Olen töissä firmassa, josta voin nopeasti heittää pari esimerkkiä:
- Ulkoistettiin yksi työvaihe, koska työntekijälle ei voitu sanoa, että teet hyvin tehottomasti/väärillä työtavoilla työtä. Työntekijä on ns. herkkis ja helpoin oli todeta "ei meidän kannata tehdä tätä, ulkoistetaan"
- Yhden työpisteen työlistan järjestystä ei saanut muuttaa, eikä saanut mennä kysymään koska joku työ valmistuu, koska työntekijä stressaantui. Eli koko muu tuotantoketju seurasi tätä yhtä työpistettä ja muutti työjärjestystään sen mukaan.
- Uuden ERP-järjestelmän kohdalla muutettiin tiettyjen työntekijöiden vastuualuetta, koska eivät halunneet opetella/eivät oppineet uutta.
- Lopettiin työntutkimus, kun tajuttiin että lopputulos ei tule olemaan johdon mieleen ja tulosten mukaan olisi pitänyt puuttua asioihin työntekijätasolla.
On toki noita mainitsemiasikin tapauksia, joissa runtattu läpi johdon toimesta joku ihan älytön idea.