Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

No siis jo se, että Pol Pot nousee esiin kun on ensin kommentoitu, ettei ole punainen khmer lightia, herätti jo vähän pohtimaan, että onko tämä nyt se kevytversio. Kivana taustatietona voisin kertoa, että Neuvostoliitto vastusti Pol Potin hallintoa sen perustamisesta lähtien ja Vietnamin armeija syöksi hänet vallasta. USA ja Kiina tukivat Pol Potia, USA tosin tapansa mukaan enemmän tiskin alta. Kommunistit eivät siis erityisemmin fanittaneet Pol Potin hallintoa.
 
Kevytversiota ei ole, analogia natsi lightiin. Taustatietoja osaa jokainen halutessaan googlettaa. Tarkoititko, että kommunistihallinto itse ja Kiina eivät olleet kommunisteja vai ymmärränkö vain tahalleni väärin, kuten hyviin tapoihin kuuluu.

Pot = kannabis
 
Kevytversiota ei ole, analogia natsi lightiin. Taustatietoja osaa jokainen halutessaan googlettaa. Tarkoititko, että kommunistihallinto itse ja Kiina eivät olleet kommunisteja vai ymmärränkö vain tahalleni väärin, kuten hyviin tapoihin kuuluu.

Pot = kannabis
Joo, siis kyllä kiinalaiset ja Pol Potin hallinto olivat eräänlaisia kommunisteja, mutta asiat eivät ole koskaan niin yksinkertaisia. Kiinalaisia on aina kiinnostanut ihan eri asiat kuin kommunismin toteuttaminen ja Pol Pot oli eräänlainen heittopussi suurvaltapolitiikassa. Toisessa tilanteessa hemmolla olisi ihan hyvin voinut olla hakaristi käsivarressa. On aika poliittisesti värittynyttä pitää Pol Potin hirmuhallintoa "äärikommunistisena" ja vetää siitä jotain johtopäätöksiä jostain toisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Samalla tavalla Somalian viime vuosikymmenten anarkia voidaan nähdä "ääriliberalismina" kun siellä on tosiaan vapaa kilpailu ilman, että valtio pystyy juuri rajoittamaan yrittäjyyttä. Niin ja ymmärsin kyllä tuon vitsin jo heti ekalla kerralla.
 
Joo, siis kyllä kiinalaiset ja Pol Potin hallinto olivat eräänlaisia kommunisteja, mutta asiat eivät ole koskaan niin yksinkertaisia. Kiinalaisia on aina kiinnostanut ihan eri asiat kuin kommunismin toteuttaminen ja Pol Pot oli eräänlainen heittopussi suurvaltapolitiikassa. Toisessa tilanteessa hemmolla olisi ihan hyvin voinut olla hakaristi käsivarressa. On aika poliittisesti värittynyttä pitää Pol Potin hirmuhallintoa "äärikommunistisena" ja vetää siitä jotain johtopäätöksiä jostain toisesta yhteiskunnallisesta ilmiöstä. Samalla tavalla Somalian viime vuosikymmenten anarkia voidaan nähdä "ääriliberalismina" kun siellä on tosiaan vapaa kilpailu ilman, että valtio pystyy juuri rajoittamaan yrittäjyyttä. Niin ja ymmärsin kyllä tuon vitsin jo heti ekalla kerralla.
Oletko tehnyt väitöskirjan aiheesta vai ihan perustietoa? Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn.
 
Poimimpa HS:stä tähän lainauksen. Vastaavan lainauksen voisi repiä about mistä vain.

JOS rajaa ylittävä henkilö ilmaisee rajaviranomaiselle tarvitsevansa kansainvälistä suojelua, hänet täytyy ottaa turvapaikkaprosessiin.
”Kyllähän se niin on, että jos he pääsevät puheyhteyteen Suomen rajalla Suomen viranomaisten kanssa ja ilmaisevat olevansa kansainvälisen suojelun tarpeessa, viranomaisille syntyy velvoite toimia.”


Tämä siis huolimatta siitä onko raja suljettu vaiko ei. On kyllä vaikea ymmärtää tätä menoa. Valtaosa varmaan ymmärtää, että tosiaan tällainen velvoite on, mutta minkä ihmeen takia tätä velvoitetta tulisi noudattaa? Jos mulla olisi kiire sairaalaan, kun perheenjäsen on hengenvaarassa, niin ihan satavarmasti ajaisin päin punaisia. Tai ihan satavarmasti syyllistyisin hätävarjelun liioitteluun, jos sillä saisin puolustettua mulle tärkeimpiä. En mä nyt kattoisi vierestä ja miettisi, että käteni on nyt kyllä sidotut. Kuin h*0*#tin tyhmää jengiä tässä maassa on.

Nyt jos tätä velvoitetta, joka joidenkin mukaan menee yli kaiken, jättääkin noudattamatta niin siitä voi mahdollisesti seurata huomautus. Siis huomautus. Ensiksi se asia tutkittaisiin jossakin kansainvälisessä istuimessa. Siellä sitten vasta kerrottaisiin ollaanko toimittu oikein vai väärin kun ei ole korva reagoinut jonkun huuteluun raja-aidan takana.
 
Velvoite on velvoittava, eli sitä on noudatettava. Ei viranomainen yksinkertaisesti voi tehdä muuta. Viranomaisen on pakko noudattaa lakia, sen takia laki on olemassa ja kyseinen henkilö on palkattu sitä valvomaan ja toteuttamaan. Valtion hallinnon pitää pystyä vetämään se raja, miten toimitaan ja jos poliittiset päättäjät ovat kyvyttömiä, sitten mennään sillä mitä on. Nyt nähdään sitten, kuinka hyvin "rajat kiinni" porukan kannatuksella valtaan nousseet poliitikot saavat oikeasti rajat kiinni. "Vihervasemmisto" sai omana hallitusaikanaan rajat suljettua, kuten varmasti kaikki muistamme.
 
Velvoite on velvoittava, eli sitä on noudatettava. Ei viranomainen yksinkertaisesti voi tehdä muuta. Viranomaisen on pakko noudattaa lakia, sen takia laki on olemassa ja kyseinen henkilö on palkattu sitä valvomaan ja toteuttamaan. Valtion hallinnon pitää pystyä vetämään se raja, miten toimitaan ja jos poliittiset päättäjät ovat kyvyttömiä, sitten mennään sillä mitä on. Nyt nähdään sitten, kuinka hyvin "rajat kiinni" porukan kannatuksella valtaan nousseet poliitikot saavat oikeasti rajat kiinni. "Vihervasemmisto" sai omana hallitusaikanaan rajat suljettua, kuten varmasti kaikki muistamme.
Oletko koskaan ollut itse osallisena oikeudenkäyntiprosessissa? Jos sellaisen on kokenut niin ymmärtää lakia ihan eri lailla.

On ihan arkipäivää, että laki on viime kädessä mielipide. On ennakkotapauksia, jotka antavat suuntaa miten lakia pitäisi tulkita. Esim. Lauri Tähkän raiskaussyyte. Kaksi tuomaria arvioi 100% samaa näyttöä ja päätyivät eri lopputulokseen. Kyse oli siis viime kädessä heidän mielipiteestään. Tätä ei moni ymmärrä jos ei ole itse prosessia kokenut.

Mä en ole sanonut, että viranomainen on se, joka lakia tulkitsee. Tässä rajatapauksessa on mahdollista tulkita lakia niin kuin mieli tekee. Koirat haukkuu toki perään.

Se on monelle varmaan niin, että se et on itse oikeassa ja pääsee pätemään sillä asialla menee terveen maalaisjärjen edelle.
 
Minusta yksittäinen rajavartija ei voi tulkita lakia miten vain vaan hänen on pakko mennä sen mukaan, mikä on laissa hänelle velvoittavaa. Sen vuoksi Suomi on oikeusvaltio, että viranomaiset noudattavat lakia. Oikeudessa tehdään lain tulkintaa, viranomaistyössä noudatetaan lakia. Kaksi aivan eri asiaa. Viranomainen voi jättää tekemättä sellaisia asioita, jotka ovat lain vastaisia, jos hänelle annetaan vaikka lainvastaisia määräyksiä tai ohjeistuksia, mutta hän ei voi jättää noudattamatta lakia.
 
Minusta yksittäinen rajavartija ei voi tulkita lakia miten vain vaan hänen on pakko mennä sen mukaan, mikä on laissa hänelle velvoittavaa. Sen vuoksi Suomi on oikeusvaltio, että viranomaiset noudattavat lakia. Oikeudessa tehdään lain tulkintaa, viranomaistyössä noudatetaan lakia. Kaksi aivan eri asiaa. Viranomainen voi jättää tekemättä sellaisia asioita, jotka ovat lain vastaisia, jos hänelle annetaan vaikka lainvastaisia määräyksiä tai ohjeistuksia, mutta hän ei voi jättää noudattamatta lakia.
Pitäisikö sinusta raja laittaa kiinni, jos nyt unohdat noista itsestään selvyyksistä jankuttamisen hetkeksi?

Toinen asia. Oikeusvaltioon kuuluu oikeusturva. Sen puutteesta Suomi saa jatkuvasti huomautuksia, joihin ei reagoida millään tapaa.
 
Raja olisi pitänyt jo laittaa kiinni. Suomen poliittinen johto on selkeästi kyvytön toimimaan riittävällä päättäväisyydellä. Nuo esittämäni asiat eivät ole lainkaan turhia itsestäänselvyyksiä vaan oikeusvaltion perustaa. Jos siitä luovutaan, ei ole paljon enää puolustettavaakaan jäljellä.
 
Jos mulla olisi kiire sairaalaan, kun perheenjäsen on hengenvaarassa, niin ihan satavarmasti ajaisin päin punaisia. Tai ihan satavarmasti syyllistyisin hätävarjelun liioitteluun, jos sillä saisin puolustettua mulle tärkeimpiä. En mä nyt kattoisi vierestä ja miettisi, että käteni on nyt kyllä sidotut.
Ambulanssi soitetaan silloin kun joku on hengenvaarassa. Itsensä/läheisten puolustaminen ei ole hätävarjelun liioittelua. Itseään saa puolustaa.
 
Raja olisi pitänyt jo laittaa kiinni. Suomen poliittinen johto on selkeästi kyvytön toimimaan riittävällä päättäväisyydellä. Nuo esittämäni asiat eivät ole lainkaan turhia itsestäänselvyyksiä vaan oikeusvaltion perustaa. Jos siitä luovutaan, ei ole paljon enää puolustettavaakaan jäljellä.
Juuh, rajan saisi heti kiinni ottamalla käyttöön tilapäisen/osittaisen poikkeuslain kuten korona-aikana tehtiin.
 
Juuh, rajan saisi heti kiinni ottamalla käyttöön tilapäisen/osittaisen poikkeuslain kuten korona-aikana tehtiin.
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että mitä vaan voidaan päättää loppujen lopuksi. Mussuttajat mussuttaa aikanaan ja palataan siinä vaiheessa asiaan.
 
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että mitä vaan voidaan päättää loppujen lopuksi. Mussuttajat mussuttaa aikanaan ja palataan siinä vaiheessa asiaan.
En mä nyt tiedä voiko "ihan mitä vaan" päättää edes poikkeuslailla mutta tällaisia tapauksia varten meillä juurikin on poikkeuslaki. Kysymys kuuluukin, miksi hallitus ei ole ottanut sitä käyttöön? Se on heidän päätettävissään.
 
Raja olisi pitänyt jo laittaa kiinni. Suomen poliittinen johto on selkeästi kyvytön toimimaan riittävällä päättäväisyydellä. Nuo esittämäni asiat eivät ole lainkaan turhia itsestäänselvyyksiä vaan oikeusvaltion perustaa. Jos siitä luovutaan, ei ole paljon enää puolustettavaakaan jäljellä.
Loppujen lopuksi ollaan siis hyvin paljon samaa mieltä. Tällä palstalla jankutetaan jatkuvasti vaikka tosiasiassa ollaan samaa mieltä. Voi olla jotain nyansseja, joista väitellään ikuisesti. Niinhän tässä taas meinas käydä.
 
En mä nyt tiedä voiko "ihan mitä vaan" päättää edes poikkeuslailla mutta tällaisia tapauksia varten meillä juurikin on poikkeuslaki. Kysymys kuuluukin, miksi hallitus ei ole ottanut sitä käyttöön? Se on heidän päätettävissään.
Sitä ei tiedä erkkikään, mutta nythän apulaisoikeuskansleri linjasi käytännössä, että turvapaikkahakemusten vastaanotto voidaan keskeyttää itärajalla vain jos turvapaikanhakijalla säilyy samaan aikaan tosiasiallinen mahdollisuus hakea sitä samaa turvapaikkaa itärajalla.
En nyt tosiaankaan keksi vaikka miten mietin.
En toki tunne sua niin voi olla, että pärjäisi kaikissa fyysisissä kamppailussa ketä vastaan tahansa paljain käsin. Ja jos satut asumaan päivystyksen vieressä etkä omista autoakaan niin varmaan helikopteriakaan ei tarvita.
 
Ylös Bottom