Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -WaLuigi-
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olen töissä firmassa, josta voin nopeasti heittää pari esimerkkiä:
- Ulkoistettiin yksi työvaihe, koska työntekijälle ei voitu sanoa, että teet hyvin tehottomasti/väärillä työtavoilla työtä. Työntekijä on ns. herkkis ja helpoin oli todeta "ei meidän kannata tehdä tätä, ulkoistetaan"
- Yhden työpisteen työlistan järjestystä ei saanut muuttaa, eikä saanut mennä kysymään koska joku työ valmistuu, koska työntekijä stressaantui. Eli koko muu tuotantoketju seurasi tätä yhtä työpistettä ja muutti työjärjestystään sen mukaan.
- Uuden ERP-järjestelmän kohdalla muutettiin tiettyjen työntekijöiden vastuualuetta, koska eivät halunneet opetella/eivät oppineet uutta.
- Lopettiin työntutkimus, kun tajuttiin että lopputulos ei tule olemaan johdon mieleen ja tulosten mukaan olisi pitänyt puuttua asioihin työntekijätasolla.

On toki noita mainitsemiasikin tapauksia, joissa runtattu läpi johdon toimesta joku ihan älytön idea.
Kuulostaa joko siltä, että nyt fantasioidaan ja keksitään päästä vaikka mitä tai sitten teillä on HR niin retuperällä kuin vaan voi olla jos firman sisäisesti on yksittäisiä työntekijöitä leimattu "herkkiksiksi" ja haittetekijöiksi tuolla skaalalla.
 
Näin sote-alalla työskentelevänä, myönnän, etten nyt tarkalleen edes tiedä mitä sote-uudistus käytännössä teki, mutta itselle se avautuu niin, että lisättiin lisää hallinnollisia tasoja ja elimiä, kun tavoitteena oli vähentää kuluja ja parantaa toimivuutta. Jos tuonne sote-puolelle jotain tarvitaan, niin se ei ainakaan ole lisää hallintoa ja enemmän vaikka minkälaisia johtohenkilöitä. Tällä kentällä tuntuu olevan aivan häkellyttävät määrät jos jonkinmoista jonninjoutavaa johdollista suojatyöpaikkaa, joiden konkreettinen hyöty yhtään kenellekään ei ainakaan minunkaltaiselle yksinkertaiselle ihmiselle avaudu sitten yhtään. Tuntuu, että ikuisuusongelmaa, eli liian vähäistä perustason työntekijäresurssia, koitetaan paikata sillä, että niitä työntekijöitä otetaan yhä lisää ja enemmän sinne esimies/johtaja/manageri/hallintotasoille. Mene ja tiedä, ehkä joku joka nämä asiat tuntee paremmin osaa perustella, miksi näkökulmani on virheellinen.

Ei näillä tosin kannata turhaan päätään vaivata tai stressiä ottaa. Suomen julkiset systeemit nyt vain ovat tällaisia, ja sillä mennään.
 
Olen töissä firmassa, josta voin nopeasti heittää pari esimerkkiä:
- Ulkoistettiin yksi työvaihe, koska työntekijälle ei voitu sanoa, että teet hyvin tehottomasti/väärillä työtavoilla työtä. Työntekijä on ns. herkkis ja helpoin oli todeta "ei meidän kannata tehdä tätä, ulkoistetaan"
- Yhden työpisteen työlistan järjestystä ei saanut muuttaa, eikä saanut mennä kysymään koska joku työ valmistuu, koska työntekijä stressaantui. Eli koko muu tuotantoketju seurasi tätä yhtä työpistettä ja muutti työjärjestystään sen mukaan.
- Uuden ERP-järjestelmän kohdalla muutettiin tiettyjen työntekijöiden vastuualuetta, koska eivät halunneet opetella/eivät oppineet uutta.
- Lopettiin työntutkimus, kun tajuttiin että lopputulos ei tule olemaan johdon mieleen ja tulosten mukaan olisi pitänyt puuttua asioihin työntekijätasolla.
No teillä tuntuu firmassa olevan asiat aika perseellään mutta en kyllä sen takia olettaisi että näin on kaikkialla. :D

Isoin ongelma teillä toki tuntuu olevan se, että asioista päättävät kokevat muiden olevan "herkkiksiä" mutta eivät itse sitten uskalla noita totuuksia sanoa niille "herkkiksille". Voikin kysyä, että ketkä niitä "herkkiksiä" nyt sitten lopulta tuossa tilanteessa ovat?
 
No teillä tuntuu firmassa olevan asiat aika perseellään mutta en kyllä sen takia olettaisi että näin on kaikkialla. :D

Isoin ongelma teillä toki tuntuu olevan se, että asioista päättävät kokevat muiden olevan "herkkiksiä" mutta eivät itse sitten uskalla noita totuuksia sanoa niille "herkkiksille". Voikin kysyä, että ketkä niitä "herkkiksiä" nyt sitten lopulta tuossa tilanteessa ovat?
En tiedä onko sitten ihan alasta johtuva, mutta tuntuu tuota samaa olevan myös muissa työpaikoissa perusteollisuuden puolella. Toki tosiaan peilaan omalta kannalta asiaa ja oman lähipiirin kokemusten kautta.

Tuossa jälkimäisessä taidat osua niin ytimeen kuin vain voit. Tätä soppaahaan maustaa myös tietyt johtotason rekryt, joiden pohjana ei ole osaaminen/kokemus vaan esim kaveruus tai perhesuuhteet;) Ei varmaan yllätä, että on ollut työpaikan vaihto mielessä.
 
Eikös se lakimuutos ole tulossa, jonka myötä varaston Makelle tulee lähtö jos ei firman toimintatavat miellytä? Vai liekö nykyäänkin tuollainen käytös käypä peruste irtisanomiselle, en tiedä.
 
Keskustan on erittäin vaikea mennä demarien johtamaan vasemmistoenemmistöiseen hallitukseen edellisen kerran kokemusten perusteella.
Voi olla näin, mutta on hyvä muistaa, että nyt molempien puolueiden johdossa ovat ihan eri ihmiset. Lindtman vaikuttaa monessa asiassa vähemmän ehdottomalta kuin Marin oli. Kaikkosella tuntuu myös olevan avoimemmat katseet monessa asiassa verrattuna Saarikkoon. Aika näyttää, mutta kyllä oikeanlaisella vaalituloksella punamullalle on ihan kunnon mahdollisuudet ja edellytykset.
Sama koskee myös osittain Vihreitä, jotka menettivät kolmanneksen kannatuksestaan, joka ei ole vieläkään palautunut.
Vihreiden kannatus tuntuu muutenkin sahaavan vähän edes ja takaisin. Vihreät ovat varmaankin valmiita vasemmisto-keskustalaiseen hallitukseen, jos saavat omiin luonnonsuojelu-kynnyskysymyksiinsä sopivat vastaukset. Varsinkin, jos toisena vaihtoehtona olisi toinen peräkkäinen kausi oppositiossa. Virta on nuorekas ja fiksu puoluepomo, joka ymmärtää kyllä, että nykyisen oikeistohallituksen jäljiltä paras paikka vaikuttaa asioihin on hallitus, eikä oppositiosta räksyttäminen.
Kokoomuksen kanssa ei olisi samoja ongelmia kuin Keskustan, toki tietysti tulisi uusia ongelmia. Kokoomus on kuitenkin kiinnostunut Suomen talouskasvusta, eikä halua laittaa verovaroja huonosti tuottaviin kohteisiin niin paljon kuin Keskusta.
SDP:llä tulee olemaan omat ongelmansa kumman tahansa 'valitsevat' tulevaan hallitukseen valtiovarainministeripuolueeksi. SDP:n ja Keskustan nykyiset talouslinjat tuntuisivat olevan lähempänä toisiaan kuin SDP:n ja Kokoomuksen ja uskallan väittää, että eduskuntakauden 2027-31 tärkeimmät kysymykset Suomen politiikan kannalta lienevät taloudellisia. SDP:n ei kannata antaa Kokoomukselle valtiovarainministerin salkkua, koska Kokoomus ei tule suostumaan yhteenkään leikkaukseen hyväosaisilta, eikä varmasti suostu tarkastelemaan yritystukia alaspäin. Tällä kaudella on jo leikattu kaikki mahdollinen ja vähän päällekin heikompiosaisilta, joten seuraavaksi SDP:n johdolla lienevät vuorossa parempiosaiset. Ne leikkaukset saadaan toteutettua paljon paremmin ja helpommin Keskustan kanssa kuin Kokoomuksen kanssa hallituksessa tappelemalla ja kriiseilemällä.
 
Ylös Bottom