Vastaus: Beyond: Two Souls
En peliä ole pelannut, mutta mielestäni olet juuri samaa mieltä, mitä ammattiarvostelijat on sanonut. Innovatiivisesta pelaamisesta ei tämän pelin kohdalla voida puhua, kun pelimekaniikka on suoraan ensimmäisistä cd-peleistä 90-luvulta.
Tosin ammattiarvostelijat ovat antaneet mielipiteitänsä laidasta laitaan, joten lauseesi on jokseenkin merkityksetön. Beyond ei ole innovatiivista pelaamista, mutta se on poikkeuksellinen peli nykymassan seasta. Monien muiden indie-pelien tavoin (tai Walking Dead, Heavy Rain) se yrittää muokata peliformaatista jotain, mitä siltä ei yleisesti ottaen ole tottuttu odottamaan.
Liian moni ajattelee pelejä edelleen vain homogeenisenä mömmönä, jossa ei voi/saa olla variaatiota. Ei kukaan komediaelokuvaa katsova kritisoi siitä, ettei elokuvassa ollut kauhua. Tai kauhukirjaa lukeva romanttisten osuuksien puutteesta. (Tai uusinta änäriä siitä, ettei siinä ole räiskintää). Miksi siis selkeästi tarinankerrontaan pelimekaniikan kustannuksella tähtäävää peliä pitää kritisoida siitä, että se ei aikoaan tehdä muuta kuin kertoa tarinan pelimekaniikan kustannuksella?
Puhdasta pelimekaniikkaa on kyllä peliteollisuus pullollaan, ja jos se on omasta mielestä ainoa oikea tapa nauttia pelaamisesta (vähän kuin ainoat oikeat elokuvat olisivat vaikka toimintoja), niin on mielestäni hieman turha tulla haukkumaan pelejä, jotka yrittävät tehdä jotain muuta, koska se ei selkeästikään ole sitä, mitä peleiltänsä hakee. Tosin haukkuminen on kivaa.
Mitä Beyondiin tulee, niin olen kyllä TitusPullon kanssa samaa mieltä. Kaikesta. Tosin mekaniikan puute ei varsinaisesti häiritse (enemmän kyllä jos sitä vertaa Heavy Rainiin, jossa tuntui tekemisellään olevan kuitenkin merkitystä), mutta onneton käsikirjoitus kylläkin. Jos Beyond vietäisiin sellaisenaan elokuvaksi, niin se edustaisi keskivertoa heikompaan toimintarymistelyä, jossa monet kohtaukset jäävät kovin toissijaisiksi. Kun taas esimerkiksi HR:ssä oli sentään yritystä (ja paikoin onnistumista) tiukaksi trilleriksi.
Arvostan yritystä, pidän interaktiivisesta tarinankerronnasta ja siksi odotan myös Quanticin seuraavaa peliä (toisaalta odotan myös Titanfallia ja jopa uusinta Assua, pelisarjaa, jota olen vihannut sen ilmestymisestä lähtien, so go figure), mutta Beyond oli selkeästi pettymys ja ainoastaan keskinkertainen peli nimenomaan siksi, että se oli tarinankerronnaltaan onneton.