Vastaus: Project CARS
Osaako joku selittää tämän ilmiön:
1.) renkaat ovat siniset, pito on olematon
2.) renkaat ovat vihreät, pito hyvä
3.) renkaat ovat punaiset, perä irtoaa radasta ja pito heikompi
4.) alkaa satamaan ja vaihdan (sadekelin) renkaat, renkaat ovat edelleen punaiset, mutta pito sateella kohtalaisen hyvä
- miksi sadekelin renkaat ovat punaisella? Vaihtuivatko sittenkään...
- voiko sadekelin renkailla ajaa kovaa? (F1, Räikkönen jne.)
- kun rengas punainen pitkään, niin voiko se räjähtää?
- tuleeko oikeassa F1 kisassa turva-auto radalle jos radalla irronneita osia ja rengas? (mutkassa oli AI rengas ja osia pahassa paikassa)
...pelkään että pelissä on paljon bugeja, joita ei saada ikinä kuntoon. Esim. kun ajaa varikolle ja auto mäsä niin kun AI ottaa auton haltuun varikkosuoralla niin auto liikkuukin taas ihan normaalisti, vaikka minulta irronnut esim. rengas jne. Toivon että tuleva F1 2015 (PS4) olisi realistisempi. Joka tapauksessa mahtava peli kyseessä, joka parantaa kuin sika juoksuaan.
1. Sinulla on ns. kylmät renkaat, jotka täytyy ajaa lämpimiksi, jotta renkaisiin saadaan pitoa.
2. Olet saanut renkaat optimilämpötilaan, joissa pito on todella hyvä.
3. Olet onnistunut kuormittamaan renkaita liikaa tai sinulla on keliin nähden väärät renkaat.
4. Olet vaihtanut liian aikaisin ja rata on liian kuiva. Kannattaa yrittää ajaa esimerkiksi lätäköistä pitääksesi renkaiden lämmöt aisoissa.
Nuo kokemukset perustuvat F1 2014 -peliin, mutta uskon noiden korreloivan Project CARSin kanssa.
Sadekelin renkaat ovat punaisella, jos ajat, joko kuivalla tai sateen jälkeen liian kuivalla radalla. Yleensä sadekelin renkaat otetaan, kun vettä sataa kunnolla. Pienellä sademäärällä riittää välikelin renkaat.
Sadekelillä kovaa ajaminen riippuu kuskista ja säädöistä. Kovaa voi ajaa, mutta mutkiin pitää jarruttaa aikaisemmin ja maltillisesti.
Tietääkseeni peliin ei koodattu renkaan räjähdystä tai niin ei ole käynyt minulle.
Turva-auton tulo riippuu tilanteesta. Esimerkiksi viime Monacon kilpailussa mutkien 10 ja 11 välissä oli tipahtanut etusiiven osa. Riski on, että tuo hiilikuituosa puhkaisee renkaat, mutta tässä tapauksessa oli vain keltainen lippu. Japanin osakilpailun 2014 tapahtumien jälkeen turva-auto on otettu radalle paljon herkemmin kuin aikaisemmin eli jos auto pamahtaa valliin niin se on harjoituksissa Red Flaq (Punainen lippu - Sessio keskeytetään) ja kilpailussa alkuun virtuaalinen turva-auto ja sitten oikea turva-auto. Virtuaalinen turva-auto on ohjelma, jolla kuskien vauhtia voidaan automaattisesti hidastaa. Uskoisin, että turva-autoa ei tule, mikäli auton osa on otettavissa pois radalta ilman minkäänlaisia lisälaitteita.
Tässä videossa entinen Formula 1 -kuljettaja esittelee märänkelin toimintaa:
https://www.youtube.com/watch?v=CDBQNpFjtrI
Tuossa Pirellin selitykset asiasta:
https://www.youtube.com/watch?v=ho7P2Fk-_Y4
Formula 1 renkaat vs tavallisen auton renkaat:
https://www.youtube.com/watch?v=UXh8har4040
Ossi Oikkarinen esittelee märänkelin renkaiden toimintaa:
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/video-nain-sadekelin-f1-renkaat-toimivat/4948426