helposti ja pinnistämättä. Tottakai sillä on vaikutusta tehdäänkö skaalaus boksilla muskeleilla ja viimeisen päälle tarkoitusta varten optimoidulla skaalaimella, vaiko telkkarin ehkä ei niin tarkoituksenmukaisella pilipali skaalailmella.

Raadolle Xbox noobiena tiedoksi että huomaa laittaa telkasta HDMI portti Enchaced tilaan ellet ole sitä jo tehnyt. Edellytys että HDR toimii mm. Forza Horizonissa.
 
Nyt puhut kyllä pehmosia vai onko paljonkin henk. koht. kokemuksia? Vuorotellen fattiksella ja S mallilla eri 4K telkkareilla? Kyllä Xbox One S upscaled 4K (jossain peleissä HDR) on ihan silmin nähden käytännössä parempi. Eroa on, varsinkin jos tulilla on HDR enabled peli. Tämä on ihan henkilökohtaisesti havaittu asia. Jos tätä ei huomaa suosittelen kääntymään Instrumentariumin puoleen. Ei se mikään 1080p VS natiivi 4K ero tietenkään ole, mutta eron huomaa helposti ja pinnistämättä. Tottakai sillä on vaikutusta tehdäänkö skaalaus boksilla muskeleilla ja viimeisen päälle tarkoitusta varten optimoidulla skaalaimella, vaiko telkkarin ehkä ei niin tarkoituksenmukaisella pilipali skaalailmella.
Lapa rehdisti ojoon virheen merkiksi. Kännykällä kun nopeasti koettaa kirjoittaa, kävi omassa ajatusprosessissa hassusti. Ensin ajattelin, että ehkä disclaimerina pitää mainita, ettei kaikkien telkkareiden skaalaimet ole yhtä laadukkaita. Sen jälkeen kuitenkin nokkela-pokkelana selitin itselleni, että kyllä se halvinkin skaalain osaa 1080p-kuvan vääntää 4K-tarkkuudelle, eihän se ole kuin monistaa jokainen pikseli 2x2-pikseleiksi. Vaan siinäpä se moka sit tulikin, kun en muistanut ison osan Xbox One -pelien olevan natiivisti 900p - tai joskus jopa alle sen - jolloin laadukas skaalaus ei olekaan ihan selviö.

Eli pyydän anteeksi, että vedin vähän mutkat suoriksi. Jos telkkarissa (tai välissä olevassa vahvistimessa) ei ole laadukasta skaalainta, Xbox One S hoitaa homman itse todennäköisesti paremmin.
 
Veikkaan että jos jotain eroa skaalauksessa olisi niin olisi isompikin juttu jossain kuvavertailuneen.. helppo näyttää jos jotain näkyvää on. Itse en huomannut mitään näkyvää parannusta, näkyy juuri se aliasointi esim F7ssa mitä siinä on, ei silotu pikselireunat joten ei mitään erottuvaa skaalausetua..
 
Ei Forzaa pelatessa voi mikään kaduttaakkaan. Kevyesti syksyn toiseksi paras peli millään alustalla ja kevyesti vuoden paras ajopeli.
 
Otitko sen AC: Origins + FIFA/CoD -paketin?

Jos otit, kiinnostaa tietää, valitsitko AC:n kaveriksi Fifan vai Codin ja tulivatko pelit latauskoodeina vai levyinä?
Juuri sen. AC oli diginä (joka ois kannattanut myydä...).
Mut sen lisäksi valittava peli on ihan fyysinen peli. Peli tuli kirjeenä (CODin valitsin) eri lähetyksenä jo ennen konsolia. Siitäkin sai ihan hyvät rahat myydessä.

Mut palaan vielä tuohon aikaisempaan kysymykseen. Pystyykö youtubeen laittaa videoita edes lähellekään pleikan tyyppisesti? Tuntuu erittäin vaivalloiselta tavalta tämä nykyinen, kun joutuu youtube softassa odottaa latausta. Ja eikö mitenkään saa yli 10min videoita?

Ja miten näppiksessä saa ison alkukirjaimen helposti? Siis ilman käden siirtämistä tatille caps lockia varten ja uudestaan pois ottamista varren.
 
Napsauta, olikohan se nyt oikeeta tattia.
Vasemman tatin napautus pistää caps lockin päälle, oikea ei tee mitään.
Eli vaikka iso alkukirjain, niin ristinäppäimellä kirjaimen kohdalle (koska paljon tarkempi kuin tatilla), sit peukalon siirto tatille, kirjaimen valinta A:lla, taas käsi tatille, jotta saa isot kirjaimet pois käytöstä.

Esim se alempi liipaisin oikealla, mikä sen kaasuliipasimen nimi nyt onkaan, näyttäis olevan ilman toimintoa. Voisi olla siinä siten, että napautus ja olisi isot kirjaimet ja kirjaimen jälkeen palautuu pieniksi. Eli kuin sift nappi olisi. Hidastaa kirjoittamista aika radikaalisti tuo, jos ei saa isoja kirjaimia vain käytettyä. :/

Edit: @Harza, ei ole vaikeaa elämä, vaikka viestisi poistitkin. Kyllä mä ton kanssa elän, mutta kun täysin normaali toiminto jokaisessa laitteessa, jopa telkkarissa itsessään moinen on, vaikka siinä isoa kirjaimia ei edes juuri tarvitsisi. Kyllä se ärsyttää, kun on tottunut nopeasti kirjoittamaan..tai no niin nopeasti kuin millään pädillä nyt vaan voi, niin joutuu kikkailemaan noin perus asian kanssa.

Sama juttu tuo youtubeen lähetys. Kyllä mä sen kanssa elän, että 10min on maksimi, mutta onhan se ihan älyttömän lyhyt rajoitus. Ja kyllä mä elän sen kanssa, että nauhoitus täytyy erikseen käydä valikoista pistämässä päälle.
Elän jopa sen asian kanssa, että täytyy youtube sovelluksessa venailla videon latautumista, enkä voi käyttää sitäkin aikaa pelaamiseen. Mutta kovin käyttäjäystävällisiä tai hyviä ratkaisuja nuo ei ole. Ei romuta mun maailmaa, mutta pienillä muutoksilla sais isoja juttuja käytettävyyteen.

Screenshotin (tai ainakin forzan photo moodilla napatun kuvan) lähettäminenkin siten, että saisin helposti puhelimeen talteen tuntuu olevan aika monen mutkan kautta toteutettava toiminto. :/
 
Viimeksi muokattu:
- Tässö välisw päivitys oli latautunut ja täytyy sanoa, että tuo käyttöjärjestelmä oli todellinen shokki. Sekava kuin mikä, eikä meinaa mitään löytää mistään. Lisäksi esim Switchiin nähden se oli aivan julmetun hidas ja periaatteessa ruudulla näkyi kerralla yksi asia. Miten ne omat pelit listauksen saa näkymään ruudulla aina? En halua nähdä niitä muita säätöjä, kun kaikki omistamani pelit yhdellä näkymään, ilman että lähden valikoista etsimään sitä paikkaa...

Halusin nostaa tämän esiin pätevästä ensianalyysitekstiseinästäsi. Olen nimittäin täysin samaa mieltä kanssasi.

Käyttis päivittyi jonkin aikaa sitten, enkä ole päässyt yhtään sinuiksi sen kanssa. Tietoa pantataan turhaan moniin eri näkymiin, mistä seuraa ärsyttävää ramppaamista. Ja minulle kaikkein raivostuttavin piirre liittyy eri toimintojen navigointiin. Ennen kaikki päätoiminnot tapahtuivat jotenkin intuitiivisemmin samaan suuntaan ylös ja alas. Nyt Xbox-painikkeella avautuvassa guidessa liikutaankin yhtäkkiä sivusuunnassa pääaiheiden välillä. Noin kuukauden käyttökokemuksella erittäin epäonnistunut päivitys.

Muutkin tuntemuksesi uudesta konsolista ymmärrän täysin. Olen nimittäin kokenut täsmälleen samat asiat itsekin, mutta ns. toisin päin eli aikoinaan julkaisussa PS4:n ostaessani. Eli paljon uutta, paljon hyvää ja myös paljon "mitähän v*ttua nyt taas" -hetkiä. :)
 
Mites ne tuonne menee? Itsellä ei näyttänyt olevan mitään, vaikka youtubeenkin klippejä olen kuitenkin Boxilta lähettänyt.
 
Mites ne tuonne menee? Itsellä ei näyttänyt olevan mitään, vaikka youtubeenkin klippejä olen kuitenkin Boxilta lähettänyt.

Riipuu varmaan minkälaiset asetukset sulla on boksilla. Ei ole aikoihin tullut pyörittyä noissa, mutta veikkaanpa että siellä on joku vaihtoehto sille, että upataanko klipit manuaalisesti vai automaattisesti liveen.
 
Ja minulle kaikkein raivostuttavin piirre liittyy eri toimintojen navigointiin. Ennen kaikki päätoiminnot tapahtuivat jotenkin intuitiivisemmin samaan suuntaan ylös ja alas. Nyt Xbox-painikkeella avautuvassa guidessa liikutaankin yhtäkkiä sivusuunnassa pääaiheiden välillä. Noin kuukauden käyttökokemuksella erittäin epäonnistunut päivitys.

Itsellä aivan päinvastaiset ajatukset. Eteenpäin mentiin taas rutkasti. Juuri tuo muutos, että pikavalikossa liikutaan nykyään sekä pysty- että vaakatasossa teki sen rakenteesta selvemmän ja jouhevamman käyttää. Iso peukku muutoksille täältä. Muutenkin hienoa, että UI kehittyy ja paranee jatkuvasti. Pitkälle ollaan tultu konsolin julkaisusta. Ja hyvä niin.
 
Riipuu varmaan minkälaiset asetukset sulla on boksilla. Ei ole aikoihin tullut pyörittyä noissa, mutta veikkaanpa että siellä on joku vaihtoehto sille, että upataanko klipit manuaalisesti vai automaattisesti liveen.
Mä en oo ainakaan tietoisesti muuttanut mitään asetuksia ja mulla menee automaattisesti kaikki kuvakaappaukset ja videot tonne. Ne vieläpä näkyy siellä heti kaappaamisen jälkeen.
 
Mulla siellä ei näy mitään, vaikka kaapattuna on ~20 videota ja jokunen kuvakin. Mitään asetuksia moiselle en löytänyt yrityksistä huolimatta.

Sit toinen juttu. Onko Forza 7:ssa hdr käytössä?
Mulla on nyt nimittäin sen kanssa ilmennyt ongelmaa, että jos painan sitä Xbox nappia (en tiedä oikeaa nimeä). Eli menen vain siihen popup ikkunaan, en edes aloitussivulle tms, niin tv menee mustaksi ja ne resoluutio jne ilmoitukset pomppaa ruudulle ja kuva menee ihan hailakaksi ja siihen auttaa vain koko konsolin uudelleen käynnistys. Eli en voi poistua Forzasta laisinkaan esim just kaappaamaan videota.

Pleikan puolella Fifassa ollut vähän samaa ongelmaa. Siinä voi mennä käyttikseen ongelmitta, mutta jos jätän pelin päälle ja suljen koneen, jotta voin jatkaa samasta kohdasta niin tekee tuon ihan saman. Siinä auttaa myös pelin sulkeminen ja konsolin uudelleen käynnistys. Siinä se hdr ei jotenkin kytkeydy päälle tuosta tilasta peliin palatessa.

Mut tosiaan boxin osalta sekoaa jo valikkoon menemisestä. Voiko tuolle tehdä mitään? Pleikan ongelman kanssa elää, kun ei jätä peliä päälle, mutta tässä vaikeuttaa jo konsolin käyttöä. Ei raaskisi hdr:ää poiskaan pistää.

PS. Onko Horizon 3:ssa hdr? Siinä se ei sitä tee. Eikä myöskään pleikalla mikään muu hdr peli, joten sikäli myös outoa..
 
  • Select Settings from the Home screen.
  • Select Privacy & family safety.
  • Select Customize.
  • Select Share game clips and screenshots.
  • Choose to Allow or Block.
Lieneeköhän tuo johonkin vanhempaan käyttikseen?
Nimittäin kun en vain löydä..

Löytyy aivan käsittämättömän monen mutkan takaa kyllä varmaan tuo sama. En ole hetkeen näin monen mutkan takaa mitään etsinytkään. Käyttäjäystävällisyyttä parhaimmillaan. Yhdellätoista painalluksella saadaan kuudennen alavalikon alta tieto esiin.

Paina Xbox nappia
> Asetukset
> Tili
> Tietoturva ja verkkoturva
> Xbox Liven tietosuoja
> Näytä lisätiedot ja mukauta
> Pelin sisältö
> Voit jakaa pelileikkeitä ja näyttökuvia
> Salli

Mutta eipä tuo poistanut ongelmaa, koska se oli sallittuna. Ja youtubeen antaa siis lähetellä ja manuaalisesti kyllä minne haluan. Mutta ei ne automaattisesti mihinkään lähde, eikä manuaalillakaan tarjoa tuota linkin paikkaa.

Edit: käytin asetuksen pois päältä, niin nyt lähti valumaan!
 
Viimeksi muokattu:
PS. Onko Horizon 3:ssa hdr? Siinä se ei sitä tee. Eikä myöskään pleikalla mikään muu hdr peli, joten sikäli myös outoa..

On hdr mutta kai se piti laittaa päälle ja asetukset kirkkauden säädöstä tehdä...muuten voi olla huonon näköinen..

Mikäs telkku kyseessä?
 
On hdr mutta kai se piti laittaa päälle ja asetukset kirkkauden säädöstä tehdä...muuten voi olla huonon näköinen..

Mikäs telkku kyseessä?
Sony SD85
https://www.sony.fi/electronics/televisiot/sd8505-series

Horizon näyttää kyllä hyvältä, mut täytyy tarkistaa.
Forza näyttää myös todella hyvältä, mut tosiaan valikkoon meneminen tiputtaa HDR:n pois päältä, tai tekee jotain, kun käytännössä värit haalenee pois. Ja tuon tv kanssa ainoastaan se Fifa 18 tehnyt (pleikalla tosin) tuota, mutta vain suspend tilaa käyttäessä konsolissa.
 
Onkos täällä porukka päässyt jo X:llä pelailemaan? Itellä on Gamestopista tilattuna, kun vein vanhan mallin vaihtoon mutta ei riittänyt ekasta erästä konetta. :)
 
Ylös Bottom