Vastaus: Yleinen politiikkaketju
Tuskin osaisin arvata lähellekään, vaan mitäpä minä sillä tiedolla tekisinkään. Et kai vain luule, että kaikille maksettava perustulo jäisi käteen nykyisten tulojen päälle? Että 3000 euroa nettona tienaava saisi jatkossa kuussa käteen 3440 euroa? Eihän se niin mene, hyvä ihme. Nyt alan ymmärtää vauhkoamistasi, jos kerran olet ymmärtänyt koko systeemin ihan päin mäntyä.Osaatko sinä sanoa millainen summa kaikkien tarvitsevien ja kaikkien täysiikäisten perustulon saajien väliin jää?
Kauhistelit sitä miten vihreät julkeavat ehdottaa 440 euron perustuloa, vaikka jo nykyisessä systeemissä tukea jaetaan enemmän.Selvennätkö hieman mitä ajoit takaa tällä sosiaaliturvan ja perustulon vertauksella.
Ihan jos menet vaikka Wikipediaan niin siinä on heti ensimmäisenä kuva, jossa perustulon suuruus pienenee tulojen mukaan. Se on ollut alusta lähtien mukana perustuloteorioissa. Mutta kuten sanoin, se on käytännössa vain kosmeettinen asia. Byrokratian vähentämisen takia toki olisi helpompaa maksaa perustulo kaikille kuin valvoa ihmisten tuloja.Minä olen elänyt siinä uskossa että perustulo olisi aina sama kaikille. Onko tuollainen malli missä sitä ei jaeta kaikille tai jaetaan joillekkin vähemmän jo käytössä jossain.
Lähinnä edelleenkään et ole näyttänyt millään tavalla, että vihreiden talousosaamisessa olisi jotain vikaa. Se on toki ymmärrettävää, jos et tykkää siitä mihin vihreät rahat laittaisivat ja mistä ne ottaisivat, mutta se on ihan normaalia politiikkaa. Selitätkö mitä ovat ne "Vihreiden ratkaisumallit talouteen", jotka "eivät ole hyvinvointia tukevia, vaan ennemmin sitä raunioittava." Ymmärtäisin väitteen, jos vihreät vaatisivat vaikka terveydenhuollon alasajoa tai peruskoulun maksullisuutta, mutta mistään sellaisesta en ole kuullut. Jos taas yrität tällä viitata perustuloon, niin sehän on meillä jo on - tosin turhan raskaalla ja monimutkaisella byrokratialla maustettuna. Byrokratian poistaminen ei "raunioita" hyvinvointia.Kovasti olen yrittänyt kaikki väitteet perustella, ja mielelläni selvennän lisää jos jokin jää sinulle epäselväksi. Kerro vaan mitä pitäisi perustella tarkemmin.