Kehittelin uutta arvostelujärjestelmää, jossa jokainen saa omien mieltymyksiensä mukaan räätälöidyn arvosanan. Järjestelmän pohjana on kymmenen muuttujaa: tekninen toteutus, taiteellinen toteutus, pelattavuus, kiinnostavuus/vetovoima, juoni/tarinankerronta, uudelleenpeluuarvo, ongelmanratkonta, kenttäsuunnittelu, innovatiivisuus ja saavutettavuus. Jos osa-alue toteutuu arvostelijan mielestä pelissä hyvin, laitetaan rasti ruutuun. Lopuksi katsotaan, montako rastia tuli, ja siitä saadaan arvosana nollasta kymmeneen.
Käyttäjät puolestaan saavat itse valita, mitkä osa-alueet heille ovat merkityksellisiä. Jos esim. ei haittaa, ettei peli ole erityisen innovatiivinen tekninen toteutuskaan ei merkitse, niin nämä voi ruksia pois, jolloin muut osa-alueet saavat lisää painokerrointa. Niinpä 8/10:n peli muuttuukin tällaiselle käyttäjälle täydelliseksi peliksi. Tai jos vaikka käyttäjää kiinnostaa pelissä ainoastaan hyvät puzzlet ja uudelleenpeluuarvo, eikä kumpikaan näistä toteudu, on arvosana pyöreä nolla. Huisaa!
PS. Älkää miettikö tätä järjestelmää liian tarkkaan, koska siitä saattaa löytyä epäloogisuuksia.
Käyttäjät puolestaan saavat itse valita, mitkä osa-alueet heille ovat merkityksellisiä. Jos esim. ei haittaa, ettei peli ole erityisen innovatiivinen tekninen toteutuskaan ei merkitse, niin nämä voi ruksia pois, jolloin muut osa-alueet saavat lisää painokerrointa. Niinpä 8/10:n peli muuttuukin tällaiselle käyttäjälle täydelliseksi peliksi. Tai jos vaikka käyttäjää kiinnostaa pelissä ainoastaan hyvät puzzlet ja uudelleenpeluuarvo, eikä kumpikaan näistä toteudu, on arvosana pyöreä nolla. Huisaa!
PS. Älkää miettikö tätä järjestelmää liian tarkkaan, koska siitä saattaa löytyä epäloogisuuksia.