Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yakuza/Like A Dragon -pelisarja

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Remeded
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noniin tulipa aloitettua kumittaja miehen seikkailut. Ensinnäkin täytyy sanoa että tämä on todella erinomainen PC käännös. Ultrawide, FSR 1,2 ja 3, frame gen, ja kaikki perus grafiikka säädöt on kohdillaan. Peli myös pyörii todella hyvin, natiivi FSR 3 on hitusen hitampi kuin TAA mutta ainakaan ei ole sitä TAA ghosting ongelmaa. Myöskin HDR on mukana ensimmäistä kertaa ? sarjassa ja se näyttää tosi hyvältä.

Mitä tulee Yong Yean suoritukseen niin jos tämä on minun uusi Kazuma Kiryu tulevaisuudessa niin ei ole mitään ongelmaa, herra hoitaa ainakin alun perusteella hommansa mallikkasti ja sopii muun enkku näyttelyn sekaan hienosti. Tosiasia on että Like a Dragon pelien enkku ääninäyttely ei ole koskaan ollut mitään top tier tasoa ja tämä jatkaa sitä samaa hyvää mutta ei erinomaista tasoa. Toki jos alkaa vertailemaan alkuperäisen ja enkku Kiryun välillä tottakai siitä tulee ongelmia, siitä tulee aina jos vertaa peleissä näitä kieliä ja japani kuulostaa 90% ajasta paremmalta. Itse vaan olen luopunut sen käytöstä ihan pelattavuus syistä.

Pelistä en voi vielä paljon sanoa mutta voi helvetti se kohta kun ne ukot hyökkäs ja Kiryu käveli kameraa kohti hidastettuna sai kylmät väreet aikaan, oliko niin eeppisesti tehty. Tällaiset hidastukst voi olla peleissä ja elokuvissa joko todella tyylikäitä tai gringe tasoa, tämä oli selkeästi ensimmäiseen kuuluva.
 
Viimeksi muokattu:
Itse vedin japanilla kuten kaikki yakuzat/like a dragonit tähän asti, mutta Infinite Wealth trialia pelatessa tuli tunne että ei vaan toimi tuossa enää japani, todennäköisesti siis englannilla jatketaan tulevaisuudessa. En tiedä johtuiko uudesta ympäristöstä mutta jotenkin ei ollut immersio yhtään enää kohdillaan.
 
Mitä tulee Yong Yean suoritukseen niin jos tämä on minun uusi Kazuma Kiryu tulevaisuudessa niin ei ole mitään ongelmaa, herra hoitaa ainakin alun perusteella hommansa mallikkasti ja sopii muun enkku näyttelyn sekaan hienosti. Tosiasia on että Like a Dragon pelien enkku ääninäyttely ei ole koskaan ollut mitään top tier tasoa ja tämä jatkaa sitä samaa hyvää mutta ei erinomaista tasoa. Toki jos alkaa vertailemaan alkuperäisen ja enkku Kiryun välillä tottakai siitä tulee ongelmia, siitä tulee aina jos vertaa peleissä näitä kieliä ja japani kuulostaa 90% ajasta paremmalta. Itse vaan olen luopunut sen käytöstä ihan pelattavuus syistä.
Vaikka Yong Yea on kuulostanut aika kamalalta kaikissa klipeissä ja trailereissa mitä on vastaan tullut, niin kai se pahin ongelma on juuri tuo että kun vertaa japaninkieliseen Kazumaan, niin siinä jää kuka vaan kakkoseksi. Ei pysty millään englanniksi näitä pelejä pelaamaan. Jos ei tietäisi paremmasta, niin kai se Yong Yea sitten menisi siinä missä moni muukin ei-niin-huippuluokan ääninäyttelijä.
 
Vaikka Yong Yea on kuulostanut aika kamalalta kaikissa klipeissä ja trailereissa mitä on vastaan tullut, niin kai se pahin ongelma on juuri tuo että kun vertaa japaninkieliseen Kazumaan, niin siinä jää kuka vaan kakkoseksi. Ei pysty millään englanniksi näitä pelejä pelaamaan. Jos ei tietäisi paremmasta, niin kai se Yong Yea sitten menisi siinä missä moni muukin ei-niin-huippuluokan ääninäyttelijä.

Joo onhan se sellaista hyvää tasoa koko peli ,mutta se menee kun ei ole pelannut japaniksi vuosiin ja Kiryun ääni ei ole muistissa ja vertailukohteena. Pahin ongelma on juuri siinä kun niitä verrataan keskenään eikä pelata sellasenaan ja arvioida muun näyttelyn seassa. Tottakai Kurodalle hävii kuka vaan joka yrittäisi enkuksi näin ikonista hahmoa. Mutta kun ei pelaa pelejä japaniksi niin siihen enkkuun tottuu ja monet pelit jotka on joskus kuulostanut kamalalta kun pelannut japaniksi ensin niin kuulostikin ihan hyvältä kun ei ole sitä japania käyttänyt pitkään aikaan ja ei ole näin mitään mihin verrata. Toki ymmärrän jos joku haluaa pelata originaali kielellä mutta itselle se ei ole niin tarpeellista nykypäivänä, joskus se oli ja jos pelissä ole pelkkä enkku jätin pelin ostamatta. Nyt jos siinä on pelkkä japani jää se ostamatta. :D


EDIT: Ainiin unohdin mainita sen että taitaa ensimmäistä kertaa olla myös kaikki ei puhutut keskustelut enkuks missä on niitä lyhyitä äänähdyksiä. Aina ärsyttänyt se sekamiksi japania ja enkkua.
 
Viimeksi muokattu:
Toki ymmärrän jos joku haluaa pelata originaali kielellä mutta itselle se ei ole niin tarpeellista nykypäivänä, joskus se oli ja jos pelissä ole pelkkä enkku jätin pelin ostamatta. Nyt jos siinä on pelkkä japani jää se ostamatta. :D
Tämä on muuten jännä keskustelun aihe. Minulle ei sillä ole niin väliä mikä on pelin alkuperäiskieli, vaan mikä kuulostaa hyvältä. Englanti on toki yleensä se valittu kieli ihan jo siksi että sitä ymmärtää ilman tekstityksiä, joten ei mene keskittymistä yhtään hukkaan. Sitten taas jos ero laadussa on tätä luokkaa kuin nyt Kazuman ääninäyttelijöillä, niin silloin otan sen laadukkaamman. Voin hyvin ostaa pelin, vaikka siinä ei olisi enkkudubbausta, kunhan on tekstitykset. Välillä on PlayAsian valikoimaa selaillessa tehnyt jopa mieli ostaa joku shoot 'em up, jossa ei ole englantia laisinkaan, koska sellaisessa pelissä pärjäisi ilmankin.
 
Yleensä valitsen peleissä englanninkielisen ääniraidan ihan vain siitä syystä, ettei teksityksistä ole niin riippuvainen. Yakuza-sarja on kuitenkin poikkeus tähän, koska koko pelimaailma sijoittuu niin vahvasti Japaniin ja sen järjestäytyneen rikollisuuden maailmaan. Kielellä ja varsinkin sen tavalla ilmaista asioita on siis poikkeuksellista merkitystä tässä. Näiden pelien pelaamisesta tulisi siis jotakuinkin samanlainen fiilis kuin Talvisodan katsominen ruotsiksi tai Kummisetä saksankielisellä ääniraidalla ja suomalaisilla teksteillä. Tarinaa voisi seurata, mutta tunnelma muuttuisi huomattavasti.

Itsellä oli tätä samaa vielä Ghost of Tsushiman kohdalla "ei kai tätä voi kukaan pelata enkuks", sit kun sitä kokeili niin se kuulosti niin väärältä ja huonolta.

Mutta kun pelit pikkuhiljaa pakottivat joko vaihtamaan enkuks tai pysähtymään lukemaan tekstiä niin ei ollut muuta vaihtoehtoa, gameplay edellä mennään. Sitten myöhemmin pelasi GoT enkuks niin se kuulosti keskiverto peliä paljon paremmalta ja ei ollut mitään ongelmia sen kanssa. Muistan joskus kun Lightning Returns oli ensimmäisiä pelejä missä tämä alkoi todella häiritä kun piti pysähdellä lukemaan tekstiä, Nier Automatassa missasi kaikki bossien kanssa käydyt keskustelut kun ei molempiin pystynyt keskistelemaan. Siitä sitten pikkuhiljaa päätti vaan että ei enään. Nyt se enkku on ehdoton vaikka tunnelma muuttuisi pelissä. Se on pienempi paha itselle kuin lukea tekstiä.
 
Yleensä valitsen peleissä englanninkielisen ääniraidan ihan vain siitä syystä, ettei teksityksistä ole niin riippuvainen. Yakuza-sarja on kuitenkin poikkeus tähän, koska koko pelimaailma sijoittuu niin vahvasti Japaniin ja sen järjestäytyneen rikollisuuden maailmaan. Kielellä ja varsinkin sen tavalla ilmaista asioita on siis poikkeuksellista merkitystä tässä. Näiden pelien pelaamisesta tulisi siis jotakuinkin samanlainen fiilis kuin Talvisodan katsominen ruotsiksi tai Kummisetä saksankielisellä ääniraidalla ja suomalaisilla teksteillä. Tarinaa voisi seurata, mutta tunnelma muuttuisi huomattavasti.
Tää on se syy miks nää tulee itekin pelattua japanilaisella ääninäyttelyllä. Missään muussa pelisarjassa se ei oo niin justiinsa ja yleensä valitsen enkun ihan vaan helpomman ymmärtämisen vuoks, mut tää on niin vahvasti japaniin kytköksissä et tuntuis oikeastaan hassulta jos englantia vääntäisivät. Plus se että 0-6 on tosiaan vaan japaninkielisellä ääninäyttelyllä, ellei niitä PS2 versioita laske mukaan joissa se dubbaus on öh, kehno.

Sinänsä jännä et vaikka esimerkiks Persona-sarjan pelitkin sitoutuu aika vahvasti Japaniin ja sen kulttuuriin, niin vedän nekin kyllä ihan rehdisti englanniksi vaan. Toisaalta niissä ei ollu länsimaalasilla japanin mahdollisuuttakaan ennenkun Persona 5 julkaistiin, niin sekin lienee tässäkin osasyynä taustalla. Sama Shin Megami Tensein kanssa. Tai oikeastaan kaikkien Atlusin pelien, Strange Journey Redux on poikkeus koska siinä ei vaihtoehtona oo kun se japaninkielinen ääninäyttely.
 
Like a Dragon Gaiden nyt läpi. 11h siinä vierähti.

Peli näyttää todella hyvältä ja kuulostaa myös kuten nämä pelit aina. Enkku ääninäyttely ailahteli keskinkertaisesta hyvään, Yong Yean työ Kazuma Kiryun roolissa saa lopulta hyvän arvosanan. Hoitaa hommansa mallikkaasti ja kun sitä vertaa muuhun pelin ääninäyttelyyn niin selkeästi parhaimmistosta on kyse ja ei mitään ongelmaa jatkossa pelata hänen äänellään. Ainostaan se naispuolinen kumppani oli aika kamalan kuuloinen ja ahdisti joka kerta kun sen kanssa piti tehdä jotain, todellä tökkivä esitys.

Se missä tämä oikeastaan kompastelee eniten on gameplay puoli. Ei vaan enään jaksa näitä beat em up pelejä ja kaikki sarjan synnit tuntuu kasaantuneen tähän yhteen peliin varsinkin mitä tulee bossi taisteluihin. Tekemistä tässä riittää reilusti tuon 11 jälkeen kun on sivutehtävää ja muuta vaikka millä mitalla. Ei vaan nyt jaksa tehdä kaikkea kun kohta tulee se pääpeli ja en halua ähkyä ennen sitä. Myöskin ne kaikenmaailman gadgetit jäi täysin turhiksi.

Tarina oli ihan ok, siinä oli paljon hyvää mutta oli myös paljon puuduttavaa filleriä. Eikä tämä nyt mitenkään tärkeä ole muutamaa cutsceneä lukuunottamatta jotka antavat Kiryun hahmolle lisää syvyyttä. Myöskin pelin lopputaistelun tapahtumat sai kyllä ihan repeämään nauruun kun selkeästi oli otettu mallia MGS4 kun mietittiin miten älyttömäksi homman voi vetää.

Ihan ok veto mutta selkeästi välipalana tehty ja se näkyy laadussa. Gamepassista pelaamalla ei jäänyt paha maku suuhun mutta jos olisi maksanut jotain niin olisi saattanut jäädä. Nyt sitten olen valmis pääesitystä varten.
 
Yleensä valitsen peleissä englanninkielisen ääniraidan ihan vain siitä syystä, ettei teksityksistä ole niin riippuvainen. Yakuza-sarja on kuitenkin poikkeus tähän, koska koko pelimaailma sijoittuu niin vahvasti Japaniin ja sen järjestäytyneen rikollisuuden maailmaan. Kielellä ja varsinkin sen tavalla ilmaista asioita on siis poikkeuksellista merkitystä tässä. Näiden pelien pelaamisesta tulisi siis jotakuinkin samanlainen fiilis kuin Talvisodan katsominen ruotsiksi tai Kummisetä saksankielisellä ääniraidalla ja suomalaisilla teksteillä. Tarinaa voisi seurata, mutta tunnelma muuttuisi huomattavasti.

Sama tääl, jopa GOT pelasin englanniksi vaikka "japanipeli" sekin on. Mut jostain syystä en pysty pelaa Yakuzaa muuta ku japaniks, kaikki tähän mennes pelaamani yakuzat on vedetty japanin kielellä niin jotenkin ei pysty/olis outoa kuunella yhtäkkiä englantia tässä pelisarjassa.
 
Jos jollakulla vielä kokematta tai hankkimatta Yakuzat niin nyt ois kelpo hintaan tarjolla kunnon aloitussetti ! GOGissa olis tarjolla Yakuza Complete Series 27.99euroina

Sisältäen siis…
Yakuza 0
Yakuza Kiwami
Yakuza Kiwami 2
Yakuza 3 Remastered
Yakuza 4 Remastered
Yakuza 5 Remastered
Yakuza 6 : The Song of Life

https://www.gog.com/en/game/yakuza_complete_series
 
Lopun puintia:
Oli kyllä aika rankkaa katsottavaa. Näin se aina on kun on lapsia mukana. Se piirros varsinkin hajotti ruudun tällä puolella. Itsekin näen että Kiryun onnellinen loppu voi olla aika kaukainen toive. Samaan aikaan tuli kyllä sellainen fiilis, että Kiryun osalta alkaa olla homma paketissa. Hahmo on jo vanhahko, joten tahtipuikkoa sovitellaan Ichibanin käteen. Tämä ei minua ainakaan haittaa kunhan tosiaan Kiryu saisi edes tarpeeksi onnellisen lopun.

Hajottavan kohtauksen jälkeenkin loppu tarjosi hienoja hetkiä. Varsinkin sen kuinka Hanawa kertoi tietäneensä Kiryun salanimi Taichi Suzukin kaikkien niiden vuosien takaa. Ja kuinka tämä on joutunut jättämään niin ikään entisen elämänsä taakseen. Kuka Hanawa oikeasti on? Toivottavasti Infinite Wealthissa saadaan tähän vastauksia. Minusta ainakin hahmona Hanawa oli oikein onnistunut ja loi tämän tarinan aikana vahvan tunnesiteen Kiryuun.
Vastaus tuohon oli jo itse pelissä, mut vaati vähän asioiden yhdistelyä. Tai no, ei se suoraan ollu mut jos Yakuza 5 on jossain määrin tuoreessa muistissa. Vastaus spoilereissa, en tosin usko tän olevan jatkon kannalta mitenkään tärkeä.

Yakuza 5 tuttu Yu Morinagahan tuo on, tai oikeastaan muita vaihtoehtoja ei oo. Vitosessa kun on aika rajatut vaihtoehdot ketkä tietää Taichi Suzuki nimestä, plus ääninäyttelijä sama ja Morinagan ”kuolema” jäi mysteeriks vitosessa. 99% varma tieto, mut ei toki ihan satavarma

Tuli kans ite saatua tää nippuun. Ihan ok välipalana, mut pääjuoneen oli taas ujutettu roppakaupalla filleriä siinä muodossa et kaikki sivutekemiset ei ookkaan ihan valinnaisia. Jos yritti mahd nopeasti pelata tarinan niin aika nopeesti se sit tyssää johonkin kun pitää sivutauhkaa tunkata vähintäänkin saman verran mitä ite pääjuonta. Tästä aika pitkä miinus, etenkin kun peli on jo muutenkin lyhyt.

Muuten ihan ok, jostain syystä combat on ottanu takapakkia Lost Judgmenttiin nähden jossa edelleen paras Dragon Enginen combat. Agent tyylinä jäi aika pahasti sen toisen varjoon ja ne gadgetit oli itellekkin tosi turhia, eikä niitten käyttö oikeen kiinnostanut.

Kasille ihan hyvä pohjustus, mut en kyllä rehellisesti tiedä oliko tässä jotain mitä ei ois voinu muutamalla cutscenelläkin kertoa. Kasille mulla on vaan yks toive ja se on se et Kiryun tarina nippuun tavalla tai toisella, sen piti loppua jo kutosessa niin tää alkaa tuntumaan jo hölmöltä et siitä ei osata päästää irti millään.
 
Muuten ihan ok, jostain syystä combat on ottanu takapakkia Lost Judgmenttiin nähden jossa edelleen paras Dragon Enginen combat. Agent tyylinä jäi aika pahasti sen toisen varjoon ja ne gadgetit oli itellekkin tosi turhia, eikä niitten käyttö oikeen kiinnostanut.

Kasille ihan hyvä pohjustus, mut en kyllä rehellisesti tiedä oliko tässä jotain mitä ei ois voinu muutamalla cutscenelläkin kertoa. Kasille mulla on vaan yks toive ja se on se et Kiryun tarina nippuun tavalla tai toisella, sen piti loppua jo kutosessa niin tää alkaa tuntumaan jo hölmöltä et siitä ei osata päästää irti millään.

RGG:n peleissä vähän outoa on ollut juuri tuo, että taistelumekaniikka saattaa vaihdella hyvinkin paljon pelistä toiseen (saman sukupolven sisälläkin). Lost Judgmentissa on minustakin se paras näistä reaaliaikaisista. Minusta Gaidenissa agenttityylin taistelu oli sulavampi kuin Yakuza-tyyli, mutta gadgetit aika turhia.

Gaideninhan piti olla alunperin Infinite Wealthin DLC, siitäkin ehkä "lisärimäisyys" kumpuaa. Erinomainen peli silti!

Kiryu on sarjan sydän, mutta roikuttaminen mukana alkaa olla joo vähän koomista. Tuntuu jo tuossa IW:n demossa oudolta, että siinä se vielä mukana kaiken jälkeen hengailee ja nyrkkejään heiluttelee, harmaantuneena vain.
 
RGG:n peleissä vähän outoa on ollut juuri tuo, että taistelumekaniikka saattaa vaihdella hyvinkin paljon pelistä toiseen (saman sukupolven sisälläkin). Lost Judgmentissa on minustakin se paras näistä reaaliaikaisista. Minusta Gaidenissa agenttityylin taistelu oli sulavampi kuin Yakuza-tyyli, mutta gadgetit aika turhia.

Gaideninhan piti olla alunperin Infinite Wealthin DLC, siitäkin ehkä "lisärimäisyys" kumpuaa. Erinomainen peli silti!

Kiryu on sarjan sydän, mutta roikuttaminen mukana alkaa olla joo vähän koomista. Tuntuu jo tuossa IW:n demossa oudolta, että siinä se vielä mukana kaiken jälkeen hengailee ja nyrkkejään heiluttelee, harmaantuneena vain.
Joo, mulle ei esimerkiks Ishin kovinkaan kovaa iskeny combattinsa puolesta kun siinä oli kaikennäköstä turhaa liimattuna päälle, etenkin se korttijärjestelmä tuntu niin typerältä kun olla ja voi. Ishin on mulla itseasiassa vielä keskenkin, ettei sen puoleen. Ehkä tohonkin löytyis ihan looginen vastaus jos vilkasis lopputekstejä ja kattois ketkä siitä combatista oikeen on ollu vastuussa, veikkaisin et RGG sisälläkin täytyy melkeen olla useempikin tiimi jotka pallottelee eri pelejä.

Muistelinkin et tosta oli jotain puhetta et Gaidenin piti alunperin olla jotenkin liitettynä toiseen peliin, mut siitä tehtiinkin sit omansa. Yleensä tää ei loppupeleissä oo aina se paras ratkasu kun siinä vaiheessa kun DLC:stä muutetaan täyspäiväseks peliks, täytyy siihen yleensä keksiä aika paljon lihaa luiden ympärille. Asia jonka melkeen oikeastaan näki tässäkin, ottaen huomioon sen päätarinaan ujutetun fillerin määrän. Pätevä peli jokatapauksessa, mutta oon kyllä tyytyväinen siihen et tän sai pelata Game Passista eikä tarvinnu 50€ maksaa, koska näkisin tän enemmänkin noin 30-40€ arvosena pelinä täydellä hinnalla.

Mulle itelle seiska tuntu poikkeuksellisen raikkaalta sen takia kun siinä ei tosiaan ollu ainakaan lähtökohtaisesti mukana sitä aikasempien hahmojen ja pelien tuomaa taakkaa mukana. Kiryu ja kumppanit on joo tavalla tai toisella sarjan sydän, mut samalla niiden läsnäolo periaatteessa tuo tässä vaiheessa sarjaa jo aikamoisen taakan mukanansa siinä mielessä, et pelaajan todennäköisesti pitää olla aikasemmista tapahtumista edes pääpiirteittäin kärryllä, siinä mielessä et tiedetään keitä ne on ja miten siihen tilanteeseen ollaan päädytty. Ei mulla ainakaan kovin montaa sarjaa tuu mieleen jossa pitäis olla peräti 8 peliä pelattuna jotta ymmärtää kaiken (0-7) mitä siinä tapahtuu. Lisäks seiskassa piti sen soihdun siirtyä Ichibanille (kirjaimellisesti jonkun chapterin nimi oli Passing the Torch), mut se nyt sit vähän peruutettiinkin.

Mikäli ymmärsin ekoista trailereista oikein niin kasissa on kai kaks eri ryhmää käytännössä, toisessa pillipiiparina Ichiban ja toisessa Kiryu. Sen enempää en trailereita oo kattonu koska RGG tyylillä niissä on paljon spoilereita jotka haluais ennemmin kokea peliä pelatessa. Pidetään kuitenkin sormet ristissä et tää nyt olis se viimenen peli missä se heiluu mukana, etenkin kun sen ois pitäny jäädä jo pois aiemminkin. Toivotaan myös samaan hengenvetoon et noita perinteisiä turpaanvetopelejäkin tulee jatkossa roolipelien ohella, mut en ainakaan toistaseks kovin paljoa siitä jaksa murehtia.


Famitsun artikkelissa Yokoyama mainitsee et olis jotain julkistusta (toivottavasti) tänä vuonna luvassa myös. Sinänsä ihan odotettavissa, mut jokatapauksessa ihan kiva kuulla suoraankin et jotain on jo suunnitteilla ja suurinpiirtein valmiina näytettäväks. Sormet ristissä kolmannen Judgmentin puolesta, mut katotaan mitä tulee.
 
To-do lista Tammikuu 2024

1. Talviloma viikolle 5 Check
2. Ultimate edition ennakkotilattu Check
3. Valmiina yhteen vuoden suurimmista julkaisuista Check
Coolio! Kade minäkin. Vaikka oon sivustolle arvioinut viimeiset x tän sarjan peliä ja innoissani tästä pelistä olinkin, niin ei vaan pysty. Miljuuna tuntia pitkä seikkailu ja aikaa nyt jo liian vähän pelailla, niin ei vaan ei. Liian hapokasta. Pitänee vältellä tätä ketjua ja spoilereita jonnekin syksyyn asti varmaan.
 
Ylös Bottom