Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Onkohan ehdokkailta kyselty heidän kantaansa ACTA tai SOPA/PIPA kysymykseen. Olisi mielenkiintoista tietää rajoittaakko se (acta) heidän mielestään sananvapautta/yksityisyyden suojaa ja ptäisikö se poistaa.

Yllättävän vähän tästä aiheesta on päristy kun ottaa huomioon että se on laki joka on tehty salassa ja koskettaa periaatteessa koko maailmaa. Varsinkin kun ottaa huomioon että tekijänoikeuksien valvomiseksi on jo olemassa lukuisia lakeja ja suojausmenetelmiä.
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Osuipa tuossa silmiin 3T:n vaalitentti tammikuun alkupuolelta. Siinä ehdokkaat vastasivat seuraavasti kysymykseen, ”Miten aiotte edistää suomalaisyritysten vientiä?”

Haavisto:
Suomen ja muiden Euroopan maiden asema on muuttunut entistä
haastavammaksi, eikä pelkästään eurokriisin vuoksi. Kiina, Intia,
Brasilia ja muut nopeasti kasvavat taloudet ovat onnistuneet
kasvattamaan tuotantoaan "vanhojen" teollisuusmaiden hiipuessa. Myös
Suomesta on siirretty runsaasti tuotantoa esimerkiksi Kiinaan, jossa
ihmisoikeudet, ympäristönormit ja työlainsäädäntö eivät ole länsimaisella tasolla.
Tässä tilanteessa Suomella on näytön paikka. Tasavallan presidenttinä
panostaisin siihen, että myös nousevat taloudet ottaisivat käyttöön
samat pelisäännöt, jolloin laiminlyönneistä ja heikommista normeista ei tulisi kilpailuetua.

Afrikassa tapahtuu voimakasta kasvua ja siellä suomalaisyritysten
tulisi nyt olla läsnä. Ghanan kauppaministeri kävi tapaamassa
minua ja ihmetteli miksi suomalaiset eivät ole lähteneet rakentamaan
taloudellista yhteistyötä Afrikan maiden kanssa. Meillä on kuitenkin
kokemusta haastavista toimintaympäristöistä kuten
Neuvostoliitosta ja Venäjältä. Suomesta löytyy ammattitaitoa toimia
missä päin maailmaa tahansa. Kyse on siitä rohkaistaanko yrittäjiä
tähän.

Itse olen seurannut Kiinan vaikutusvallan kasvua Afrikassa.
Suomella on hyvät Kiina-suhteet, ja Suomessa on ollut paljon
kiinalaisia opiskelijoita. Kiinalla on myös suuri merkitys
cleantech-teknologian vientimaana ja kehittäjänä. Tasavallan
presidenttinä rohkaisisin yrityksiä avaamaan toimintaansa myös
Afrikkaan ja Kiinaan.

Euroopan Unioni on tärkeä viennillemme, mutta uudet, kasvavat markkinat löydämme nyt sen ulkopuolelta.

Niinistö:

Viennin edistäminen on hyvä esimerkki Suomen kannalta tärkeästä tehtävästä, jossa presidentti voi yhdistää voimansa hallituksen useiden eri ministereiden kanssa. Uusi maailma muotoutuu ennen kaikkea talouden kautta ja finanssikriisi kiihdyttää muutosta entisestään. Suomen on osattava löytää paikkansa uudessa tilanteessa, jossa kehittyvät taloudet valtaavat alaa. Pidän tärkeänä sitä, että viennin edistämisessä panostetaan entistä enemmän kahdenvälisiin suhteisiin nopeasti kasvavien talouksien kanssa.
Presidentin on muistettava toimia Suomen käyntikorttina kaikissa tilanteissa. Suomen erityisvahvuuksia on muun muassa poikkeuksellisen hyvä koulujärjestelmä ja korkea työn laatu. Olemme erinomaisen osaava ja luova kansa, joka vaikeissakin tilanteissa löytää ratkaisut ongelmiin. Tätä mainetta haluan omalla toiminnallani maailmalla edistää.

Vaikuttaa siltä että toisen ehdokkaan maailma ja reaalimaailma toimivat eri sääntöjen mukaan.

Samaisessa vaalitentissä Haavisto on maininnut juuri tuon että turha haihatella uuden Nokian perään, ja ennemmin useampia pieniä joustavia firmoja esim. juuri Rovio. Tämä onkin ihan järkipuhetta, uusi Nokia olisi mieletön lottovoitto, mutta sellaisen perään haihattelu, olisi juuri sitä turhaa haihattelua. Mutta en edelleenkään keksi Jryi:n kommentille yhtään mitään perusteluja.
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Samaisessa vaalitentissä Haavisto on maininnut juuri tuon että turha haihatella uuden Nokian perään, ja ennemmin useampia pieniä joustavia firmoja esim. juuri Rovio. Tämä onkin ihan järkipuhetta, uusi Nokia olisi mieletön lottovoitto, mutta sellaisen perään haihattelu, olisi juuri sitä turhaa haihattelua. Mutta en edelleenkään keksi Jryi:n kommentille yhtään mitään perusteluja.

Minusta ei edes pitäisi lähteä suuryrityslinjalle. Suomen talouden ja työllisyyden kannalta olisi parempi jos yritykset olisivat PK- ja perheyrityksiä. Saksan yksi kantavia voimia on perheyritykset, joukossa on monia "nokioita". Toki Suomi on Saksaan verrattuna pääomaköyhää mutta ei se tarkoita sitä, että asioita ei voisi muuttaa. Lisäksi Saksa on paljon suurempi talous kuin Suomi, mutta globalisaatio on suomalaisillekin yrityksille mahdollisuus. Kansankapitalismin kehittäminen ja suosiminen olisi yksi auttava tekijä muutoksessa terveellisempään talouteen.

Pörssiyhtiöiltä puuttuu omistajan sitoutuminen (poikkeuksiakin on) ja työntekijät ovat vain resurssi. Saksassa tehdyssä tutkimuksessa huomattiin, että perheyritykset irtisanovat huomattavasti vähemmän työntekijöitä huonoina aikoina kuin pörssiyritykset. Toisin sanoen perheyrityksissä tingitään huonoina aikoina voitoista. Näin hieman asiaan liittyen; Tuskin Soneran umts-katastrofia olisi tapahtunut perheyrityksessä. PK-yritysten kehitys on Suomen mahdollisuus, mutta minkäs teet kun Suomessa yritysverotus kannustaa suuriin toimintoihin pienyrittäjyyden kustannuksella.
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Mutta en edelleenkään keksi Jryi:n kommentille yhtään mitään perusteluja.
Mitä perusteita tuossa kaivataan? Täytyy vain kuunnella ehdokkaitten puheita, ja noista kommenteistahan tuo on luettavissa rivien välistä ihan siinä missä MTV3:n väittelyssäkin. Kauppavaltuuskunnissa ei mukana roiku kymmenen hengen nyrkkipajoja, kyllä niihin lähtevät vain vähintään kymmenien miljoonien eurojen pörssiyritykset.

Tämä oma tulkintani pohjautui kahteen puheenvuoroon em. väittelystä. Johonkin kysymykseen vastatessaan Haavisto totesi jotain sen suuntaista, että pikku start-upeille täytyy luoda menestymisen edellytykset. Niinistön ajatusmaailma taas paljastui, kun kysyttiin, miten ehdokkaat hoitaisivat ulkopolitiikkaa. Niinistö ilmoitti olevansa mukana kauppavaltuuskunnissa ja myyvänsä suomalaisia yrityksiä.

Poliitikkoja kuunnellessa kannattaa olla huolellinen, sillä suoraan kysyttäessä Niinistö aivan varmasti sanoisi, että totta kai pienet ja keskisuuret yritykset ovat tärkeitä Suomen talouden ja työllisyyden kannalta. Haavisto saattaisi jopa ihan suoraan osoittaa jonkinmoista varauksellisuutta suuryrityksiä kohtaan (erityisesti paljon energiaa kuluttavaa teollisuutta), mutta yleensä poliitikko ei halua sanoa mitään sellaista, mikä ärsyttäisi mahdollisia äänestäjiä. Olennaista on kuitenkin se, että kun joutuu vastaamaan nopeasti johonkin kysymykseen ja ajatteluaikaa on vähän, saattaa huulien välistä päästä lipsahtamaan jotain, joka paljastaa sydäntä lähellä olevat asiat. Ja omasta mielestäni Niinistön lausahdukset ovat aika paljastavia.

Niinistölle ulkopolitiikka on siis vienninedistämistä. Ja tällöin pyritään viemään isoja yrityksiä. Kokoomus on perinteisesti ison rahan puolue, joten tässä ei pitäisi olla mitään yllättävää. Omasta mielestäni on aivan luonnollista, että entinen investointipankin pääjohtaja joka pyrkii Kokoomuksen ehdokkaana presidentiksi olisi ajamassa suuryritysten asiaa ja tätä kautta varmistamassa kansallista menestystämme. Eihän yksikään suomalainen puolue halua toimia Suomen etujen vastaisesti. Kyse on ihan vain siitä, miten etuja ajetaan, mitä pidetään meidän kannaltamme edullisena ja keiden etuja painotetaan enemmän kuin toisten. Kokoomus painottaa suurten yritysten etua enemmän kuin pienen duunarin. Duunarin etujahan ei aja kumpikaan nykyiseistä ehdokkaista, siihen olisi tarvittu Soini tai Arhinmäki (ja kyllä Lipponenkin teoriassa olisi ollut sillä asialla).
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Duunarin etujahan ei aja kumpikaan nykyiseistä ehdokkaista, siihen olisi tarvittu Soini tai Arhinmäki (ja kyllä Lipponenkin teoriassa olisi ollut sillä asialla).

Tähän voisi lainata toisella foorumilla esitettyä kysymystä:
Porvarifobia tuntuu istuvan tosi syvällä,ihan kuin se Sauli tyhjentäs duunarin lompakon saman tien kun pääsee pressaksi.
Paljonko se duunarin ystävä Haloska sit on täyttänyt duunarin lompakkoa viimeisen 12v:n aikana?

Eikös se ole työntekijöidenkin etu jos kotimaiset yritykset menestyvät? Olivat ne sitten pk- tai suuryrityksiä.
Eikös Halosen aikana suljettu paperitehdas jos toinenkin ja työpaikkoja katosi vaikka kuinka. Paljonko näitä ihmisiä auttoi, että pressa oli "duunarin asialla"?

Ja millä tavalla "markka takaisin ja ulos EU:sta" olisi tavallisen kansalaisen etu?
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Ehdottomasti rivien välistä se totuus löytyy. En ole itse nähnyt tuota MTV 3:sen vaalitenttiä, enkä tiedä mitä ehdokkaat vastasivat. Kysyin aivan puhtaasti sen takia koska en itse osaa nähdä noista ehdokkaiden kommenteista neuvostoliittolaista vaikutusta.

Kauppavaltuuskunnat ovat toki isojen poikien leikkejä, mutta en lähtisi noin helposti aliarvioimaan niiden ovea avaavia vaikutuksia pienemmillekin yrityksille. Toisekseen Niinistö on heittänyt ilmoille idean myös ehdotuksen PK- yritysten vienninedistämisiskuista.

Voisin oikeastaan heittää ilmoille kysymyksen hyvä Jryi, tiedätkö mikä Euroopan investointi rahasto on? Pystytkö arvaamaan kummalla ehdokkaistamme on sen hallituksen jäsenyys? Kun lähdetään lukemaan rivien välistä, pitää olla tarkkana, ettei mennä lujasti metsään. Läpi kampanjan Niinistöllä on ollut hyviä ehdotuksia viennin edistämiseksi, Haavistolla ei niinkään. Perheyrityksillä on tosiaan usein paremmin arvot kohdallaan kuin isoilla pörssi yrityksillä.

Sitä paitsi nyt hypit tuosta tuosta kokoomuksesta vähän turhan isoihin johtopäätöksiin noiden perinteisten stereotypioden pohjalta. Perinteisestihän Kokoomus on menestynyt kun on taloudellisesti rankkoja aikoja, näin kävi 90 –l uvun laman jälkeen ja näin on käynyt nyt. Jos Kokoomus olisi niin yksipuolisesti rikkaiden puolta ajava niin äänestäisivätkö suomalaiset Kokoomusta tällaisilla hetkillä? Toisekseen oletko tietoinen mitkä puolueet ajavat esimerkiksi tuloveron kiristämistä? (Vihje Kokoomus ei ole yksi niistä.)
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Eikös se ole työntekijöidenkin etu jos kotimaiset yritykset menestyvät?
Silloin, kun yrityksen menestys synnyttää työpaikkoja ja verotuloja, tietysti on. Silloin kun yritykset menestyvät teettämällä palkattomia ylitöitä tai irtisanomalla, ei ole. Ja kun suuryritykset siirtävät työpaikkoja halpoihin maihin, tämä on etu sille maalle, johon työpaikat siirtyvät ja menetys sille, josta ne lähtevät.

Sen jälkeen kun itse sain kenkää Nokialta (tai itse asiassa jo sitä ennen, alkaen niistä YT-neuvotteluista, joissa sain vielä pitää paikkana ja muutama kollega sai kenkää) totesin, että työnantajan etu voi olla minun etuni, mutta minun etuni on varmasti minun etuni. Jos siis täytyy panna vastakkain oma etu ja työnantajan etu, niin oma etu voittaa joka kerta. Tämä on täysin symmetristä sen kanssa, että työnantajan punnitessa omaa etuaan minun etuani vasten, työnantaja valitsee oman etunsa.

Presidentin pitäisi ajatella kansalaisten etuja, mutta ongelma on siinä, että ei ole olemassa vain yhtä monoliittista ryhmää "kansalaiset". On olemassa niitä kansalaisia, jotka johtavat suuryrityksiä ja sitten on niitä kansalaisia, jotka työskentelevät näille suuryrityksille. (Ja sitten on tietysti iso kasa muitakin ryhmiä, mutta pidetään tämä nyt yksinkertaisena.) Jos näiden kahden ryhmän edut ovat vastakkaiset, niin kumman puolelle uskotte Saulin asettuvan?
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Eivät asiat ole noin mustavalkoisia. Vaikka Nokialla ei olis Suomessa yhtään ainutta työntekijää, maksaa se silti veronsa Suomeen. Kenen etu se on?
(Asia on voinut muuttua, joku voi tarkistaa jos kiinnostaa)

Voitko antaa jonkun käyvän esimerkin missä näiden kahden ryhmän edut olisivat vastakkaiset?
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Voisin oikeastaan heittää ilmoille kysymyksen hyvä Jryi, tiedätkö mikä Euroopan investointi rahasto on? Pystytkö arvaamaan kummalla ehdokkaistamme on sen hallituksen jäsenyys?

Euroopan investointirahasto on Euroopan investointipankin yhteydessä oleva rahasto, joka rahoittaa PK-yrityksiä muiden pankkien ja rahastojen kautta. Ja ainakaan EIF:n omien sivujen mukaan kumpikaan ehdokkaista ei ole sen hallituksen jäsen: Board of Directors

Toisekseen oletko tietoinen mitkä puolueet ajavat esimerkiksi tuloveron kiristämistä?
Olen varsin hyvin perillä perinteisen vasemmiston ja perinteisen oikeiston näkemyseroista verotuksen suhteen. Sen sijaan en ymmärrä, miten tämä liittyy mihinkään aiempaan keskusteluun.

Voitko antaa jonkun käyvän esimerkin missä näiden kahden ryhmän edut olisivat vastakkaiset?
Nokia irtisanoi muutama tuhat työntekijää ja ulkoisti parituhatta Accenturelle. Nyt Accenture on heikentämässä näiden ulkoistettujen sopimusehtoja. Kyllä noissa aika konkreettisesti on eroa työntekijän ja työnantajan eduilla.
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Nokia irtisanoi muutama tuhat työntekijää ja ulkoisti parituhatta Accenturelle. Nyt Accenture on heikentämässä näiden ulkoistettujen sopimusehtoja. Kyllä noissa aika konkreettisesti on eroa työntekijän ja työnantajan eduilla.

Haavemaailmassa yritykset tietenkin pitävät palkkalistoilla jopa tuhansia ihmisiä joita ei tarvita, mutta näin tapahtuu harvoin oikeassa elämässä. Minun etuni olisi jos palkka tuplattaisiin, mutta se taitaa olla ristiriidassa työnantajan edun kanssa.

Pyrkimys heikentää sopimusehtoja ulkoistamisen jälkeen on toki syvältä, mutta olisiko ollut parempi, että heidätkin olisi irtisanottu suoraan. Accenturen tapauksessa olisi voinut ollakin. Olettaisin, että tuotakin touhua rajoittaa lait ja määräykset, joita on sorvattu SDP:n valtakausien aikana.
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Euroopan investointirahasto on Euroopan investointipankin yhteydessä oleva rahasto, joka rahoittaa PK-yrityksiä muiden pankkien ja rahastojen kautta. Ja ainakaan EIF:n omien sivujen mukaan kumpikaan ehdokkaista ei ole sen hallituksen jäsen: Board of Directors

Totta pahoittelut sähläyksestä. Ei Niinistö siellä enää ole, eikä ole ollutkaan useampaan vuoteen. Mutta ehti kuitenkin useita vuosia tuossakin paikassa vaikuttaa, joten ymmärtänet pointtini, kuinka oudolta aikaisempi väitteesi vaikuttaa. Niinistö ajaa varmasti myös PK yritysten asiaa.

Ja itsehän sinä nostit Kokoomuksen rahamiesten puolueena esiin, toin vain hieman toista näkemystä siihen.
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Pistin jo aiemmin (puoli vuotta sitten) Nigel Faragen rantin euroa vastaan. Löysin nyt pidemmän ja asiaan enemmän porautuvan videon. Sama herra kyseessä. Sisältää myös pätkiä siitä edellisestä videosta, mutta suurin osa on uutta.

Varmaan sanomattakin selvää, että pidän Nigeliä edelleenkin ehkä viisaimpana poliitikkona Euroopan parlamentissa. Pakko myös sanoa, että herran Brittiaksentti on kultaa korville :)

[video=youtube;Wb-MWoZKYmg]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Wb-MWoZKYmg[/video]
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

"Viisain" MEPpi puhuu EU:n presidentistä:[video=youtube;bypLwI5AQvY]http://www.youtube.com/watch?v=bypLwI5AQvY[/video]
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

"Viisain" MEPpi puhuu EU:n presidentistä: video
Jos meinasit tämän sarkasmina tms. niin toki kaikilla on virheensä ja puhuvat paskaakin. Ei sitä tarvitse tulla mielestäni tänne heittämään. Puhui muuten samasta aiheesta yhdessä kohtaa myös minun videossani, ilman buuauksia tosin.
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Mun mielestä toi video tiivistää aika hyvin, millainen henkilö Farage on MEPpinä.
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Sen jälkeen kun itse sain kenkää Nokialta (tai itse asiassa jo sitä ennen, alkaen niistä YT-neuvotteluista, joissa sain vielä pitää paikkana ja muutama kollega sai kenkää) totesin, että työnantajan etu voi olla minun etuni, mutta minun etuni on varmasti minun etuni. Jos siis täytyy panna vastakkain oma etu ja työnantajan etu, niin oma etu voittaa joka kerta. Tämä on täysin symmetristä sen kanssa, että työnantajan punnitessa omaa etuaan minun etuani vasten, työnantaja valitsee oman etunsa.

Vähän OT, mutta onko kukaan muu lukenut tämän blogin? En ota kantaa miten järkevää tämän väsääminen on hepun tulevaisuutta ajatellen ollut (enkä todellakaan ole kaikesta samaa mieltä - rajansa kaikella), mutta rohkea veto tässä "isot firmat vie ja duunarit vikisee" -maassa.

Kaupunkisissi: Irtisanomiseni
Lisää: Pimeyden päivät - Journalisti
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Eilisessä vaalitentissä tuli taas esille tuo vasurien utopistinen taloudenhoito. Kokoajan käsi ojennettuna kerjätään rahaa, milloin maksetaan takaisin; no sitten nousukaudella tietenkin!
 
Vastaus: Yleinen politiikkaketju

Itsessä sen verran kapitalistin luonnetta että odotellut myös asuntomarkkinoiden romahdusta mutta sitä ei nyt ole tullut eikä näytä tulevankaan, suuri palkkaisten tuloista porataan paljon, mun mielestä se ei ole niiden ihmisten vika ketkä osaavat sitä rahaa tehdä, tietysti tarvii lain puitteissa mennä, jokaisella meillä on vaihtoehtomme miten elämä hoidetaan, kyllä suomessa kaikkia verotetaan aivan perkeleesti. Mutta takaisin aiheeseen, kuten Haavisto jo itsekkin sanoi että vihreys on suurempi ongelma ihmisille kuin hänen homous, näin se on allekirjoittaneellakin, Haavistolla on hyvät puhelahjat mitkä ovat saaneet kansan liikkeelle, hatun nosto siitä ja on muutenkin symppis kaveri mutta itseäni en näe vihreää äänestävän.
 
Ylös Bottom