Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen virtuaalitodellisuuskeskustelu

Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Onko näillä laseille vielä laitettu lopullista hintalappua?

Hintaa ei ole kerrottu, mutta sanovat matkan virtuaalitodellisuuteen onnistuvan jo 1500 dollarin paketilla, joka pitää sisällään lasit ja tietokoneen

Eilisestä tilaisuudesta on IGN tehnyt lyhyen koosteen, olennaisen tiivistäen:

 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Xbox Onen tapauksessa on outoa, että (ainakin nykyiset) pelit esitetään virtuaalikankaalla. Eli Oculuksella luodaan iso valkokangas, jossa pelit näytetään kaksiulotteisena. Taaksepäin yhteensopivuuden kannalta tämän ymmärrän, mutta siis kaihan Onelle on tulossa myös ihan oikeitakin VR-pelejä?

ps.
Missä on ps4:n 3d-pelit? PS3:n hd-remaket varmaan olisi olleet loistavia 3d-pelejä, mutta ei... ei ei ei.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Xbox Onen tapauksessa on outoa, että (ainakin nykyiset) pelit esitetään virtuaalikankaalla. Eli Oculuksella luodaan iso valkokangas, jossa pelit näytetään kaksiulotteisena. Taaksepäin yhteensopivuuden kannalta tämän ymmärrän, mutta siis kaihan Onelle on tulossa myös ihan oikeitakin VR-pelejä?

ps.
Missä on ps4:n 3d-pelit? PS3:n hd-remaket varmaan olisi olleet loistavia 3d-pelejä, mutta ei... ei ei ei.

Eihän nykyään mene edes 3D-televisio kaupaksi. Pitää mainostaa 4K:ta, vaikka sille ei ohjelmalähteitä olekaan.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Xbox Onen tapauksessa on outoa, että (ainakin nykyiset) pelit esitetään virtuaalikankaalla. Eli Oculuksella luodaan iso valkokangas, jossa pelit näytetään kaksiulotteisena. Taaksepäin yhteensopivuuden kannalta tämän ymmärrän, mutta siis kaihan Onelle on tulossa myös ihan oikeitakin VR-pelejä?

Joo, ei tätä ihan heti kyllä ymmärrä muuna kuin kuriositeettina. Niin kauan kun mukana pitää olla PC tai Windows 10 -tabletti. En usko Microsoftin edes olevan vielä ihan tosissaan liikkeellä VR:n kohdalla, vaikka eilen olivat näkyvästi Oculus Riftin kuluttajamallin julkistustilaisuudessa. Katsovat vielä muutaman vuoden.

Eihän nykyään mene edes 3D-televisio kaupaksi. Pitää mainostaa 4K:ta, vaikka sille ei ohjelmalähteitä olekaan.

Molemmat ovat ominaisuuksia siinä pitkässä listassa, joita nykyajan älytelevisio kykenee tarjoamaan. Kolmiulotteista kuvaa olen viimeksi käyttänyt Super Stardust Ultran kohdalla, ihan PS4:lla. Television mukana tulleet passiivilasit ovat siis keränneet myös käyttötunteja pölyn ohella.

Mitä tulee tuohon 4K:n, on se nykyisin mukana jo halpis malleissa (<1000 €). Kuka ei haluaisi tätä tulevaisuuden resoluutiota, joka kuitenkin kantaa monella aina sinne 2020-luvulle asti? Ei näitä hakintoja tehdä pelkästään tämän päivän tarpeiden pohjalta ainakaan täällä, pitää olla sitä future proofia.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Molemmat ovat ominaisuuksia siinä pitkässä listassa, joita nykyajan älytelevisio kykenee tarjoamaan. Kolmiulotteista kuvaa olen viimeksi käyttänyt Super Stardust Ultran kohdalla, ihan PS4:lla. Television mukana tulleet passiivilasit ovat siis keränneet myös käyttötunteja pölyn ohella.

Mitä tulee tuohon 4K:n, on se nykyisin mukana jo halpis malleissa (<1000 €). Kuka ei haluaisi tätä tulevaisuuden resoluutiota, joka kuitenkin kantaa monella aina sinne 2020-luvulle asti? Ei näitä hakintoja tehdä pelkästään tämän päivän tarpeiden pohjalta ainakaan täällä, pitää olla sitä future proofia.

Lähinnä kommentoin sitä, miten 3D-hypen rauhoituttua on täytynyt löytää uusia houkutuksia laitteiden myyntiargumenteiksi. Samalla 3D tukevia pelejä ei ole tarvinnut kehittää kiihtyvällä tahdilla.

Seuraava hypetyksen kohde valmistajien puolelta onkin jo selvillä, ja se on virtuaalitodellisuus. Käytännön toteutukset valitettavasti laahaavat aina markkinoinnin perässä, joten sekä 3D:n, 4K:n, että virtuaalitodellisuudenkin huippuhetket ovat vielä tulevaisuudessa.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Ei paras mahdollinen ketju, mutta huhujen mukaan myös Nokia on kiinnostunut virtuaalitodellisuudesta. Mielenkiinnolla odotellaan mitä tulevalla viikolla julkistetaan.

Nokia Plans to Debut Virtual Reality Product Next Week

Nokia is set to unveil its first major virtual reality project next week at a VIP event in Los Angeles, according to sources familiar with the company’s plans.

The effort, which Re/code reported in April, represents the most significant consumer hardware launch from Nokia since it sold its mobile phone business to Microsoft in 2013. It is one of several areas that the company is hoping could eventually reestablish the Finnish company as a serious player in the consumer electronics world.

Nokia joins an expanding stable of big-name technology companies exploring the virtual reality arena — a list that includes Microsoft, Sony, Samsung, HTC and Facebook. The industry is trying to recover after a failed start in the 1990s, when VR hype and marketing outstripped the then-available computing power.

The product to be shown next week comes from Nokia Technologies, the advanced product group left over when the Finnish company sold its phone business to Microsoft. The same unit is working to get back into the phone business next year via a licensing deal.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Tämä taitaa olla jo hieman vanha uutinen, mutta sinällään kiinnostavaa, että viihteellisten "Hollywood-elokuvien" ohjaajanero James Cameron ei ole lainkaan vakuuttunut VR:n potentiaalista tässä vaiheessa (nykyinnostus/-tilanne on VR:n osalta Cameronille "haukotus" - "milloin markkinat kypsyvät/VR omaksutaan laajasti?", "milloin ihmiset alkavat tuottamaan sisältöä (authoring?) VR:ssa ja mitä se tulisi olemaan")

http://www.ign.com/articles/2015/08/12/palmer-luckey-brands-james-cameron-incorrect-about-virtual-reality

Saattaa olla, että oman elokuvansa (Avatar) supermenestyksestä huolimatta Cameron sai jonkin verran näpeilleen 3D-teknologian vastaanotossa ja on oppinut hieman uuden teknologian omaksumisen ongelmatiikasta, ollen näin hieman varovaisempi tai happamempi virtuaalitodellisuutta kohtaan. Hänen esittämänsä kysymykset ovat kuitenkin relevantteja ja näkökulmansa mukailee muistaakseni osin Shigeru Miyamoton kantaa teknologian ja markkinoiden kehittymättömyydestä. Se mikä näyttää melko kritiikittömälle "early adopter"-kuluttajalle innostavalta, voi olla melkoinen suo/riskisijoitus vielä tässä vaiheessa viihdealalla. Kiinnostavaa seurata mihin ala kehittyy (+ syntyykö hypelle ja massiiviselle potentiaalille perustaa, jolle rakentaa alaa) ja katsoa olivatko "vanhat visionäärit" heidän kommenttejaan kärjistäen (tavallaanhan rahamies James kommentoi kuitenkin lähinnä sitä, että VR ei ole vielä "bisnes eikä mikään") oikeassa vai väärässä.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Nyt mennään teknologia edellä ja vielä haetaan niitä sisältöjä. Yksi olisi, mutta aikuisviihteellä ratsastaminen ei nyt yksin käy laatuun. Early Adoptoreille, itse esimerkkinä, tämä on pitkään odotetun vísion täyttymys. Laseja on jo vuosien saatossa päästy kokeilemaan ja usko on vain vahvistunut teknologian olevan viimein kypsä täyttämään näitä odotuksia. Se seuraava askel on mobiilit lasit, jotka vain tökätään kännykkään/tablettiin ja bussimatkan ajaksi päästään jonnekin ihan muualle.

Itse näen laseille löytyvän heti käyttöä pelien, elokuvien sekä opetuksen puolelta. Nyt tarvitaan niitä urheita pioneereja, jotka uskaltavat investoida tyhjän päälle ja lähteä viemään teollisuutta sinne sisältöjen suuntaan.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Kyllä tähän enemmän tarvitaan sisältöä. Sama juttu tosiaan 3d:n kanssa kotikäytössä, ei oo oikein purrut läpi, eikä pure.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Nyt mennään teknologia edellä ja vielä haetaan niitä sisältöjä. Yksi olisi, mutta aikuisviihteellä ratsastaminen ei nyt yksin käy laatuun. Early Adoptoreille, itse esimerkkinä, tämä on pitkään odotetun vísion täyttymys. Laseja on jo vuosien saatossa päästy kokeilemaan ja usko on vain vahvistunut teknologian olevan viimein kypsä täyttämään näitä odotuksia. Se seuraava askel on mobiilit lasit, jotka vain tökätään kännykkään/tablettiin ja bussimatkan ajaksi päästään jonnekin ihan muualle.

Itse näen laseille löytyvän heti käyttöä pelien, elokuvien sekä opetuksen puolelta. Nyt tarvitaan niitä urheita pioneereja, jotka uskaltavat investoida tyhjän päälle ja lähteä viemään teollisuutta sinne sisältöjen suuntaan.

Early adopteriksi mieltäisin itsenikin, mutta en ole valitettavasti päässyt/ehtinyt kokeilemaan VR-laitteita missään, vaikka aihetta on hypetetty varmaan viisi vuotta (mikä osaltaan saattaa kuvastaa kyllä tämän VR-puolen kasvun ongelmia). Luultavasti hankin kuitenkin esim. PS4:n Project Morpheuksen jopa "sikana säkissä", kunhan sen vain saa. Pelaajalle tai muun visuaalisen viihteen kuluttajalle virtuaalitodellisuuden edut ovat varsin ilmeisiä VR:n immersion vuoksi, mutta sitä lennokkaampiin visioihin tarvitaankin jo hieman enemmän vakuuttelua ja mieletön määrä markkinamiesten jalkatyötä, tutkimusta sekä ehkä jopa julkisen sektorin tukea.

Miten iso käyttäjäkanta tarvittaisiin (ja millä realistisella aikajänteellä), että olisi taloudellisesti järkevää tehdä VR-sovelluksia, elokuvia yms. (olettaen, että laadukas VR on vähintään yhtä kallista - ja luulisin, että alkuvaiheessa kalliimpaa - kuin "tavallisten" hyvien pelien, elokuvien tai sovellusten teko). Esimerkiksi pitämäni Wii U (noin 10 miljoonaa myytyä konsolia?) on periaatteesa "elävä kuollut" sisällöntuottajien näkökulmasta ja kyseessä on sentään ison valmistajan koko alusta, eikä lisälaite, millaiseksi tässä vaiheessa VR:n miellän. Tämä menee vähän asian (Oculus Rift) sivuun, mutta esim. jos arvellaan, että PS4:ää olisi myyty Morpheuksen julkaisun aikaan 30-40 miljoonaa konsolia, melkein joka kolmannen PS4:n omistajan pitäisi ostaa myös Morpheus, jotta se olisi esim. 3rd party AAA-pelien valmistajille edes Wii U:n kaltainen "houkutus".

Hihasta heitetty Wii U vertaus on vähän huono mm. siinä mielessä, että virtuaalitodellisuus tarjonnee uudenlaisen tavan kokea asioita (luoden luultavasti paljon muutakin kuin "perinteisiä" pelejä) ja herättänee itsessään ihan eri tavalla mielenkiintoa mediassa ym., mutta voisi kuitenkin antaa suuntaa siitä, että millaisissa numeroissa pitäisi liikkua, että kyseessä olisi kannattava ja kasvava bisnes tai vaihtoehtoisesti kokeiluksi jäävä teknologia, joka unohtuu aikanaan/kuolee 3-5 vuoden sisällä. Virtuaalitodellisuutta pitäisi puskea tosissaan markkinoille ja tämä vielä sillä olettamalla, että suuri yleisö käyttää arjessa mielellään isohkoja VR-lisälaitteita (mikä on aika iso kysymysmerkki). Jos Facebookin Zuckerbergi Oculukseen investoidessaan ajatteli kymmenen vuoden päähän virtuaalitodellisuuden potentiaalia tavallaan ennakkoluulottoman startup-yrittäjän tai early adopterin optimismilla, Cameron saattaa käsitellä asiaa kriittisemmän/lyhytkatseisemman sijoittajan silmin ja jättää mielellään ainakin tuon kolmesta viiteen vuoden potentiaalisen "kärsimysten tien" alan pioneereille. Nämä sitten saattavat kyllä lyödä rahoiksikin todella, kun ovat ajoissa liikkeellä ja markkinat mahdollisesti kasvavat, mutta aika näyttää.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Ensi vuoden virtuaalihypeä jo selvästi ilmassa. Tässä erään taiteilijan näkemyksiä operoimisesta kolmiulotteisessa tilassa pensselit kädessä. Osa työpaikoista siirtyy tuolle puolen, kuka ehtii ensimmäisenä? :D

 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Eilen oli Oculus Riftillä iso mediatapahtuma, jonka sisältöä täytyy tutkia tässä paremmalla ajalla. Siihen asti mennään videoilla. Tässä ensimmäisen aallon pelejä. Ainoastaan noi ohjaamonäkökulmasta esitetyt lentoräiskinnät vakuuttavat. Kehittäjien pitää nyt keksiä pyörä uudelleen, menevät ehkä liikaa vanhan koulukunnan hengessä ja pyrkivät siirtämään jo nähtyjä pelikokemuksia laseille lähes sellaisenaan.

Ensimmäisen aallon VR-pelejä:
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

No niin, nyt nämä olisi teoriassa ennakkotilattavissa. Teoriassa siksi, että käytännössä verkkokauppa on nurin.

Mutta hinta on hulppeat $599, johon tietysti Suomeen tilatessa tulli ja 24% arvonlisävero päälle. Mutta eihän se köyhää koske...

https://shop.oculus.com/
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Hinta on niin paljon korkeampi kuin mistä kehittäjät puhuivat että pitäköön tunkkinsa toistaiseksi.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Melko kova pommi. Etenkin kun muistelee Palmerin puolen vuoden takaista kommenttia kuinka laite maksaa "enemmän kuin $350". Tämän myötä olisin odottanut myyntihinnan pyörivän siellä $400-450 tienoilla.

Hieman alkoi pelottaa miten VR:n kanssa käy, jos kolmen suuren valmistajan kypärät ovat tätä luokkaa. Kiitos, ei.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Jos tuolta sivulta valitsee maaksi suomen, hinta on euroina 699 €. :eek:
Ei kiitos. Tulee turhan kalliiks. Pitäs vielä kaiken lisäks hommata koneeseen uus näytönohjain ja prossu että oculus toimis.

Tämän myötä mielenkiinto oculuksesta siirtyi playstation VR:ään. Sekä Viveen. Huhut tosin sanovat että HTC vive saattaa olla kalliimpi kuin oculus.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

Huhut tosin sanovat että HTC vive saattaa olla kalliimpi kuin oculus.

Toisaalta varmaan kaikki myös odottivat Riftin olevan aika paljon halvempi, kuin nyt nähty. Saa nähdä miten käy, hankala uskoa että HTC nyt ainakaan hirveästi tuota kovempaa hintaa lätkäisee.

Sony on aika kysymysmerkki. Toivottavasti pystyvät painamaan hinnan riittävän alas, että houkuttelee massoja, mutta toisaalta eivät varmaan ihan pilkkahintaankaan ala myymään ennen kuin kilpailijatkin painavat hintojaan alas päin.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

En vaan ymmärrä miten jotkut odottaa tämän olevan suurikin menestys. 400€ vielä ehkä toimis...mutta 700€ huhhuh.
Paljonko tän tällä hinnalla ootetaan myyvän?
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

En vaan ymmärrä miten jotkut odottaa tämän olevan suurikin menestys. 400€ vielä ehkä toimis...mutta 700€ huhhuh.
Paljonko tän tällä hinnalla ootetaan myyvän?

Paljon menee jo yksin teollisuudelle ja tekniikasta kiinnostuneille early adoptoreille. Heille tuo hinta tuskin on mikään kynnyskysymys. On kyse sen verran kunnianhimoisesta projektista, ettei tule kaatumaan ensimmäisen mallin julkaisuhintaan.

Ilman PlayStation VR:ä olisi Oculus Rift nyt tilattu.
 
Vastaus: Oculus Rift -datalasit

En vaan ymmärrä miten jotkut odottaa tämän olevan suurikin menestys. 400€ vielä ehkä toimis...mutta 700€ huhhuh.
Paljonko tän tällä hinnalla ootetaan myyvän?
Onhan tuo nyt selvää, ettei tuosta tuolla hinnalla mitään suurten massojen tuotetta tule, eikä varmaan sellaista sitten vielä odotetakaan. Ehkä siellä on sitten laskettu, ettei vielä ole aika kypsä alkaa virtuaalitodellisuutta toden teolla puskemaan läpi, vaan otetaan ensin vaan hätäisimmiltä rahat pois..

Kuitenkin HTC:n ja Sonyn myötä kilpailua löytyy, mikä väkisinkin painaa hintoja alas jossain vaiheessa. Äkkiäkös Oculuskin vaikka tarvittaessa julkaisee jonkun karsitumman version ilman mukana tulevia lisähilppeitä muutaman satkun halvemmalla.
 
Ylös Bottom