Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Jossain mielessä tuntuu todennäköiseltä, että tekevät oikeasti AW2:n, vaikka ensimmäinen ei ollutkaan sellainen menestys kuin toivottiin. AW2:n puolesta puhuu ykkösen kanssa käytetty kehitysaika = tutut ympäristöt ja stoori. Kakkonen saa myös sen tärkeän numeron KAKSI nimen perään, joka tuntuu jostain syystä myös näkyvän myynneissä.

Täytyy varmaan ostella tämä jatko-osa (jos nyt sellaisen oikeasti tekevät) jostain alelaarista kanssa. Ei ole luottoa että osaisivat tehdä siitä yhtään sen kiinnostavamman.

Ykköstä pelaillessa touhu tuntuu ennen kaikkea väkinäiseltä ja monet ratkaisut on suoraan sanottuna kummallisia. Olisin jotenkin luullut, että pitkän kehitysajan kanssa tarinankerronnan sujuvuus olisi hiottu huippuunsa. Toivoin myös että olisivat Twin Peaksista tajunneet sen mikä tekee siitä TP:n: paljon erikoisia henkilöhahmoja ja rohkea soundtrack joka palaa kuulijoitten äänikalvoille.

Ei mulla lineaarisuuden kanssa ole myöskään ongelmaa jos touhu on tosiaankin kiinnostavaa, mutta AW:tä pelatessa ajatteli vain tätä:

fps.jpg


Tosi onnettomasti ovat toteuttaneet tuommoisetkin tilanteet jossa ovi on lukossa ja pitäisi löytää avain.... yleensä viereisessä mökissä.

Siis oikeesti nyt. Meikäläisen roolipeliseikkailut oli jo ala-asteella monimutkaisempia ;D
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Ykköstä pelaillessa touhu tuntuu ennen kaikkea väkinäiseltä ja monet ratkaisut on suoraan sanottuna kummallisia. Olisin jotenkin luullut, että pitkän kehitysajan kanssa tarinankerronnan sujuvuus olisi hiottu huippuunsa. Toivoin myös että olisivat Twin Peaksista tajunneet sen mikä tekee siitä TP:n: paljon erikoisia henkilöhahmoja ja rohkea soundtrack joka palaa kuulijoitten äänikalvoille.
Osaatko havainnoillistaa? Mikä tuntui väkinäiseltä? Mikä kummalliselta?

Mikä vika henkilöhahmoissa tai varsinkin soundtrackissa oli?

Ei mulla lineaarisuuden kanssa ole myöskään ongelmaa jos touhu on tosiaankin kiinnostavaa, mutta AW:tä pelatessa ajatteli vain tätä:
Nähdäkseni lähettämäsi - hyvin loppuunkäytetty - kuva ei ole millään lailla relevantti Alan Wakeen. Alan Wakessa ei todellakaan ala cutscenet kuin lähinnä jaksojen alku- ja loppuvaiheissa, ja maasto on sandbox-suunnittelun jäljiltä hyvin laajaa ja vapaasti tutkittavaa. Pelin sisältää myös dynaamisen vihollisjärjestelmän, eli taisteluiden paikat ja ajankohdat eivät ole skriptattuja kuin avaintilanteissa.

Tosi onnettomasti ovat toteuttaneet tuommoisetkin tilanteet jossa ovi on lukossa ja pitäisi löytää avain.... yleensä viereisessä mökissä.
En muista kertaakaan tällaista pelanneeni, mutta vaikka olisinkin, minkä vika siinä muka olisi ollut? Jo tällaisenaan toimintamalli on reilusti monimuotoisempi kuin suurimmassa osassa muita pelejä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Nähdäkseni lähettämäsi - hyvin loppuunkäytetty - kuva ei ole millään lailla relevantti Alan Wakeen.
"Millään lailla revevantti" taitaa olla vähän liioteltua? Siinä missä normiputkijuoksut on ykssuuntasia teitä, ni Alan Wake on moottoritie, missä vastaantulevien kaista on kiinni.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Joohanh taisi tehdä jo päätöksen pelin laadusta ennen kuin se oli jukaistu? Musta toi oli myös keskikertainen tekele ja loppua kohti rupesi puuduttamaan jatkuvat taistelut mitkä eivät eronneet toisistaan mitenkään, paljon odotin, keskiverto pelin sain, pontentiaalia olisi ollut vaikka mihin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Osaatko havainnoillistaa? Mikä tuntui väkinäiseltä? Mikä kummalliselta?

Mikä vika henkilöhahmoissa tai varsinkin soundtrackissa oli?


Nähdäkseni lähettämäsi - hyvin loppuunkäytetty - kuva ei ole millään lailla relevantti Alan Wakeen. Alan Wakessa ei todellakaan ala cutscenet kuin lähinnä jaksojen alku- ja loppuvaiheissa, ja maasto on sandbox-suunnittelun jäljiltä hyvin laajaa ja vapaasti tutkittavaa. Pelin sisältää myös dynaamisen vihollisjärjestelmän, eli taisteluiden paikat ja ajankohdat eivät ole skriptattuja kuin avaintilanteissa.


En muista kertaakaan tällaista pelanneeni, mutta vaikka olisinkin, minkä vika siinä muka olisi ollut? Jo tällaisenaan toimintamalli on reilusti monimuotoisempi kuin suurimmassa osassa muita pelejä.

Minusta dialogi oli väkinäistä, erityisesti pariskunnalla. Kuten aikaisemmin totesin, toki tätä voidaan peilata Alanin Writer's blockiin joka saattaa hiertää välejä. Uskon kuitenkin ettei näin ollut tarkoitus. Avioparina yrittävät keskustella asian ympäriltä, tekopirteästi. Asiaa ei silti hoidettu mitenkään erinomaisesti tai tarkemmin sanottuna uskottavasti. Asioita ja ihmisiä vilisi, mutta toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos kiinnostaa nähdä kuinka dialogia ja hahmojen välistä kommunikointia voi tehdä hyvin, suosittelen tutustumaan Odyssey to the Westiin. Huono taistelupelinä, mutta ensimmäinen peli jossa hahmot heräsivät omine intresseineen ja tunteineen mulle henkiin. Tavallaan kasvoivat dialoginsa yli, sillä tarinankertojat olivat oivaltaneet sanojen merkityksen viestimisessä. Hyvin usein määräävänä elementtinä on se, että kuinka jokin asia sanotaan, ei niinkään että mitä sanottiin. Jos AW:n dialogimäärä olisi toimivaa, olisi sen oltava hyvin kirjoitettua. Minusta aika mitäänsanomatonta länkytystä.

Itseasiassa tuo kuva on äärimmäisen relevantti, olkoonkin kuinka käytetty tahansa. Minä en ainakaan ole tuosta muuta löytänyt kuin tyhmiä juoksuosuuksia, samanlaisia taisteluita ja pisteitä joissa joko puhelin soi, telkkari aukeaa itsekseen tai tulee perinteinen cut scene. Minusta se ei ole kovinkaan uraauurtavaa että voidaan 10 metriä tien pieluksen puskia tonkia kahvitermosten perässä. Peliympäristön mieltäminen sandboxiksi millään tapaa on vähintäänkin mykistävää. Helvetti, jo Deadly Premonitionin ensimmäinen hotelli (kaupungista puhumattakaan) on enempi sandboxi kuin tämä peli.

Juuri pelasin tilanteen jossa jonkun verstaan ovi oli lukossa ja avain viereisessä kopissa. Ehkä realistista ja vaihtelua totuttuun hae avain pisteestä X, mutta saavuttamisen tunne oli aika alhainen. Jos realistisuutta oltaisiin lähdetty hakemaan, niin kuinka moni ei olisi yrittänyt pistää ovea paskaksi jos se estää vaimon löytämistä? Ei paljoa jotkut liiterinovien lukot pitele jos oikeasti rupeaa ajattelemaan. Sitä menee vaikka ikkunasta takaperin.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Olihan Alan Wake aika suora putki, mutta itse sisältö korvasin omalla kohdallani sen. Taistelut, maisemat, valot, tarina, ääninäyttely, kerronnan toteutus jne.
Juuri mitään en rupeaisi muuttamaan, sillä pelisti pidin ja pidän edelleen todella paljon.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Olet oikeassa. En itseasiassa pelannut koko peliä, koska koin sen näkemykseni formuloinnin kannalta kerta kaikkiaan futiiliksi.

Aika "tiukkaa" sivistyssanojen käyttöä. :>

Piti vielä mainita ne ajokohtaukset, mitkä oli tässä pelissä täysin turhia. Tai tietty on mahollista - koska en jaksanu paukuttaa tätä tekelettä läpi - että lopussa tulee jotain kunnon Outrun-meininkiä.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Remedyllä on jotain SUPERtekniikkaa in da works, jolla pitäisi pystyä lyömään LA Noiren kasvoanimaatiot:

Remedy Claims New Tech Raises The Bar For Facial Animation | Edge Magazine

Aika kovaa shittii ottaen huomioon, että Alan Waken arvosteluissa parjattiin juuri kasvoanimaatioita. Mun mielestä ne oli hyvin "pelimäisellä" tasolla, mutteivat mitenkään pilanneet kokemusta.

Enireiska, mielenkiintoista on se, että kun tekniikkaa on demottu toimittajalle, ollaan näytetty Alan Waken modelia ja saan tuosta myös sen käsityksen, että näyttelijää on tarvittu myös. Eli Ilkka Villi ollaan kutsuttu hommiin uusia motion capture -kuvauksia varten ja sitten ollaan tehty tuo Alanin uusi animoitu modeli. Kysymys kuuluu miksi käydä läpi tuo vaiva, jos tekniikkaa ei oltaisi käyttämässä uuteen Alan Wake -peliin? Tietysti Ilkka Villi oli helposti saatavilla jne., mutta jatkuva yhteistyö Alanin näyttelijän kanssa antaa mulle kyllä vahvaa toivoa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

mutta jatkuva yhteistyö Alanin näyttelijän kanssa antaa mulle kyllä vahvaa toivoa.

Kyllä mä pidän nykyään Alan Wake 2:ta jo varmana keissinä. Toki sitten riehutaan ja otetaan housut pois, kun peli julkistetaan virallisesti (E3 2011?), mutta saa sitä nytkin jo ruveta odottelemaan.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Remedyllä on jotain SUPERtekniikkaa in da works, jolla pitäisi pystyä lyömään LA Noiren kasvoanimaatiot:

Remedy Claims New Tech Raises The Bar For Facial Animation | Edge Magazine
Sama uutinen Destructoidissa
"Speaking to Edge, Remedy CEO Matias "Mulla stondaa Alan Wake" Myllyrinne said that while L.A. Noire has set the bar for facial animation, Remedy is aiming to raise the bar even further."

Kuka trollaa, ja kellä stondaa?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

AW2 alkaa vaikuttamaan aikalailla saletilta uusimpien kasvoanimaatiouutisen perusteella. AW sai kritiikkiä juurikin kasvoanimaatioista.

Laatikoita siivotessa törmäsin pariin Alan Wake koodiin, jotka saa nopein käyttöönsä:

Male shirt: KÄYTETTY
G9HPM-J7G8R-9V2XD-BM7YD-RP3FG

Female shirt:
RWG99-74H48-2VKBV-HTD36-FXDDB

Theme: KÄYTETTY
G2GWQ-BYPXX-VH3Q8-C4V3K-GCMBY

Kuitatkaa kun on käytetty.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Sitten alkaa fanien monivuotinen odotus, joka palkitaan vuonna 2015 pelillä joka on vuoden 2011 tasolla.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Sitten alkaa fanien monivuotinen odotus, joka palkitaan vuonna 2015 pelillä joka on vuoden 2011 tasolla.

Ja sitten ihmetyttää tuo mussutus joka ilmeisesti ei lopu edes 2020? Originaali pelikin oli hyvä. Tunnelma, tarina ja jopa parjattu räiskintä toimi loistavasti. Jos et tykännyt, niin voinet mennä itkemään johonkin AW-hate-foorumille.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Male shirt:
G9HPM-J7G8R-9V2XD-BM7YD-RP3FG
Yritin tätä käyttää, mutta joku Ukko Perkele oli sen mennyt jo itselleen omistelemaan. Vaatisin menetettyjä bittejäni takaisin, jos tietäisin ketä syyttää!

Alan Wake Viikon alkuun on enää reilut parisen viikkoa aikaa. Varmaan siinä viikon päästä herätellään sitäkin keskustelua ja yritetään saada jengi taas muistamaan, että tämmöinenkin on olemassa. Itselläni ainakin on hyvä fiilis siitä, että saa hyvän tekosyyn pompata pois muista peleistä ja nauttia Alanin seurasta jälleen kerran. :)

Alan Waken romanisointi saapui juuri sopivasti lomalukemisiksi. Paljoa en siltä odota, sillä kyseessä on tekijän debyyttiromaani, mutta jos tekstimuodossa sais selkoa joihinkin pelissä epäselviksi jääneisiin juttuihin. Tuskin saa. 8 euron hintaan kuiteskin varmaan mielekkäämpää lukemista kuin se mitä lentokentän kioskista saa.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Alan Wake Viikon alkuun on enää reilut parisen viikkoa aikaa.

No huh, on aika mennyt vikkelään! En arvannut sen olevan jo noin lähellä. Positiivinen asia tietysti, kun on jo tovin syyhyttänyt palata takaisin Bright Fallsin hunajaisiin maisemiin.

Edit: Sain Alan Waken mukana add-on läpyskän ja en jostain syystä kiinnittänyt siihen mitään huomiota viime pelikerralla. Voisikohan se olla The Writer?
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Kasvoanimaatiot on kinkkinen juttu. Tekniikka saa olla kuinka hyvää tahansa, mutta jos ohjaus ei ole samalla tasolla, menee efekti hukkaan. Alan Wakessa ei ole visuaalisesti mitään valittamisen aihetta ainakaan itsellä. Tekstuurit sun muut olivat hyvän näköistä, mutta se mikä varsinaisesti vakuutti, oli pelintekijöiden selkeästi pitkä aika tiputella asioita ja esineitä ympäristöön - enkä tällä tarkoita nyt isoisän tohveliin jemmattua flashbangiä, vaan yleistä ympäristöä. Harmittaakin suuresti ettei peli ole sandboxi. Kyllähän tuon tietysti ymmärtää miksei peli tämmöinen ollut.

Nyt pelailen kohdassa jossa päästiin helikopterille. Muutamia ihan hauskoja repliikkejä tullut ja erityisesti kännien vetäminen oli aika hauska tapahtuma - vaikka tulikin naureskeltua sille kuinka pelihahmot eivät ikinä ota vaatteita pois päältään. Edes kännissä, saatikka nukkuessaan. Mutta tämä nyt on näitä pelimäisyyksiä mistä ei ikinä tunnuta pääsevän.

Ei varsinaisesti voi sanoa että peli olisi hirveästi parantunut. Samaa turhauttavaa rätkyytystä. Henkilöhahmojen mukaantulo kuitenkin itselle on selkeästi jotain mitä kaipaa tarinavetoisesta pelistä. Eikä mitään typeriä juontoja jossa kuvaillaan tilannetta jonka pelaaja itsekin näkee. Jos haluan lukea kirjan, luen kirjan.

Potentiaalia olisi ollut niin paljon parempaan, enkä oikein ymmärrä miksi tämä tie valittiin.
 
Ylös Bottom