Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei siitä ole varmasti kahta sanaa, etteikö tuurilla olisi olennainen merkitys elämässä menestymisen kannalta. Jo syntymästä lähtien moni asia on pelkästään tuuria yksilön näkökulmasta; Synnytkö ylipäätään, synnytkö terveenä ja mihin maantieteelliseen sijaintiin satut syntymään. En henkilökohtaisesti usko siihen unelmaan, jossa jokaisesta voi tulla mitä tahansa, mutta siitäkin huolimatta olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että miten tätä asiaa käsitellään. Voidaanhan sitä toistella, että työnteko ei kannata ja vain lottoamalla rikastuu, mutta hyödyttääkö se ketään? Eikö ole kuitenkin hyödyllisempää kannustaa työntekoon ja sitä kautta vaurauden ja hyvinvoinnin kehittämiseen yksilö- ja yhteisötasolla? Mitä tahansa työtä tekemällä kuitenkin verkostoituu muiden ihmisten kanssa, minkä myötä taas uusia mahdollisuuksia voi avautua. Kotona lottovoiton odottaminen ei tätä tee. Nykypäivän äkkirikastumisen hehkuttaminen iltapäivälehtien menestystarinoina (sometähdet, onlyfans ym.) ei tee tästä asiasta yhtään sen helpompaa, vaan on lähinnä tämän päivän lottoamista.

Ihan hemmetin monimutkainen kuviohan tämäkin on. Työn arvostusta pitäisi lisätä, mutta pelkkä Iltalehden kysely asiasta ei sitä tee. Aikuisten maailmassa arvostus osoitetaan rahalla tai rahanarvoisilla eduilla. Jos nyt mietitään sellaista yleisesti arvostettua työtä, johon ihmiset haluaisivat parempaa rahallista korvausta eli hoitotyö, niin pienetkin korotukset näkyvät Suomen valtavassa julkisen sektorin menoissa huomattavina summina. Toisaalta on myös sellaista työtä, jolla hädin tuskin tulee toimeen. On aivan älytöntä, jos työtä tekemällä ei saa katettua elämään kuuluvia perusmenoja, vaan sen lisäksi joutuu hakemaan tukia. Tuossa skenaariossa matala palkka ja riippuvuus tuista luovat sekä kannustinloukun että työn arvostuksen puuttumisen kokemusta. Toisaalta on sitten Helsingin keskustassa asuvia opiskelijoita, jotka naukuvat kun tuet eivät riitä yksiössä asumiseen.

Minä en jaksa uskoa enää tämän maan oikeistolaisimman hallituksen - eli Suomen tapauksessa vähiten vasemmistolaisen - kykyyn tehdä järkeviä ja pitkäaikaisia työmarkkinoiden uudistuksia sekä saattaa taloutta parempaan kuntoon. Ja jos sitä ei sellainen hallitus tee, niin ei sitä kyllä vasemmistolainenkaan saa aikaiseksi. Ja sellainen hallitushan sieltä todennäköisesti taas seuraavaksi on tulossa, koska leikkauksia kritisoimalla ja rahan jakamisella taikaseinästä on helpompi saada kannatusta.

Otin itse kantaa vain siihen, että miksi rikkaista on tietty käsitys - samoin kuin rikastumisesta.

En hoksannut että asia liittyisi töihin kannustamiseen tai että jos ihmiset kokee lottovoiton olevan hyväksyttävin tapa rikastua, niin ei tekisi töitä ja vain odottaisi sitä lottovoittoa. Outo yhtäläisyys tuohon kyllä vedetty.

Myönnän kyllä etten täysin muista keskustelun koko kaarta mutta selvästikin olen pudonnut kyydistä.

Koen kuitenkin että nuo mainitsemani asiat eivät tarkoita etteikö pitäisi tehdä töitä jo oman pärjäämisen takia. Missään kohtaa en tarkoittanut että vaihtoehdot olisi vain rikastua tai jäädä työttömäksi odottamaan lottovoittoa.

Mitä töihin kannustamiseen tulee: ei leikkauksilla ainakaan töihin ajeta kun se töissäkäynti voi tulla kalliimmaksi kuin kotona oleminen. Monilla voi mennä jo kulkemisiin ja muihin kuluihin niin paljon rahaa että töissäkäynti lähentelee plusmiinusnollaa.

Huollettavien määrään voisin taas sanoa että ehkä niitä tulisi vähemmän jos ei annettaisi niin monien osalta tilanteen mennä niin pahaksi että päätyy huollettavan asemaan. Moni saattaisi voida sinnitellä tai kammeta itsensä alhosta ylös mutta ei välttämättä siinä kohtaa kun tehdään huonoja päätöksiä. Yksi esimerkki se kun ilmeisesti se 300 euron raja poistuu siitä työttömänä töiden tekemisestä. Moni voi olla tuon takia pakotettu jäämään kotiin ettei tuet pienene kun aiemmin pystyi edes jotain töitä tekemään, joka on aina suunta, josta voisi saada jalkaa myös vakitöiden tai muun seuraavan portaan pariin.

Vaikeita asioita nämä mutta tavallisen tallaajan mutulla ei monet näistä leikkauksista tunnu oikealta tavalta toimia. Ehkä olen väärässä, enkä kaikkea tietoa ja muuttujia tiedä, mutta sen mitä ymmärrän, niin monin paikoin huonoilta keinoilta vaikuttavat.

Ja jottei mene pöljäilyksi, niin totta kai jostain on pakko tinkiä ja leikatakin mutta kyllä nuo leikkauksen kohteet vähän vääriltä on monin paikoin tuntuneet. Tulee mieleen kysymys, että halutaanko ihmisiltä viedä se viimeinenkin aktiivisuus, jonka kautta huonosta tilanteesta voisi nousta. Ei ne tyypit, jotka osa-aikatöitä on joutuneet tekemään, pysty yhtäkkiä taikomaan kokoaikatöitä vain sen takia että leikattiin tukia tai muita vastaavia. Siinä jää vain sitten ne osa-aikatyötkin tekemättä.

Työttömien "kannustuksessa" tuntuu muutenkin olevan vallalla se ajatus, että työttöminä ollaan omasta halusta ja kun vain tuet lopetetaan niin kaikki työttömät vain yhtäkkiä lähtevät töihin, joita myös kaikille yhtäkkiä jostain löytyy. Siitä huolimatta että niitä töitä ei välttämättä löydy edes niille, jotka niitä oikeasti yrittää etsiä.

Ei minulla tietenkään mitään tilastoja ja tietoja ole siitä kuinka moni on oikeasti valinnut olla tukien varassa mutta onko sitä päättäjilläkään.

Viimeksi muokattu:
Lapset ovat kyllä ihan syyttömiä, eikä ne voi äänestää. Surullista kun leipäjonot ovat pidentyneet. Hallitukselta ei ainakaan empatiaa löydy.
En ymmärrä yhtään @Fudgehog nauruhymiötä. Tässä ei kyllä mitään vitsiäkään ollut. Kyllä tommonen paska politiikka kohdistuu lapsiin ja nuoriin, eli syyttömiin. Kyllähän se sun kehuma Asmongoldiki sanoo, ettei sitä kiinnosta ollenkaan palestiinalaisten kärsimys, eli se että pimeä Israel pommittaa syyttömiä lapsia. Ehkä tommosessa oikeistokuplassa on vaikea huomata ihmisten kärsimys.

En ymmärrä yhtään @Fudgehog nauruhymiötä. Tässä ei kyllä mitään vitsiäkään ollut. Kyllä tommonen paska politiikka kohdistuu lapsiin ja nuoriin, eli syyttömiin. Kyllähän se sun kehuma Asmongoldiki sanoo, ettei sitä kiinnosta ollenkaan palestiinalaisten kärsimys, eli se että pimeä Israel pommittaa syyttömiä lapsia. Ehkä tommosessa oikeistokuplassa on vaikea huomata ihmisten kärsimys.
Ihmiset jotka jollain tavalla naureskelevat muiden hädälle ovat kykenemättömiä empatiaan. Se on todella surullista.

Vaikea arvioida, onko kyse kyvyttömyydestä empatiaan. Empatia on vähän hankala käsite, koska se psykologisoi liikaa, eli kiinnittää huomion ihmisen ominaisuuksiin sen sijaan, että se kiinnittäisi huomion asioihin. Lasten kärsimys ei tapahdu välinpitämättömän ihmisen mielessä vaan maailmassa. Ihminen, joka ei välitä lasten kärsimyksestä voi olla empatiakyvytön, mutta se ei ole oikeastaan merkityksellistä tässä kysymyksessä, koska välinpitämättömyyden vaikutukset eivät kohdistu siihen joka on välinpitämätön. Iso ongelma on se, että ei välitetä lasten kärsimyksestä, ei se, että ei kyetä empatiaan. Täysin empatiakyvytönkin ihminen pystyy tekemään hyviä asioita.

Empatian puutteen voi nähdä eräänlaisena vammana ja vammastahan ei pidä syyttää sitä, jolla vamma on. Sen sijaan on aika perusteltua esittää moraalista kritiikkiä heitä kohtaan, jotka sivuuttavat tai hyväksyvät lasten kärsimyksen. Olennaista on siis, että ei pidä leimata ihmisiä psykologisoivilla termeillä, vaan keskittyä sen sijaan eettisiin kysymyksiin muuttamatta niitä yksilön ominaisuuksiksi. On oikeastaan sama asia sanoa, että olet empatiakyvytön kuin sanoa, että olet tyhmä kakkapylly. Se on vain paheksunnan esittämistä vastenmielistä asennetta tai näkökulmaa kohtaan. Sen sijaan olennaisempaa on puolustaa lasten oikeuksia. Esimerkiksi Israel on hyväksynyt YK:n lasten oikeuksien sopimuksen ja sen tulee sitä noudattaa riippumatta empatiasta.

Nauruhymiö osuu omaan viestiin ja ymmärrys loppuu. Samaan aikaan oikeistokupla lennättää käyttäjänsä kohti empatiakyvyttömyyttä ja vammaisuutta. Aika kova suoritus, järjestettäisiinpä omassakin keittiössä yhtä tehokkaita psykologian pikakursseja.

Olikohan tämä kaikki nyt ihan varmasti pääteltävissä yhdestä hymiöstä? Valoja kannattaa laittaa päälle tänään, huomenna pörssisähkössä on ikävä piikki.

Koittakaas toverit huvikseen päätellä, mahdoinko laittaa tuon nauruhymiön @Dark3 kommentille koska pidän sitä hassuna, vai tarkoitinko sillä että nauran lasten kärsimykselle. Laitoin tuon sinulle, koska sinullakin on tapana heitellä noita minun suuntaani. Ei minua ainakaan juuri haittaa että niitä tulee, ne ovat tämän foorumin ihan kätevä ominaisuus. Emoji kertoo enemmän kuin tuhat sanaa tjsp.

Ja kyllä, on ikävää että Israelin pommit osuvat viattomiin. Olisi oikein toivottavaa, että Hamas lopettaisi tuon tietoisesti käyttämänsä taktiikan hyödyntää siviilejä ihmiskilpinään.

Tässä vielä joutessaan kysäisen, mitä sinä teet tuon lasten kärsimyksen vähentämiseksi? Minä teen päivittäin työtä jonka keskeisenä tavoitteena on edistää lasten ja nuorten hyvinvointia. Ehkä sinä olet meistä kuitenkin se hyveellisempi, kun olet ahkerampi kirjoittamaan tunnevetoisia kommentteja videopelifoorumille. Hyvä homma, että täällä löytyy teitä empaattisia kavereita.

On tehnyt mieli silloin tällöin kirjoitella tähän ketjuun omakohtaisesta kokemuksestani Suomen työvoimapolitiikasta, mutta en ole v*tutukseltani pystynyt. Kokeillaanpa nyt, saisinko viestin kirjoitettua loppuun saakka.

Lyhyt summaus tapahtumien kulusta. Olen koulutettu TV-alan työntekijä, ja tehnyt vaihtelevassa määrin oman alani töitä vuodesta 2017 lähtien. Oman alan töiden määrä ei alkuvuosina olisi riittänyt lähellekään omillaan pärjäämiseen taloudellisesti, joten välillä olen tehnyt kahta työtä, välillä saanut tulojen mukaan soviteltua työmarkkinatukea. Toinen työ oli aina niin kiitollista puhelinmyyntiä, jonka lopetin alaan uupuneena vajaan kahden vuoden "uran" jälkeen.

Kaikki keikka- ja pätkätyöt tein palkansaajana verokortilla vuosikymmenen vaihteeseen saakka, jolloin otin käyttöön laskutuspalvelun, jotta pystyisin tekemään pienempiäkin oman alan työkeikkoja helpommin. Eniten minua työllistäneeseen yritykseen kuitenkin tein kaikki työt edelleen verokortilla. Laskutuspalvelun satunnainen käyttö määritteli minut työvoimaviranomaisen silmissä yrittäjäksi, mutta työtuntien perusteella sivutoimiseksi sellaiseksi. Olin siis edelleen oikeutettu nostamaan soviteltua työmarkkinatukea sellaisina kuukausina, jolloin tulot jäivät pieniksi. Kaikki siis ihan hyvin tähän mennessä.

Tuli vuosi 2022, jolloin osuuskunta, jonka palkansaajana olin aiemmin työllistynyt, haettiin konkurssiin. Itse tuotantoyhtiö, joka aiemmin oli "tilannut" työntekijänsä kyseiseltä osuuskunnalta kuitenkin jatkoi toimintaansa, jolloin samat työntekijät (itseni mukaanlukien) pystyivät edelleen työllistymään samalle tuotantoyhtiölle, nyt vain ilman osuuskuntaa palkanmaksajana välissä. Tuotantoyhtiö ei ole työnantajarekisterissä, joten kukin työntekijä joutui nyt laskuttamaan työnsä itse.

Tästä seurasi minun kohdallani luonnollisesti se, että laskutettavien töiden määrä lisääntyi merkittävästi. Selvitin kuitenkin työmääräni muutokset paikallisen työvoimavirkailijan kanssa, eikä hän pitänyt tätä tilannettani muuttavana seikkana. Olisin siis edelleen sivutoiminen yrittäjä ja oikeutettu tarvittaessa soviteltuun työmarkkinatukeen. Tiedän myös muita samanlaisella tuntimäärällä työllistyviä saman alan ihmisiä, joiden työllistyminen on niin ikään määritelty sivutoimiseksi. Kun töistä saadut tulotkaan eivät mitään massiivisia olleet, ei minulla ollut mitään syytä epäillä virkailijan näkemyksen sivutoimisuudestani oikeellisuutta.

Seuraavana kesänä paikallinen sanomalehti teki minusta henkilöhaastattelun, jossa kerroin kuvaavani paikallisen amatöörijalkapallojoukkueen pelejä harrastuksenani vapaa-ajalla. Itse jutustakin kävi hyvin selväksi, että tämä on vapaaehtoista toimintaa ei-ammattimaisella sarjatasolla, josta ei makseta palkkaa. Kauaa ei kuitenkaan kulunut jutun julkaisusta, kun työvoimavirkailija soitti ilmoittaakseen, että on lukenut kyseisen lehtijutun ja että oikeuteni työmarkkinatukeen tulee selvittää.

No, tein pyydetyn selvityksen. Kerroin että olen kuvannut kyseisen amatööriseuran pelejä vuodesta 2010 saakka vapaa-ajan harrastuksena. Pelien kuvaus on siis aloitettu useita vuosia ennen työllistymistä tai edes ammattiin opiskelun aloittamista. Palkkaa ei makseta minulle, pelaajille tai muille taustahenkilöille eikä sitä voi joukkueen edustamalla sarjatasolla odottaakaan. Kuvausharrastuksen tarkoitus on tuoda omalla panoksellani jonkinlainen lisäarvo paikalliselle yhteisölle, ja auttaa oman alueen jalkapalloilun näkyvyyttä. Menin mainitsemaan, että otteluiden kuvaaminen voi parhaimmillaan toimia myös mainoksena omalle osaamiselleni, ja täten sen voi tulkita myös auttavan työllistymisessä.

Työvoimaviranomainen ilmoitti vastauksessaan, että harrastukseni luetaan sellaisenaan yritystoiminnaksi, mm. koska käytän sitä oman osaamiseni markkinointiin. Tämä teki heidän mukaansa minusta päätoimisen yrittäjän, ja takautuvasti he päättivät kumota oikeuteni työmarkkinatukeen n. vuoden ajalta 2022-2023. Olin tänä aikana saanut soviteltua työmarkkinatukea hiukan reilut 4 400€, joista suurin osa talvikuukausilta, jolloin luonnollisestikaan en ollut kuvannut yhtäkään jalkapallo-ottelua. Kela tietysti ilmoitti takautuvasti muuttavansa työmarkkinatukihakemukseni päätökset kielteisiksi. Tämän seurauksena niskaani lankeaisi siis reilun neljän tonnin tuleva takaisinperintä, syystä että olen kuvannut ilmaiseksi paikallista amatööriurheilua vapaa-ajallani.

Tätä päätöstä vastaan olen nyt yrittänyt taistella kynsin ja hampain viimeisen vuoden aikana, mutta toistaiseksi tuloksetta. Alkuperäisessä työvoimapoliittisessa päätöksessä ei ollut valitusoikeutta. Sosiaaliturva-asioiden muutoksenhakulautakunta jätti vastineeni käytännössä huomioimatta, ja ilmoitti Kelalla olevan kaikki lailliset edellytykset toimilleen. Kela ei vielä ollut ehtinyt käynnistää takaisinperintää, kun sain puolivahingossa kuulla että valitusoikeuden puuttumisesta huolimatta minulla olisi mahdollisuus vaatia työvoimaviranomaista käsittelemään tapaukseni uudelleen.

Uudelleenkäsittely avattiin pyynnöstäni, mutta aiempaa huomattavasti laajemmasta selvityksestä huolimatta päätös oli sama. Edelleen kertoivat minun markkinoivan osaamistani vapaa-ajallani, mistä syystä olen päätoiminen yrittäjä enkä siis oikeutettu työmarkkinatukeen. Asiaan ei vaikuttanut se, että nimeäni ei löydy nykyisin edes kyseisten videoiden tekijätiedoista. Silläkään ei ole heidän mukaansa merkitystä, että talvella on usein kuukausia, joina tuloni ovat nolla euroa. Tulojen puuttuminen kuuluu yrittäjäriskin piiriin, sanoivat. Työmääräni on aiemmin arvioitu sivutoimiseksi, ennen kuin siihen lisättiin vapaaehtoiseen amatööriurheilun kuvaamiseen käytetty aika. Lisäksi totesivat, että yritystoiminnaksi lasketaan kaikki toimintaan käytetty aika, myös laskuttamattomat tunnit. Eivät vain esittäneet mitään todisteita tai edes arviota siitä, mitä laskuttamattomia tunteja teen ja kuinka paljon. Käytänhän laskutuspalvelua toiminimiyrittäjyyden sijaan juuri siksi, että kirjanpitoon yms. normaalisti yritystoimintaan kuuluvaan ei mene aikaa. Lisäksi kontaktit kaikkiin tämän hetken toimeksiantajiini ovat olleet olemassa jo vuosia ennen koko laskutuspalvelun käytön aloittamista, joten markkinointiin tai asiakashankintaan ei voida katsoa kuluneen työtunteja.

Keräsin mm. yllä mainituista pointeista ulkopuoliset lausunnot, ja sain vaadittua vielä kerran asian uudelleenkäsittelyyn. Kirjoitin tällä kertaa seitsemän A4-arkkia selvityksen pohjaksi, ja liitteeksi keräsin kuusi eri ulkopuolisen todistusta ja lausuntoa aiheeseen liittyen. Nyt odottelen taas muutaman viikon, että saavat tehtyä päätöksen, joka toki todennäköisesti on aivan samanlainen kuin aiemmatkin. Mielenkiintoa kuitenkin herättävät etukäteen sen mahdolliset perustelut, sillä olen nyt mielestäni vastannut varsin seikkaperäisesti edellisen lausunnon jokaiseen virkkeeseen ja sivulauseeseen.

Surkuhupaisintahan tässä on se, että taistelen enää lähinnä siitä, että voinko ylipäänsä jatkaa työntekoa tulevana talvena. Tähän mennessä pärjäsin kohtuullisesti vuoden verran ilman tukia, mutta töitä näyttää olevan nyt lähikuukausina tiedossa niin vähän, että en yksinkertaisesti eläisi niiden tuloilla. Päätoimisena yrittäjänä en kuitenkaan voi saada työmarkkinatukea, vaikka tuloja ei olisi lainkaan. Sivutoimiseksi yrittäjäksi taas minua ei työttömyysturvaneuvonnan mukaan voida tulkita jos minut on kerran jo määritelty päätoimiseksi. Sillä ei ole merkitystä, että olen jo lopettanut kaikenlaisen vapaaehtoistoiminnan, jolla he minut päätoimiseksi alkujaan määrittelivät. Rikos on jo tapahtunut, ja tukipäätökset takautuvasti poistettu. Sen lisäksi että en pystyisi maksamaan minulle määrättävää takaisinperintää, ei minulla myöskään ole tiedossa tuloja joilla varmasti eläisin. Ainoa keino on pyrkiä todistamaan vääräksi alkuperäinen työvoimapoliittinen päätös, jossa minut määriteltiin päätoimiseksi yrittäjäksi. Jos se ei onnistu, joudun lopettamaan laskutuspalvelun käytön, jotta pääsisin edes työmarkkinatuen piiriin.

Toisin sanoen, tuleva työvoimapoliittinen päätös ajaa siis minut mahdollisesti lopettamaan tämänhetkisen työurani, jotta tulisin ylipäänsä toimeen. Ainakin toistaiseksi siis. Työttömäksi omaehtoisesti jättäytymällä saisin nimittäin huomattavasti suuremmat "tulot", kuin tekemällä ne työt, jotka tällä hetkellä ovat tehtävissä. Uskomattoman kuuloinen tulkinta, mutta täysin lakipykälien mukainen. Valtakunnallinen työttömyysturvaneuvonta vahvisti näkemykseni oikeaksi, eikä oikein osannut vastata mitään, kun päivittelin tilanteen järjettömyyttä. Tekisinhän kyllä mielelläni kaikki työt mitä tehtäväksi saan jatkossakin, mutta eihän siinä olisi mitään järkeä jos silloin en pystyisi tulemaan toimeen. Vaikka ammatistani sinänsä pidänkin, niin ihan niin paljoa en sitä rakasta, että töiden tekemisen seurauksena ajaisin itseni vapaaehtoisesti toimeentulotuen piiriin.

Mutta ihan oikeasti. Eihän tässä ole absoluuttisesti mitään järkeä. Voin enää toivoa, että tämä asia vielä ratkeaisi jotenkin järkevästi, ja pystyisin jatkamaan työntekoa ennen kuin talouteni ja/tai mielenterveyteni sen seurauksena lopullisesti romahtaa. Ei meinaan ole kulunut päivääkään viimeisen n. vuoden aikana, ettei tämä asia olisi mielessä pyörinyt. Välillä tämä epäoikeudenmukaisuus saa raivon partaalle, välillä mielen matalammaksi ja olotilan pateettisemmaksi kuin koskaan ennen.

Kuvitellaanpa muuten tilanne, jossa vaikka viimeisen kymmenen vuoden aikana olisin käyttänyt kaiken kuvausharrastukseen kuluneen ajan ja rahan esimerkiksi alkoholiin. Amatöörijoukkue ja paikallinen yhteisö olisi jäänyt ilman videoitaan, ja yhteiskunnalla olisi mahdollisesti yksi työkyvytön alkoholisti lisää. Mitään työvoimapoliittista ongelmaa tällöin ei kuitenkaan olisi syntynyt, ja olisin saanut nostella työmarkkinatukia kaikessa rauhassa. Tervettä työvoimapolitiikkaako?

Koska kaikkia minua koskevia päätöksiä perustellaan lakipykälillä, ja koska laki on tunnetusti sama kaikille :rolleyes:, niin tästä voi varmasti vetää myös yleisemmät johtopäätökset. Jos olet edes hetkellisesti työmarkkinatuen piirissä, tulisi kaikkea oma-aloitteisuutta, aktiivisuutta ja etenkin vapaaehtoista osallistumista välttää kuin ruttoa. Varo vain, ettet vahingossa tule "markkinoineeksi osaamistasi" tavalla, jota työkkäri ei ole pakolliseksi määrännyt. Se nimittäin tulee kalliiksi.

Nyt myös ymmärrän, miksi niin usein sanotaan, ettei tässä maassa työnteko kannata.

Nykyisessä järjestelmässä on voitto työvoimaviranomaisille, jos työttömyysturva voidaan evätä. Järjestelmää ei ole siis suunniteltu työttömien hyväksi, vaan heitä vastaan. Työkkärin asiantuntija ei ole työttömiä auttava kaveri, vaan virhettä odottava vahtija, jonka tehtävänä on estää, että kukaan ei saisi ainakaan mitään ylimääräistä. Tällaiseen malliin ollaan päädytty sen vuoksi, että osalle ihmisistä on tärkeämpää, että työttömiä kuritetaan kuin että heitä yritettäisiin auttaa. Se on Suomessa vahva ideologinen peruste. Työttömät ovat sellainen ryhmä, jota on helppo syyllistää tilanteestaan ja nähdä tukien väärinkäyttäjinä. Sitten kun viranomainen löytää "todisteita" väärinkäytöstä, on hyvä tilaisuus rankaista tukien hakijaa.

Uskomattoman kuuloinen tulkinta, mutta täysin lakipykälien mukainen. Valtakunnallinen työttömyysturvaneuvonta vahvisti näkemykseni oikeaksi, eikä oikein osannut vastata mitään, kun päivittelin tilanteen järjettömyyttä.
Työn puolesta joudun joskus olemaan tekemisissä viranomaisten kanssa, ja jännittävä havainto on, että nekin ovat ihmisiä. Viranomaisen tehtävä on sikälikin vähän epäkiitollinen, että vaikka kuinka ymmärtäisi epäkohdat lain kirjaimessa (ja kyllähän ne ymmärretään), niin lakisääteistä hommaa hoitaessa ei voi soveltaa, vain kaiken täytyy mennä pilkulleen oikein, muuten puhutaan virkavirheestä tai pahimmassa tapauksessa virkarikoksesta.

Paskoista päätöksistä pitää siis syyttää paskoja lakeja. Ja lakien paskuutta ei vähimmässäkään määrin vähennä se, jos lainsäätäjät sivuuttavat asiantuntijoiden kommentit olankohautuksella.

Aika monet, jotka hakeutuvat tuollaisiin "sosiaalipoliisin" tehtäviin, ovat alunperin kiinnostuneita ihmisten auttamisesta. Työn kuvan ja odotusten välinen ristiriita johtaa sitten kyynistymiseen tai alan vaihtamiseen ja moni, jolla on mahdollisuus nostaa kytkintä, sen myös tekee. Työhön pääsyn jälkeen alalla jatkajiksi valikoituu siis sellaisia, joilla ei ole vaihtoehtona ottaa lopareita tai joilla on motivaatiota tehdä ikäviä päätöksiä. Lisäksi varsinkin työvoimaviranomaiset ja kelan työntekijät ovat aivan kohtuuttoman ylityöllistettyjä, mikä tekee hommasta vielä inhottavampaa, jos joutuu kiireessä tekemään liukuhihnalta päätöksiä. Yhdellä työntekijällä voi olla satoja "asiakkaita".

Aikaisemmin on tullut tehtyä työtä työvoimaviranomaisten kanssa ja täytyy kyllä ainakin omalta osaltani toistella sitä, että syy ei ole useinkaan siellä tiskin kummallakaan puolella. Ainakin täällä päin Suomea viranomaisilla on näyttänyt olevan ihan vilpitön halu auttaa. Jopa siinä määrin, että ylitöitä on paiskittu ihmisen työllisyystilanteen parantamiseksi. Mainittu esimerkki on omastakin mielestä täysin kohtuutonta asiakkaalle, mutta jonkun toisen tapauksen kohdalla tuo älyttömän tuntuinen sääntö voikin olla kohdallaan. Aika moneen sääntöön auttaisi ns. maalaisjärkimahdollisuus, mutta sellainen taitaa lakiin kirjatessa olla vähän vaikeaa ja toisaalta asettaa viranomaisen ehkä vieläkin tukalampaan tilanteeseen.

Laitoin tuon sinulle, koska sinullakin on tapana heitellä noita minun suuntaani. Ei minua ainakaan juuri haittaa että niitä tulee, ne ovat tämän foorumin ihan kätevä ominaisuus.
Ok. Ite laitoin sulle viimeksi ne pari hymiötä, koska puhuit Asmongoldista, jota pidän vitsinä. Laita vaikka kaikkiin viesteihini nauruhymiö jos haluat. Eivät ne muakaan häiritse, mutta toi yks hymiö ihmetytti jostain syystä aika paljon, nii halusin tietää syyn siihen.
Ja kyllä, on ikävää että Israelin pommit osuvat viattomiin. Olisi oikein toivottavaa, että Hamas lopettaisi tuon tietoisesti käyttämänsä taktiikan hyödyntää siviilejä ihmiskilpinään.
No eipä Israelinkaan toimissa kyllä järkeä ole ja on käsittämätöntä että USA vielä aseistaa niitä.
Tässä vielä joutessaan kysäisen, mitä sinä teet tuon lasten kärsimyksen vähentämiseksi? Minä teen päivittäin työtä jonka keskeisenä tavoitteena on edistää lasten ja nuorten hyvinvointia. Ehkä sinä olet meistä kuitenkin se hyveellisempi, kun olet ahkerampi kirjoittamaan tunnevetoisia kommentteja videopelifoorumille. Hyvä homma, että täällä löytyy teitä empaattisia kavereita.
No äänestämällä esim. jotain vasemmistopuoluetta. Hyväntekeväisyyteen en ole rahaa laittanut, mutta Ukrainaa oon tukenut rahallisesti, en kuitenkaan pommiterveisin.

Mahtavaa työtä kyllä teet, nostan hattua. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen on varsinkin nykyaikana erittäin tärkeää.

Ai että oikeen hyveellisempi? Kuulostaa ihan uskovaisten jutuilta. En pidä itseäni ketään parempana, inhimillisiä virheitä teen siinä missä muutkin.

Tuossa mun edellisessä viestissä olisin voinut sen viimeisen kohdan jättää pois, että pahoittelut siitä. Toivottavasti en loukannut sua mitenkään. Myönnetään että yritin vähän provosoida tolla oikeistokupla jutulla, ei olisi niin pitänyt tehdä.

Hyvää alkanutta viikkoa teille!

Ylös Bottom