Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    xsx
En muistanutkaan, että Xboxilla on tärinät liipasimissa, mutta äsken The Divisionia pelatessa tuli noi huomattua :)

Ei noita taida kovinkaan moni peli hyödyntää, kun oli ihan unohtunut koko ominaisuus.

Edit: Piti mennä Xbox One ketjuun, mutta tuskin haittaa, että tämä täällä on :oops:
Parhaimmin olen huomannut bright memory kuinka hyvin käyttää liipaisimia. Mutta suuri osa peleistä ei taida tukea.
 
Pleikka hdr kalibrointi tutkittu, suurin osa telkuista voi mennä väärille asetuksille sitä noudattaen.. sikäli jos peli edes käyttää noita oikeasti.
Boxin puoli pitää vielä katsella läpi että onko siellä sama turaus tehty...

Edit:
Ja pitkälti on ihan sama turaus tehty, jos telkussa ei saa dynaamista tonemap säätöä pois niin arvot menee pieleen. Omassa telkussa tuo testi antaa olettaa että telkkuni kykenee erottelemaan lähes 10000nitsii täydellä ruudulla :-D

Tonemappauksen toteutus vaihtelee valmistajakohtaisesti. Ainakin LG:n osalta paras vaihtoehto on laittaa jokatapauksessa HGIG päälle, joka disabloi tonemappauksen off-asetuksen sijaan. Tämän jälkeen alustava HDR-kalibrointi Xboxin omalla säätösoftalla ja tarvittaessa vielä pelin omalla HDR-kalibroinnilla, mikäli pelistä sellainen löytyy ja peli ei tue HGIG:tä. Tuossa vielä toinen video aiheeseen liittyen, jossa tätä esittämääsi dynaamisen tonemappauksen problematiikkaa käsitellään lisää.



Oma HGIG:tä tukematon XF9005 sen sijaan clippaa kaikki yli näytön toistokyvyn ylitse menevän yksityiskohdat kirkkauden osalta. Tätä tukee myös säätöportaiden lukumäärää verratessa HDTVtestin aiempaan videoon asiasta.
 
Omassa xe9305:ssa tuo ns. ensimmäinen tonemap clippaus vaihtelee todella paljon materiaalin maksimi ja keskiarvo kirkkauden mukaan.. eli se minkä suurimman kirkkauden ottaa ja sitten vielä se toinen kun sovitetaan varsinaisiin TV kykyihin.. kokoruudun maksimissa testikuva 0-10000nits (a) menee ehkä 0-4000nits välillä eteenpäin (b) ja sitten telkun ruudulla b:stä leivotaan 0-750nits.

Maksimikirkkauden 10% testikuvalla taas menee sama 0-10000nit pitkälti b vaiheeseen 0-1500nits clipillä ja ruudulle saadaan sama 0-1500nits.

Tuo testikuvien 10000nit vertaus hämää kyllä omaa telkkaa..

Sitten esim Forza7 menee niin että se kuvio näkyy lähes loppuun asti (mikälie siinä taustavalkoinen..4000..10000nits) koska TV hakee sovitusta koko ajan.. ja jos sen laittaa siten silmämääräisesti niin oikea pelikuva on sitten melko puhki palanut..
 
Pakko hehkuttaa vähän quick resumea parin päivän tauon jälkeen jatkoin mafian pelaamista ja suunnilleen sekunnissa jatkoin peliä kun kuvaketta painoin. Yöllä säästyy kyllä paljon tärkeätä peli aikaa ja aina se jaksaa hämmästyttää kuinka upea ominaisuus :)
 
QR välillä toimii ja välillä ei...siis noiden next gen pelien tai sellaisten jotka tuntuu nettiä käyttävän.. no itsellä esimerkkinä tuo FH4, alussa ei toiminut, sitten taas toimi monta päivää ja nyt taas ei ole QR:ää ollut viikkoon..
 
Itse en ole quick resumen ja vastaavien toimintojen ystävä. Kun pelaamisen lopettaa, on aina paras ihan kunnolla sammuttaa konsoli, tai ainakin laittaa se valmiustilaan, josta uudelleenkäynnistäminen vastaa kuitenkin laitteen resetointia. Näin toimimalla on paremmat mahdollisuudet välttyä bugeilta sun muilta häiriötilanteilta. Muutenkin kannattaa välttää ylipitkiä pelisessioita kerrallaan, vaan välillä pitää pientä taukoa ja resetoida konsoli välillä, tai sitten vaihtaa välillä peliä konsoli välissä resetoiden.

On se kiireiseksi nykyelämä kyllä mennyt, kun kaiken maailman quick resumet ja 30 sekuntia nopeammin lataavat kovoasemat ovat nyt sitten tosi iso juttu. Edelleenkään kummallakaan asialla ei ole itselleni yhtään mitään merkitystä. Ja on sitä itsellänikin toki päiville (ja illoillekin) täytettä vaikka kuinka pelaamisen lisäksi. Kun päätyön lisäksi teen kolmea luottamustehtävää, ja on sitten lisäksi tietysti tärkeää viettää paljon aikaa 7-vuotiaan poikani kanssa. Näistä asioista huolimatta ei ole ollut juurikaan ongelmia löytää myös pelaamiseen aikaa ilman ajankäytöstä stressaamista.

Toki joskus on tullut nipistettyä yöunista enemmän kuin todellisuudessa kannattaa tehdä. Mutta kaiken kaikkiaan siis ihmettelen sitä kovaa nopeuden hehkuttamista pelaamiseen liittyen ja sinänsä kyllä oikeastaan kaikessa muussakin elämässä. Kiire on mielestäni ihmisen ja hänen hyvinvointinsa suurin vihollinen.
 
Kyse ei ole kiireestä vaan mukavuuden halusta, että asiat etenee kitkatta. Jos em. asioita ei tykkää niin voihan sitä laittaa ohjaimen piuhalla kiinni konsoliin, käyttää analogi tatteja digitaalisesti on/off, kaivaa putkitelkun konsolikäyttöön, rakentaa perunapariston syöttämään virtaa, syöttää pelit kasettiasemalta tai jopa c64 tyyliin nakutella koko peli datalauseina ensin konsoliin :)
 
Itse ainakin arvostan sujuvuutta yleisesti ja sujuvuus on ottanut ison harppauksen tässä sukupolvessa, mikä siis ainakin itselleni näkyy juuri näissä nopeissa latausajoissa ja Quick Resumessa. Kaikki vaan toimii paremmin ja nopeammin ja tämä vaikuttaa positiivisesti yleisesti saatuun kokemukseen.
 
Itse en ole quick resumen ja vastaavien toimintojen ystävä. Kun pelaamisen lopettaa, on aina paras ihan kunnolla sammuttaa konsoli, tai ainakin laittaa se valmiustilaan, josta uudelleenkäynnistäminen vastaa kuitenkin laitteen resetointia. Näin toimimalla on paremmat mahdollisuudet välttyä bugeilta sun muilta häiriötilanteilta. Muutenkin kannattaa välttää ylipitkiä pelisessioita kerrallaan, vaan välillä pitää pientä taukoa ja resetoida konsoli välillä, tai sitten vaihtaa välillä peliä konsoli välissä resetoiden.

On se kiireiseksi nykyelämä kyllä mennyt, kun kaiken maailman quick resumet ja 30 sekuntia nopeammin lataavat kovoasemat ovat nyt sitten tosi iso juttu. Edelleenkään kummallakaan asialla ei ole itselleni yhtään mitään merkitystä. Ja on sitä itsellänikin toki päiville (ja illoillekin) täytettä vaikka kuinka pelaamisen lisäksi. Kun päätyön lisäksi teen kolmea luottamustehtävää, ja on sitten lisäksi tietysti tärkeää viettää paljon aikaa 7-vuotiaan poikani kanssa. Näistä asioista huolimatta ei ole ollut juurikaan ongelmia löytää myös pelaamiseen aikaa ilman ajankäytöstä stressaamista.

Toki joskus on tullut nipistettyä yöunista enemmän kuin todellisuudessa kannattaa tehdä. Mutta kaiken kaikkiaan siis ihmettelen sitä kovaa nopeuden hehkuttamista pelaamiseen liittyen ja sinänsä kyllä oikeastaan kaikessa muussakin elämässä. Kiire on mielestäni ihmisen ja hänen hyvinvointinsa suurin vihollinen.
Ymmärrän pointtisi, mutta ainakaan itsellä kyse ei ole kiireestä, vaan kuten @Jogi mainitsee, niin mukavuuden halusta. Mieluummin odotan vähemmän kuin enemmän. Olen myös ilmeisesti ollut aika onnekkaassa asemassa, kun Quick Resume on toiminut yleisesti ottaen tosi hyvin omassa käytössä. Sanoisin, että siinä ominaisuudessa kyse ei ole pelkästään nopeudesta, vaan myös siitä että peli jatkuu tasan siitä kohtaa mihin jäit. Mieluummin näin kuin että Monopoli termein kulkisin lähtöruudun (tallennuspisteen/checkpointin) kautta. Enää ei tarvitse niin orjallisesti etsiä tallennuspaikkaa tai odottaa automaattista checkpointia, jos on kiire lopettaa peli. Tämä tietysti edellyttää, että QR toimii niin hyvin, että siihen uskaltaa luottaa.
 
Itse en ole quick resumen ja vastaavien toimintojen ystävä. ...
Kun pelaa Fallout 4:n platina trophyn (yhteensä n. 400 tuntia) tuijotellen latausruutua sellaiset 10 % koko ajasta, niin alkaa arvostamaan jouhevuutta.
Samoin ko. pelin käynnistys vei useita minuutteja / kerta kuten monessa muussakin pelissä. Se ei ole keltään pois, että tuon ajan voi käyttää pelaamiseen tai sitten vaikka liikkumiseen tai perheen kanssa oloon.

Läppäriä ei tarvitse pahemmin boottailla vaan lepotilan kautta kone on nopeasti käynnistettävissä. Miksi simppelimpi pelikonsoli pitäisi olla poikkeus?
 
Kyse ei ole kiireestä vaan mukavuuden halusta, että asiat etenee kitkatta. Jos em. asioita ei tykkää niin voihan sitä laittaa ohjaimen piuhalla kiinni konsoliin, käyttää analogi tatteja digitaalisesti on/off, kaivaa putkitelkun konsolikäyttöön, rakentaa perunapariston syöttämään virtaa, syöttää pelit kasettiasemalta tai jopa c64 tyyliin nakutella koko peli datalauseina ensin konsoliin :)
Pelaankin aina niin, että ohjaimet ovat pitkän piuhan päässä. Minulle kun ei ole mukavuutta huolehtia siitä koska ohjaimenkin akku taas pitää ladata. En ole langattomuuden ystävä monessa muussakaan asiassa. Langattomuus kun tuppaa toimimaan lähes aina huonommin kuin langallisuus. Toki joissain tilanteissa langattomuus on ainoa järkevä vaihtoehto, mutta silti monessa kohtaa se ei sitä kuitenkaan ole.

Ei ne kaikki uudet asiat kyllä aina kaikille mukavuutta tuo. Eikä tuo itselleni myöskään quick resume, joka väistämättä lisää pelien bugi- ja kaatumisherkkyyttä. Eli tuo siitä saatu hyöty ei ole itselleni todellista mukavuutta versus lisääntynyt bugi- ja kaatumisherkkyys.

Ja vastaavasti en edes huomaa käytännössä SSD-kovojen ja vanhanmallisten kovojen välillä latausnopeuksien eroja. Ne kun ovat ihan oikeasti niin mitättömiä nuo erot. Ja jos joskus jonkun pelin aikana lataus tuntuu pitkältä, hyödynnän sen ajan vaikka lukemalla täältä foorumilta juttuja kännykästä. En todellakaan ymmärrä mitä mukavuutta tuo muutaman kymmenen sekuntia nopeampi lataus tuo. No, eipä minun kai sitä tarvitsekaan ymmärtää.
 
Viimeksi muokattu:
Quick resume vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, jos tosiaan voin repiä konsolin piuhan irti seinästä ja silti peli jatkuu siitä mihin jäin, kun alan taas parin päivän päästä pelaamaan (eikös se näin toiminut?)

Instant-on toisaalta tuntuu turhalta Series X|S:llä, kun taitaa käynnistyä ilman sitäkin nopeasti, enkä ole tuota One X:llä käyttänyt paitsi jos laataan jotakin isompaa peliä ja muuten sammutan konsolin kokonaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Quick resume vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, jos tosiaan voin repiä konsolin piuhan irti seinästä ja silti peli jatkuu siitä mihin jäin, kun alan taas parin päivän päästä pelaamaan (eikös se näin toiminut?)

Instant-on toisaalta tuntuu turhalta Series X:llä, kun taitaa käynnistyä ilman sitäkin nopeasti, enkä ole tuota One X:llä käyttänyt paitsi jos laataan jotakin isompaa peliä ja muuten sammutan konsolin kokonaan.
Juuri näin se toimii esim mafiassa. Pariin päivään en ollut pelannut ja kuvaketta painoin työpöydältä ja oli heti siinä kohdassa mihin sammutin xsx suoraan pelissä. Joka kerta se jaksaa ihmetyttää ja kaikki toimii hienosti. Huonoimmillaan se toimii jossain pelissä niin että hyppää suoraan kuvakkeesta valikkoon.

Hard boot vs instant on ensimmäinen tuntuu muutamalta sekunnilta käynnistys ja toinen tuntuu että se on heti työpöydällä
 
No, eipä minun kai sitä tarvitsekaan ymmärtää.
Ei tarvitse. Toisia ei tosiaan pidemmät latausajat haittaa ja tosiaan joku voi Quick Resumeakin pitää turhana. Ne kuitenkin useimmille on parannuksia, siksi niistä moni myös mainitsee.

Itse ihmettelen keskustelua, joissa vertaillaan pikseleitä ja muutaman framen eroja, joita ei silmällä huomaa. En kuitenkaan toisaalta ihmettele, että joku jaksaa näitä vahdata, kun meitä kuitenkin on moneen junaan, joten jätän vaan nämä vertailut muille ja pelaan tyytyväisenä Series S:llä.
 
En muistanutkaan, että Xboxilla on tärinät liipasimissa, mutta äsken The Divisionia pelatessa tuli noi huomattua :)

Ei noita taida kovinkaan moni peli hyödyntää, kun oli ihan unohtunut koko ominaisuus.

Edit: Piti mennä Xbox One ketjuun, mutta tuskin haittaa, että tämä täällä on :oops:

Täh? Mulla on ollu xbox one- sarjan konsoleita iät enkä ole moisesta ominaisuudesta koskaan edes kuullut. :oops:
 
Täh? Mulla on ollu xbox one- sarjan konsoleita iät enkä ole moisesta ominaisuudesta koskaan edes kuullut. :oops:
Ei näitä pahemmin käytetä oikein missään, niin itsekkin olin unohtanut tuon.

Oli ihan mukavan tuntuista, kun Divisionissa pisti räiskien G36C:llä, niin liipasin tärisi hieman.

Jossain Forza Horizonissa on vissiin tuki noille kanssa jos en väärin muista.
 
Ei näitä pahemmin käytetä oikein missään, niin itsekkin olin unohtanut tuon.

Oli ihan mukavan tuntuista, kun Divisionissa pisti räiskien G36C:llä, niin liipasin tärisi hieman.

Jossain Forza Horizonissa on vissiin tuki noille kanssa jos en väärin muista.
En täysin varma ole, mutta muistaakseni myös Jedi Fallen Orderissa liipaisimet tärisee, mutta voi olla että muistan väärin.
 
Xbox Series X headphone 3D spatial sound demo:
Ilmeisesti minut on pilattu normi 5.1 systeemillä mutta tämä, dolby/dts kuuloke ajurit tai sonyn tempest 3d kuulostaa melko samoilta.. on toki avaruutta ja n.30 asteen keila sivuilla ja hiukan tuntua että ääni tulee takaakin mutta ei silleen mitään ihmeellistä. Saman saa äänimaailmaan normi tilaääni efektillä, ei tietty suuntia koska efekti koodataan stereo lähteestä.

Siis ihan hauska mainos/esitys sinänsä, kiva olisi löytää vielä vahvempi äänen suuntien tuntu.
 
Ylös Bottom