Mikäli tuosta naapurin propagandasta mitään voi päätellä, Suomi on seuraavana tähtäimessä. Casus Belliä haetaan selvästi ja "syytteet" täsmälleen samoja kuin Ukrainan suhteen. On natsia ja niin edelleen. Ja tietty Pietarin läheisyys plus pohjoisen kasvava merkitys on taatusti rajan takana ongelma.
Jos, ja tämä on se isoin jos. Jos Trump vetää jenkit pois NATO:sta, tai selkeästi vain irtisanoutuu artikla viidestä, mikä on silloin meidän asemamme? Mä en usko hetkeäkään että Euroopasta löytyy tarpeeksi voimaa, tai monenkin tapauksen kohdalla, edes halua, meitä tarpeeksi tukea. Puheet ovat halpoja. Teot sitten jotakin muuta. Omana mielipiteenäni sanoisin että eurooppa rupeaa olemaan kaputt. Naivisti uskottiin ikuiseen rauhaan ja mannaan taivaalta. Ajettiin alas puolustus ja pirukaan sitä näytä enää saavan takaisin pystyyn. Yleisen asevelvollisuuden palauttaminen olisi todennäköisesti poliittinen itsemurha ympäri eurooppaa. Lisäksi käytännössä koko läntinen eurooppa on sisäpoliittisessa myllerryksessä ja rajusti polarisoitunut. Mikä olisi kyky toimia sotatilanteessa? Löytyisikö kuitenkin jonkinlainen "talvisodan henki" eli tapellaan nyt yhdessä vihollista vastan ja jatketaan keskenämme nahistelua sitten myöhemmin?
Siinä jos Venäjä rupeaisi paijaamaan ja lupailemaan kauniita asuoita vaikkapa Saksan johdolle, mitäs luulette että kävisi? Mä en usko että Venäjä haluaa koko Eurooppaa. Haluaisiko edes Ruotsia? Eiköhän baltia ja Suomi riittäisi. Voisi olla tarjous josta ei viitsi kieltäytyä, niin Saksalle kuin Ranskalle...
Mulla kummittelee mielessä myös se Trumpin taannoinen kysely Boltonilta siitä että onko Suomi vieläkin osa Venäjää. Koskaan ei tullut selväksi että miten keskustelu päättyi. Onko Trump vieläkin siinä luulossa että me olemme Ukraina V.2? Maa joka itsenäistyi vasta neuvostoliiton hajoamisen jälkeen. Olisiko mahdollista että meidän ylitsemme käydään keskusteluja kahden papan välillä? Ribbentrop kakkonen?
Paljon kysymyksiä joihin vastauksia tulee vasta ajan kanssa. Ehkä olen turhan alarmistinen. Miten lie, kyllä tässä aika tylsä fiilis on tällä hetkellä ja luotto tulevaisuuteen lähes nollissa.
(Edit. Korjattu pari typoa)