Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Itse nään ja luen arvioita sillä silmällä ja oletuksella, että se arvio on kirjoittajan omakohtainen mielipide ja arvio. Etenkin jos on omalla nimellä/nickillä kirjoitettu. Ei kaikkien tarvitse tykätä kaikesta. Esim. Sonic Frontiers josta en ole löytänyt yhtään positiivista arvostelua ja arvosanat kyykkää konsanaan, mutta silti Steamistä tykätään kuin hullu puurosta. Onko se silloin arvostelijan ammattitaidottomuutta?
Tässä toteutuu juuri se mitä hain takaa eli ns. "ammattimaiset" arvostelijat antavat sen "tylsän" arvion ja käyttäjät on ihan innoissaan tai sitten ei tykkää yhtään. Juuri tätä tarkoitin sillä mitä kirjoitin. Käyttäjäarviot eroaa juuri siksi niin paljon koska siellä ollaan täysillä siinä omassa tunteessa eikä mietitä asiaa edes varsinaisesti arvosteluna. Kaikki mistä pidetään on 10/10 ja kaikki mistä ei on 0/10. Näin kärjistettynä.

Sitä omaa inhoa tai rakkauta ei hillitä yhtä lailla mitä odotan virallisempien arvostelijoiden taas tekevän.

Itse nään pienen ristiriidan siinä että arvostelijan pitäisi olla mielestäsi mahdollisimman objektiivinen ja painaa omat mielipiteensä sivuun ja samaan aikaan arvosanassa pitäisi näkyä se, että pelistä odotetaan tai kuten mainitsit pelistä puhutaan vuoden kovimpana pelinä. Jos yleinen paine tai oletus, että "tämä on mestariteos" vaikuttaa arvosanaan, vaikka niin ei itse kokisi, niin mun mielestä se on kaukana objektiivisuudesta tai arvosteluiden tarkoituksesta.
Nyt ymmärsit väärin. Ei odotusten pidä näkyä arvostelussa vaan viittasin vain siihen että 6/10 tuntuu oudolta jos samaan aikaan puhutaan että peli on vuoden kovimpia. Tuossa siis lähinnä mutuilin että ei peli voi mitenkään "olla" 6/10 kun selkeä enemmistö hehkuttaa 10/10-arvioita tms.

TOKI aina löytyy niitä trolleja, jotka lyttää pelin klikkien toivossa, vastahan me nähtiin tällä viikolla miten suomen rikkain mies on tienannut 133,7 miljoonaa euroa, väittää vahingoksi, mutta onko sattumaa, että summa on sama kuin pelimaailmassa käytetty LEET termi numeroina ilmoitettuna :p
Ymmärtääkseni tuo leet-homma oli vahinko/vitsi ja tyyppi ei ole mikään erityisen rikas? Jostain luin ohimennen uutisen nimenomaan siitä että vähän harmittaa kun leikki numeroilla ja nimenomaan tuo leet oli vitsi kun oli kai ohjelmistohommissa tms.

No siis edellisosahan oli sellainen hmm 8/10 ja jos tää on mun makuun liian tylsästi vain sitä samaa mutta pidennetyssä muodossa niin tiputan tänne 6/10 arvosanaa just niin paljon kun huvittaa ja jään odottamaan tappouhkauksia privaviesteihini :cool: :D
Näin saa toki jokainen tehdä mutta jos tämän tekisi ns. virallisempi arvostelija niin en oikein ymmärtäisi. Jos saa siis asian X ja se on 8/10 ja tulee sille identtinen jatko-osa niin se onkin 6/10 koska on identtinen? Mikä logiikka?

Toisaalta en myöskään ymmärrä miksi aina jatkon pitäisi olla parempi ja parempi eli jos aiempi peli saa 10/10 niin jatko-osan kanssa tuskaillaan että ei voi antaa parempaa arvosanaa kun jo annettiin aiemmalle se paras. Minusta ne on vain lokeroita, joihin pelejä sijoittaa eikä mikään parhausjärjestys.

Eli kun täällä (ja muuallakin) kerran puhutaan että toisinto aiemmasta niin eikö arvosanankin pitäisi mukailla sitä? Ei siis "voi" olla 6/10.

Kauhea analysointi siitä mihin arvosanaan joku yksi arvostelija kaikkien arvostelijoiden joukosta saa päätyä.
Jätkät, leidit jne. hei, siellä on peli pelattavana niille jotka näin haluaa tehdä.
Ei siinä, kyllähän pelifoorumille keskustelua mahtuu!
En kieltänyt etteikö voisi päätyä mutta sille kaipaisi sitten myös sanalliset perusteet, joiksi ei mielestäni riitä että on samaa jos se sama sai jo 8/10 (tai mitä saikaan). Paitsi jos tämä hemmo antoi aiemmallekin sen 6/10 :D

Arvostelut eivät ole objektiivisia. Jos olisivat, niin ne jäisivät listaukseen pelistä löytyvistä teknisistä osista ja sisällöstä vailla mielipidettä.

Arvostelujen tarkoitus on antaa rehellinen ja subjektiivinen katsaus arvosteltavasta teoksesta. Se heijastaa kirjoittajan arvomaailmaa siinä missä taide heijastaa tekijöiden arvoja. Lukijan vastuulle jää löytää ne kriitikot, joiden maku ja maailmankuva vastaa omaansa niin hyvin kuin mahdollista.
Minusta on taas aika turhauttavaa että arvosteluita lukiessa täytyykin keskittyä nimen lukemiseen eikä arvosteluun. Eli jos on kirjoittaja X niin koko teksti on siis täysin turhaa osalle porukasta? Aika turhauttavaa.

Painotan yhä että ymmärrän ettei objektiivista arvostelua voida tehdä mutta siihen voidaan pyrkiä. Painotuksia voidaan miettiä: minkä antaa vaikuttaa loppuarvosanaan ja minkä verran. Voidaan myös miettiä että onko arvostelija edes oikea henkilö tekemään arvostelun jos ei vaikka pelaa autopelejä ja sellaista arvostelee, varsinkin kun kerran tuli puhe tuosta että voi olla "väärä arvostelija".

Pointtini kuitenkin lopulta on, että vaikka saa olla ja aina on omia mielipiteitä, niin ammattimaisempana tekijänä täytyy olla jonkinlaista "pelisilmää"(?) asian suhteen. Tuo ei tarkoita etteikö 6/10 voisi olla arvosana mutta se täytyy sitten perustella. En vieläkään ole arvostelutekstiä lukenut mutta jos se pohjautuu vain siihen että peli on toistoa ja "sitä samaa" tai ensimmäisen DLC, niin miten ihmeessä se voi pudottaa arvosanaa noin alas? Mielestäni siis perustelematon vaikka mielipide olisikin.

Mitä tulee tuohon 6/10 arvosanaan, itse en lähtisi niin jyrkälle linjalle, mutta en myöskään pidä tuosta 1-10 asteikosta juuri tuon laajan tulkinallisuuden vuoksi. Itse haparoin kolmen ja neljän tähden välillä valtaosan pelistä. Lopulta päädyin neljään, joka omasta mielestäni menee johonkin 8-9/10 tasolle. Ne pätkät mitä olen tuosta IGN-arvostelusta nähnyt ovat kaikki perusteltuja valituksen aiheita, mutta kärjistettyjä. Jos haluaa, Ragnarökistä löytää paljon maristavaa. Itse en lopulta halunnut keskittyä niihin ongelmiin, koska onnistumiset ovat huomattavasti suurempia saavutuksia.
Onko kyse siis siitä että käytetään täyttä skaalaa? Monessa paikkaahan se on oikeasti 4-10 ja varsinkin sitä ajatellen tuo 6/10 on todella huono arvosana. Lähinnä sellaisille teoksille, joissa täytyy olla jotain todella kiinnostavaa että ostaa edes alelaarista. Olen siis itse pelannut moniakin tuollaisia arvosanoja saaneita teoksia ja pitänyt niistä mutta ne on myös aina tuntuneet aika selvästi numeronsa ansainneilta.
 
Mä oon näköjään keväällä kirjoittanut, että tuskin maltan odotta GoW:n jatko-osan arvosanakeskusteluja :D Joten siteeraan viestiä tässä topikissa, en tukota alkuperäistä pelitopikkia sen enempää. Varsinkaan kun ei tästä aiheesta nyt niin paljoa uutta sanottavaa ole, Horizon Forbidden Westin kohdalla tuli tismalleen samat "no mutta miksi jatko-osa saa huonommat pisteet"-kuviot käytyä läpi.

Näin saa toki jokainen tehdä mutta jos tämän tekisi ns. virallisempi arvostelija niin en oikein ymmärtäisi. Jos saa siis asian X ja se on 8/10 ja tulee sille identtinen jatko-osa niin se onkin 6/10 koska on identtinen? Mikä logiikka?

Toisaalta en myöskään ymmärrä miksi aina jatkon pitäisi olla parempi ja parempi eli jos aiempi peli saa 10/10 niin jatko-osan kanssa tuskaillaan että ei voi antaa parempaa arvosanaa kun jo annettiin aiemmalle se paras. Minusta ne on vain lokeroita, joihin pelejä sijoittaa eikä mikään parhausjärjestys.

Eli kun täällä (ja muuallakin) kerran puhutaan että toisinto aiemmasta niin eikö arvosanankin pitäisi mukailla sitä? Ei siis "voi" olla 6/10.
En ole täysin eri mieltä, mutta heitetään nyt ajatusleikki:
Onko olemassa yhtäkään videopelaajaa, jonka mielestä NHL 2023:n pitäisi saada arvosanaksi 9/10, koska NHL 2015 sai myös arvosanaksi 9/10 ja sen jälkeen pelit ovat olleet kausipäivityksiä tähän peliin?
(HUOM. kyseessä on mielikuvitusleikki, en ole perehtynyt kyseisen pelisarjan uudistuksiin, älkää takertuko siihen)

Yritän siis sanoa, että kai nyt jossain vaiheessa toistosta saa rokottaa, eritoten kun aikaa kuluu ja pelit kehittyvät? Varmasti jokainen meistä pelaajista suhtautuu toistoon vähän eri tavalla, toiset kriittisemmin ja toisille maistuu paremmin.

En minä sitten tiedä, paljonko joku virallinen arvostelija saa liiasta tuttuudesta rokottaa, onneksi ei tarvitsekaan tietää. Samaa mieltä siitä että ei sitä nyt ihan voi eka osa 10/10 -> jatko-osa 5/10 "koska liian tuttua" -linjoillekaan lähteä. Mutta koska itse omassa päässäni rokotan samojen asioiden toistamisesta, niin ei mua hirveästi haittaa jos arvostelijakin näin tekee. Tärkeintä ehkä, että asia tuodaan tekstissä esiin, ei niinkään että paljonko se on vaikuttanut pisteisiin.
 
Tämä keskustelu kuuluu ehkä pikemminkin tuonne arvosana-ketjuun, mutta laitetaan tämä tähän ja sitten jatketaan siellä.
Minusta on taas aika turhauttavaa että arvosteluita lukiessa täytyykin keskittyä nimen lukemiseen eikä arvosteluun. Eli jos on kirjoittaja X niin koko teksti on siis täysin turhaa osalle porukasta? Aika turhauttavaa.

En sanonut noin, enkä niin väittäisikään. Jos kokee, että on aina satavarmasti eri mieltä jonkun kanssa, niin sittenhän ei tietenkään kannata tuhlata aikaa lukemiseen. Mutta itse ainakin luen niin monta tekstiä, kuin vaan jaksan. Hyvin perusteltu eri mielipide voi joskus pakottaa miettimään, miksi itse pitää jostain asiasta. Se taas antaa mahdollisuuden rikkaampan arvostukseen siitä, mistä pitää. Mutta se vaatii tietenkin vastapainoksi sen, että arvostelija itse on välittänyt tekstistä tarpeeksi perustellakseen kantansa ensin.

Painotan yhä että ymmärrän ettei objektiivista arvostelua voida tehdä mutta siihen voidaan pyrkiä. Painotuksia voidaan miettiä: minkä antaa vaikuttaa loppuarvosanaan ja minkä verran. Voidaan myös miettiä että onko arvostelija edes oikea henkilö tekemään arvostelun jos ei vaikka pelaa autopelejä ja sellaista arvostelee, varsinkin kun kerran tuli puhe tuosta että voi olla "väärä arvostelija".

Objektiivisuuteen ei voi pyrkiä, sillä ihmiset ovat subjektiivisia. Objektiivinen arvostelu on vain sisällön listaamista. Eikä ole olemassa väärää arvostelijaa. Hyvä taideteos tempaa mukaansa kenet tahansa. Itse en pidä tai ymmärrä autourheilusta yhtään, mutta Gran Turismo sai minulta täydet viisi tähteä julkaisun alla. Kauhupelien ystävä, joka ihastuu Animal Crossing -sarjaan voi tarjota mielettömiä näkökulmia pelistä, jota pitkäaikainen fani ei huomaa. Jokainen on ollut vieras jollekin aikanaan.

Pointtini kuitenkin lopulta on, että vaikka saa olla ja aina on omia mielipiteitä, niin ammattimaisempana tekijänä täytyy olla jonkinlaista "pelisilmää"(?) asian suhteen. Tuo ei tarkoita etteikö 6/10 voisi olla arvosana mutta se täytyy sitten perustella. En vieläkään ole arvostelutekstiä lukenut mutta jos se pohjautuu vain siihen että peli on toistoa ja "sitä samaa" tai ensimmäisen DLC, niin miten ihmeessä se voi pudottaa arvosanaa noin alas? Mielestäni siis perustelematon vaikka mielipide olisikin.

Jos peli on pelkkää toistoa aiemmasta, niin miksei se tuntuisi sitten negatiiviselta asialta? En itse ainakaan halua pelata samaa asiaa vuodesta toiseen. Jos tekijät haluavat vaan tehdä kopion aiemmasta, niin arvostelijan tuleekin huomauttaa, että sellainen ei hänelle toimi. Tässä tapauksessa lukijan vastuulle jää miettiä, onko toiston määrä hänelle ongelma vai ei.

Onko kyse siis siitä että käytetään täyttä skaalaa? Monessa paikkaahan se on oikeasti 4-10 ja varsinkin sitä ajatellen tuo 6/10 on todella huono arvosana. Lähinnä sellaisille teoksille, joissa täytyy olla jotain todella kiinnostavaa että ostaa edes alelaarista. Olen siis itse pelannut moniakin tuollaisia arvosanoja saaneita teoksia ja pitänyt niistä mutta ne on myös aina tuntuneet aika selvästi numeronsa ansainneilta.
Tietääkseni IGN käyttää skaalaa ihan 1-10 laajuudella, mutta aika harvassa nuo täydet alle viiden pisteen kalkkunat ovat. Mutta pisteytys itsessään on täysin eri keskustelu, joka ei ehkä tänne kuulu. Itse en mistään tähdistä tai pisteistä pidä, sillä ne estävät nuanssit arvosteluissa. Peli voi olla hieno monella tapaa, mutta silti pettymys, mutta sitä ei voi kiteyttää kolmeen tähteen, joka toiselle voi merkitä "ihan hyvää" ja toiselle pahinta pettymystä ikinä. Varsinkin nykyään näiden tuijottelu johtaa siihen, että itse teksti jää huomiotta.
 
Miks tuosta arvosanasta edes tällainen topiikki tuli :D Metacritic:ssä molempien pelien keskiarvo on 94 :rolleyes: Käyttäjäarvioissa ensimmäinen osa on vähäisen edellä mutta niille en ole juuri painoarvoa antanut sen jälkeen kun useiden pelien kohdalla nolla arvosanoja annetaan tyyliin viikkoa ennen julkaisua. Tai fanipojat tykittelee kymppejä pelaamatta koko peliä.
 
Peliala ei kehity, jos ei uskalleta ottaa riskejä vaan toistetaan samaa menestyskonseptia uudestaan ja uudestaan. Itse en ihan hirveästi arvostelupisteistä välitä, mutta on hyvä kuitenkin arvosteluissa kertoa, jos peli on edellisen pelin toistoa. Itse kyllä pelaan ihan mielelläni lisäreitä ja saman pelin uudelleenlämmittelyjä, mutta kyllä parhaat pelit pitäisi olla sellaisia, jotka luovat jotain uutta ja kiinnostavaa alalle. Muuten palkitaan siitä, että kloonaa parhaiten aiempaa menestystä. Esimerkiksi viime vuonna meuhkattiin siitä, että Forza Horizon 5 ei menestynyt kaikissa vuoden peli -kisoissa, mutta eihän se ollut muuta kuin saman vanhan konseptin toistoa paremmilla grafiikoilla, eikä minusta sellaiset pelit ansaitse erityistä kannustusta ja huomiota vaikka tekninen toteutus olisi huippuluokkaa.

God of Warin jatko-osan kohdalta en osaa sanoa mitään, kun en ole peliä pelannut enkä heti aio pelatakaan, mutta aika lailla tulee sellainen olo, että arvostelut on kirjoitettu hypen vallassa ja realistisempi näkemys pelistä tulee esille vasta myöhemmin. Voihan se realistisempikin näkemys silti olla, että kyseessä on poikkeuksellinen huippupeli ja pelin aluksi saamat ylistykset olivat perusteltuja.
 
Mielestäni on aika paljon eroa siinä, että verrataanko tarinavetoista kahden pelin kokonaisuutta vai vuodesta 1991 jatkunutta urheilupelisarjaa. Jos pelisarja uudistui suuresti ensimmäisen osan myötä, en edes toivo erityisemmin mitään rajumpia muutoksia juonta suoraan jatkavaan jatko-osaan. Ja jos puhutaan pelisarjoista, niin oletettavasti siellä on sisään leivottuna myös tietynlaista pelattavuutta ja muitakin elementtejä, joista sen sarjaksi tunnistaa. Ilman tiettyä toistoa pelisarjan tunnistaa lähinnä nimestä.

Tämä GoW:n arvostelumenestys nyt tuntuu puhuttavan, mikä sinänsä ei ole uutta. Se mikä toiselle on timanttia on toiselle lautasellinen ripulia, ja kaikki harmaan sävyt vielä siihen väliin. Foorumin objektiivisin näkemys on perinteisesti ollut Metacritic-pisteiden tarkastelu, joiden perusteella tässäkin tapauksessa on hankalampi nähdä arvostelijoiden olleen hypen vallassa ilman kosketusta realiteetteihin. Aika vaikea on uskoa, että 126 arvostelun keskiarvoksi saadaan 94 pelkällä hypen ja joukkohysterian voimalla. Kai sekin mahdollista teoriassa on, mutta vaatinee jonkinlaista 4D-shakkia aivoissa.

Yksittäisen pelaajan näkökulmasta näillä arvosanoilla ei ole lopulta mitään merkitystä. Kuten täällä on jo aiemmin kirjoitettu, niin se oma lempipeli voi olla yleisesti täysin maanrakoon hyljeksitty tuotos. Toisaalta joskus se arvostelumenestys voi oikeasti olla juuri niin hyvä itselle kuin arvosanat antavat ymmärtää.
 
Jos haluaa tietää mitä kriitikoiden konsensus on, niin OpenCritic/Metacritic on oikea paikka tarkistaa keskiarvot. Jos haluaa tietää mitä itse on mieltä, niin pelaa ja kokee itse. Kriitikoiden näkemys ja oma näkemys voi olla tai olla olematta sama, mutta kyllähän se kattavan datan todennäköisyys osua useamman pelaajankin näkemykseen on luonnollisesti kohtuullisen suuri, varsinkin jos genre muutenkin on mieluisa.
 
Kriitikkojen mielipide on se, mitkä fiilikset on, kun peliä on pelattu 10-20 tuntia. Sopii joihinkin peleihin, mutta ei kaikkiin. Lisäksi monet arvostelijat pakkojuoksevat pelit läpi deadlinen lähestyessä, mikä nyt ei ole optimaalinen tapa kokea varsinkaan tunnelmallisempia pelejä. Korostetusti arvosteluissa pärjää sellaiset pelit, jotka on helppo omaksua ja joista saa kaiken olennaisen irti parissa viikossa.
 
Mielestäni on aika paljon eroa siinä, että verrataanko tarinavetoista kahden pelin kokonaisuutta vai vuodesta 1991 jatkunutta urheilupelisarjaa.
Ehdottomasti samaa mieltä. Itse vastasin siksi, että kysyttiin että missä on logiikka, jos kaikin puolin hyvän pelin jatko-osa saa huonommat pisteet, vaikka ei ole huonompi. Jossain se "sama riittää" raja menee, vähän vaihdellen. Mutta yleisesti olen tässä samoilla linjoilla, että kyllä yksi samoista kaavoista ponnistava jatko-osa ihan ok. Toisaalta en tiedä, pitäisikö tämän olla virallisten arvostelijoiden näkemys vain siksi, että me olemme ok tietyn toiston kanssa?
Mutta jo tulevaa ennakoiden: Minä en ole itkemässä, jos seuraava Zelda saa huonommat pisteet kuin edeltäjänsä, joka oli mullistava. Jos jatko-osa on vain "sitä samaa mutta eri kuoressa" niin kyllä minä siitä nautin ja olen samaan aikaan sitä mieltä, ettei ole syytäkään saada samoja arvosanoja.

Foorumin objektiivisin näkemys on perinteisesti ollut Metacritic-pisteiden tarkastelu, joiden perusteella tässäkin tapauksessa on hankalampi nähdä arvostelijoiden olleen hypen vallassa ilman kosketusta realiteetteihin. Aika vaikea on uskoa, että 126 arvostelun keskiarvoksi saadaan 94 pelkällä hypen ja joukkohysterian voimalla. Kai sekin mahdollista teoriassa on, mutta vaatinee jonkinlaista 4D-shakkia aivoissa.
Noooo tätäkin foorumia kun lukee niin tulee mieleen ainakin "Metacritic-arvosana kertoo hyvin pitkälti totuuden (*&**)"

* = Paitsi että Last of Us II ei oikeasti ole niin hyvä, vaan sai suvakkiagenda-arvostelijoilta liikaa pisteitä
** = Paitsi että Breath of the Wild ei oikeasti ole niin hyvä, vaan sai pisteitä koska sen nimessä on sana Zelda
Varmasti *-esimerkkejä olisi enemmänkin, mutta nämä pomppasivat hetkessä mieleen

Itselle ollut jo pitkään selvää, että Metacritic-arvosana kertoo pelin yleisestä laadukkuudesta hyvinkin objektiivisesti. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, rakastunko minä peliin vai ei.
 
Kriitikkojen mielipide on se, mitkä fiilikset on, kun peliä on pelattu 10-20 tuntia. Sopii joihinkin peleihin, mutta ei kaikkiin. Lisäksi monet arvostelijat pakkojuoksevat pelit läpi deadlinen lähestyessä, mikä nyt ei ole optimaalinen tapa kokea varsinkaan tunnelmallisempia pelejä. Korostetusti arvosteluissa pärjää sellaiset pelit, jotka on helppo omaksua ja joista saa kaiken olennaisen irti parissa viikossa.
Tuollainen 10-12 tunnin heitto on kyllä melkoista soopaa. Eiköhän valtaosa (kuten myös meidän Jaakko God of Warin kanssa) pelaa arvioimansa pelit kiltisti läpi asti, etenkin tarinavetoiset.
Totta kai postituslistoilla majailevien toimittajien porukkaan mahtuu kirjavaa sakkia, mutta en silti yleistäisi noin rajusti.
 
Tuollainen 10-12 tunnin heitto on kyllä melkoista soopaa. Eiköhän valtaosa (kuten myös meidän Jaakko God of Warin kanssa) pelaa arvioimansa pelit kiltisti läpi asti, etenkin tarinavetoiset.
Totta kai postituslistoilla majailevien toimittajien porukkaan mahtuu kirjavaa sakkia, mutta en silti yleistäisi noin rajusti.
Niin, uskon kyllä, että moni arvostelija rämpii peliä pitemmälle, mutta oma kokemus on, että ammattimaisesti niitä pelejä arvostelevat, joita pelaan eniten, kertovat arvosteluissaan siitä fiiliksestä, mikä minulla on kun olen pelannut peliä sen 10-20 tuntia. Pelit, jotka ovat tuon verran kiinnostavia, saavat hyviä arvosanoja, vaikka lässähdys tulisi sitten varsin nopeasti. Toisaalta pelit, joihin lämpeneminen kestää sen vähintään kymmenen tuntia, saavat säännönmukaisesti huonompia arvosanoja julkaisuhetken aikana ilmestyneissä arvosteluissa. Samaten se, että vaikka peliä pelaisi kiireessä pitemmälle, ne fiilikset ovat kuitenkin sieltä taipaleen varrelta, eivätkä ole ehtineet kypsyä siinä muutamassa päivässä, kun peliä on aikaa pelata ennen deadlinea.
 
Joskus kyllä olen itsekin epäillyt, onko arvostelija pelannut peliä tarpeeksi ennen arvostelun tekoa.

Muistuu mieleen Pelaaja-lehden RDR2:n arvostelu, jossa Janne Pyykkönen piti suurena mysteerinä, miten monet arvostelijat olivat ehtineet pelin arvostella jo julkaisuviikolla, vaikka pelkästään tarinalla oli pituutta useita kymmeniä tunteja.
 
En ole täysin eri mieltä, mutta heitetään nyt ajatusleikki:
Onko olemassa yhtäkään videopelaajaa, jonka mielestä NHL 2023:n pitäisi saada arvosanaksi 9/10, koska NHL 2015 sai myös arvosanaksi 9/10 ja sen jälkeen pelit ovat olleet kausipäivityksiä tähän peliin? (HUOM. kyseessä on mielikuvitusleikki, en ole perehtynyt kyseisen pelisarjan uudistuksiin, älkää takertuko siihen)
Ymmärsit minut väärin. Ei mikään pelisarja ansaitse hyviä arvosanoja vain siksi että on jatko-osa hyvälle pelille. Mutta jos ainoat perusteet useamman pisteen vähentämiselle ovat se, että se on samaa (mikä tarkoittaa siis lähinnä peruspelimekaniikkaa) niin aika kovalla kädellä on rokotettu pisteitä.

Kuten joku jo ehti mainita, on vuosipäivityspelien ja tarinallisten jatko-osien vertailu vähän typerää. Minulle riittää usein että on se "sama" peli mutta uudella tarinalla ja/tai juonella ja paikoilla. En ikinä ole tajunnut että miksi jatko-osaa pitää aina muokata rankalla kädellä.

Toki ymmärrän että voi kyllästyttää kun tulee kymmenes Assassin's Creed samalla kaavalla mutta sen kohdallakin ymmärrän että se on silti sitä samaa jos sitä vielä jaksan. Voi siis mainita arvostelussa ja ehkä pisteen pudottaa. Mutta jos nyt lähdetään siitä olettamuksesta että eka uusi GoW oli vähintään 9/10, niin siitä on pudotettu jopa 3 pistettä vain sen vuoksi että se on sitä samaa. Ja peli kuitenkin jatkaa juonta ja on näin ollen perustellustikin "sitä samaa".

Ei siis mene minun järkeeni tuo logiikka tässä tapauksessa. Änärit ja muut taas saa arvostella myös tapauskohtaisesti eikä niissäkään tarvitse miettiä mitä oli aiemmin tai joskus. Jokainen varmaan niidenkin kohdalla tietää että jos nimessä on vuosiluku, on pelejä tarjolla jatkuvasti. Miksei siis voisi arvostella vain sen vuoden änärin eikä ottaa aiempia painolastiksi? Jopa nuo tekijät tiedostavat tuon typeryyden ja tekevät siksi sitä että väkisellä tekevät jotain uutta ja samalla pudottavat vanhaa pois että voidaan taas tuoda se parin vuoden jälkeen takaisin "uutena" juttuna. Tuota ei tarvitsisi jos ei olisi pakkoa palvella jotain "uuden" himoa.

Yritän siis sanoa, että kai nyt jossain vaiheessa toistosta saa rokottaa, eritoten kun aikaa kuluu ja pelit kehittyvät? Varmasti jokainen meistä pelaajista suhtautuu toistoon vähän eri tavalla, toiset kriittisemmin ja toisille maistuu paremmin.
En minäkään sano etteikö voisi rokottaa mutta tässä tapauksessa too much, too soon. Yleensä ottaen toistosta rokottaisin korkeintaan pisteen ja kirjoittaisin loppukaneettiin että jos vielä maistuu niin samaa laatua on taas luvassa. Tämän tiedostan itse varsin hyvin esim. AC-pelien kanssa.

En minä sitten tiedä, paljonko joku virallinen arvostelija saa liiasta tuttuudesta rokottaa, onneksi ei tarvitsekaan tietää. Samaa mieltä siitä että ei sitä nyt ihan voi eka osa 10/10 -> jatko-osa 5/10 "koska liian tuttua" -linjoillekaan lähteä. Mutta koska itse omassa päässäni rokotan samojen asioiden toistamisesta, niin ei mua hirveästi haittaa jos arvostelijakin näin tekee. Tärkeintä ehkä, että asia tuodaan tekstissä esiin, ei niinkään että paljonko se on vaikuttanut pisteisiin.
Taidetaan tosiaan olla hyvinkin samaa mieltä mutta minä olen tiukempi siinä, mitä "virallinen" arvostelija saisi tuollaisesta rokottaa. Perusteluita yritinkin jo yllä kirjoitella.

En sanonut noin, enkä niin väittäisikään. Jos kokee, että on aina satavarmasti eri mieltä jonkun kanssa, niin sittenhän ei tietenkään kannata tuhlata aikaa lukemiseen. Mutta itse ainakin luen niin monta tekstiä, kuin vaan jaksan. Hyvin perusteltu eri mielipide voi joskus pakottaa miettimään, miksi itse pitää jostain asiasta. Se taas antaa mahdollisuuden rikkaampan arvostukseen siitä, mistä pitää. Mutta se vaatii tietenkin vastapainoksi sen, että arvostelija itse on välittänyt tekstistä tarpeeksi perustellakseen kantansa ensin.
Et sanonut mutta siihenhän homma menee - tai siis eihän se mene, vaan sitä se on. Pakko myöntää että pari kirjoittajaa on minullekin jäänyt päähän, jotka antavat aina ihan eri arvosanoja mitä itse antaisin kyseisille peleille. Tosin en tykkää siitä yhtään että täytyy tiedostaa sellainen, siis vaikka tiedän että kyse on juuri siitä, että ollaan erilaisia ihmisinä.

Arvostan myös hyvää perustelua ja juuri sitä olisin kaivannutkin siltä 6/10-arvostelulta. Tosin ehkä ne on siellä, en nimittäin vieläkään ole sitä arvostelua lukenut :D Pidän myös itseäni ihmisenä, joka haluaa kuulla myös eri näkökulmia asioihin. Tässä GoW-asiassa kuitenkin se määrä, mikä pisteitä rokotettiin ns. "ammattiarvostelijan" toimesta, on mielestäni ihan liioiteltua (jos se perustuu pelin toistoon tms.)

Objektiivisuuteen ei voi pyrkiä, sillä ihmiset ovat subjektiivisia. Objektiivinen arvostelu on vain sisällön listaamista. Eikä ole olemassa väärää arvostelijaa. Hyvä taideteos tempaa mukaansa kenet tahansa. Itse en pidä tai ymmärrä autourheilusta yhtään, mutta Gran Turismo sai minulta täydet viisi tähteä julkaisun alla. Kauhupelien ystävä, joka ihastuu Animal Crossing -sarjaan voi tarjota mielettömiä näkökulmia pelistä, jota pitkäaikainen fani ei huomaa. Jokainen on ollut vieras jollekin aikanaan.
Ei täyteen objektiivisuuteen tietenkään mutta kuten jo kirjoitin, niin voisi pyrkiä painottamaan minkä antaa vaikuttaa minkäkin verran. Ainakin itse osaan jollain tasolla erotella mikä on henkilökohtaista "preferenssiä" ja mikä taas enemmän muuta.

Esimerkiksi tarinan osalta voi arvioida onko se ehjä kokonaisuus, hyvin rytmitetty, jne. ilman että ottaa edes kantaa siihen pitääkö siitä itse. Näin esimerkkinä. Sitten voi miettiä minkä verran antaa oman subjektiivisen mielipiteensä tarinasta vaikuttaa arvosanassa.

Jos peli on pelkkää toistoa aiemmasta, niin miksei se tuntuisi sitten negatiiviselta asialta? En itse ainakaan halua pelata samaa asiaa vuodesta toiseen. Jos tekijät haluavat vaan tehdä kopion aiemmasta, niin arvostelijan tuleekin huomauttaa, että sellainen ei hänelle toimi. Tässä tapauksessa lukijan vastuulle jää miettiä, onko toiston määrä hänelle ongelma vai ei.
Totta kai toisto voi tuntua ikävältä mutta miksi peliä ei voisi arvioida omana kokonaisuutenaan? Tai miksi tarinaa jatkava jatko-osa pitäisi olla jotain muuta kuin tarinaa jatkava jatko-osa? Miksi muutokset tuntuvat olevan jo oletus ja pakko nykyään? Minusta riittää että se olennainen erottava tekijä, eli mitä tapahtuu (tarina), eroaa aiemmasta. Ja toki se ns. perushiominen: vähän hiomista ja pientä kuorrutusta aiempaan.

Mutta jos sanotaan että "jää lukijan vastuulle" niin eihän se jää, jos arvostelija jo antaa 6/10. Toki jos tekstissä selvästi mainitaan että toisto laski pisteitä 2-3 (mikä on yhä minusta absurdi määrä) niin asia on vähän enemmän ok mutta jokainen tietää kuinka monesti vain arvosana merkitsee, joten "järkevämpi" olisi antaa arvosana yksittäin arvostellulle pelille ilman että miettii onko aiempi peli jo tehnyt samaa.

Tietääkseni IGN käyttää skaalaa ihan 1-10 laajuudella, mutta aika harvassa nuo täydet alle viiden pisteen kalkkunat ovat. Mutta pisteytys itsessään on täysin eri keskustelu, joka ei ehkä tänne kuulu. Itse en mistään tähdistä tai pisteistä pidä, sillä ne estävät nuanssit arvosteluissa. Peli voi olla hieno monella tapaa, mutta silti pettymys, mutta sitä ei voi kiteyttää kolmeen tähteen, joka toiselle voi merkitä "ihan hyvää" ja toiselle pahinta pettymystä ikinä. Varsinkin nykyään näiden tuijottelu johtaa siihen, että itse teksti jää huomiotta.
Tämä juuri on minullakin osa pointtiani eli jos heitetään se 6/10, niin monelta jää huomaamatta että siellä alla voi olla 9/10 jos haluaakin sitä samaa. Jos tästä siis saa kiinni mitä meinaan :p Näin ollen perustelen että arvostelijan olisi tietystä näkökulmasta katsottuna järkevä olla ottamatta huomioon toiston taakkaa.

Itse kyllä pelaan ihan mielelläni lisäreitä ja saman pelin uudelleenlämmittelyjä, mutta kyllä parhaat pelit pitäisi olla sellaisia, jotka luovat jotain uutta ja kiinnostavaa alalle.
Eihän nyt ollut kyse "parhaista peleistä" vaan siitä onko peli 6/10 vain sen vuoksi että se on jo "nähty".

Muuten palkitaan siitä, että kloonaa parhaiten aiempaa menestystä. Esimerkiksi viime vuonna meuhkattiin siitä, että Forza Horizon 5 ei menestynyt kaikissa vuoden peli -kisoissa, mutta eihän se ollut muuta kuin saman vanhan konseptin toistoa paremmilla grafiikoilla, eikä minusta sellaiset pelit ansaitse erityistä kannustusta ja huomiota vaikka tekninen toteutus olisi huippuluokkaa.
Minä taas pidin FH5:sta enemmän kuin nelosesta. Kyllähän se samaa on ollut pitkään mutta tiesin sen. Se vastuu oli minulla. Mikäli taas en olisi pelannut näistä yhtään, niin pelin 10/10 on täysin oikea arvosana. Näin siis peli on arvosteltu itsenäisesti ja samalla ne, jotka huomaavat vitosen sen perässä, voivat käyttää aivojaan ja tajuta että se on viides osa peliä, joten samaa on luvassa. Monille se riittää, kysykään vaikka urheilupelien pelaajilta(, joiden peleistä tosin rokotetaan pisteitä toistosta ja/tai siitä että ei ole "uudistuksia" uudistusten vuoksi).

God of Warin jatko-osan kohdalta en osaa sanoa mitään, kun en ole peliä pelannut enkä heti aio pelatakaan, mutta aika lailla tulee sellainen olo, että arvostelut on kirjoitettu hypen vallassa ja realistisempi näkemys pelistä tulee esille vasta myöhemmin. Voihan se realistisempikin näkemys silti olla, että kyseessä on poikkeuksellinen huippupeli ja pelin aluksi saamat ylistykset olivat perusteltuja.
Jotenkin en usko silti että ne lähentyisivät missään vaiheessa sitä 6/10 arvosanaa, joka tosiaan on mielestäni sellainen, että pelissä on jo jotain muutakin vikaa kuin toisto.

Mielestäni on aika paljon eroa siinä, että verrataanko tarinavetoista kahden pelin kokonaisuutta vai vuodesta 1991 jatkunutta urheilupelisarjaa. Jos pelisarja uudistui suuresti ensimmäisen osan myötä, en edes toivo erityisemmin mitään rajumpia muutoksia juonta suoraan jatkavaan jatko-osaan. Ja jos puhutaan pelisarjoista, niin oletettavasti siellä on sisään leivottuna myös tietynlaista pelattavuutta ja muitakin elementtejä, joista sen sarjaksi tunnistaa. Ilman tiettyä toistoa pelisarjan tunnistaa lähinnä nimestä.
Näin juuri.

Yksittäisen pelaajan näkökulmasta näillä arvosanoilla ei ole lopulta mitään merkitystä. Kuten täällä on jo aiemmin kirjoitettu, niin se oma lempipeli voi olla yleisesti täysin maanrakoon hyljeksitty tuotos. Toisaalta joskus se arvostelumenestys voi oikeasti olla juuri niin hyvä itselle kuin arvosanat antavat ymmärtää.
Ei tietenkään ja itse en edes arvosanoja niin orjallisesti seuraa. Lähinnä tässä tapauksessa kiinnitti huomiota se selkeästi eroava arvosana, jonka syy erityisesti ihmetytti. Yhä olen sitä mieltä että vaikka olisi kuinka mones osa "samaa", niin ei 9/10-tasoinen teos muutu 6/10-peliksi vain toiston takia.

Esimerkiksi taas ne AC-pelit: ne on pitkään olleet samaa ja silti niissäkin on aina uusi miljöö, temput ja tarinat. Jos sen tiedostaa niin ei se tee niistä merkittävästi huonompia jos ne muuten pelittää kuten aiemmat.

Ehdottomasti samaa mieltä. Itse vastasin siksi, että kysyttiin että missä on logiikka, jos kaikin puolin hyvän pelin jatko-osa saa huonommat pisteet, vaikka ei ole huonompi. Jossain se "sama riittää" raja menee, vähän vaihdellen. Mutta yleisesti olen tässä samoilla linjoilla, että kyllä yksi samoista kaavoista ponnistava jatko-osa ihan ok. Toisaalta en tiedä, pitäisikö tämän olla virallisten arvostelijoiden näkemys vain siksi, että me olemme ok tietyn toiston kanssa?
No vastasit vähän turhan "laajasti" ja vieläpä ääriesimerkillä änäreistä. Ei olla siis eri mieltä varsinaisesti mutta minä yhä pidän outona rokottaa niin paljon mitä nyt on toiston perusteella ilmeisesti rokotettu. Ja minulle on ihan sama onko se kymmenes vai toinen osa, ei pitäisi rokottaa niin paljoa pisteitä mitä nyt on otettu - jos siis pisteet on sen vuoksi vähentyneet.

Mutta jo tulevaa ennakoiden: Minä en ole itkemässä, jos seuraava Zelda saa huonommat pisteet kuin edeltäjänsä, joka oli mullistava. Jos jatko-osa on vain "sitä samaa mutta eri kuoressa" niin kyllä minä siitä nautin ja olen samaan aikaan sitä mieltä, ettei ole syytäkään saada samoja arvosanoja.
Minulle olisi ok jos BotW:n 10/10 olisi 9/10 toiston perusteella mutta ihmettelisin taas 6/10-arvosanaa saman perusteella.

Siitä huolimatta että minulle BotW oli ehkä 7/10. En tykännyt mutta se ei mielestäni tehnyt mitään kauhean erikoista.

Itselle ollut jo pitkään selvää, että Metacritic-arvosana kertoo pelin yleisestä laadukkuudesta hyvinkin objektiivisesti. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, rakastunko minä peliin vai ei.
Näinhän se on. Minullekin se on lähinnä ohjenuora että kannattaako jotain teosta pitää silmällä. Yleensä ne itseä kiinnostavat on tutkalla jo valmiiksi ja usein se kiinnostus laskee korkeintaan jos peli on täysin lytätty. Silloinkin yleensä katselen tarkasti vielä gameplaytä ja muita että olisiko silti teos, jonka itse jaksaisi pelata.
 
Ootteko huomanneet että nämä arvosana/sitä samaa keskustelut nousevat esiin kun kyseessä on joku iso julkaisu. Väitän että devil May cry 6 tai seuraava doom ei muuta sarjoja suuntaan tai toiseen mutta samaa keskustelua tuskin näiden osalta käydään. Voin luetella lukuisia sarjoja missä täysin sama tilanne. Jos huomenna julkaistaan uusi tomb raider tai Spiderman ja se jatkaa samaa kaavaa niin onko se jotenkin miinus? Joskus toimivasta kaavasta on ihan hyvä pitää kiinni. Resident Evil 7 toi uutta siirryttyään first person kameraan. Se lisäsi peliin tunnelmaa mutta samaan aikaan osa pelaajista ei taas kokenut sitä Resident Evil peliksi ja nyt puhun ainoastaan kamerasta. Varmaan osasyy miksi Capcom toi villageen third person kameran. Omasta mielestäni pelin on aika uudistua silloin kun siihen on tarvetta. God of warin tai esimerkiksi super Marion kohdalla en tätä näe. Mitä God of war tulee, näen nuo kaksi peliä enemmänkin yhtenä kokonaisuutena. Jos sarjan seuraava peli jatkaa samaa kaavaa niin mä olen ihan ok sen kanssa koska se kaava toimii mulle. Pelattiinhan aikaisemmat gow kaikki samanlailla ja ne toimi. Ei mitään valitusta tainnut olla ikinä tämän suhteen. 2018 uudisti sarjaa ja sekin toimi. Nyt jatko-osalla mennään yllätys yllätys samalla linjalla. Kuten sanoin miksi muuttaa (taas) toimivaa reseptiä? Sama pätee mun jauhelihapihveissä :D
 
Viimeksi muokattu:
Mutta miksi joidenkin sarjojen pitää uudistua ja toisten ei? Miksi joidenkin pelien arvosteluissa todetaan, että "mitäpä sitä keksimään pyörää uudestaan" ja toisten, että "sarja voisi jo irtautua tästä kaavasta"?

Breath of the Wildia pidetään Zeldojen uudistajana ja sitä hehkutetaan estoitta. Pelasin sen kerran läpi ja totesin, että kaikkien aikojen suosikkipelisarjani on viimein muutettu sellaiseksi, että BotW on Skyward Swordin ohella jo toinen Zelda, jota en tule pelaamaan toista kertaa läpi, ja lisäksi aiheutti sen, etten odota pätkääkään seuraavaa osaa tai ole edes kiinnostunut sitä kokeilemaan ja näin ollen ei tarvitse Switchiäkään koskaan ostaa. Grafiikoista lähtien se tuntui minusta aivan eri pelisarjan peliltä ja vaikutti lähinnä olevan suunnattu tälle Minecraft-sukupolvelle, joka tykkää haahuilla avoimessa maailmassa keksien itse sen tekemisen. Kiva heille, minua ei kiinnosta laskea kilvellä mäkeä ja leikkiä omenoiden kanssa. Viihdyn paljon paremmin sarjan parjatuimman osan, eli The Adventure of Linkin parissa. Majora's Maskin olen pelannut läpi niin monta kertaa, että olen jo seonnut laskuissa ja jaksan pelata sitä edelleen, vaikka pelissä ei enää ole mitään uutta löydettävää ollut 20 vuoteen. Majora's Mask onnistui minusta loistavasti uudistamaan sarjaa ilman, että se rikkoi sitä peruskaavaa, jota rakastan ja se on mielestäni edelleen sarjan nerokkain osa niin tarinankerronnan kuin mekaaniikkojen puolesta, puhumattakaan pelin uskomattomasta maailmasta ja melankolisesta tunnelmasta.

Majora's Mask and the Five Stages of Grief

Zelda ei ole ainoa pelisarja, jonka Nintendo uudisti mielestäni pilalle. Super Mario Sunshine on viimeinen 3d-Mario, jonka pariin palaan mielelläni, yksikään sen jälkeisistä ei ole sellainen ollut. Galaxyihin en ole koskenut läpäisyn jälkeen, Switchin Marioa en ole edes kokeillut, eikä kiinnosta. Starfoxin Wii U -versiosta en halua edes puhua ja kaiken lisäksi Nintendo panttaa esim. sellaisia loistavia pelisarjoja kuin F-Zero, koska vanhuudenhöperöksi tullut Miyamoto ei keksi mitä uutta pelisarjaan voisi tuoda. No, ehkä uusia ratoja..?

Neljättä Haloa arvostellessani ajattelin sen olevan jotain sarjan kaipaamaa uutta tuulahdusta, mutta enpä ole peliin koskenut arvostelun jälkeen kuin kerran tai pari. Vitonen oli roskaa ja uusin ei ole kiinnostanut edes sen vertaa, että olisin sitä kokeillut. Ykkösen pariin jaksaisin edelleen palata sohva co-oppina, ehkä jopa kakkosen tai kolmosen pariin.

No, pelimakuni on muutenkin palannut enemmän takaisin teinivuosien vastaavaan ja huomaan viihtyväni Dungeon Masterin, Faxanadun, Phantasy Star I-IV:n ja vastaavien parissa paljon paremmin kuin nykypelien kanssa. Uusista peleistä ainoastaan satunnaiset indietuotokset kiinnostavat. Cyberpunk on ollut ainoa AAA-julkaisu, jonka olen ostanut viime vuosina ja kaduin sitä jo samana päivänä. Sinne meni 60 euroa ja peli homehtuu GOG-tililläni pelaamattomana. Laitehankinnat ovat keskittyneet retrolaitteisiin ja ne ovatkin tarjonneet enemmän viihdettä kuin uskoisin nykykonsolien kykenevän yhteensä tarjoamaan. Yhdelläkään konsolivalmistajalla ei ole yhtäkään minua kiinnostavaa sarjaa, jotka saisivat minut edes harkitsemaan PS5:n, Switchin tai Gamepassin/Windows Storen käyttöä. Minun puolestani voisivat vaikka kaikki kolme fuusioitua keskenään, sen verran geneeristä meininkiä tuntuu nykyään olevan.

Remasterit/remaket eivät myöskään kiinnosta, sillä nekin tuppaavat menettämään sen alkuperäisen fiiliksen ja viehätyksen. Mielestäni Sega toimi Shenmueiden kohdalla oikein: Toi ne pelattavaksi uudelle raudalle koskematta itse varsinaiseen peliin ja grafiikoihin muuten kuin päivittämällä resoluution jne. Ne onkin tullut pelattua pari kertaa läpi julkaisunsa jälkeen ja varmasti pelaan ne vielä uudestaankin, kun näyttävät niin pirun hyviltä nVidian 3D Visionin kanssa ja pelattavuus on niissä juuri sellainen kuin niissä kuuluukin olla.

Alkuperäinen Resident Evil 2 on yksi kaikkien aikojen suosikkepeleistäni, mutta remake ei oikein uponnut, enkä jaksanut peliä pelata läpi toisella hahmolla, menettäen puolet kokemuksesta. Kallis erehdys sekin, mutta opetti sentään jotain, nimittäin sen kuinka säästää rahaa vastaisuudessa.

Onneksi tuota retropelattavaa on pilvin pimein odottamassa, vieläpä ainakin kymmeniä klassikoita, joita en koskaan ole pelannut/läpäissyt, kuten vaikka koko Ultima-sarja ja suurin osa Wizardryista jne. Ei siis tarvitse enää seurata uusia pelejä tai pelätä EA:n tuhoavan jonkun lempisarjani, sillä se on jo ehtinyt tehdä sen jo aikoja sitten. Biowarenkin kaltaiset joskus arvostusta herättäneet firmat on jo onneksi ajettu niin alas, ettei joku Dragon Age tai Mass Effect enää kiinnosta sarjoina pätkääkään. Molempien sarjojen ensimmäiset osat ovat suosikkejani, mutta DA3:a tai ME: Andromedaa en jaksanut kovin montaa tuntia pelata, enkä koe jääneeni paitsi yhtään mistään.

Mikäpäs täällä menneessä on elellä, kun asiat tuntuvat olevan paremmin, kuten kohti iltahämäräänsä käyvät sukupolvet tuntuvat usein toteavan.

Mutta ei pidä ottaa nokkiinsa, nämä nyt vain on tällaisen jurakauden edustajan mietteitä nykymeiningistä.

Edit: typo
 
Hienoa että lokeroit ihmisä idioottimaisella tavalla. Se että jättää pelin ostamatta julkaisussa odotettua huonompien arvioiden perusteella ei tee kenestäkään lammasta. Ihmiset ovat vaan oppineet että ei kannata ostaa kuin ihan sitä kirkkainta laatua täyteen hintaan, varsinkaan kun pelit tulee kuukauden parin sisään jo aleen.

Tällainen ei ole hyväksyttävää käytöstä ja ansaitsee vain paikan blocki listalla.
Ehkä oli aika kärkevästi sinänsä ilmaistu, mutta kyllä @Miika_- :lla tuossa kuitenkin asiallinen pointti takana on. Ei se joidenkin arvostelijoiden yleisempi näkemys kyllä läheskään aina ole se minkä perusteella kannattaisi kuitenkaan pelien ostopäätöstä tehdä. Etkös itsekin ostanut kuitenkin Gotham Knightsin ja olet myös siitä käsittääkseni pitänytkin varsin paljon?

Jos menisin itse täysin ”asiantuntija-arvostelijoiden” arvioiden pohjalta pelejä ostamaan, niin olisin kyllä monta erinomaisen hyvää pelikokemusta menettänyt. Itse pidän asiantuntijoiden näkemyksiä varsin kyseenalaisina hyvinkin monissa erilaisissa asioissa. Erityisesti makuasioissa ne ovat lähes järjestään kyseenalaistettavissa. Enemmän kertoo tosiaan se, kiinnostaako aihepiiri, ja kertooko arvostelija pelissä olevan asioita, joista itse erityisesti pidän tai sitten vastaavasti joistakin asioista, jotka ovat todellisia turnoffeja.

Jos ei nyt kuitenkaan kannattaisi @Miika_- :aa blokata? Tämä palsta on ainakin hitusen taas köyhempi, jos te aktiiviset ja hyvät kirjoittajat ette enää mistään voisi keskenänne kirjoittaa tai kommentoida.
 
Ylös Bottom