Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xbox Series X|S - keskustelua Microsoftin uutuuskonsoleista

Vaihtaakohan tuo boxi oikeasti Dolby visionia käytettäessä automaattisesti värisyvyyden, jos on valinnut 8bit? Lg c1:ssä(cx?) on jokin bugi, jossa tuo Dolby vision tila näkyy aina 8bit vaikka todellisuudessa olisikin 12bit, joten asian tarkastaminen ei käy niin helposti.

Asia tuli vaan ilmi, kun kokeilin vaihtaa manuaalisesti 12bit värisyvyyden ja kuva muuttui selkeästi paremmaksi ja tarkemmaksi dolby vision peleissä. Kokeilkaapa?
 
Vaihtaakohan tuo boxi oikeasti Dolby visionia käytettäessä automaattisesti värisyvyyden, jos on valinnut 8bit? Lg c1:ssä(cx?) on jokin bugi, jossa tuo Dolby vision tila näkyy aina 8bit vaikka todellisuudessa olisikin 12bit, joten asian tarkastaminen ei käy niin helposti.

Asia tuli vaan ilmi, kun kokeilin vaihtaa manuaalisesti 12bit värisyvyyden ja kuva muuttui selkeästi paremmaksi ja tarkemmaksi dolby vision peleissä. Kokeilkaapa?
Se näyttää 8bit, mutta on oikeasti 12bit. Videosta kohta 6:20. Saman hepun mukaan kannattaa pitää 10bit siinä. Toisen videon kohdasta 18:40. Se muuttuu automaattisesti "YCC 4:2:2 8b 4L8" kun menet pelaamaan Dolby Vision 120Hz, mutta HDR:n kanssa on "YCC 4:4:4 10b 4L10". Ainakin mitä kokeilin itse. Kannattaa toki pitää se asetus mikä näyttää omaan silmään parhaalta. Ei siinä tosin näyttäisi mitään eroa olevan, onko sulla 10bit vai 12bit, muuta kuin dashboardilla. Heti kun peliin menee, se vaihtuu.



 
Viimeksi muokattu:
Se näyttää 8bit, mutta on oikeasti 12bit. Videosta kohta 6:20. Saman hepun mukaan kannattaa pitää 10bit siinä. Toisen videon kohdasta 18:40. Se muuttuu automaattisesti "YCC 4:2:2 8b 4L8" kun menet pelaamaan Dolby Vision 120Hz, mutta HDR:n kanssa on "YCC 4:4:4 10b 4L10".




Juu, olen nuo kyllä nähnyt. Sdr ja hdr pelit toimivat parhaiten 10bit. Kaikesta huolimatta dolby vision näyttää toimivan parhaiten manuaalisesti 12bit kytkettynä, kuten myös xboxin ”salli YCC 4:2:2” täppä valittuna. Kannattaa siis kokeilla? Itse ainakin yllätyin erosta.

Lisäksi Lg C1:ssä amd freesync toiminee sulavammin, kuin vrr/g-sync.
Itse käytän lähde asetuksena ”hdmi pelikonsolia”, en siis ”hdmi pc:tä”, koska ainakin kalibroituna kuva on näin parempi.

Dolby visionille boxin hdr-kalibrointi pitänee tehdä c1/cx:lle kutakuinkin 1000-1200nits(musta 0 ja vaaleat ruudut 14-18 klikkausta). Kaikkia neljää ohjaimen olkapäänappia painamalla boxin hdr-kalibrointi tilassa saa näkyville nits-arvot.
 
Juu, olen nuo kyllä nähnyt. Sdr ja hdr pelit toimivat parhaiten 10bit. Kaikesta huolimatta dolby vision näyttää toimivan parhaiten manuaalisesti 12bit kytkettynä, kuten myös xboxin ”salli YCC 4:2:2” täppä valittuna. Kannattaa siis kokeilla? Itse ainakin yllätyin erosta.

Lisäksi Lg C1:ssä amd freesync toiminee sulavammin, kuin vrr/g-sync.
Itse käytän lähde asetuksena ”hdmi pelikonsolia”, en siis ”hdmi pc:tä”, koska ainakin kalibroituna kuva on näin parempi.

Dolby visionille boxin hdr-kalibrointi pitänee tehdä c1/cx:lle kutakuinkin 1000-1200nits(musta 0 ja vaaleat ruudut 14-18 klikkausta). Kaikkia neljää ohjaimen olkapäänappia painamalla boxin hdr-kalibrointi tilassa saa näkyville nits-arvot.
Lieköhän C1 sitten eri homma, mulla se CX:n kanssa nimittäin vaihtaa peliin mentäessä automaattisesti 8bit (joka on 12bit), vaikka on manuaalisesti laitettu 12bit konsolista. Vihreätä nappia kun näpyttää niin tulee se taulukko.

Vai tarkoitatko että se on silti parempi, vaikka taulukko näyttää molemmissa 8bit jne.?

AMD FreeSync Premium toimii mullakin paremmin kuin perus HDMI VRR.
 
Juu vaihtaa se minullakin automaattisesti 8bit dolby visionilla, mutta manuaalisesti 12bit kytkettynä(näyttää silloinkin 8bit) kuva on selkeästi tarkempi.
 
Uusi päivitys oli näköjään taas tullut:



Ja Cloud Gaming laajenee myös samalla:

 
Kolme kisaa Wreckfestiä Xbox One X:llä - kyllä, nimenomaan One X:llä - pilvestä pelattuna alakerran 1080p-telkkarilla, ja kokemus oli niin hyvä, että asiaan vihkiytymätön ei varmaan edes tajuaisi pelaavansa striimattua peliä. Ei siis pienintäkään hetkellistä palikoitumista missään vaiheessa.

Vedin myös vajaan tunnin yläkerran viihdehuoneen Series X:llä Marvel’s Avengersia pilviversiona. Sekin toimi erittäin hyvin, mutta isompi televisio (55” vs 50”) ja lyhempi katseluetäisyys teki sen, että kuvanlaadusta hetkittäin erotti, ettei kyseessä ole natiivisti konsolilla pyörivä versio. Niin ja tietysti HDR:n puute vaikutti, toisin kuin tuossa vanhemmassa TV:ssä, jossa ei HDR:stä ole muutenkaan tietoakaan.

Joka tapauksessa erittäin hyvä maku jäi suoraan konsoleille tuodusta Xbox Cloud Gamingista. Ehkä jo ensi vuonna nähdään se Microsoftin oma striimaustikku/laatikko, jonka kautta pilvipelaaminen onnistuu pienellä rahallisella panostuksella.
 
Laitetaas nyt tänne. Phil sanoo että aikoo jatkossa miettiä yhteistyön jatkosta Activisionin kanssa viimeaikaiset paljastukset huomioon ottaen.

 
Tämä nyt ei tietty taida koskea pelkkiä Series S/X koneita? Ehkä Xbox One omistajat myöskin voi käyttää kyseistä ominaisuutta?

Viime viikolla tuli firmis päivitys boksiin. On hienoa huomata kun tulee parannus konsoliin, jota ei edes uskaltanut toivoa...

Itse olen siirtynyt pelaamaan pääasiassa kuulokkeilla, mutta varsin rouhea 5.1 järjestelmä on myös käytössä pelaamisessa ja sarja/leffa käytössä. Tässä kävi vähän nolo juttu aiemmin kun puoliso teki etäduuneja ja samaan aikaan pelasin ja AV vahvistin oli varsin kovalla jonkin Youtube videon jäljillä jossa oli ollut tosi matalat volat. Siinä sitten pelasin Vigoria luurit päässä lainkaan tietämättä sitä, että kun ammun rynnäkkökiväärillä koko talo tärisee ja melkki lasit helisee kaapissa...hieman vissiin haittasi palaveria. :rolleyes:

Jäi tuosta hirvee kammo ja nyt onkin tullut neuroottisesti hapuiltua AV-vaffarin kakea ja varmistettua, että "olihan AV-vahvistin mutella/volat nollassa"

Mutta hei YES!! Nyt laitin ruksin tuohon ja enää ikinä ei tarvi tälläkään asialla vaivata päätänsä. Eikä myöskään tarvi ropeltaa enää mutea erikseen päälle/pois. Mahtavaa tuotekehiuttelyä, arvostan tällaisia pieniä parannuksia siellä ja täällä, joista osa on sellaisia joita ei edes ymmärrä tatvitsevansa. Hups sitten tulee ja instana huomaa, että hei tämähän on tosi cool juttu!

1637487264512.png
 
Tämä nyt ei tietty taida koskea pelkkiä Series S/X koneita? Ehkä Xbox One omistajat myöskin voi käyttää kyseistä ominaisuutta?

Viime viikolla tuli firmis päivitys boksiin. On hienoa huomata kun tulee parannus konsoliin, jota ei edes uskaltanut toivoa...

Itse olen siirtynyt pelaamaan pääasiassa kuulokkeilla, mutta varsin rouhea 5.1 järjestelmä on myös käytössä pelaamisessa ja sarja/leffa käytössä. Tässä kävi vähän nolo juttu aiemmin kun puoliso teki etäduuneja ja samaan aikaan pelasin ja AV vahvistin oli varsin kovalla jonkin Youtube videon jäljillä jossa oli ollut tosi matalat volat. Siinä sitten pelasin Vigoria luurit päässä lainkaan tietämättä sitä, että kun ammun rynnäkkökiväärillä koko talo tärisee ja melkki lasit helisee kaapissa...hieman vissiin haittasi palaveria. :rolleyes:

Jäi tuosta hirvee kammo ja nyt onkin tullut neuroottisesti hapuiltua AV-vaffarin kakea ja varmistettua, että "olihan AV-vahvistin mutella/volat nollassa"

Mutta hei YES!! Nyt laitin ruksin tuohon ja enää ikinä ei tarvi tälläkään asialla vaivata päätänsä. Eikä myöskään tarvi ropeltaa enää mutea erikseen päälle/pois. Mahtavaa tuotekehiuttelyä, arvostan tällaisia pieniä parannuksia siellä ja täällä, joista osa on sellaisia joita ei edes ymmärrä tatvitsevansa. Hups sitten tulee ja instana huomaa, että hei tämähän on tosi cool juttu!

Näytä liitetiedosto 7646
Mulla on käynyt tuo ihan sama useamman kerran. Todella ärsyttävää. Tämä on pieni, mutta ehdottoman tervetullut parannus.
 
Laitetaas nyt tänne. Phil sanoo että aikoo jatkossa miettiä yhteistyön jatkosta Activisionin kanssa viimeaikaiset paljastukset huomioon ottaen.


Näitä nyt ei kannata liian vakavasti ottaa. Sonylta oli ilmeisesti vastaavanlaista ulostuloa, mikä minun silmissäni lähinnä näyttää oman kilven kiillotukselta. Jokainen voi miettiä, että jättävätkö konsolivalmistajat Call of Dutyt väliin mistään syystä.
 
Nyt en tiiä meneekö oikeaan threadiin, mutta pakko kokeilla.

Ostin viime viikolla Xbox Series S:n ja nyt siinä on aika outo ongelma ilmenny. Aina silloin tällöin kun käynnistän telkan, telkka ei osaa toistaa ääniään soundbarin kautta. Nyt useiden testauskertojen jälkeen tähän auttaa se että ottaa xboxin hdmin irti ja ottaa telkasta 5 sekunniksi virtajohdon irti. Ei siis auta jos xboxin hdmi on tämän prosessin ajan kiinni. Ongelma ilmenee jos xbox on kiinni television tai soundbarin hdmi portissa, eli xbox taitaa olla syypää.

Television omat kaiuttimet toimii ja soundbar osaa omista hdmi porteistaan toistaa äänet, mutta ei television ääntä.

Sen verran outo ongelma että en löydä mitään vastauksia googlella. TV on Sony KDL48WD655 ja soundbar on Sony HT-ST5000. Ei kellään sattuis olemaan tiedossa ratkaisua tähän? Koitin xboxin asetuksista jo kaikki hdmi hallinta-asetukset räplätä läpi, mutta ei ole auttanut.
 
Itsellä ollut joskus vähän saman tyyppisiä ongelmia xbox series X:n ja lg:n telsun ja soundbarin kanssa.
Nykyisin käynnistän aina ensin tv:n ja vasta kuvan tultua näkyviin xboxin. Sammutus käy vastavuoroisesti toisinpäin. Tämä on auttanut itsellä soundbarin äänien hukkumiseen.
Eli xboxin ja tv:n yhtenäinen avaus ja katkaisu toiminnot ovat myös pois päältä.

Vai onko siis sillä merkitystä, onko xbox päällä vai ei?
 
Viimeksi muokattu:
Vai onko siis sillä merkitystä, onko xbox päällä vai ei?
Ei tunnu olevan väliä. Eilen esimerkiksi meni seuraavanlaisesti:
9:00-10:00 pelasin xboxilla, äänet toimi normaalisti
10:00-14:00 sammutin xboxin ja jätin telkan päälle, äänet toimi normaalisti. Tämän päätteeksi sammutin telkan.
17:00 käynnistin telkan, ei ääniä.
17:00-19:00 äänten korjaamisen jälkeen telkka päällä, äänet toimi normaalisti. Tämän päätteeksi sammutin telkan.
21:00 käynnistin telkan, ei ääniä.

Eli siis xbox oli vain aamulla päällä, mutta silti ongelma tapahtui kahdesti aamun jälkeen. Kokeilin juuri nyt huvikseni ja käynnistin telkan ja äänet toimi normaalisti. Eli tämä ei tapahdu joka kerta, mutta tarpeeksi usein että ärsyttää. Edit. En muistanutkaan että olin ottanu xboxin HDMIn irti ettei tyttöystävän tarvitse ihmetellä äänien kanssa jos en olekaan kotona. Nyt kahvitauolla ihmettelin lisää ja vaikuttais että nyt tämä äänien katoaminen tapahtuu joka ikinen kerta. Ei vaikuta jos xboxilla käyttää kumpaa tahansa lepotilaa tai jos tekee full shutdownin. Nyt googlailin vielä lisää ja löysin 2019 reddit keskustelun, jossa porukalla oli tätä ongelmaa Xbox Onen kanssa, mutta se taisi korjaantua xboxin firmware päivityksellä.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin itsellä tuo Lg:n soundbar on jostain syystä hukannut wifin välillä ja samalla sitten ei yhdistä telkan ääniä.
 
Ei tunnu olevan väliä. Eilen esimerkiksi meni seuraavanlaisesti:
9:00-10:00 pelasin xboxilla, äänet toimi normaalisti
10:00-14:00 sammutin xboxin ja jätin telkan päälle, äänet toimi normaalisti. Tämän päätteeksi sammutin telkan.
17:00 käynnistin telkan, ei ääniä.
17:00-19:00 äänten korjaamisen jälkeen telkka päällä, äänet toimi normaalisti. Tämän päätteeksi sammutin telkan.
21:00 käynnistin telkan, ei ääniä.

Eli siis xbox oli vain aamulla päällä, mutta silti ongelma tapahtui kahdesti aamun jälkeen. Kokeilin juuri nyt huvikseni ja käynnistin telkan ja äänet toimi normaalisti. Eli tämä ei tapahdu joka kerta, mutta tarpeeksi usein että ärsyttää. Edit. En muistanutkaan että olin ottanu xboxin HDMIn irti ettei tyttöystävän tarvitse ihmetellä äänien kanssa jos en olekaan kotona. Nyt kahvitauolla ihmettelin lisää ja vaikuttais että nyt tämä äänien katoaminen tapahtuu joka ikinen kerta. Ei vaikuta jos xboxilla käyttää kumpaa tahansa lepotilaa tai jos tekee full shutdownin. Nyt googlailin vielä lisää ja löysin 2019 reddit keskustelun, jossa porukalla oli tätä ongelmaa Xbox Onen kanssa, mutta se taisi korjaantua xboxin firmware päivityksellä.
Mulla nuo iänet menee kanssa vallan sekasin (mykistyy) jos tuota HDMI johtoa käy välillä irroittelemassa käynnissä olevasta xboxista. Itse olen toisaalta saanut ne kyllä aina takaisin boksin full restartilla
 
Ylös Bottom