Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]


Ja lisää pukkaa.

Tosin tämä seuraava vaikuttaa jo sangen mielenkiintoiselta. Puljun tavoitteena on valmistaa "virtuaalilasit, jotka analysoivat ensin kotisi ja muuttavat sen sitten "pelimaailmaksi", jolloin kakkuloita käyttäessäsi saatat huomata rakkaan peliluolasi "romahtavan" kohti maapallon keskipistettä silmiesi edessä ja lauma jättiläishämähäkkejä kömpivän (entisen) olohuoneesi raunioista viihdyttämään sinua murhanhimoisen katseen kera.

Pieni demonstrointi teknologiasta video muodossa. Alkaa kohdasta 00:22
[video=youtube;gMCQr4ySbs8]https://www.youtube.com/watch?v=gMCQr4ySbs8[/video]




Eniten minua tykästytti seuraava pätkä:

Open and hackable, the Cortex’s development platform is based on Linux and Android operating systems. The only limit to what you can develop is your imagination.

jryin linkittämän Totem VR -lasienkin sanottiin olevan ihan kenen tahansa "häkättävissä". Toivoisin tällaisen avoimuuden asettuvan standardiksi tulevaisuudessa(olettaen, ettei tämä VR -kakkula buumi osoittaudu vain hetkelliseksi villitykseksi).



http://sulontechnologies.com/cortex/


Itselleni monipuolinen ja laadukas AR -teknologiaa(yksin sekä moninpelinä) tukeva VR -setti olisi kuin taivaan lahja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

ZeniMax hieman katkeran oloisena väittää, että John Carmack varasti heidän omistamaa tekniikkaa siirtyessään iD:ltä Oculus VR:lle: http://www.engadget.com/2014/05/01/zenimax-claims-oculus-stole/

"It was only through the concerted efforts of Mr. Carmack, using technology developed over many years at, and owned by, ZeniMax, that [Oculus founder] Mr. Luckey was able to transform his garage-based pipe dream into a working reality."

Oculus vastasi näin:

"It's unfortunate, but when there's this type of transaction, people come out of the woodwork with ridiculous and absurd claims. We intend to vigorously defend Oculus and its investors to the fullest extent."

Tulee koko jutusta lähinnä mieleen, että ZeniMax haistoi että heillä voisi olla mahikset saada siivu Oculuksen Facebookilta saamista rahoista ja sittenpä laitettiinkin asianajajat asialle... Carmackhan oli tekemässä Doom 3 BFG:n OR-versiota, mutta ZeniMax käski lopettaa sen koska ei nähnyt että VR-version tekeminen on kannattavaa. Carmack itse on twitterissä kommentoinut, että Oculus ei käytä riviäkään koodia, jonka hän on kirjoittanut Zenimaxilla töissä ollessaan.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tulee koko jutusta lähinnä mieleen, että ZeniMax haistoi että heillä voisi olla mahikset saada siivu Oculuksen Facebookilta saamista rahoista ja sittenpä laitettiinkin asianajajat asialle... Carmackhan oli tekemässä Doom 3 BFG:n OR-versiota, mutta ZeniMax käski lopettaa sen koska ei nähnyt että VR-version tekeminen on kannattavaa. Carmack itse on twitterissä kommentoinut, että Oculus ei käytä riviäkään koodia, jonka hän on kirjoittanut Zenimaxilla töissä ollessaan.

Itse taas mietin että mikä lasketaan yhtiön koodiksi. Se että kirjoitat jotakin ja copypastaat sen tai että kirjoitat vastaavan koodin alusta asti joka saattaa olla 90% saman tyylistä muuttujineen ja rakenteineen kuin vanha koodi. Joillekin asioille ei voi kirjoittaa täysin erilaista toteutusta joten tämä on niin hämärästi tulkittavissa mielestäni.

Mutta oli kuulema OR-johtajisto jo yritellyt sovitella asiaa mutta ZeniMax ei tyytynyt siihen joten en sanoisi että ZeniMax ihan pelkästään ahneuksissaan asiaan ole takertumassa. Vain 90% ahneutta ja 10% sitä oikeata huolta koodin luvattomasta käytöstä.

Sitten vielä sekin että laskeeko ZeniMax työajan ulkopuolella luodun koodin heidän omakseen. Mielestäni koodaajien kehitykseen suurin vaikuttaja.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Jälleen uusi kilpailija ilmestynyt virtuaalilasien rintamalle.

https://www.kickstarter.com/projects/805968217/antvr-kit-all-in-one-universal-virtual-reality-kit

V2.fi sivulta kopioitu suomen kielinen esitelmä tuotteesta:

Virtuaalilasimarkkinoille itämailta kampeaa ANTVR, jonka laite on mielikuvituksekkaasti "ANTVR Kit". Rahoitusta haetaan Kickstarterin kautta ja laitteeseen kuuluvia taitettavia ohjaimia, jotka muuntuvat muun muassa aseiksi, hehkutetaan syystäkin uniikeiksi
.

Henkilökohtaisesti olen tästä tekeleestä eniten kiinnnostunut juuri nyt. Varsinkin sen mukana tulevasta monipuoliselta näyttävästä ohjaimesta. ANTVR Kitin sanotaan toimivan muun muassa seuraavien formaattien/alustojen kanssa: PC, Xbox, Playstation, Blu-ray ja Android.

Uskaltaisin jopa väittää tämän olevan ensimmäinen potentiaalinen game changer virtuaalilasimarkkinoilla(Muunneltava mielenkiintoinen ohjain+ laaja alustatuki, joka taas voi johtaa siihen, että ANTVR Kit saa osakseen huomattavasti suuremman pelivyöryn, kuin Oculus ja Morpheus yhteen laskettuna, mikäli pelitalot kiinnostuvat keksinnöstä), ottaen huomioon siis, ettei tässä ole kyse totaalisesta kusetuksesta, jota se hyvinkin voi olla. :D

Kickstarter sivun Q&A -alueella mainitaan, että ANTVR toimii muun muassa kaikkien jo olemassa olevien PC, Xbox, Playstation -pelien kanssa:

The ANTVR KIT supports PC, XBox, Playstation, Mac, iPhone, iPad, Android devices, etc. Any games that exist on these platforms can run on the kit WITHOUT ANY CHANGES. Not only First Person Shooter (FPS) games, but many other game types can also be enjoyed with our transformable controller; which can be transformed into a gun, light saber, steering wheel or traditional controller…ALL-IN-ONE. You’ll love it!

Nähtäväksi jää, pitääkö yllä mainittu teksti paikkansa lopputuotteen saapuessa (ehkä) myyntiin. Ainakaan täydelliseksi Dualshock 4 korvaajaksi tästä ei ole(ANTVR Kitin ohjain ei sisällä kosketuslevyn kaltaista nappulaa), mutta jos PS4 virallinen kapula toimii yks yhteen virtuaalilasien kanssa, ei edellä mainittu miinus itseäni haittaa.

Ellei nämä veijarit koita vetää hyväuskoisia höpsöjä nenästä, toivon, että projekti saa tarvitsemansa rahat ja kantaa hedelmää. ANTVR Kittiin kun ollaan esitellystä materiaalista päätellen uhrattu huomattavasti enemmän luovuutta, toisin kuin kahden suuremman kilpailijan aparaatteihin. Samalla sillä on todennäköisempi mahdollisuus menestykseen verrattuna erääseen toiseen viritelmään, josta postailin videomatskua tänne kauan aikaa sitten.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Itsellä kaikki mielenkiinto on kohdistunut Sonyn Project Morpheukseen. Tuntuu kaikkein valmiimmalta ratkaisulta. Todennäköisesti pääsee vielä kokeilemaan Gamescomissa. Ollut ennakkotilattuna alkuvuodesta. Toivottavasti pystyvät ilmoittamaan julkaisuaikataulun ja hinnan nyt E3:ssa kesäkuun alussa. Vahva luotto siihen, että saavat valmista ennen muita.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tämä Oculus Rift -video demonstroi juuri sitä, mikä Project Morpheuksessa on ongelmana. Move -kapulat eivät yksinkertaisesti sovi käsien korvaajiksi, kun puhutaan virtuaalitodellisuudesta. Toivon, että Sony tuo markkinoille tuollaiset hanskat, joiden avulla muille pelaajille kommunikointi ele kielellä muuttuu yhtä luontevaksi, kuin "oikeassa" maailmassa.



[video=youtube;IecMNkv75Bo]https://www.youtube.com/watch?v=IecMNkv75Bo[/video]
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tämä Oculus Rift -video demonstroi juuri sitä, mikä Project Morpheuksessa on ongelmana. Move -kapulat eivät yksinkertaisesti sovi käsien korvaajiksi, kun puhutaan virtuaalitodellisuudesta.

Höpöhöpö. Kapulat ovat erinomainen jo valmis ohjausratkaisu virtuaalitodellisuuteen. Ovat sopivasti perinteisen peliohjaimen ja liiketunnistuksen välimaastosta. Parhaimmat puolet molemmista, kuten liipaisimet ja tarkat painonapit.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Höpöhöpö. Kapulat ovat erinomainen jo valmis ohjausratkaisu virtuaalitodellisuuteen. Ovat sopivasti perinteisen peliohjaimen ja liiketunnistuksen välimaastosta. Parhaimmat puolet molemmista, kuten liipaisimet ja tarkat painonapit.

Ohjausratkaisu ehkä, mutta ne ovat hyvin kömpelö korvaaja oikeille käsille(Jos katsoit Sonyn demoja Project Morpheuksesta, jossa kapulat toimivat pelaajan räpylöinä, oli esitys aikamoinen pettymys, ainakin itselleni). Movesta voisi olla hyötyä erillisinä virtuaaliaseina noiden hanskojen kera.

Mikäli halutaan luoda tunne, että sinä ihan OIKEASTI olet siellä ruudun toisella puolella, on käytettävissä olevien välineiden oltava mahdollisimman identtiset oikean maailman kanssa(tarkoittaen, että nuo hanksikkaat on aika must, jos tarkoitus on siirtää ihmiskädet luontevasti pelin sisään).

Minua suorastaan harmittaa, että Oculus on keskittynyt vain PC -puoleen, koska sillä näyttäisi olevan suurimmat mahdollisuudet päästä lähimmäksi aidon tuntuista virtuaalimaailmaa.

Sonyn olisi nyt parasta näyttää, että he ovat tosissaan oman vekottimensa kanssa. PC+PS4 -tuki sekä toimivat virtuaalihanskat(kuinka muuten minä voisin päsäytellä salamoita näpeistäni tähtiensodan ihmeellisessä maailmassa ja kuristaa Voiman avulla pahaa aavistamattomia kanssapelaajia) and you have got my attention.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Jos kuitenkin halutaan luoda tunne, että sinä ihan OIKEASTI olet siellä ruudun toisella puolella, on käytettävissä olevien välineiden oltava mahdollisimman indettiset oikean maailman kanssa(tarkoittaen, että nuo videossa esitellyt hanksikkaat on se luontevin tapa siirtää ihmiskädet pelin sisään).

Aistiharha toisesta todellisuudesta saavutetaan jo tuolla näkökentän illuusiolla. Kysymys ei todellakaan ole reaalimaailman simuloinnista, vaan vaihtoehtoisen tarjoamisesta. Edes mielikuva siellä toimivasta pelikonseptista ei ole vielä kirkastunut. Operoiminen kolmiulotteisessa tilassa käy jokatapauksessa tarkalla ja täsmällisesti toimivalla Movella jo nyt. Onpahan käsissä jotain konkreettista, eikä vain harota ilmaan tyhjin kourin. Siinä missä kamerapelit yleensä epäonnistuvat on epätarkka ohjaus. Tässä ei ole siitä pelkoa ja kuti lähtee napakasti liipaisimesta.

Minua suorastaan harmittaa, että Oculus on keskittynyt vain PC -puoleen, koska sillä näyttäisi olevan suurimmat mahdollisuudet päästä lähimmäksi aidon tuntuista virtuaalimaailmaa.

Mikä on aidon tuntuinen virtuaalimaailma? En edes halua sellaista, lisätyn todellisuuden ratkaisut ovat sitä varten. Eiköhän Virtual Reality ole jotain ihan muuta. Opetuksessa siirtymisestä atomien tasolle. Pelien muoto kuitenkin vielä epäselvä. Virtuaalimaailman pitää olla muuta kuin reaalimaailman toisinto.

Kohtaamiset virtuaalimaailmassa ei edes tarvitse olla sidottu ihmishahmoon. Seikka, jota PlayStation Homen tekijät eivät ole ymmärtäneet. Päinvastoin VR pitäisi olla vapautumista tämän todellisuuden kahleista. Karmeimpia esityksiä ovat olleet nämä kävelyständit ja ase kourassa tetsaavat esimerkit.

Sen pitää olla jotain paljon parempaa myydäkseen alun ihastuksen jälkeen vielä vuosia.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Aistiharha toisesta todellisuudesta saavutetaan jo tuolla näkökentän illuusiolla. Kysymys ei todellakaan ole reaalimaailman simuloinnista, vaan vaihtoehtoisen tarjoamisesta. Edes mielikuva siellä toimivasta pelikonseptista ei ole vielä kirkastunut.

Oculus videossa esitellään, minkälaiset konseptit voisi toimia virtuaalilaseilla sekä näitä hanskoja käyttäen. Koko illuusio toisessa maailmassa olemisesta suoraan sanottuna katoaa aika helposti, jos ainoa tarvike, mitä voit käyttää, on lasit ja Move kapula muoviase viritelmineen. Anatomisesti on huomattavasti järkevämpää pitää Move siinä virassa missä se toimii parhaiten, eli näpeissä pidettävänä aseena.

Koko liikkuminen "virtuaalimaailmassa" pystyttäisiin itse asiassa hoitamaan Wii -versiosta pidemmälle viedyllä, tasapainoystävällisesti suunnitellulla laudalla, jonka koko veisi omnia rutkasti vähemmän tilaa(pessimisti sisälläni epäilee, että tällaista kuluttajaystävällisempää versiota nähdään koskaan markkinoilla). Kädet taasen on fiksuinta sisällyttää peliin tuollaisten sormikkaiden muodossa.

Edellä mainittujen lisäysten ansiosta pelintekijöille tarjoutuisi huomattava määrä enemmän vaihtoehtoja ottaa kaikki hyöty irti VR -buumista, jonka myötä pelaaja hyötyisi vapaudesta tuoda omaa persoonaansa paremmin esille, sekä(luonnollisesti), huvittamaan itseään laajemmin, mikäli peli sen vain sallii.



Mikä on aidon tuntuinen virtuaalimaailma?

Käytännössä maailma, joka saa sinut uskomaan, että olet "paikan päällä" edes jollain lailla. Tunne kontrollista(Tuo lammikko ei miellytä minua. Haluan tyhjentää sen ja laittaa tilalle paloöljyä, jonka sytytän myöhemmin roihuamaan) on myös erittäin tärkeä elementti. Pelaajalle on annettava enemmän työkaluja, kuin halpa kapula, jotta tämä kokisi kykenevänsä vuorovaikuttamaan pelin sisällä enemmän, kuin mitä padi ja Move mahdollistaa.

Esitin itsekin jo oman peli-idean liittyen tähtiensodan maailmaan. Valitettavasti moisen VR -leikkikentän todeksi muuttamiseen tarvittaisiin todellista rohkeutta, mielikuvitusta sekä paljon rahaa. Rohkeutta sen takia, koska projektin toteutus ei välttämättä toisi kovinkaan suurta kassavirtaa takaisin tekijöille. Voin olla toki väärässä. Lähden sen puodin kelkkaan, joka pääsee lähimmäksi haaveilemaani lopputulosta VR -rintamalla.

Jeps. Peace ja hyvää alkanutta uutta viikkoa! :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Täytyy sanoa, että sormien näkyminen VR:ssä ei näyttänyt ainakaan tuon edellisen videon perusteella tuovan minkäänlaista lisäarvoa peliin tai yhtään mihinkään muuhunkaan. No, ehkä keskisormen näyttäminen muodostuu suunnattoman suureksi huviksi, mutta onhan se onnistunut jo Motorstormissakin ilman VR-laseja tai hanskoja.

Eikös Sony ole sanonut Morpheuksesta, että siitä ei ole tarkoituskaan tehdä ratkaisua jokaiseen peliin, vaan että se on ihan oma alustansa, jolle pelit suunnitellaan alusta alkaen. Itsekin uskon, että esim. FPS:t eivät välttämättä sellaisenaan käänny VR:lle, mutta esimerkiksi autoilut, avaruuslentosimut ja mech-räiskinnät voisivat olla aika killereitä. Joskos huomenna oltaisiin viisaampia Morpheus-suunnitelmista.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Morpheusta Jimmy Fallonin show:ssa. En usko, että tämä esitys antoi hirveän loistavaa kuvaa normi kuluttajalle VR -pelaamisen tasosta.
Käytännössä tuo oli vain sitä samaa liiketunnistus zambailua(tällä kertaa vain naamaan kiinnitetyllä näytöllä), jota ollaan nähty jo ties kuinka paljon edellisen generaation konsoleilla. Morpheus bilettely alkaa 2:00 paikkeilla:

[video=youtube;i-hhMCMTU_Q]https://www.youtube.com/watch?v=i-hhMCMTU_Q#t=216[/video]

Noh, ei heitetä kirvestä vielä kaivoon tämän vitkuttimen kanssa. E3 saattaa tuoda joitain yllätyksiä mukanaan.

Henkilökohtaisesti minua kiinnosti enemmän videon alussa hehkutettu kamera.


Toimiva virtuaalitoimisto saisi meikäläisen ostamaan VR -lasit heti(vai olisiko tässä tapauksessa AR oikeampi lyhenne). Ei tarvitsisi enää ikinä raahata läppäriä mukana! Jos massat saataisiin vakuutettua siitä, että hyötyohjelmien(Windows, Internet, Skype, Netflix, Facebook, Office jne) käyttö on helpompaa edellä mainitun teknologian avulla verrattuna tavalliseen tietokoneeseen, ei menisi todennäköisesti kauaakaan, kun kaupoista löytyisi kaikenlaisia "minority report" -vaihtoehtoja arkikäyttöön järkevällä hinnalla varustettuna.

Microsoftilla olisi hyvät zäänsit kerätä valkoinen sulka hattuunsa julkistamalla juuri tällaiseen tarkoitukseen valjastetun
vekottimen. Valitettavasti firma ei ole pahemmin puhunut omasta pikku projektistaan. Toivoisin, että sen edistymisestä
saataisiin pientä näyttöä heidän E3 -tilaisuudessa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Käytännössä tuo oli vain sitä samaa liiketunnistus zambailua(tällä kertaa vain naamaan kiinnitetyllä näytöllä), jota ollaan nähty jo ties kuinka paljon edellisen generaation konsoleilla.

Massaa kiinnostaa se että onko laite muodissa, ei juurikaan se että onko siitä mihinkään. Noin vähän karrikoidusti liikemielessä.

Morpheus on Ps4 pelikonsolin kanssa toimivat vr-lasit. Ei windows lasit tai facelasit. Morpheus lasit ovat pääasiassa Ps4 pelien pelaamiseen tarkoitetut vr-lasit. On helpottava tieto että Sonyn tapauksessa panostetaan nimenomaan vr-pelikokemuksiin. Toki makuja on monia.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tälläistä nannaa tulossa Project Morpheukselle ja Oculus Rifille. Tähän vielä kunnon kuppikuulokkeet ja irtautuminen tästä maailmasta tapahtuu kyllä totaalisesti.

EVE Valkyrie - http://evevalkyrie.com/
[video=youtube_share;FXx_gbdIUKg]http://youtu.be/FXx_gbdIUKg[/video]
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tälläistä nannaa tulossa Project Morpheukselle ja Oculus Rifille. Tähän vielä kunnon kuppikuulokkeet ja irtautuminen tästä maailmasta tapahtuu kyllä totaalisesti.

Tulkoon paha olo jos on tullakseen mutta tuohon leikkiin tahdon mukaan! :D

EN tiedä aiheuttaako tää nyt taistelun täällä mutta kysymys kuuluu näin: Tämänhetkisten tiedossa olevien speksien ja muun "faktan" pohjalta, kummat laseista vaikuttaa viisaammalta hankinnalta, Morpheukset vai Oculus Riftit? Oletan että tämän kaksikon välillä käydään tiukin kisa(?) :)
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Tulkoon paha olo jos on tullakseen mutta tuohon leikkiin tahdon mukaan! :D

EN tiedä aiheuttaako tää nyt taistelun täällä mutta kysymys kuuluu näin: Tämänhetkisten tiedossa olevien speksien ja muun "faktan" pohjalta, kummat laseista vaikuttaa viisaammalta hankinnalta, Morpheukset vai Oculus Riftit?

Viimepäivien aikana näytettyjen demojen perusteella Morpheuksesta tulee ihan hyvä ensiaskel konsolien VR -pelaamiselle, koska sille on tarjolla sekä pelkällä laseilla ohjattavia sekä tavallisella kontrollerilla pelattavia pelejä. Oculus sen sijaan olisi mielestäni täydellinen vaihtoehto tulevaisuuden virtuaalitoimisto työkaluksi(Riftin tarjoamat "VR käsineet" veisivät oikealla tavalla hyödynnettynä asiakirjojen/tekstien näpyttelyn aivan uusiin ulottuvuuksiin) sekä muuhun arkikäyttöön, riippuen siitä, onko kehittäjillä halua/kykyä yhdistää lasien sisään käyttöjärjestelmää, jolla tällaiset softat ylipäätään toimisivat. Toisin sanottuna: Kehittää Oculusta entistä pidemmälle, kuin mitä se nyt on.

Man can dream, right?
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Kiitos vastauksesta pähkinänkuoressa. :) ELi ilmeisesti Morpheus olisi se mitä itse ehkä alkuun kaipailisin. Tosin OR:n hanskat vaikuttaisi erittäin mielenkiintoiselta, lähinnä pelien kannalta jos ja kun ne saadaan upotetttua peliin ilman että tuntuvat päälleliimatulta. Toimistohommia en itse niin kaipailekaan. :D

Man can dream, right?

Yeah! To feel alive, man MUST dream! :)
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Toimistohommia en itse niin kaipailekaan. :D

Otin tuon osa-alueen esille lähinnä, koska se vaatisi todennäköisimmin vähiten resursseja raudalta, kun taas kunnon lentosimuista nauttimiseen Oculuksella, tulisi alla olla jo suhteellisen hyvä Peli PC, ettei nykimistä esiintyisi. Uskon VR -teknologian saavan osakseen eniten kiinnostusta, jos se osoittaa viihteen tarjoajan lisäksi olevansa myös hyödyllinen työväline esim. yritys bisneksen hoitamiseen.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Uskon VR -teknologian saavan osakseen eniten kiinnostusta, jos se osoittaa viihteen tarjoajan lisäksi olevansa myös hyödyllinen työväline esim. yritys bisneksen hoitamiseen.

Pitää kyllä täysin paikkaansa. Tässä ollaan kyllä jonkin uuden äärellä joten soraääniä löytyy varmasti. Haters gonna hate mutta sillä ei ole väliä. :)
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit [PS4/XOne/PC]

Control VR -nimellä kulkeva projekti on saanut kasaan tarvitsemansa rahat, joten tulevaisuus Oculus Riftin ja virtuaalikäsineiden risteyttämisestä keskenään on aika lailla nyt taattu. Legendaarista:

https://www.kickstarter.com/projects/controlvr/control-vr-motion-capture-for-vr-animation-and-mor

Yhdistelmää VR -headsetin ja käsineiden kera on jo demottu E3 -messuillakin. Kommenteista päätellen ihmiset kokevat Control VR:rän hyvin tärkeäksi osaksi ydinkokemusta virtuaalilaseilla leikkiessä.

[video=youtube;7A21Y6nVHZM]https://www.youtube.com/watch?v=7A21Y6nVHZM#t=131[/video]

VR:llä on valitettavasti vielä pitkä matka edessään, jotta se saavuttaa teknologisen tason, jollaisesta olen haaveillut pikku pojasta asti.

No mutta The real adventures of Jonny Quest:in kaltaista tulevaisuutta odotellessa pitää tyytyä tämän hetkisiin vekottimiin.


Aika hyvä immersio toisessa ulottuvuudessa hengailemisesta syntyisi jo sillä, jos: Oculus, Control VR ja KOR-FX yhdistettäisiin keskenään padin kanssa.


KOR-FX on liivi, joka antaa pelaajalle sitä kuuluisaa "haptista" palautetta, kun esim. luoti kosahtaa ohjaamasi hahmon kehoon. Kyseinen projekti on myös saavuttanut kickstarter tavoitteensa ja siitä voi lukea lisää täältä:
https://www.kickstarter.com/projects/kor-fx/kor-fx-gaming-vest-4dfx-haptic-feedback-system

KOR-FX:ssä itseäni kiinnostaa alla kuvattu toimintamalli(Kickstarter sivulta kopioitu):

KOR-FX is not a rumble pack. Rumble packs use spinning motors to create vibrations. Our acousto-haptic technology uses audio and special transducers to create precise, directed haptic output. This output echoes into your chest cavity and turns your body into an instrument that allows you to feel the environment extremely accurately.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom